Epidemiudvalget 2022-23 (2. samling)
EPI Alm.del Bilag 30
Offentligt
2708529_0001.png
TALE
Samråd G, H og I om frontpersonale og covid
19-senfølger (afholdes den 10. maj 2023 kl.
12.30-14.00)
Maj 2023
J.nr. 2023 - 3342
Det talte ord gælder.
Samrådsspørgsmål G, stillet af Kirsten Normann Andersen (SF)
”Hvad er beskæftigelsesministerens holdning til, at de sygeplejersker, læ-
ger, pædagoger m.v., som stod forrest, da Danmark blev ramt af en pan-
demi, meget sjældent får tilkendt en økonomisk kompensation i form af er-
statning for mén og eventuelt tab af erhvervsevne som følge af sager om co-
vid-19-relaterede arbejdsskader?
Der henvises til artiklen ”Selv om senføl-
geproblemerne kan være svære, mener jeg, at vores afgørelser er korrekte”
bragt på Politiken.dk den 10. april
2023.”
Samrådsspørgsmål H, stillet af Kirsten Normann Andersen (SF)
Hvad er beskæftigelsesministerens holdning til at lave en midlertidig og
mere lempelig ordning for covid-19-frontpersonale, der anmelder covid-19-
relaterede arbejdsskader i arbejdsskadesystemet, og dermed give dem bedre
mulighed for erstatning som følge af en covid-19-arbejdsskade?
Samrådsspørgsmål I, stillet af Kirsten Normann Andersen (SF)
Vil indenrigs- og sundhedsministeren redegøre for, hvordan frontpersonalet
i pandemi-ens begyndelse var beskyttet mod covid-19, mens de var på ar-
bejde, herunder hvilke værnemidler, der blev tilbudt personalet ved pande-
miens udbrud i foråret 2020? Men frontpersonale menes personale i ældre-
pleje, på hospitaler, i skoler og hjemmeplejen m.v.
[Ministerens tale tager alene udgangspunkt i besvarelsen af ovenstående
samrådsspørgsmål G og H. Samrådsspørgsmål I er stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren.]
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
Tak herfra til spørgeren for at rejse et virkeligt
vigtigt emne. Jeg synes det var rigtig fint, at få
indflyningen fra Sundhedsministeren på, hvad
det var for en tid.
Spørgeren ved det jo bedre end nogen, hvordan
der også blev lavet nye love og taget store be-
slutninger herindefra på en baggrund der var
akut og med manglende viden. I hvert fald i star-
ten.
Der er sket meget siden og som spørgeren selv
starter med at sige, så kan det være nærmest
svært at forstå, når man sidder her i dag, hvad
det var for en situation.
Jeg synes det er vigtigt, at vi husker konteksten.
Husker hvad det var, der var gældende, og hvor-
dan omstændighederne stillede krav til alle, in-
klusiv de her uhyre vigtige medarbejdere, som
jeg er fuldstændig enig med spørgeren og inden-
rigs- og sundhedsministeren i, gjorde et meget
vigtigt stykke arbejde.
Jeg har den største respekt for alle dem, der gik
forrest i den kritiske tid og sørgede for, at bør-
2
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
nene havde mulighed for at komme i daginstitu-
tion og sørgede for, at sundhedsvæsenet kunne
give behandling, der hvor der var behov.
Uden dem og alle de øvrige faggrupper i fronten,
så var vi ikke der, hvor vi er i dag. Derfor er
samrådet også en god anledning til at under-
strege, at den indsats både huskes og anerken-
des.
Det er også en god bro over til at sige, at dem
der sidder i dag og ikke er sluppet fri og stadig
mærker det her i deres hverdag i mindre eller hø-
jere grad. De er heller ikke glemt. Og det er de
heller ikke af mig som beskæftigelsesminister.
Jeg har forud for det her samråd bedt bestyrelsen
for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, som er
dem, der behandler arbejdsskadesager, om at
sende en redegørelse, hvilket jeg nok skal vende
tilbage til.
Grundlæggende, så har vi med noget at gøre her,
hvor der er nogle mennesker, som er blevet syge
af at gå på arbejde. De har fået senfølger efter, at
de har fået corona på deres job. Mange af deres
sager har været igennem arbejdsskadesystemet.
Enten med endelig afgørelse eller stadigvæk ver-
serende.
3
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
Jeg er uhyre optaget af, og det gælder både den
her gruppe og i det hele taget, at hvis man bliver
syg af at gå på arbejde, eller kommer til skade på
sit arbejde, så skal vi have et arbejdsskadesy-
stem, der griber en.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring eller AES,
som det oftest kaldes er den myndighed, der be-
handler de her sager. AES har oprettet 16.000
sager vedrørende covid-19 arbejdsskader fra
marts 2020 og frem til april 2023.
Der er anerkendt mere end 9.300 sager ud af de
næsten 14.500 sager, der er afgjort på nuvæ-
rende tidspunkt. Det betyder, at det i to ud af tre
af de anmeldte sager er blevet anerkendt, at
smitten er sket på arbejdet, og at der derfor er
tale om en arbejdsskade. Det er rigtig mange
mennesker.
Der er 1700 sager, hvor der endnu ikke er truffet
en afgørelse i forhold til anerkendelsesspørgs-
målet. Så der er en lille gruppe, der stadig ikke
har afslutning på den del af deres sag, men langt
størstedelen har. Af de 9.300 anerkendte sager,
så er der truffet afgørelse på nuværende tids-
punkt om varigt mén i ca. 5.000 sager.
4
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
Af de 5.000 sager, så er der tilkendt godtgørelse
for varigt mén i ca. 500 sager. Det vil sige ca. en
tiendedel af de sager, der aktuelt er truffet afgø-
relse om. I ni ud af ti tilfælde er det med andre
ord anerkendt, at smitten er sket på arbejdet,
men at folk heldigvis ikke i dag lider uder det i
en grad, der giver varigt mén, så det spiller en
rolle i det her system.
Det er jo i virkeligheden den positive fortælling
på det her. Der var rigtig mange, der blev smit-
tet. Vi har anerkendt, at de blev smittet. Men de
er videre med deres liv. Det er rigtig godt.
Det er vigtigt at huske på, at en anerkendt sag
ikke er ensbetydende med, at man skal have er-
statning. Så når man kan starte ud med at sige, at
der er 16.000 sager, og der slet ikke er 16.000,
der har fået erstatning, så er det jo fordi, at de
heldigvis ikke er blevet syge.
Så en anerkendt sag er altså ikke ensbetydende
med, at man skal have erstatning i sig selv. Det
er jo selvfølgelig for, at man kan få erstatning, at
smitten, udover at den skal være sket på arbej-
det, også har betydet, at man har fået varige sen-
følger som følge af covid-19.
5
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
Det har været en enormt krævende opgave for
AES at få behandlet sagerne. Både fordi, at co-
vid-19 var en helt ny sygdom. Det var nyt i det
her system, ligesom det var for alle andre, der
stod og skulle håndtere den her periode.
Derfor har det også krævet, at AES både har op-
bygget og indhentet viden om sygdommen, før
de har kunnet træffe afgørelse i sagerne. Og
samtidig med, at de skulle have den nye viden
ind, så skal den enkelte sag også være et sted,
hvor situationen har stabiliseret sig for at kunne
afgøre, om senfølgerne er midlertidige eller va-
rige, og hvilken karakter de har.
Derfor er der også nede i den her række af sager
eksempler på ting, der har taget meget lang tid.
Det betyder også, at der stadig er sager, der ikke
er lukket.
Arbejdstilsynet anslår, at der i mindst 4.300 sa-
ger stadig udestår at blive truffet afgørelse om,
hvorvidt den tilskadekomne har varige senfølger
og derfor også, om personen skal have godtgø-
relse for varigt mén. Altså 4.300 sager udestår
stadig.
Netop det forhold, at der stadig er mange verse-
rende sager, synes jeg, at vi skal huske på, når vi
6
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
forholder os til erstatningstallene. Der er stadig
mulighed for, at de tal kommer højere op, som
sagerne bliver lukket.
I den sammenhæng vil jeg understrege, at jeg
som minister er optaget af, at man som tilskade-
kommen får den erstatning, som man har ret til.
Men når jeg siger det her, er det også fordi, at nu
hiver vi den så også ind i en politisk diskussion
af, og spørgeren rejser spørgsmålet, fungerer det
her system.
Der mener jeg, at vi i hvert fald skal være tilba-
geholdende med at drage de generelle konklusio-
ner på området, fordi der stadig er så mange uaf-
sluttede sager, der kan påvirke tallene, og hvor-
dan det falder ud.
Men jeg vil gerne understrege her til sidst, at jeg
følger udviklingen tæt. Jeg er meget optaget af,
at vi gør det her korrekt. Derfor har jeg også,
som jeg startede ud med at sige, bedt bestyrelsen
for AES om en redegørelse, som både skal be-
lyse, hvordan man går til de her sager, hvordan
covid-19 sagerne behandles, men også, hvordan
man har en plan for at få afviklet de resterende
sager.
7
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Kopi af beskæftigelsesministerens og indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra samråd d. 10/5-2023 om covid-19-relaterede arbejdsskader og mulighederne for at opnå økonomisk kompensation
Når den redegørelse ligger, så vil jeg selvfølge-
lig gerne dele den med Folketinget og drøfte den
med Folketinget og med udvalget.
Tak for ordet.
8