Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2688839_0001.png
Deling af sundhedsdata i sundhedsvæsenet
Høring i Folketingets Sundhedsudvalg og Udvalg for it og digitalisering
12. april 2023
Vibeke van der Sprong, vicedirektør
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Præsentationer fra høring den 12. april 2023 om anvendelse af sundhedsdata
2688839_0002.png
Deling af sundhedsdata fra mødet med patienten
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Præsentationer fra høring den 12. april 2023 om anvendelse af sundhedsdata
2688839_0003.png
De juridiske rammer for deling af sundhedsdata
Deling af sundhedsdata mellem sundhedsprofessionelle i behandlingen af samme patient
Når patienten accepterer behandling, er der med sundhedsloven et forudsat samtykke til indhentning og deling af sundhedsdata
mellem de sundhedsprofessionelle, som deltager i den
aktuelle
behandling
Patienten:
Har ret til at se registrerede data, få rettet evt. fejl og kan have ret til at få fejl slettet
Kan via Sundhed.dk se hvem, som har tilgået data/logoplysninger på nationale løsninger og delvis i regionernes patientjournaler
Kan spærre for deling af data i de nationale løsninger
Deling af data til forskning
Vide rammer, men skal være af
væsentlig samfundsmæssig
betydning og nødvendige for forskningsstudiet
Godkendelsesproces
Uden samtykke fra borgerne, dog muligt for borgerne at fravælge adgang til vævsprøver og genom-data
Hos SDS: konkret adgang til pseudoanonymiserede sundhedsdata i sikkert miljø (Forskermaskinen)
Udenlandske forskere og industrien kan ved forskningssamarbejder med danske offentlige institutioner få adgang
Data må kun bruges til det formål, de er indsamlet
Databeskyttelsesforordning og -lov (GDPR) stiller krav til opbevaring, aftaler, dataansvar og sikkerhed
3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Præsentationer fra høring den 12. april 2023 om anvendelse af sundhedsdata
2688839_0004.png
Hvordan deler vi sundhedsdata til patientbehandling?
Data sendes fra journal til journal
ved sektorovergange
Adgang til opslag i central
database fra egen journal
Data fra nationale løsninger i egen
journal
Fælles journal
Adviser/epikriser fx ved
indlæggelse og udskrivning
Henvisninger til sygehus og
speciallæge
Fødselsanmeldelser
Hjemmepleje/sygehus-
korrespondance, fx
indlæggelses- og
udskrivningsrapporter
Genoptræningsplaner
Hospitaler, almen praksis,
kommuner, speciallæger og
privathospitaler har adgang til
Sundhedsjournalen på
sundhed.dk. Her er bl.a. adgang
til:
Journalnoter fra hospitaler og
fleste privathospitaler
Laboratoriesvar fra regionale
laboratorier
Billedbeskrivelser fra
hospitalerne
Cave (lægemiddelallegi) fra
hospitalerne
Fælles medicinkort
Vaccinationer
Samlet Patientoverblik:
Stamkort og aftaleoversigt
Telemedicinske løsninger
Sårjournalen
Udvikling/Planlagt
Data fra kommuner,
speciallæger og almen praksis
i form af:
Diagnoser, forløbsplaner, egne
laboratorieanalyse og
patientrapporterede
oplysninger (PRO)
Samlet Patientoverblik:
Patientens planer med
indsatser, mål og diagnoser
Digital løsning til
graviditetsforløb
Fravalg af genoplivning
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Præsentationer fra høring den 12. april 2023 om anvendelse af sundhedsdata
2688839_0005.png
Borgernes adgang til egne sundhedsdata
På tværs af sundhedsvæsnet
FMK online
MinSundhed
(Sundhedsjournalen)
Sundhed.dk
Coronapas
Medicinkortet
Én funktionalitet
Multi -
funktionalitet
MitSygehus
MinSundhedsplatform
Andre kanaler i landskabet
TarmTjek
TrænSmertenVæk
Samspil
Apoteket
Bone@BC
VideoKonsultation
Nexus Borger
MinDialog
E-kvit
Steps
MinLæge
Én del af sundhedsvæsnet
Akuthjælp
Min.Medicin Patienthåndbogen
5
App
Web
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Præsentationer fra høring den 12. april 2023 om anvendelse af sundhedsdata
2688839_0006.png
6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Præsentationer fra høring den 12. april 2023 om anvendelse af sundhedsdata
2688839_0007.png
Retslige og dataetiske problemstillinger
Deling af sundhedsdata for bedre forløb >< Respekten for borgerens ret til privathed
Udfordringer i fortolkning
Udvikling af opgaveløsningen kan betyde, at sektorovergange ændres og fortolkning derfor kan bliver vanskelig for personalet
Forskellige regelsæt for digitale løsninger, hvilket bringer forvirring hos patienter og sundhedspersonale
Deling på tværs af sundhedsloven, serviceloven og psykiatriloven er begrænset >< Flere borgere har forløb på tværs
Det udgør barrierer:
For den enkelte borgers mulighed for sammenhængende og tværsektorielle forløb
For medarbejderne (i kommunerne) i form af unødig brug af tid/planlægning og manglende tværsektionelle indsatser
Respekt for borgernes ret til privathed > < Risiko for forringet behandling hos ofte sårbare borgere med tværsektorielle forløb.
Med Sundhedsreformen er igangsat juridisk barriereanalyse til brug for politisk behandling
Forældres adgang til børns sundhedsdata
Forældre, der vil hjælpe deres børn >< Risiko for børn (eller forældre) i forhold til kidnapning, vold mv.
Visning (og sløring) af sundhedspersonalets navne ved tilgået data
Patientens ret til at vide, hvem der har set oplysninger >< Beskyttelse af personalet ift. til borgere med kriminelle hensigter
Blik for løsninger for ikke-digitale borgere
8
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Præsentationer fra høring den 12. april 2023 om anvendelse af sundhedsdata
2688839_0008.png
Folketingets syv 2017-principper for datadeling holder fortsat
Datasikkerhed – sundhedsdata skal håndteres sikkert, og patienterne skal kunne forvente, at der bliver passet godt på deres
helbredsoplysninger.
Lovlighed, fortrolighed, saglighed og proportionalitet – sundhedsdata må kun bruges til saglige formål inden for lovens rammer. Og
brugen af personhenførbare data skal begrænses i størst muligt omfang.
Patientsikkerhed og sammenhæng for patienten og medarbejderne – til brug for patientbehandling skal relevante helbredsoplysninger
videregives til relevante behandlere i sundhedsvæsnet. Det skal sikre, at patienterne får en sammenhængende behandling, og at
sundhedspersonalet oplever, at it-systemerne understøtter kvaliteten i deres opgaveløsning.
Patient- og pårørendeinddragelse – patienterne skal have adgang og medejerskab til egne data, så de eksempelvis får bedre mulighed
for at deltage aktivt i deres egen behandling.
Udvikling og kvalitet i sundhedsvæsnet – aktørerne på sundhedsområdet skal kunne anvende data til bl.a. at forbedre kvaliteten.
Moderne og tryg lovgivningsramme – Folketinget skal løbende diskutere lovændringer for brugen af sundhedsdata, der bl.a. tager højde
for den teknologiske udvikling, nye undersøgelses- og behandlingsmetoder og beskyttelse af individet.
Åbenhed og gennemsigtighed for alle – borgere og patienter skal have bedre information om brugen af deres sundhedsdata, herunder
deres muligheder for at sige fra over for, at deres helbredsoplysninger bruges.
9
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Præsentationer fra høring den 12. april 2023 om anvendelse af sundhedsdata
2688839_0009.png
10