Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2689268_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG
30. marts 2023
2023 - 1019
labomo
Orientering om forhandlingsoplæg vedr. direktivforslag om aktie-
klasser i aktieselskaber, der anmoder om, at deres aktier optages til
handel på et SMV-vækstmarked
Kommissionen fremsatte den 7. december 2022 forslag til direktiv om ak-
tieklasser i aktieselskaber, der anmoder om, at deres aktier optages til han-
del på et SMV-vækstmarked.
Formålet med forslaget er bl.a. at øge muligheden for, at
selskaber, der no-
teres på SMV-vækstmarkeder,
kan tiltrække kapital fra investorer, uden at
nogle aktionærer, fx stifteren af aktieselskabet, mister bestemmende ind-
flydelse. Det skal ske ved at indføre mulighed for en differentiering af
stemmerettigheder. Det kendes allerede i Danmark ved A- og B-aktier,
hvor stemmerettighederne kan være differentieret mellem de to aktieklas-
ser.
Det er vigtigt at bemærke, at Danmark allerede har et velfungerende natio-
nalt system med aktieklasser. Derfor finder regeringen det helt centralt, at
forslaget ikke medfører konsekvenser for eksisterende nationale systemer.
Regeringen finder det også centralt, at forslaget ikke medfører krav om at
indføre solnedgangsklausuler, eller at der ikke indføres en begrænsning for,
hvor stor forskellen i aktiernes stemmevægt må være, idet sådanne be-
grænsninger ikke findes i dansk lovgivning, da det bør være op til selska-
berne selv at indføre, hvis selskaberne ønsker det. Derudover ligger det
uden for direktivets formål at harmonisere selskabets interesse, hvorfor
dette heller ikke bør indgå i forslaget.
Forhandlingerne har udviklet sig i en meget positiv retning set fra dansk
side. En vedtagelse af direktivet vil ikke ændre ved det danske system for
aktieklasser, og der forventes kun behov for nogle begrænsede lovmæssige
tilpasninger.
Regeringen støtter generelt forslaget og dets formål. Det vurderes hensigts-
mæssigt, at der indføres et minimumsniveau på tværs af EU’s medlemssta-
ter, da det vil gøre det lettere for SMV’er at få adgang til kapital.
Det er
nemlig ikke alle medlemsstater, som tillader aktieklasser med differentieret
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 120: Samlenotat om aktieklasser i aktieselskaber ifm. optagelse af aktier til handel på SMV-vækstmarked KOM (2022) 0761, fra erhvervsministeren
2/2
stemmevægt, og aktieklasser er et område, som på nuværende tidspunkt
udelukkende er reguleret på nationalt plan. Forslaget vurderes derfor at
fjerne barrerier på det indre marked, som dog også kan ændre incitamentet
til at investere i virksomheder fra de lande, som ikke på nuværende tillader
aktieklasser.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt. Formålet med forslaget er at fjerne de hindringer for at få adgang
til kapital på et SMV-vækstmarked,
som SMV’er har,
og den største hin-
dring er typisk, at stifteren er bekymret for at afgive indflydelse over for
selskabet. Dette søges løst ved at tillade kapitalklasser.
Regeringen er også enig med Kommissionen i, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Direktivforslaget er fremsat med hjem-
mel i TEUF artikel 50 og 114. Kommissionen anfører, at det er usandsyn-
ligt, at medlemsstater, som i øjeblikket ikke tillader aktieklasser, ensidigt
og uden eksterne incitamenter vil ændre deres regler i den nærmeste frem-
tid, medmindre der træffes foranstaltninger på EU-plan. Dette skyldes i vid
udstrækning historiske årsager, modstand fra interessenter i disse lande og
det faktum, at det ofte er vanskeligt at ændre selskabsretten, som er blevet
udviklet gennem århundreder. Enhver forsinkelse i indførelsen af disse
strukturer i hele EU risikerer fortsat at fratage mindre virksomheder finan-
sieringsmuligheder i de medlemsstater, der forbyder aktieklasser. Selvom
medlemsstaterne beslutter at træffe foranstaltninger, kan tilgangene afvige
betydeligt, hvilket potentielt kan føre til yderligere fragmentering af reg-
lerne på det indre marked.