Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 110
Offentligt
UDKAST
Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del - Bilag 110
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbin-
delse med indefrysningsordning for høje energiregnin-
ger og til energiintensive virksomheder m.v.
§1
I lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virk-
somheder m.v. foretages følgende ændringer:
1.
Efter
§ 1, stk. 3,
indsættes som stk. 4:
»Stk.
4.
Loven har endvidere til formål at give tilskud til energivirksomhe-
ders implementerings- og administrationsomkostninger som følge af hen-
stand ydet i henhold til lov om en indefrysningsordning for høje energireg-
ninger.«
2.
§ 3, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter reglerne i dette
kapitel, må ikke sælge eller på anden måde overdrage fordringen på likvidi-
tetslånet til andre. Energivirksomheder må heller ikke sælge eller på anden
måde overdrage fordringen på indefrosne krav mod energivirksomhedens
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
kunder til andre end Erhvervsstyrelsen, jf. § 4. Fordringerne kan ej heller
gøres til genstand for retsforfølgning, jf. dog 4. pkt. Ved energivirksomhe-
dernes konkurs, frivillige likvidation eller øvrige ophør overdrages samtlige
fordringer, jf. 2. pkt., fra energivirksomheden til Erhvervsstyrelsen.«
3.
Efter
§ 3
før overskriften til § 4 indsættes:
Ȥ
3 a.
Energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter reglerne i dette
kapitel, er ikke omfattet af renteindberetningspligten i 2023 og 2024, jf.
skatteindberetningslovens § 15, for så vidt angår den henstand, de yder deres
kunder i medfør af lov om en indefrysningsordning for høje energiregnin-
ger.«
4.
Efter
§ 7
indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 4 a
Tilskud til energivirksomheders implementerings- og administrationsom-
kostninger
§ 7 a.
Energivirksomheder kan opnå et tilskud til dækning af de faktiske
omkostninger, som er forbundet med implementeringen og administrationen
af ordningen i henhold til lov om en indefrysningsordning for høje energi-
regninger.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om tilskuddets størrelse samt
om de kriterier, som en energivirksomhed skal opfylde for at modtage til-
skud efter dette kapitel, herunder om ansøgning, om dokumentation for de
faktiske omkostninger relateret til it-udvikling og anden nødvendig bistand
mv. i forbindelse med implementering og administration af indefrysnings-
ordningen.«
5.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»En fordring bestående af rente af en fordring på det indefrosne beløb for-
ældes ligeledes ikke, så længe den tilhører Erhvervsstyrelsen og endnu ikke
er modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden.«
6.
I
§ 11, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»En fordring bestående af rente af en fordring på tilbagebetaling af likvidi-
tetslån ydet til en energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed for-
ældes ligeledes ikke, så længe den er under opkrævning hos Erhvervsstyrel-
sen og endnu ikke er modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden.«
7.
§ 14
affattes således:
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Ȥ
14.
Erhvervsstyrelsen kan af egen drift udtage ansøgninger om likvidi-
tetslån eller tilskud til udvidet kontrol og sagsbehandling, herunder hvor der
ansøges om et højt likviditetslån set i forhold til energivirksomhedens eller
den energiintensive virksomheds størrelse og omsætning.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fører løbende stikprøvekontrol og risikobaseret
kontrol med de udbetalte likviditetslån til energivirksomheder og energiin-
tensive virksomheder, jf. kapitel 2 og 3, samt tilskud til boligforeninger
m.v., jf. kapitel 4.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen efter stk. 1 og
stk. 2 pålægge enhver, der udtages til kontrol, at udlevere supplerende op-
lysninger og dokumentation til brug herfor. Erhvervsstyrelsen kan i forbin-
delse med kontrollen pålægge energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforeningen m.v. revisorbistand.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indhente oplysninger fra re-
levante offentlige registre, herunder Skatteforvaltningen, til brug for den i
stk. 1 og 2 anførte kontrol, jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2, indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra Energinets
datahub, jf. § 28, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2, indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra Evida.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 3, træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovti-
dende.
Stk. 3. Lovens § 1, nr. 3, har virkning fra og med indberetningen vedrø-
rende første kvartal 2023
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Pulje til administrative omkostninger ved indefrysningsordningen
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Erhvervsstyrelsens overtagelse af fordringer
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Undtagelse fra skatteindberetningslovens § 15
2.3.1 Gældende ret
2.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4. Forældelse af rentefordringer m.v.
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.5. Styrkelse af Erhvervsstyrelsens kontrolbeføjelser
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesretten
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
1. Indledning og baggrund
Den 23. september 2022 indgik den daværende regering (Socialdemokra-
tiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Mo-
deraterne aftale om Vinterhjælp.
Som led i udmøntningen af den politiske aftale blev der ved lov nr. 1400 af
10. oktober 2022 etableret en likviditetsstøtteordning i forbindelse med in-
defrysningsordningen for høje energiregninger. Ordningen administreres af
Erhvervsstyrelsen i samarbejde med energivirksomhederne.
Erhvervsstyrelsens opgave er blandt andet at udbetale likviditetsstøtte i form
af lån til energivirksomhederne og i samarbejde med energivirksomhederne,
at udarbejde vejledningsmateriale, som skal gøre det nemmere for både hus-
stande og virksomheder at benytte ordningen. Erhvervsstyrelsen fører kon-
trol og tilsyn med, at de ydede lån bliver anvendt som forudsat i ordningen.
Som følge af at energipriserne har været faldende, siden ordningen blev
etableret, er der færre husstande og virksomheder end forventet, der har be-
nyttet sig af ordningen. På den baggrund indgik regeringen og aftaleparti-
erne den 30. marts 2023 aftale om Serviceeftersyn og omlægning af
Indefrysningsordningen. I medfør af aftalen besluttes det at omlægge likvi-
ditetsstøtteordningen på en række punkter. Formålet er at understøtte en ef-
fektiv administration af ordningen, ensrette vilkårene for de husstande og
virksomheder, der er tilmeldt ordningen, og endelig friholde husstande og
virksomheder fra yderligere gebyrer i forbindelse med ordningen. En del af
Serviceeftersynet udmøntes med dette lovforslag.
Justeringerne vedrører primært kontrolområdet, men også reglerne vedrø-
rende overtagelse af fordringer fra konkursramte energivirksomheder samt
ensretning af forældelsesfrister for renter og øvrige dele af fordringer, der
overtages af Erhvervsstyrelsen. Endelig indeholder lovforslaget hjemmel til
en tilskudsordning til dækning af energivirksomheders implementerings- og
administrationsomkostninger som følge af henstand ydet i henhold til lov
om en indefrysningsordning for høje energiregninger.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Pulje til administrative omkostninger ved indefrysningsordningen
2.1.1. Gældende ret
5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Med Aftale om Vinterhjælp af 23. september 2022, blev det besluttet, at
energivirksomhederne kunne få dækket deres administrative omkostninger
ved indefrysningsordningen gennem opkrævning af gebyrer fra kunderne i
ordningen. Fjernvarmeselskaberne kan endvidere vælge at anse omkostnin-
gerne ved administrationen af ordningen som en nødvendig omkostning,
hvormed alle fjernvarmeselskabets kunder kommer til at betale for admini-
strationsomkostningerne, selvom de ikke nødvendigvis gør brug af indefrys-
ningsordningen.
På nuværende tidspunkt anvendes indefrysningsordningen af langt færre
kunder end forventet, men energivirksomhedernes udgifter til implemente-
ring af ordningen er i en vis udstrækning uafhængig af aktivitetsniveauet på
grund af opstartsinvesteringer hos energivirksomhederne, herunder til udar-
bejdelse af de nødvendige IT-løsninger til administration af ordningen. Den
lavere anvendelse af indefrysningsordningen kan bl.a. forklares ved det be-
tydelige fald i energipriserne august og september 2022, hvor priserne var
på sit højeste.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at forebygge gebyrstigninger for energivirksomhedernes
kunder foreslås det, at der etableres en tilskudspulje til administration af in-
defrysningsordningen i energivirksomhederne, hvor energivirksomheder
kan søge tilskud til at dække deres faktiske omkostninger forbundet med
implementering og administration af ordningen.
Der lægges op til, at tilskud skal kunne søges af energivirksomheder, der er
omfattet af lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger og der-
med har været forpligtet til at yde henstand til deres kunder. I forbindelse
med ansøgningen om tilskud, vil energivirksomhederne skulle dokumentere
deres omkostninger relateret til it-udvikling og anden nødvendig bistand
mv. i forbindelse deres implementering og administration af indefrysnings-
ordningen. Omkostningerne kan være afholdt internt i energivirksomheden
eller være omkostninger afholdt til en ekstern part. Energivirksomhederne
skal endvidere gøre rede for deres indtægter i form af gebyrer fra de kunder,
der har tilmeldt sig indefrysningsordningen.
Der ydes kun tilskud til omkostninger, der dokumentérbart allerede er di-
sponeret og ikke er dækket på anden vis fx gennem administrationsgebyrer
opkrævet af kunder tilmeldt indefrysningsordningen. Det betyder, at de
fjernvarmevirksomheder, der tidligere har modtaget tilskud, ikke får dækket
6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
de samme omkostninger to gange, men kan få yderligere tilskud til at dække
yderligere omkostninger.
Etableringen af tilskudsordningen kræver statsstøttegodkendelse fra Eu-
ropa-Kommissionen, da der med tilskuddene ydes støtte til energivirksom-
hederne.
2.2. Erhvervsstyrelsens overtagelse af fordringer
2.2.1. Gældende ret
Af § 3, stk. 2, i lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om likviditetslån mv. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til ener-
giintensive virksomheder mv. fremgår det, at energivirksomheder, der opnår
likviditetslån efter reglerne i det relevante kapitel, ikke må sælge eller på
anden måde overdrage kravet til andre end Erhvervsstyrelsen. Fordringen
kan ej heller gøres til genstand for retsforfølgning:
”Stk. 2.
Energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter reglerne i dette
kapitel, må ikke sælge eller på anden måde overdrage kravet til andre end
Erhvervsstyrelsen. Fordringen kan heller ikke gøres til genstand for retsfor-
følgning.”
Følgende fremgår af bemærkningerne til bestemmelsens 1. pkt., jf. lov-
forslag L 213 af 28. september 2022.
”Den foreslåede bestemmelse indebærer, at energivirksomhederne afskæ-
res fra at overdrage deres fordring til andre. Ved at afskære adgangen for-
enkles administrationen af låneordningen og risikoen for fejlagtige udbeta-
linger reduceres. Afskæringen af overdragelse af kravet til andre indebærer
ikke, at staten ikke må købe fordringerne, hvis husstanden og virksomheden
ikke betaler beløbet til energivirksomheden.”
Af betænkningen over lovforslaget, som er afgivet af Erhvervsudvalget den
28. september 2022 fremgår det som ændringsforslag til bestemmelsen, at
der indsættes ”end Erhvervsstyrelsen” efter ”kravet til andre” i bestemmel-
sens 2. pkt. Tilføjelsen
”end Erhvervsstyrelsen” er således tilføjet
under ud-
valgsbehandlingen. Af bemærkningerne til ændringsforslaget fremgår føl-
gende:
”Af § 3, stk. 2, 1. pkt., fremgår det, at energivirksomhederne er afskåret fra
at overdrage deres fordring til andre. Afskæringen af overdragelse af kravet
7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
til andre indebærer ikke, at staten ikke må købe fordringerne, hvis husstan-
den eller virksomheden ikke betaler beløbet til energivirksomheden.
Det foreslås med tilføjelsen til § 3, stk. 2, 1. pkt., at det præciseres, at for-
dringer kan overdrages til Erhvervsstyrelsen. Dette kan bl.a. blive relevant,
i tilfælde af at en energivirksomhed går konkurs.
Præciseringen indebærer således, at fordringen ikke vil kunne indgå i ener-
givirksomhedens konkursbo, hvis energivirksomheden måtte blive taget un-
der konkursbehandling efter bevillingen af likviditetslånet. Det bliver der-
ved ikke en del af konkursboets fordringsmasse.”
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Som det fremgår af pkt. 2.2.1. er bemærkningerne til § 3, stk. 2, 1. pkt. i
Betænkning over forslag til lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med in-
defrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksom-
heder m.v. tydelige om, at den eventuelle fordring, som en energivirksom-
hed måtte have på sin kunde som følge af henstand med betalingen, i tilfælde
af energivirksomhedens konkurs overtages af Erhvervsstyrelsen og ikke
indgår i energivirksomhedens fordringsmasse.
Af ordlyden i § 3, stk. 2, fremgår det imidlertid, at den fordring, der overta-
ges af Erhvervsstyrelsen og ikke indgår i fordringsmassen er styrelsens for-
dring på likviditetslånet. Der er således diskrepans mellem bestemmelsens
ordlyd og bemærkninger. Der er dog ingen tvivl om, at intentionen med be-
stemmelsen har været, som det fremgår af bemærkningerne.
Det foreslås på den baggrund at præcisere lovens § 3, stk. 2, så der ikke
længere er diskrepans mellem ordlyd og bemærkninger, og det bliver tyde-
ligt, at Erhvervsstyrelsen overtager energivirksomhedens fordringer på den
henstand, som virksomheden har ydet sine kunder i medfør af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger, fra virksomheden i tilfælde
af dens konkurs.
Samtidig foreslås, at Erhvervsstyrelsen af hensyn til skadesløsholdelse af
energivirksomhederne overtager samtlige fordringer på evt. indefrosne be-
løb fra energivirksomheden i tilfælde af dennes ophør i øvrigt. Det være sig
særligt som følge af frivillig likvidation eller fusion mv.
8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Fordringer vil dog ikke blive overtaget ved oversendelse til tvangsopløsning
da tvangsopløsning enten vil ende i likvidation, formløs opløsning eller kon-
kurs, medmindre virksomhedens drift genoptages.
Det er forventningen, at den foreslåede ordning også vil være hensigtsmæs-
sig for energivirksomhedens øvrige kreditorer, idet Erhvervsstyrelsen afkø-
ber fordringerne til kurs 100, og ikke anmelder krav på den del af likvidi-
tetslånet, som svarer til henstandsbeløbet, i konkursboet, jf. bekendtgørelse
om likviditetslån mv. til energivirksomheder ved indefrysning af høje ener-
giregninger for husstande, virksomheder mv.
2.3. Undtagelse fra skatteindberetningslovens § 15
2.3.1 Gældende ret
Skatteindberetningslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., indeholder en pligt for den,
der som led i sin virksomhed, yder eller formidler lån, til årligt at indberette
herom til Skatteforvaltningen. Energivirksomheder, der yder indefrysnings-
lån, er omfattet af indberetningspligten.
Efter § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om skatteindberetning m.v. skal indberet-
ningspligtige efter bl.a. skatteindberetningslovens § 13 registrere sig som
indberetningspligtige. Det sker hos Erhvervsstyrelsen via virk.dk.
Efter skatteindberetningslovens § 15 skal de indberetningspligtige efter
skatteindberetningslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., herunder energivirksomhe-
derne, tillige foretage kvartalsvis indberetning om lånene. Pligten omfatter
alene låntagere, der er fysiske personer med et cpr-nr. Indberetningen skal
ske senest den sidste hverdag i måneden efter udløbet af kvartalet.
Den kvartalsvise indberetning skal omfatte oplysninger om låntagerens
identitet og de samlede renter samt reservefonds- og administrationsbidrag,
som er ydet, tilskrevet eller opkrævet i kvartalet. Endvidere skal indberet-
ninger indeholde oplysning om bl.a. datoen for ydelsen af lån og datoen for
eventuelt ophør af lånet. Der skal ikke indberettes for det sidste kvartal i
kalenderåret.
Der skal indberettes, selvom der ikke er renter m.v. at indberette om. I så
fald skal renten indberettes til nul kr.
Formålet med den kvartalsmæssige indberetningspligt er primært at sikre
korrekt registrering af renter på låntagerens forskudsopgørelse. Derudover
forudsættes de indberettede renter siden 1. januar 2023 samtidig udstillet
9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
overfor fx banker og leasingselskaber ifm. deres kreditvurderingsforpligtel-
ser.
El- og gasvirksomhederne har været omfattet af indefrysningsordningen fra
den 1. november 2022, og de virksomheder, der har ydet indefrysning i
2022, har foretaget årsindberetning for 2022 eller er i dialog med Skattesty-
relsen om indberetningen. Fjernvarmevirksomhederne er først blevet omfat-
tet af ordningen d. 1. januar 2023 og skal derfor ikke indberette for 2022.
Alle energivirksomheder, der har ydet indefrysningslån, skal foretage den
første kvartalsvise indberetning for første kvartal 2023 senest d. 28. april
2023.
Indefrysningsordningen løber i 6 år. Det første år kaldes indefrysningsperi-
oden, og det er i dette år, at kunden får mulighed for midlertidigt at indefryse
en del af sine energiregninger. Når indefrysningsperioden er udløbet, følger
et afdragsfrit år. I indefrysningsperioden og det afdragsfri år tilskrives renter
bagudrettet og som minimum ved udgangen af henholdsvis indefrysnings-
perioden og det afdragsfri år.
Kunder tilmeldt indefrysningsordningen, som anvender forfaldsprincippet,
har først fradrag for renteudgifter, når disse renter forfalder. Det gælder
f.eks. private forbruger. Derimod anvender f.eks. virksomheder det såkaldte
periodiseringsprincip, hvor de har fradrag for årets påløbne renter. En und-
tagelse hertil er de situationer, hvor kunden vælger at indfri sin gæld i den
afdragsfri periode. Det betyder, at energivirksomhederne som hovedregel
skal indberette 0 kr. i rente til den kvartalsvise indberetning for 2023 og
2024. Dvs. en indberetning af lånenummer, CPR-nr. på låntager og rentebe-
løb på 0 kr.
2.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i loven om indefrysningsordningen foretages en lovæn-
dring, så energivirksomhederne undtages fra den kvartalsvise indberetnings-
pligt for 2023 og 2024 i skatteindberetningslovens § 15. Dette betyder, at
der ikke skal foretages indberetning om indfrysningslån til den kvartalsvise
indberetning for 2023 og 2024, selvom lånet er indfriet i den periode. Den
årlige indberetningspligt fastholdes uændret.
Det er Skattestyrelsen vurdering, at forslaget vil have ingen eller meget be-
grænsede konsekvenser i forhold til korrekt registrering af renter på de au-
tomatisk genererede forskudsopgørelser. Dette skyldes, at der kun undtagel-
sesvis vil være fradragsberettigede renter på indefrysningslån i 2023 og
10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
2024, der som følge af den foreslåede fritagelse for energivirksomheder for
kvartalsvis indberetning ikke automatisk kan medtages på forskudsopgørel-
sen. Desuden kan kunden til enhver tid selv rette sin forskudsopgørelse, så
forfaldne renter indgår i forskudsopgørelsen. Endvidere kan energivirksom-
heden i forbindelse med indfrielsen vejlede kunden herom eller henvise
denne til Skattestyrelsen.
Forslaget har ingen konsekvenser i forhold til korrekt skatteansættelse, da
de kvartalsvise oplysninger ikke anvendes til brug for årsopgørelsen. For-
faldne renter vedrørende straksindfriede lån vil blive indberettet til årsopgø-
relsen ved den efterfølgende årsindberetning. Borgere skal derfor ikke fore-
tage sig noget.
Banker og leasingselskaber, der anvender de kvartalsvise indberetninger om
lån til brug for deres kreditvurdering, vil ikke kunne se, om kunden har et
indefrysningslån via de kvartalsvise indberetninger. Det vil først fremgå, når
der er foretaget en årsindberetning for 2023 eller 2024. Har en kunde fx fået
indfrosset energiregninger i juni 2023, vil banken/leasingselskabet først
kunne se det i februar 2024 via årsindberetningen for 2023. Kunden vil der-
med som udgangspunkt selv skulle oplyse banken/leasingselskabet om lånet
i forbindelse med kreditvurderingen.
2.4. Forældelse af rentefordringer m.v.
2.4.1. Gældende ret
Af § 11 i lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om likviditetslån mv. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive
virksomheder mv. fremgår det, at en fordring bestående af et indefrosset
beløb ikke forældes, så længe den tilhører Erhvervsstyrelsen og endnu ikke
er modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden. En fordring på tilbagebe-
taling af likviditetslån ydet til en energivirksomhed eller en energiintensiv
virksomhed forældes heller ikke, så længe den er under opkrævning hos Er-
hvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af restanceinddrivelsesmyndig-
heden.
2.4.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Erhvervsstyrelsen er blevet opmærksom på, at renter af ovennævnte fordrin-
ger med den eksisterende formulering ikke er omfattet af de særlige foræl-
delsesregler, da hovedfordring og rentefordring anses som særskilte fordrin-
11
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
ger. Dette bør derfor eksplicit fremgå af loven, således at hverken hovedfor-
dring eller rentefordring forældes, så længe de er under opkrævning hos Er-
hvervsstyrelsen.
2.5. Styrkelse af Erhvervsstyrelsens kontrolbeføjelser
2.5.1. Gældende ret på området
Efter lovens § 14, stk. 5, kan Erhvervsstyrelsen af egen drift udtage ansøg-
ninger om likviditetslån eller tilskud til udvidet kontrol og sagsbehandling,
herunder hvor der ansøges om et højt likviditetslån set i forhold til energi-
virksomhedens og den energiintensive virksomheds størrelse og omsætning.
I forbindelse med den udvidede kontrol kan Erhvervsstyrelsen pålægge
energivirksomheden, den energiintensive virksomhed eller boligforeningen
m.v. revisorbistand. Endvidere kan styrelsen i medfør af § 14, stk. 6, på-
lægge de ansøgere, som udtages til udvidet kontrol i medfør af stk. 5, at
udlevere supplerende oplysninger og dokumentation til brug for behandlin-
gen af ansøgningen. Styrelsen har dog ikke tilsvarende beføjelser i forbin-
delse med den løbende stikprøvevise og risikobaserede kontrol efter § 14,
stk. 1.
2.5.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der er i medfør af loven udstedt bekendtgørelser, som pålægger modtagerne
af likviditetslån løbende at afstemme disse over for Erhvervsstyrelsen. For
at understøtte Erhvervsstyrelsens lovbestemte kontrolopgaver i forhold til
modtagerne af likviditetslån og tilskud en foreslås det, at tydeliggøre styrel-
sens beføjelser til at pålægge ansøgere og modtagere af likviditetslån og til-
skud at udlevere supplerende oplysninger og dokumentation - også efter, at
lånet eller tilskuddet er bevilget og udbetalt til ansøgeren. Den foreslåede
ændring vil bl.a. give Erhvervsstyrelsen mulighed for at kræve supplerende
dokumentation for de oplysninger, som energivirksomheden eller den ener-
giintensive virksomhed afgiver i forbindelse med den løbende afstemning
af det udbetalte likviditetslån.
3. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
Forslaget indebærer ikke behandling af andre typer af personoplysninger
end de oplysninger, Erhvervsstyrelsen allerede behandler i forbindelse med
administrationen af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrys-
ningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., hvorfor der henvises til redegørelsen i bemærkningerne til L 213 af
28. september 2022.
12
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Loven indebærer statsfinansielle udgifter på 80,0 mio. kr. i 2023 til etable-
ring af en tilskudspulje til energivirksomhedernes allerede afholdte udgifter
til implementering og administration af indefrysningsordningen. Udgifterne
finansieres af de på
§ 35. Generelle reserver
opførte midler.
Forslaget vurderes derudover ikke i øvrigt at medføre nye økonomiske kon-
sekvenser for stat, regioner og kommuner. Eventuelle øvrige omkostninger
forbundet med forslaget er omfattet af rammerne i den eksisterende lovgiv-
ning for indefrysningsordningen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Virksomheder og husstande på indefrysningsordningen har ret til skatte-
fradrag af de renter, der pålægges dem i forbindelse med indefrysningsord-
ningen, og disse renter skal tidligst betales fra december 2024. Lovforslaget
vil derfor tidligst have betydning i forbindelse med forskudsopgørelsen for
2024, hvor der således ikke automatisk vil fremgå fradrag for renterne, der
skal betales for december 2024. Det bemærkes, at borgere og virksomheder
på indefrysningsordningen selv har mulighed for at påføre disse renter på
egen hånd på forskudsopgørelsen, og at disse bliver indberettet af energi-
virksomhederne, så de fremgår af borgernes og virksomhedernes årsopgø-
relser.
Ændringen betyder endvidere, at de kvartalsvise indberetninger for så vidt
angår indefrysningsordningen ikke vil indgå automatisk i fx beregningen af
offentlige ydelser, samt banker- og leasingselskabers kreditvurdering. Det
bemærkes, de indefrosne beløb er relativt små, hvorfor det ikke forventes at
have væsentlig praktisk betydning for vurderingen af den enkelte borgers
eller virksomheds ydelser eller kreditværdighed.
Lovforslaget indeholder ikke yderligere konsekvenser for erhvervslivet ud
over hvad der allerede følger af almindelige forvaltningsretlige principper
(officialmaksimen), hvorefter parten i sager, der rejses på dennes initiativ,
herunder ansøgningssager, har et medansvar for at sagen oplyses fyldestgø-
rende.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgeren
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljømæssige konsekvenser.
13
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget om etableringen af en tilskudsordning til energivirksomhedernes
implementering- og administrationsomkostninger som følge af indefrys-
ningsordningen kræver statsstøttegodkendelse fra Europa-Kommissionen,
da der med tilskuddene ydes støtte til energivirksomhederne.
.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. marts 2023 til den 11. april
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet
Akademikerne
Akademisk Arkitektforening
Affald Plus
AffaldVarme Aarhus
Aluminium Danmark
Ankenævnet på Energiområdet
Andel
Antenneforeningen Vejen
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdstilsynet
ARI (Affald- og ressourceindustrien under DI)
Asfaltindustrien
BAT-kartellet
Better Energy
Billund Vand A/S
Biobrændselsforeningen
Biofos A/S
Blik- og Rørarbejderforbundet
Borger
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Brancheforeningen for Skov, Have og Park-Forretninger
Brancheforeningen for Små- og Mellemstore Vindmøller
Brintbranchen
Brunata
Bryggeriforeningen
Bornholms Energi og Forsyning (BEOF)
Bopa Law
Business Danmark
14
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet)
Byggecentrum
Bygningssagkyndige & Energikonsulenter
Bærebro A/S
Byggeskadefonden
C4
Carbon Capture Cluster Copenhagen
Crossbridge Energy Fredericia
Center for Electric Power and Energy (DTU)
CEPOS
Cerius
Cevea
Clean Energy Invest ApS
CTR
CO-industri
Concito
COWI
Copenhagen Infrastructure Partners
Copenhagen Merchants
ADB(Association Dansk Biobrændsel)
DAKOFA
Dana Petroleum
DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond)
DANICA RESOURCES APS
Danske halmleverandører
Danmarks Almene Boliger (BL)
Danmarks Fiskeriforening
Danmarks Frie Autocampere
Danmarks Jordbrugsforskning
Danmarks Jægerforbund
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Rederiforening
Danmarks Skibskredit
Danmarks Vindmølleforening
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Danoil Exploration A/S
Dansk Affaldsforening
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Biotek
Dansk Byggeri
Danske Bygningscenter
Dansk Center for Lys
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Facilities Management (DFM)
15
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Dansk Fjernvarme
Dansk Gartneri
Dansk Gas Forening
Dansk Gasteknisk Center (DGC)
Dansk Industri
Dansk Landbrugsrådgivning
Dansk Maskinhandlerforening
Dansk Metal
Dansk Methanolforening
Dansk Miljøteknologi
Dansk Ornitologisk Forening
Dansk Producentansvarssystem
Dansk Retursystem A/S
Dansk Shell A/S
Dansk Skovforening
Dansk Solcelleforening
Dansk Solkraft
Dansk Standard
Dansk Told- og Skatteforbund
Dansk Transport og Logistik (DLTL)
Dansk Varefakta Nævn
Danske Advokater
Danske Annoncører og Markedsførere
Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK
Danske Commodities A/S
Danske Energiforbrugere (DENFO)
Danske Havne
Danske Maritime
Danske Mediedistributører
Danske Regioner
Danske Tegl
Danske Udlejere
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening)
DANVAK
Datatilsynet
DCC Energi Naturgas
Decentral Energi
De frie Energiselskaber
DELTA Dansk Elektronik
DENFO, Danske Energiforbrugere
Rådet for grøn omstilling
DKCPC
Dommerfuldmægtigforeningen
Drivkraft Danmark
DTU
Institut for Vindenergi
16
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
DTU
Myndighedsbetjening
EA Energianalyse
E.ON Danmark A/S
EmballageIndustrien
Energi Danmark
Energi Fyn
Energiforum Danmark
Energiklagenævnet
Energinet
Energisammenslutningen
Energi- og Bygningsrådgivning A/S (EBAS)
Energycluster
Energisystemer ApS
Energitjenesten
Eniig - nu Norlys
Enyday
Equinor
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA)
EUROPEAN GREEN CITIES
European Energy
Eurowind Energy A/S
Evida
Everfuel
EWE Energie AG
EBO Consult A/S
Fagligt Fælles Forbund (3F)
FDO
FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finansrådet, Realkreditforeningen og Realkreditrådet - FinansDanmark
Fjernvarme Fyn
Fonden Kraka
Forbrugerrådet Tænk
Forenede Danske El-bilister (FDEL)
Foreningen af Danske Skatteankenævn
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater
Foreningen Biogasbranchen
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
Foreningen Danske Kraftvarmeværker
Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark (FPD)
Foreningen Danske Revisorer
Foreningen for Slutbrugere af Energi
Fors A/S
17
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Forsikring & Pension
Forsikringsmæglerforeningen
Forsyningstilsynet
Fredericia Spildevand A/S
Frederiksberg Forsyning
Frederiksberg Kommune
Frie Funktionærer
FSE
FSR Danske revisorer
GAFSAM
Gaz-system
GRAKOM
Greenpeace
GreenTech Advisor
Gentofte og Gladsaxe Fjernvarme
Green Power Denmark
GTS (Godkendt Teknologisk service)
Havarikommissionen for Offshore Olie- og Gasaktiviteter
Havarikommissionen
Hess Denmark ApS
HK-Kommunal
HK-Privat
HOFOR A/S
HOFOR Fjernkøling A/S
HOFOR Vind A/S
HOFOR el og varme
HORESTA
SMV danmark
H2 Energy Esbjerg
Hulgaard advokater
IBIS
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
Institut for produktudvikling (IPU)
Intelligent Energi
Ineos Danmark
Investering Danmark
IT-Branchen
Justitia
Kjærgaard A/S
KlimaEnergi A/S
Kommunernes Landsforening
Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Dan-
mark)
Kraka
Kræftens Bekæmpelse
18
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen
Københavns Kommune - Økonomiforvaltningen
Københavns Kulturcenter
Københavns Universitet
Landbrug & Fødevarer
Landsbyggefonden
Landsforeningen af Solcelleejere
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede
LCA Center
Lederne Søfart
Ledernes Hovedorganisation
Lokale Pengeinstitutter
Lundsby Biogas
MOE Rådgivende ingeniører
Mellemfolkeligt Samvirke
Metalemballagegruppen
Middelgrundens Vindmøllelaug
Mineralolie Brancheforeningen
Mærsk Drilling
Maabjerg Energy Center - MEC
Nasdaq OMX Copenhagen A/S
Nationalbanken
Nationalt Center for Miljø og Energi
NEAS Energy A/S
NGF Nature Energy - Muligvis ændres til bare Nature Energy
N1 A/S
NetVarme
Niras
NOAH Energi og Klima
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi
Nordisk Energirådgivning ApS
Noreco
Norlys
NRGi Renewables A/S
Nærbutikkernes landsforening
Nævnenes Hus
Olie Gas Danmark
Otto Kjær
Oxfam IBIS
Partnerskabet for Bølgekraft
Planenergi
Plan og Projekt
Plesner Advokatpartnerselskab
19
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Plastindustrien
Procesindustrien
Radius Elnet A/S
Ranbøll
Rejsearbejdere.dk
Rejsearrangører i Danmark
Ren Energi Oplysning (REO)
Regstrup Natur og miljøforening
Restaurationsbranchen.dk
Rådet for Bæredygtig Trafik
SEAS-NVE
SEGES
Serviceforbundet
Siemens Gamesa
SKAD - Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark
SMVdanmark
Solar Lightning Consultants ApS
Solaropti
Spirit Energy
Spyker Energy ApS
SRF Skattefaglig Forening
Statens ByggeforskningsInstitut
Syd Energi (SE)
Synergi
Substain
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Teknologisk Institut
Total S.A.
T-REGS
TREFOR/EWII
Varmepumpefabrikantforeningen
Vattenfall A/S
Vedvarende Energi
Vejle Spildevand
VELTEK
VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening
Verdens Skove
VEKS
VELTEK
Verdo Randers
Vestforbrænding
Vestas Wind systems A/S
Vindenergi Danmark
Vin og Spiritus Organisationen i Danmark
Vindmølleindustrien
VisitDenmark
20
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
2686655_0021.png
UDKAST
Neptune Energy Denmark ApS
Wind Denmark
Wind Estate A/S
Wintershall Nordszee B.V.
WWF Verdensnaturfonden
Ældre Sagen
Økologisk Landsforening
Ørsted
Aalborg Portland A/S
Aalborg Energikoncern
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
92-Gruppen
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Loven indebærer statsfinansielle ud-
gifter på 80,0 mio. kr. i 2023 til etab-
lering af en tilskudspulje til energi-
virksomhedernes allerede afholdte
udgifter til implementering og admi-
nistration af indefrysningsordningen.
Ingen.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen.
Ingen.
Økonomiske
Lovforslaget giver energivirksomhe-
konsekvenser for derne mulighed for at søge tilskud til
erhvervslivet
reduktion af implementerings- og ad-
ministrationsomkostninger som følge
af indefrysningsordningen.
Administrative Lovforslaget medfører mindre admi-
konsekvenser for nistration for virksomhederne ved
erhvervslivet
indførelse af en undtagelse til skatte-
indberetningslovens § 15.
Ingen.
Ingen.
21
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
2686655_0022.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Forholdet til EU- Forslaget om etableringen af en tilskudsordning til energivirksomhedernes
retten
implementering- og administrationsomkostninger som følge af indefrys-
ningsordningen kræver statsstøttegodkendelse fra Europa-Kommissionen,
da der med tilskuddene ydes støtte til energivirksomhederne.
Er i strid med
principperne for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja:
Nej: x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 4, fastslår, at det er foreneligt med
lovens formål at yde tilskud til energivirksomheder til dækning af de fakti-
ske omkostninger til implementering og administration ordningen i henhold
til lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virk-
somheder m.v., at energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter reg-
lerne i dette kapitel, ikke må sælge eller på anden måde overdrage kravet til
andre end Erhvervsstyrelsen. Fordringen kan heller ikke gøres til genstand
for retsforfølgning.
22
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Det foreslås, at
§ 3, stk. 2,
nyaffattes, så det i
1. pkt.
bestemmes, at energi-
virksomheder, der opnår likviditetslån i henhold til loven, ikke må sælge
eller på anden måde overdrage fordringen på likviditetslånet til andre.
Der foreslås endvidere præciseret i
2. pkt.,
at Energivirksomheden ikke må
sælge eller på anden måde overdrage fordringer på indefrosne krav mod
dens kunder vedrørende henstand ydet i medfør af indefrysningsordningen
for høje energiregninger til andre end Erhvervsstyrelsen.
Det foreslås endvidere i
3. pkt.,
at de førnævnte fordringer mod Erhvervs-
styrelsen, jf. 1. pkt., og energivirksomhedens kunder, jf. 2. pkt., ikke skal
kunne gøres til genstand for retsforfølgning, jf. dog 4. pkt.
Det følger af konkurslovens § 36, at aktiver, hvori udlæg for skyldnerens
gæld ikke kan foretages, kun indgår i konkursmassen, når dette særligt er
bestemt. Som følge af det foreslåede 4. pkt., hvorefter samtlige energivirk-
somhedens fordringer skal overdrages til Erhvervsstyrelsen i tilfælde af bl.a.
virksomhedens konkurs, er det nødvendigt, at fordringen indgår i konkurs-
boet, hvorfor retsforfølgningsforbuddet skal undergives denne begræns-
ning, der således er en følge af konkurslovens § 36.
Endelig foreslås det i 4. pkt. præciseret, at ved energivirksomhedernes kon-
kurs, frivillige likvidation eller øvrige ophør skal samtlige fordringer, jf. 2.
pkt., overdrages fra energivirksomheden til Erhvervsstyrelsen.
Med nyaffattelsen af § 3, stk. 2, præciseres det, at samtlige fordringer mod
energivirksomhedens kunder vedrørende henstand ydet i medfør af inde-
frysningsordningen for høje energiregninger, overtages af Erhvervsstyrel-
sen i tilfælde af energivirksomhedens konkurs, frivillige likvidation eller
øvrige ophør.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter skatteindberetningslovens § 15 skal de indberetningspligtige efter
skatteindberetningslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., herunder energivirksomhe-
derne, foretage kvartalsvis indberetning om lånene. Pligten omfatter alene
låntagere, der er fysiske personer med et cpr-nr. Indberetningen skal ske se-
nest den sidste hverdag i måneden efter udløbet af kvartalet.
23
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Den kvartalsvise indberetning skal omfatte oplysninger om låntagerens
identitet og de samlede renter samt reservefonds- og administrationsbidrag
som er ydet, tilskrevet eller opkrævet i kvartalet. Endvidere skal indberet-
ninger indeholde oplysning om bl.a. datoen for ydelsen af lån og datoen for
eventuelt ophør af lånet. Der skal ikke indberettes for det sidste kvartal i
kalenderåret.
Ved siden af den kvartalsvise indberetning skal energivirksomhederne efter
skatteindberetningslovens § 13 indberette årligt om de indefrosne beløb og
årets renter.
Det foreslås, at indsætte en ny § 3 a i lov likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive
virksomheder m.v., hvorefter energivirksomheder, der opnår likviditetslån
efter reglerne i lovens kapitel 2, ikke er omfattet af renteindberetningsplig-
ten i 2023 og 2024, jf. skatteindberetningslovens § 15, for så vidt angår den
henstand, de yder deres kunder i medfør af lov om en indefrysningsordning
for høje energiregninger.
Med den foreslåede bestemmelse undtages de energivirksomheder, der op-
når likviditetslån i medfør af loven, midlertidigt fra den kvartalsvise indbe-
retningspligt, som følger af skatteindberetningslovens § 15, i årene 2023 og
2024. Bestemmelsen har efter lex specialisprincippet/specialitetsprincippet
forrang for den generelle indberetningspligt efter skatteindberetningsloven,
og energivirksomhederne er således ikke pligtige til at foretage kvartalsvise
indberetninger vedrørende den henstand, de yder deres kunder i medfør af
lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger. Energivirksom-
hederne har dog fortsat pligt til at indberette den henstand, de yder deres
kunder i medfør af lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger
på årlig basis, jf. skatteindberetningslovens § 13
Til nr. 4
Det foreslås at indsætte et nyt kapitel 4 a i loven, angående tilskudsordnin-
gen for energivirksomheders implementerings- og administrationsomkost-
ninger forbundet med indefrysningsordningen for høje energiregninger.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 7 a, stk. 1,
fastslår, at energivirksomheder
kan ansøge om tilskud til dækning af de faktiske omkostninger, som er for-
bundet med administrationen af ordningen i henhold til om en indefrys-
ningsordning for høje energiregninger.
24
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Bestemmelsens
stk. 2
bemyndiger erhvervsministeren til at kunne fastsætte
nærmere regler om tilskuddets størrelse samt de kriterier, som en energi-
virksomhed skal opfylde for at modtage tilskud efter kapitlet, herunder om
ansøgning og om virksomhedens dokumentation for de faktiske omkostnin-
ger relateret til it-udvikling og anden nødvendig bistand mv. i forbindelse
med implementering og administration af indefrysningsordningen..
Det forudsættes, at erhvervsministeren fastsætter regler om det maksimale
tilskudsbeløb samt om den indbyrdes fordeling af tilskudsmidlerne i tilfælde
af overansøgning. Det forudsættes endvidere, at der kun kan ydes tilskud til
implementerings- og administrationsomkostninger forbundet med indefrys-
ningsordningen for høje energiregninger, som energivirksomheden doku-
mentérbart har disponeret inden den 27. marts 2023. Der kan kun ydes til-
skud til omkostninger, som ikke på anden vis er dækket, herunder ved andet
offentligt tilskud eller gebyrindtægter fra virksomhedens kunder.
Til nr. 5
Det fremgår af § 11, stk. 1, i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virk-
somheder m.v., at en fordring bestående af et indefrosset beløb ikke foræl-
des, så længe den tilhører Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Det foreslås i
2. pkt.,
at en fordring bestående af rente af en fordring på det
indefrosne beløb ikke forældes, så længe den tilhører Erhvervsstyrelsen og
endnu ikke er modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Med den foreslåede bestemmelse harmoniseres forældelsesreglerne for ho-
vedfordringen og rentefordringen, så forældelsesfristen for begge fordringer
først regnes fra modtagelsen hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
Til nr. 6
Det fremgår af § 11, stk. 2, i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virk-
somheder m.v., at en fordring på tilbagebetaling af likviditetslån ydet til en
energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed ikke forældes, så
længe den er under opkrævning hos Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er
modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden.
25
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Det foreslås i
2. pkt.,
at en fordring bestående af rente af en fordring på til-
bagebetaling af likviditetslån ydet til en energivirksomhed eller en energi-
intensiv virksomhed ligeledes ikke forældes, så længe den er under opkræv-
ning hos Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af restanceinddrivel-
sesmyndigheden.
Med den foreslåede bestemmelse harmoniseres forældelsesreglerne for ho-
vedfordringen og rentefordringen, så forældelsesfristen for begge fordringer
først regnes fra modtagelsen hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
Til nr. 7
Det fremgår af § 14, stk. 1, at Erhvervsstyrelsen fører løbende stikprøvekon-
trol og risikobaseret kontrol med de udbetalte lån og tilskud efter loven. Ef-
ter stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen i kontroløjemed indhente oplysninger fra
relevante offentlige registre, jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af
data. Efter stk. 3 og 4 kan Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra henholdsvis
Energinets datahub og fra Evida. Efter stk. 5, kan Erhvervsstyrelsen af egen
drift udtage ansøgninger om likviditetslån eller tilskud til udvidet kontrol og
sagsbehandling. Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen på-
lægge energivirksomheden, den energiintensive virksomhed eller boligfor-
eninger mv. revisorbistand. Endelig kan Erhvervsstyrelsen efter stk. 6, på-
lægge enhver, der udtages til udvidet kontrol og sagsbehandling, at udlevere
supplerende oplysninger og dokumentation til brug for afgørelsen.
Af hensyn til systematikken i § 14 foreslås det at nyaffatte paragraffen i sin
helhed.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 14, stk. 1,
kan Erhvervsstyrelsen af
egen drift udtage ansøgninger om likviditetslån eller tilskud til udvidet kon-
trol og sagsbehandling. Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til den gæl-
dende bestemmelse i § 14, stk. 5, 1. pkt. om Erhvervsstyrelsens beføjelser i
forhold til ansøger i sagsoplysningsfasen frem til afgørelsen om bevilling af
lån eller tilskud i medfør af loven. Erhvervsstyrelsen kan af egen drift udtage
ansøgninger af særlig karakter til udvidet kontrol og sagsbehandling, herun-
der hvor der ansøges om et højt likviditetslån set i forhold til energivirksom-
heden eller den energiintensive virksomheds størrelse og omsætning. An-
søgninger af særlig karakter kan ligeledes være ansøgninger, hvor der er
indikationer på misbrug af ordningen.
26
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
Efter det foreslåede
stk. 2,
pålægges Erhvervsstyrelsen at føre løbende stik-
prøvekontrol og risikobaseret kontrol med de udbetalte likviditetslån til
energivirksomheder og energiintensive virksomheder, jf. lovens kapitel 2 og
3, samt tilskud til boligforeninger m.v., jf. lovens kapitel 4.
Bestemmelsen er en uændret videreførelse af den gældende bestemmelse i
§ 14, stk. 1. Bestemmelsen giver Erhvervsstyrelsen mulighed for at kontrol-
lere og verificere de udbetalte beløb. Efter loven kan likviditetslån udbetales
på baggrund energivirksomhedens forventninger til kundernes brug af inde-
frysningsordningen. Bestemmelsen udgør dermed et værn mod forsøg på
omgåelse eller misbrug af ordningen ved optagelse af større likviditetslån
end den faktiske efterspørgsel tilsiger.
Efter det foreslåede
stk. 3,
1. pkt. kan Erhvervsstyrelsen i forbindelse med
kontrollen efter de to foregående stykker pålægge enhver, der udtages til
kontrol, at udlevere supplerende oplysninger og dokumentation til brug her-
for.
Bestemmelsen samler op på Erhvervsstyrelsens sagsoplysningsbeføjelser i
forhold parten i sagen. Med bestemmelsen udvides Erhvervsstyrelsens ad-
gang til, i kontroløjemed, at pålægge ansøgere at fremlægge supplerende
dokumentation for, at låne- eller tilskudsbetingelserne er opfyldt, også efter
lånet eller tilskuddet er kommet til udbetaling. Formålet med ændringen er
at tydeliggøre Erhvervsstyrelsens mulighed for at kræve supplerende doku-
mentation i forbindelse med den stikprøvevise kontrol efter udbetalingen af
likviditetslånet eller tilskuddet, herunder i forbindelse med modtagernes af-
stemning af de ydede lån.
Endvidere kan Erhvervsstyrelsen i forbindelse med kontrollen i medfør af
de to foregående stykker pålægge energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforeningen m.v. revisorbistand. Pålæg om revisorbi-
stand kan eksempelvis komme på tale i særlige tilfælde, hvor den af ansøger
indsendte dokumentation, ikke med tilstrækkelig sikkerhed dokumenterer,
at støttebetingelserne er opfyldt, og det vurderes, at parten ikke selv vil
kunne afhjælpe usikkerheden om de faktiske forhold.
Efter det foreslåede
stk. 4,
kan Erhvervsstyrelsen i kontroløjemed indhente
oplysninger fra relevante offentlige registre, herunder Skatteforvaltningen,
jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data. Bestemmelsen modsvarer
den gældende § 14, stk. 2. Efter bestemmelsen har Erhvervsstyrelsen hjem-
mel til at indhente oplysninger, der er relevante til brug for kontrol. Det er
27
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
nødvendigt at indsamle og sammenstille data fra andre myndigheder for at
kunne føre en effektiv og risikobaseret kontrol. Bestemmelsen henviser der-
for til lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data, hvis formål er at skabe
den nødvendige lovhjemmel til at etablere de retlige rammer for Erhvervs-
styrelsens behandling af data til brug for Erhvervsstyrelsens anvendelse af
en intelligent kontrol i registreringsfasen. De er er i medfør af loven udstedt
bekendtgørelse om Erhvervsstyrelsens behandling af data, der fastsætter
nærmere regler for Erhvervsstyrelsens indsamling, behandling og videregi-
velse af oplysninger, herunder om hvornår og til hvilke formål oplysninger
kan indsamles og behandles, hvornår sletning af oplysninger skal finde sted,
hvilke myndigheder Erhvervsstyrelsen kan videregive oplysninger til og om
de tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der skal iagttages ved be-
handlingen.
Efter det foreslåede
stk. 5,
kan Erhvervsstyrelsen desuden i kontroløjemed
indsamle, samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra
Energinets datahub, jf. § 28, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning. Bestemmel-
sen svarer til den gældende § 14, stk. 3. Bestemmelsen fastslår, at Erhvervs-
styrelsen kan behandle data fra Energinets datahub, samt at det er foreneligt
med Energinets formål at stille data til rådighed for Erhvervsstyrelsen. Ener-
ginet er dermed både er berettiget og forpligtet til at stille data til rådighed
for Erhvervsstyrelsens kontrolopgaver i medfør af loven.
Endelig kan Erhvervsstyrelsen efter det foreslåede
stk. 6,
indsamle, sam-
køre, videregive og foretage anden behandling af data fra Evida i kontrol-
øjemed. Bestemmelsen svarer til den gældende § 14, stk. 4. Bestemmelsen
fastslår, at Erhvervsstyrelsen kan indsamle, samkøre, videregive og foretage
anden behandling af data fra Evida A/S, der er landsdækkende gasdistribu-
tør. Evida er dermed ligeledes berettiget og forpligtet til at stille data til rå-
dighed for Erhvervsstyrelsens kontrolopgaver i medfør af loven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2023, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at lovens § 1, nr. 2, træder i kraft dagen efter bekendt-
gørelse i Lovtidende. Det foreslås endvidere i stk. 3, at lovens § 1, nr. 2, har
virkning fra og med indberetningen vedrørende første kvartal 2023.
Det foreslås således i stk. 2 at energivirksomhedernes fritagelse for indbe-
retning i 2023 og 2024 efter skatteindberetningslovens § 15, træder i kraft
28
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
UDKAST
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Dette ikrafttrædelsestidspunkt skal
ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i stk. 3, hvorefter frita-
gelsen foreslås at have virkning allerede for indberetningen vedrørende før-
ste kvartal 2023, hvor indberetningsfristen [udløber/udløb] den 28. april
2023. Med det tidlige ikrafttrædelsestidspunkt, vil Skattestyrelsen allerede
fra dette tidspunkt kunne undlade at håndhæve den gældende indberetnings-
pligt.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
29
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
2686655_0030.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1400 af 10. oktober 2022
om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiinten-
sive virksomheder m.v. foretages
følgende ændringer:
1.
Efter
§ 1, stk. 3,
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Lovens har endvidere til
formål at give tilskud til energivirk-
somheders implementerings- og
administrationsomkostninger som
følge af henstand ydet i henhold til
lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger.«
2.
§ 3, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Energivirksomheder, der
opnår likviditetslån efter reglerne i
dette kapitel, må ikke sælge eller på
anden måde overdrage fordringen
på likviditetslånet til andre. Energi-
virksomheder må heller ikke sælge
eller på anden måde overdrage for-
dringen på indefrosne krav mod
energivirksomhedens kunder til an-
dre end Erhvervsstyrelsen, jf. § 4.
Fordringerne kan ej heller gøres til
genstand for retsforfølgning, jf. dog
4. pkt. Ved energivirksomhedernes
konkurs, frivillige likvidation eller
øvrige ophør overdrages samtlige
fordringer, jf. 2. pkt., fra energi-
virksomheden til Erhvervsstyrel-
sen.
30
§ 1.
§ 3.
Stk. 2.
Energivirksomheder, der op-
når likviditetslån efter reglerne i
dette kapitel, må ikke sælge eller på
anden måde overdrage kravet til an-
dre end Erhvervsstyrelsen. Fordrin-
gen kan heller ikke gøres til gen-
stand for retsforfølgning.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
2686655_0031.png
UDKAST
§ 3.
«
3.
Efter
§ 3
før overskriften til § 4
indsættes:
Ȥ
3 a.
Energivirksomheder, der
opnår likviditetslån efter reglerne i
dette kapitel, er ikke omfattet af
renteindberetningspligten i 2023 og
2024, jf. skatteindberetningslovens
§ 15, for så vidt angår den henstand,
de yder deres kunder i medfør af
lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger.«
4.
Efter
§ 7
indsættes som nyt kapi-
tel:
»Kapitel 4 a
Tilskud til energivirksomheders
implementerings- og administrati-
onsomkostninger
§ 7 a.
Energivirksomheder kan
opnå et tilskud til dækning af de
faktiske omkostninger, som er for-
bundet med implementeringen og
administrationen af ordningen i
henhold til lov om en indefrys-
ningsordning for høje energiregnin-
ger.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fast-
sætte regler om tilskuddets stør-
relse samt om de kriterier, som en
energivirksomhed skal opfylde for
at modtage tilskud efter dette kapi-
tel, herunder om ansøgning og do-
kumentation for de faktiske om-
kostninger relateret til it-udvikling
og anden nødvendig bistand mv. i
forbindelse med implementering og
administration af indefrysningsord-
ningen.«
31
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
2686655_0032.png
UDKAST
§ 11.
En fordring bestående af et in-
defrosset beløb forældes ikke, så
længe den tilhører Erhvervsstyrel-
sen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
5.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.:
»En fordring bestående af rente af
en fordring på det indefrosne beløb
forældes ligeledes ikke, så længe
den tilhører Erhvervsstyrelsen og
endnu ikke er modtaget af restance-
inddrivelsesmyndigheden.«
6.
I
§ 11, stk. 2,
indsættes som 2.
pkt.:
»En fordring bestående af rente af
en fordring på tilbagebetaling af
likviditetslån ydet til en energivirk-
somhed eller en energiintensiv
virksomhed forældes ligeledes
ikke, så længe den er under op-
krævning hos Erhvervsstyrelsen og
endnu ikke er modtaget af restance-
inddrivelsesmyndigheden.«
§ 11.
Stk. 2.
En fordring på tilbagebeta-
ling af likviditetslån ydet til en
energivirksomhed eller en energiin-
tensiv virksomhed forældes ikke, så
længe den er under opkrævning hos
Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er
modtaget af restanceinddrivelses-
myndigheden.
§ 14.
Erhvervsstyrelsen fører lø-
bende stikprøvekontrol og risiko-
baseret kontrol med det udbetalte
likviditetslån til energivirksomhe-
der og energiintensive virksomhe-
der, jf. kapitel 2 og 3, eller tilskud
til boligforeninger m.v., jf. kapitel
4.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan i
kontroløjemed indhente oplysnin-
ger fra relevante offentlige regi-
stre, herunder Skatteforvaltningen,
jf. lov om Erhvervsstyrelsens be-
handling af data.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i
kontroløjemed indsamle, samkøre,
videregive og foretage anden be-
handling af data fra Energinets da-
tahub, jf. § 28, stk. 1, nr. 7, i lov
om elforsyning.
7.
§ 14
affattes således:
Ȥ
14.
Erhvervsstyrelsen kan af
egen drift udtage ansøgninger om
likviditetslån eller tilskud til udvi-
det kontrol og sagsbehandling, her-
under hvor der ansøges om et højt
likviditetslån set i forhold til ener-
givirksomhedens eller den energi-
intensive virksomheds størrelse og
omsætning.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fører lø-
bende stikprøvekontrol og risikoba-
seret kontrol med det udbetalte
likviditetslån til energivirksomhe-
der og energiintensive virksomhe-
der, jf. kapitel 2 og 3, samt tilskud
til boligforeninger m.v., jf. kapitel
4.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i for-
bindelse med kontrollen efter stk. 1
32
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
2686655_0033.png
UDKAST
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan i
kontroløjemed indsamle, samkøre,
videregive og foretage anden be-
handling af data fra Evida.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan af
egen drift udtage ansøgninger om
likviditetslån eller tilskud til udvi-
det kontrol og sagsbehandling, her-
under hvor der ansøges om et højt
likviditetslån set i forhold til ener-
givirksomhedens og den energiin-
tensive virksomheds størrelse og
omsætning. Erhvervsstyrelsen kan
i forbindelse med kontrollen på-
lægge energivirksomheden, den
energiintensive virksomhed eller
boligforeninger m.v. revisorbi-
stand.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan på-
lægge enhver, der i medfør af stk.
5 udtages til udvidet kontrol og
sagsbehandling, at udlevere sup-
plerende oplysninger og dokumen-
tation til brug for afgørelsen.
og stk. 2 pålægge enhver, der udta-
ges til kontrol, at udlevere supple-
rende oplysninger og dokumenta-
tion til brug herfor. Erhvervsstyrel-
sen kan i forbindelse med kontrol-
len pålægge energivirksomheden,
den energiintensive virksomhed el-
ler boligforening m.v. revisorbi-
stand.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan i
kontroløjemed indhente oplysnin-
ger fra relevante offentlige registre,
herunder Skatteforvaltningen, til
brug for den i stk. 1 og 2 anførte
kontrol, jf. lov om Erhvervsstyrel-
sens behandling af data.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan i
kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2, ind-
samle, samkøre, videregive og fore-
tage anden behandling af data fra
Energinets datahub, jf. § 28, stk. 1,
nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan i
kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2, ind-
samle, samkøre, videregive og fore-
tage anden behandling af data fra
Evida.«
33