Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2684354_0001.png
29. marts 2023
J.nr. 2023 – 2548
Til Folketinget
Skatteudvalget
Det uafhængige tilsyn med told- og skatteforvaltningens it-område (It-tilsynet) har udar-
bejdet sin årlige redegørelse for 2022. Den årlige redegørelse er en offentlig beretning til
skatteministeren, hvor It-tilsynet afrapporterer om sine aktiviteter i det forgangne år og
opsummerer hovedbudskaber om tilstanden på Skatteministeriets it-område.
It-tilsynet peger overordnet på, at der er sket fremdrift i løbet af 2022 både i forhold til de
store it-programmer, organiseringen og implementeringen af de enkelte anbefalinger,
hvor ca. halvdelen af It-tilsynets anbefalinger de sidste to år er implementeret. It-tilsynet
finder dog, at der fortsat er et stykke vej og peger konkret på otte temaer, som de finder
udgør generelle udfordringer på Skatteministeriets it-område.
Jeg er glad for, at It-tilsynet anerkender, at der er sket fremdrift. Det er også min ople-
velse. Jeg hæfter mig i den forbindelse særligt ved, at implementeringen af det nye ejen-
domsvurderingssystem og boligskatteforliget
og hovedparten af de øvrige store it-pro-
jekter- og programmer
overordnet følger tidsplanen, selvom der fortsat er væsentlige
risici forbundet med projekter i den størrelsesorden.
Jeg er samtidig enig med It-tilsynet i, at skattevæsenet stadig har et stykke arbejde foran
sig. Det er dog min opfattelse, at Skatteforvaltningen er godt i gang med at imødekomme
udfordringerne, og jeg vil i den forbindelse fremhæve et par af de temaer, som It-tilsynet
er inde på.
Kompetencer.
It-tilsynet peger på, at Skatteforvaltningens kompetencer til at kravstille, ud-
vikle og drifte it-løsninger skal videreudvikles. Jeg er enig i, at tilstedeværelsen af de rette
kompetencer er en forudsætning for, at Skatteministeriet kan lykkes med sine opgaver.
Jeg mener i den sammenhæng, at det særligt er vigtigt at fastholde de eksisterende medar-
bejdere og chefer og understøtte deres trivsel. Jeg noterer mig samtidig, at Skatteforvalt-
ningen arbejder målrettet med at få nøgleroller besat med interne ressourcer og nedbringe
brugen af eksterne konsulenter, som er reduceret i 2022.
It-modernisering.
It-tilsynet peger på, at Skatteforvaltningen skal øge indsatsen for at gen-
nemføre de nødvendige it-tekniske moderniseringer og levetidsforlængende tiltag. Jeg er
enig i, at det er meget væsentligt at investere tilstrækkeligt i at fremtidssikre Skatteforvalt-
ningens portefølje af it-systemer. Regeringen har netop præsenteret skatteordførerne for
et oplæg til en flerårsaftale for skattevæsenet, der bl.a. lægger op til, at en væsentligt større
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Kopi af It-tilsynets årlige redegørelse
2684354_0002.png
del af den begrænsede it-udviklingskapacitet skal prioriteres til modernisering af it-porte-
føljen. Aktuelt har Skatteforvaltningen igangsat tre større moderniseringsprojekter, og der
er gennemført og igangsat en lang række mindre systemtilpasninger, som allerede har for-
bedret it-porteføljens tilstand. Dertil arbejdes pt. på at konsolidere en flerårig plan for
modernisering.
Porteføljeprioritering og -styring.
It-tilsynet fremhæver, at Skatteministeriets koncerns strategi-
ske porteføljeboard fungerer, men peger på, at Skatteministeriets prioritering og styring af
it-porteføljen skal modnes. Skatteministeriet arbejder løbende med at forbedre og modne
porteføljestyringen og har i det forløbne år bl.a. styrket både porteføljerapporteringen og
prioriteringsgrundlaget. Arbejdet fortsætter i det kommende år.
Det er samlet min vurdering, at samarbejdet med It-tilsynet tilfører stor værdi til Skatte-
ministeriets it-udviklingsaktiviteter, herunder i forhold til implementering af større lov-
komplekser og håndtering af it-legacy-udfordringen.
Jeppe Bruus
/ Julie Harding Transbøl
Side 2 af 2