Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2690954_0001.png
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1254
Doknr.
13074
Dato
14-04-2023
Til Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Til orientering vil jeg den 21. april 2023 forelægge forslagene til forordning om horisontale cy-
bersikkerhedskrav til produkter med digitale elementer og forordning om et interoperabelt
Europa til forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg. Nedenfor er en opsummering af
forslagene og regeringens holdning hertil.
Kommissionens forslag til forordning om horisontale cybersikkerhedskrav til produkter med
digitale elementer
Formålet med forordningen er at øge cybersikkerheden i EU ved at indføre horisontale cyber-
sikkerhedskrav for produkter med digitale elementer. Forslaget skal gøre producenter ansvar-
lige for cybersikkerhed og gøre det muligt for brugerne at tage hensyn til cybersikkerhed, når
de udvælger og bruger denne type produkter.
Forslaget bunder i, at brugen af produkter med digitale elementer, fx et webkamera, en mobil-
telefon eller robotstøvsuger, er stærkt stigende, mens cybersikkerheden i dem ofte er lav eller
ikke eksisterende. De manglende cybersikkerhedskrav til disse produkter udgør en betydelig
risiko for cybersikkerheden og modstandsdygtigheden i EU. Det øger omkostningerne for virk-
somheder, forbrugere og samfund, fx til håndtering og genopretning ifm. cyberangreb, og truer
vores fundamentale rettigheder, fx privatlivets fred og beskyttelse af personoplysninger. For-
slaget forventes at få væsentlige statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen ser et stort behov for at løfte cybersikkerheden i EU og støtter op om forslagets
ambition om at øge denne igennem fælles minimumskrav til produkter på det indre marked.
Det er dog centralt for regeringen, at man af hensyn til både beskyttelsesniveau og omkostnin-
ger, udformer reglerne på en måde, der også er hensigtsmæssig i praksis, flugter med anden
lovgivning og ikke er unødigt omkostningsdrivende.
Regeringen vil arbejde for at omkostningerne for erhvervslivet og myndighederne står mål med
de
ønskede effekter, herunder at der tages særligt hensyn til SMV’er. Derudover bør produkter
og tjenester udbudt af offentlige myndigheder ikke omfattes af reglerne, så overlappende EU-
lovgivning og ikke-proportionale omkostninger for offentlige myndigheder undgås.
Det er desuden en målsætning for regeringen, at forordningen tillader at medlemsstaterne har
mulighed for at varetage tungtvejende hensyn til den nationale sikkerhed gennem national
særregulering.
Kommissionens forslag til forordning om et interoperabelt Europa
Formålet med forordningen er at fastsætte foranstaltninger til fremme af den offentlige sektors
grænseoverskridende digitale sammenhæng i EU (interoperabilitet), for at understøtte at it-
systemer sikkert og effektivt kan udveksle data og indgå i sammenhængende processer på
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Orientering om samlenotat om Cyber Resilience Act og Interoperable Europe Act
2690954_0002.png
tværs af myndigheder og domæner. Forordningen skal derved sikre rammer for, at europæiske
myndigheder i fremtiden kan få sine løsninger til at spille sammen med andre EU-lande
f.eks.
som vi så ift. coronapasset.
Forslaget lægger op til to generelle forpligtelser for offentlige myndigheder: Forpligtelsen til at
foretage interoperabilitetsvurderinger og forpligtelsen til at støtte delingen af interoperabili-
tetsløsninger inden for den offentlige sektor.
Forslaget søger at minimere store implementeringsrisici og
–omkostninger.
Derved minimeres
risikoen for en fragmentering af medlemsstaternes digitale politikker, da det ofte ses, at såvel
digitale som interoperable aspekter stadig ofte behandles for sent i den politiske beslutnings-
proces. Forslaget kan medføre statsfinansielle og afledte administrative konsekvenser. Kom-
missionen forventer dog samlet set positive samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter forslaget om en integreret tilgang til den offentlige sektors grænseoverskri-
dende digitale sammenhæng i EU. Regeringen støtter, at forslaget fastlægger en forpligtende
ramme for en fælles styring af indsatsen i EU, herunder etableringen af Rådet for et Interope-
rabelt Europa, hvor bl.a. mangeårige danske erfaringer kan deles.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2