Epidemiudvalget 2022-23 (2. samling)
EPI Alm.del Bilag 30
Offentligt
PIndenrigs‐ og Sundhedsministeriet 
 
Enhed: EPISK 
Sagsbeh.: DEPFLJE 
Koordineret med:  
Sagsnr.: 2305445 
Dok. nr.: 2663895 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Den 10. maj 2023, Folketinget, Beskæftigelsesudvalget
Antal ord: 992
Besvarelse af samrådsspørgsmål I
Samrådsspørgsmål I
”Vil indenrigs- og sundhedsministeren redegøre for, hvordan
frontpersonalet i pandemiens begyndelse var beskyttet mod
covid-19, mens de var på arbejde, herunder hvilke
værnemidler, der blev tilbudt personalet ved pandemiens
udbrud i foråret 2020? Med frontpersonale menes personale i
ældreplejen, på hospitaler, i skoler og hjemmeplejen m.v.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann
Andersen (SF)
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
[Indledning]
Tak til spørgeren for at indkalde til samrådet i dag. Der er
stillet ét samrådsspørgsmål til mig, som jeg vil starte med at
besvare. Beskæftigelsesministeren vil herefter besvare de
resterende to spørgsmål.
Jeg vil indledningsvis takke vores frontpersonale, som stod
forrest, da covid-19 bredte sig i hele Danmark. Én af
grundene til, at Danmark klarede sig godt igennem, var deres
store indsats.
Både når vi taler om medarbejderne på landets hospitaler,
medarbejderne i ældreplejen og medarbejderne på skolerne
og i dagtilbuddene.
Side 2
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
[Beskrivelse af daværende epidemisituation]
Jeg vil gerne tegne et billede af, hvilken situation Danmark
befandt sig i, i foråret 2020. Coronaen var kommet til
Danmark med den uvished og uforudsigelighed, der fulgte
med.
Med pandemien blev der skabt et behov for en stor
omstilling af særligt sundhedsvæsenet, i ældreplejen og på
det sociale område – både når det kom til nye opgaver og
nye procedurer.
Her stod frontpersonalet forrest, og var omstillingsparate i en
vanskelig og uforudsigelig tid.
[Redegørelse af beskyttelse af frontpersonale]
Som jeg har fået oplyst, har der i håndteringen af covid-19
været et stort fokus på at beskytte det frontpersonale, som
har været i risiko for at blive smittet med covid-19, når de
mødte på arbejde.
Side 3
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
Det var blandt andet centralt, da vaccinerne kom til
Danmark.
Vaccinerne var en begrænset ressource, som skulle anvendes
strategisk dér, hvor de gjorde mest gavn. For den enkelte og
for samfundet.
Det var ikke kun afgørende for effekten af
vaccinationsindsatsen, at vaccinerne blev udrullet i den
rigtige rækkefølge til nøje udvalgte målgrupper.
Det gjaldt også frontlinjepersonalet som én af de første og
væsentligste målgrupper.
Denne prioritering blev lavet ud fra følgende faglige
hovedmålsætninger:
1) Minimering af død og alvorlig sygdom
2) Minimering af smittespredning og epidemikontrol
Side 4
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
3) Sikring af samfundskritiske nøglefunktioner
Vaccinerne kom – som vi alle ved - ikke til Danmark i
pandemiens start.
I takt med pandemiens udvikling og den øgede viden har
Sundhedsstyrelsen løbende opdateret deres retningslinjer og
vejledninger.
Derfor har jeg bedt Sundhedsstyrelsen om at redegøre for
deres arbejde med retningslinjer under pandemien.
Sundhedsstyrelsen oplyser blandt andet følgende:
”Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut har fra
pandemiens start haft retningslinjer for brug af værnemidler i
sundhedssektoren, ældreplejen og på det sociale område.
Værnemidler omfatter brug af handsker, væskeafvisende,
langærmet engangsovertrækskittel, kirurgisk maske samt
visir og beskyttelsesbriller.
Side 5
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
Sundhedsstyrelsen har også udgivet:
- retningslinjer for generelle smitteforebyggende tiltag,
- anbefalinger for vurdering af omplacering af
sundhedspersonale i særlig risiko for alvorlig sygdom
ved smitte med covid-19,
- retningslinjer for brug af værnemidler og generel
smitteforebyggelse for politi og andet lignende
frontpersonale samt
- retningslinjer for smitteforebyggelse i forbindelse med
genåbningen af skoler og dagtilbud i foråret 2020.”
[Fora til implementering]
Retningslinjer og anbefalinger kan selvfølgelig ikke stå
alene. Og de nytter ikke noget, hvis de ikke implementeres.
Side 6
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
Jeg kan ikke redegøre for, hvilke konkrete procedurer, der
har været på de enkelte ansættelsessteder, og hvilke
værnemidler, rengøringstiltag mv, der er blevet
implementeret og stillet til rådighed for personalet.
Men jeg vil gerne fremhæve, at der under covid-19 blev
etableret flere fora, hvor styrelser, regioner og kommuner
kunne videndele og have mulighed for at spørge relevante
styrelser om forståelsen af gældende retningslinjer.
Her vil jeg fremhæve tre fora:
1. De tværsektorielle møder med bl.a. kommuner,
regionerne, Statens Serum Institut, og Sundhedsstyrelsen.
Møderne havde til formål at få en fælles status for
smittesituationen, vidensdele om iværksatte tiltag og
fortolkninger af retningslinjer.
Side 7
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
2. Et andet forum er det nationale COVID-forum for
infektionshygiejne, hvor regionale infektionshygiejne-
enheder og Statens Serum Institut havde månedlige
dialogmøder og erfaringsudveksling med henblik på
håndtering af hygiejne problemstillinger.
3. Et tredje forum handlede om forsyningssikkerhed,
herunder værnemidler, hvor regioner,
sundhedsmyndighederne og KL deltog i ugentlige møder i
opstartsfasen.
En styregruppe havde til formål at varetage opgaven med
fordeling af værnemidler på tværs af sektorerne. Dette skete
på baggrund af data om lagerbeholdning og pipeline, der var
meldt ind via Lægemiddelstyrelsens datasystem.
Herudover har Indenrigs- og Sundhedsministeriets styrelser
været i løbende dialog med relevante aktører i forhold til
blandt andet forståelsen af gældende retningslinjer.
Side 8
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
[Kritisk forsyningssituation]
Det hører med til billedet, at vi i foråret 2020 var i en
situation, hvor markedet for værnemidler var meget presset
og hvor forsyningssituationen var kritisk. Der var i perioden
et stort fokus på at sikre forsyninger og få lagrene fyldt.
Der var også et ekstra stort behov for koordination af en
målrettet fordeling af værnemidler.
Jeg har fået oplyst, at kommunerne og regionerne arbejdede
hårdt på at få værnemidler ud til personalet på de enkelte
ansættelsessteder – fx plejehjem og i hjemmeplejen, så ingen
medarbejdere stod uden værnemidler.
Alle stod dog i en uforudsigelig og kaotisk situation. Alle
gjorde deres bedste, men nåede man helt i mål med at sikre
værnemidler til alt personale?
Nej.
Side 9
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
Jeg har samtidig også fået oplyst, at der hele vejen igennem
har været en tæt dialog mellem de statslige myndigheder,
regioner og kommuner om ressourcer blandt andet for at
sikre adgang og fordeling af værnemidler i denne kritiske
periode.
Jeg må også nævne, at det er arbejdsgivernes ansvar, dvs.
regioner og kommuner, at der et sikkert arbejdsmiljø.
Og at der iværksættes de nødvendige initiativer på baggrund
af retningslinjerne for myndighederne.
Det forudsætter selv sagt en nødvendig koordination, og at et
tilstrækkeligt lager af værnemidler er til rådighed.
[Afslutning]
Jeg vil afslutningsvis endnu en gang gerne anerkende
frontpersonalet, som stod forrest i en svær og uforudsigelig
hverdag.
Side 10
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
 
Jeg vil nu give ordet videre til beskæftigelsesministeren, som
vil besvare de resterende to samrådsspørgsmål.
Side 11