Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 115
Offentligt
2687964_0001.png
Lodsning
Danske Havne og Danske Shipping og Havnevirksomheder:
Liberalisering af lodsområdet har slået fejl og skal nytænkes
De danske farvande har tæt trafik, snævre passager og lav vanddybde.
Lodserne har til opgave at rådgive skibsføreren om navigation, sejlads
og manøvring for at undgå ulykker.
Ulykker kan i værste fald føre til tab af menneskeliv eller forurening af
havmiljøet ved udslip af fx olie, kemikalier og affald.
I
Danmark
er
markedet
for
lodsning
konkurrenceudsat.
Konkurrenceudsættelsen skete gradvist fra 2006 og frem til 2020, mens
DanPilot i 2013 blev etableret som en selvstændig offentlig virksomhed.
Initiativerne havde til formål at skabe mere konkurrence og lavere priser
på lodsninger, så flere skibe tager lods om bord til gavn for sejlads- og
miljøsikkerheden og miljøet i danske farvande.
1
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 115: Materiale fra Danske Havne og Danske Shipping- og Havnevirksomheder om liberaliseringen af lodsloven til brug for foretræde for udvalget den 13. april 2023
2687964_0002.png
Liberaliseringen men intet marked
Folketinget besluttede med lovændringer i 2006 og 2014 at
konkurrenceudsætte lodsområdet, hvilket er sket gradvist indtil 2020.
Desværre har liberaliseringen ikke medført den markedsdannelse,
som man forventede.
DanPilot har 89 pct af markedet og har opkøbt små lodserier.
Dyrt for små lodserier at etablere sig på markedet.
Danmark går stort set enegang med liberalisering af lodsning.
Kun to andre lande har liberaliseret deres lodsydelser.
Ikke udsigt til etablering af et reelt marked som ved liberalisering
af jernbanen i Danmark.
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 115: Materiale fra Danske Havne og Danske Shipping- og Havnevirksomheder om liberaliseringen af lodsloven til brug for foretræde for udvalget den 13. april 2023
2687964_0003.png
Lodsanvendelsen er faldet
Brug af lods ved gennemsejlingen mellem Gedser og Skagen er faldet
med 13,3 pct. point siden 2013, selvom brug af lods anbefales af IMO.
Brug af lods ved havnelodsninger uden lodspligt er faldet med 41 pct.
point siden 2013.
Den gennemsnitlige pris på havnelodsninger er steget med 42 pct. siden
2013. Det er mere end prisudviklingen.
De væsentlige prisstigninger er med til at fordyre den
klimavenligesøtransport, og medvirker til at danske havne stilles
dårligere i konkurrencen med udenlandske havne. Det kan også bidrage
til, at gods finder mindre klimavenlige transportformer.
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 115: Materiale fra Danske Havne og Danske Shipping- og Havnevirksomheder om liberaliseringen af lodsloven til brug for foretræde for udvalget den 13. april 2023
2687964_0004.png
Fremtidens lodseri
Skal vi holde fast i liberalisering og
konkurrenceudsættelse? Forventede
liberaliseringsgevinster
ikke
opnået. Hverken
effektivitet el. lavere pris.
Opsætte rammer for DanPilots opkøb af ejerandele i konkurrerende
lodserier for at øge konkurrence på markedet. På den måde vil små
lodserier stadig kunne eksistere og konkurrere.
Udarbejde en prispolitik, som betyder, at DanPilot bruger sit overskud
til at sænke priserne frem for at øge sin soliditet og foretage opkøb af
konkurrerende virksomheder.
Udarbejde en prispolitik, der sikrer, at den gennemsnitlige pris for
DanPilots havnelodsninger ikke stiger så voldsomt, som den har
gjort, samtidig med at gennemsnitsprisen på transitlodsninger er
faldet. Det betyder, at man bør samle DanPilots lodsydelser under ét
regnskab.
Fastholde et effektiviseringspres på DanPilot.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 115: Materiale fra Danske Havne og Danske Shipping- og Havnevirksomheder om liberaliseringen af lodsloven til brug for foretræde for udvalget den 13. april 2023
2687964_0005.png
Kontakt
Tine Kirk
Direktør, Danske Havne
Mobil: 2020 8615
E-mail: [email protected]
Jesper Sebbelin
Chefkonsulent, Danske Shipping og
Havnevirksomheder
Mobil: 2467 6936
E-mail: [email protected]