Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 84
Offentligt
Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
Att: Formand Lisbeth Beck-Nielsen
Den 3. maj, 2023
Vedrørende: Anmodning om foretræde
Vi anmoder hermed i vores egenskab af ekspert indenfor sikkerhedsdesign og innovation (Priway
Trustworthy CyberDefence – udvalgt som en af de 10 ”most promising” cybersecurity start-ups i
EU) og repræsentant for den næste generation (ZafeLoc.dk) om foretræde for Udvalget med henblik
på at øge forståelsen for at digitalisering ikke behøver ske på demokratiets, retssikkerhedens og
samfundsøkonomiens bekostning, som det sker i dag.
Formålet er diskutere de principielle kriterier for en vision for digitaliseringen i Danmark
Videnskaben er i dag så langt er der ikke er nogen legitim eller lovlig grund – samfundsøkonomisk,
sikkerhedsmæssigt eller retssikkerhedsmæssigt – til at skabe og opsamle persondata bortset fra helt
specielle situationer, såsom politikere, tv-værter og skuespillere i dele af deres arbejde.
Det gælder både i den offentlige sektor, på markedspladsen og i civilsamfundet som sådan. IT-
systemer har stort set aldrig brug for persondata, selvom man f.eks. i de nære menneskelige
relationer og professionelle rådgivningsfunktioner naturligt ønsker og ikke kan undgå ”persondata”.
Problemet er at man lyver om de faktuelle forhold og forbryder sig mod gældende lov til ensidig og
akkumulerende skade for samfundet. Det gælder helt ind i Folketinget, hvor udvalget for
Digitalisering har gennemført flere tv-optagne events og modtaget skriftelige bidrag, hvor der på
afgørende punkter indgik klar misinformation af Folketinget.
Konkrete nedslag som bør adresseres
Det er IKKE sandt at overvågning skaber sikkerhed, heller ikke for nationen eller Fillipa.
Det er IKKE sandt at sammenkøring er nødvendig for kontroller mod social svindel
Det er IKKE sandt at overvågning og sammenkøring er nødvendig for forskning.
Det er IKKE sandt at statens opsamling af CPR-data effektiviserer den offentlige sektor.
Det er IKKE sandt at MitID øger sikkerheden.
For et konkret eksempel, så dokumenterede statens egen rapport ”Nye Digitale
Sikkerhedsmodeller” fra 2010, hvordan man kan sikre data i cloud, forebygge diskrimination og
bekæmpe social svindel uden overvågning – stik modsat de åbenlyse ulovligheder i Udbetaling
Danmark. Data minimering og nødvendighed er i dag de bærende ufravigelige principper i GDPR.
Udgangspunktet for foretræde er, at de, som misinformerer, oftest ikke har overblik over hverken de
destruktive konsekvenser af tiltag, lovgivningen eller bedre lovpligtige alternativer. Samt at man
hvis man blev præsenteret for fakta oftest ønsker at gøre det rigtige for mennesker og samfund.
Problemet er at vi – igen – lever i en tidsalder, hvor kompleksiteten vokser hurtigere end
forståelsen, så selv ”eksperter” på delområder (økonomer, jurister, sikkerhedsfolk etc.) og politikere
i særdeleshed ikke har overblik over de stærkt tværfaglige spørgsmål, men agerer låst i forældede
antagelser og forfalder til destruktive hensigten-helliger-midlet tiltag.