Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2644753_0001.png
Notat
Sikkerhedsrapport: NemID/MitID og NemKonto
06. januar 2023
AMANT/MJN
J.nr. 2021 - 5522
Indhold
0.
1.
2.
Resumé..................................................................................................... 2
Baggrund ................................................................................................. 2
Håndtering af sikkerhed ........................................................................ 3
2.1. Teknisk sikkerhed og sikker adfærd ............................................... 3
3.
NemID og MitID ................................................................................... 3
3.1. Sikkerhedstiltag i perioden ............................................................... 4
4.
NemKonto .............................................................................................. 4
4.1. Sikkerhedstiltag i perioden ............................................................... 4
5.
Status på hotlinen for identitetstyveri ................................................. 5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Sikkerhedsrapport 2022: NemID/MitID og NemKonto, fra digitaliseringsministeren
2644753_0002.png
Side 2 af 6
0. Resumé
De offentlige digitale løsninger spiller en stor og vigtig rolle i Danmark. Svindel
med løsningerne stiller ofrene i en ulykkelig situation, og borgerne skal trygt
kunne bruge dem. Både NemID/MitID og NemKonto er generelt præget af me-
get høj sikkerhed, og Digitaliseringsstyrelsen arbejder løbende med forskellige ak-
tiviteter, som er med til at sikre en fortsat høj sikkerhed.
Som del af monitoreringen af tre af Digitaliseringsstyrelsens systemer, Ne-
mID/MitID og NemKonto, udarbejdes der sikkerhedsrapporter, som har fokus
på sikkerheden i systemerne. Den første rapport tilgik Folketinget i marts 2022
1
.
Denne rapport udgør den anden afrapportering og dækker perioden fra primo ja-
nuar 2022 til og med den 30. november 2022.
I rapporten redegøres for igangsatte sikkerhedstiltag i NemID/MitID og Nem-
Konto i den nævnte periode, samt sikkerhedstiltag og erfaringer på bagkant af Ne-
mID–nedbruddet i sommeren 2022.
I takt med digitaliseringen af samfundet vil der opstå nye typer og muligheder for
kriminalitet. Digitaliseringsstyrelsen tager svindel med de digitale løsninger meget
alvorligt og arbejder løbende på at forbedre sikkerheden. Det er dog desværre ikke
muligt at sikre sig fuldstændigt mod svindel
hverken i den fysiske eller digitale
verden.
Digitaliseringsstyrelsen orienterer sig løbende i de it-kriminelles metoder og imple-
menterer tiltag, der vurderes at gøre det vanskeligere for de it-kriminelle, at fore-
tage svindel NemID/MidID eller NemKonto. Der er sket en stigning i sager,
hvor svindleren bruger den såkaldte ”social engineering” metode, hvor de
kontak-
ter borgeren og snyder denne til at videregive personlige oplysninger eller foretage
en handling til skade for sig selv
2
. Fokus er på at imødegå denne type svindel, lige-
som der løbende arbejdes med forebyggende indsatser rettet mod at styrke bor-
gernes bevidsthed om sikker adfærd.
Det skal bemærkes, at ”social engineering”
ikke udnytter tekniske mangler ved de digitale løsninger, men i stedet udnytter
borgeres uopmærksomhed og manglende viden.
1. Baggrund
Rapporten tager i lighed med den første sikkerhedsrapport udgangspunkt i sikker-
heden i NemID/MitID og NemKonto og vil have fokus på at beskrive igangsatte
sikkerhedstiltag i den nævnte periode. Den første sikkerhedsrapport blev over-
sendt til Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg i marts 2022.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/BOU/bilag/163/index.htm
Kilde: https://politi.dk/-/media/mediefiler/landsdaekkende-dokumenter/statistikker/oevrige-udgivel-
ser/ncik-aarsrapport-2021.pdf
1
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Sikkerhedsrapport 2022: NemID/MitID og NemKonto, fra digitaliseringsministeren
Side 3 af 6
2. Håndtering af sikkerhed
Digitaliseringsstyrelsen arbejder til stadighed med at højne sikkerheden i de digi-
tale løsninger, og de digitale løsninger bliver designet med henblik på at styrke sik-
kerheden. Eksempelvis er både NemID og MitID sikret med to-faktor autentifi-
kation, hvor brugerne skal identificere sig med to uafhængige redskaber i form af
på den ene side et brugernavn og adgangskode og på den anden side fx et nøgle-
kort eller nøgleapp/kodeviser/kodeoplæser. Ligesom i den første sikkerhedsrap-
port fra marts 2022 har Digitaliseringsstyrelsen blandt andet iværksat løbende vur-
deringer, evaluering og kontrol af it- og informationssikkerhed. Det sker ved
egenkontroller, penetrationstest, eksterne audits og eksterne tilsyn ved indhent-
ning af revisionserklæringer hos leverandører. Dette grundlæggende sikkerhedsde-
sign bliver løbende vedligeholdt og justeret med henblik på at opretholde sikker-
heden.
Det er dog afgørende, at brugerne anvender de digitale løsninger på måder, der
ikke udfordrer sikkerheden. Brugerne bør således være opmærksomme på risikoen
for misbrug, hvor brugerne selv bliver snydt til at foretage handlinger, der er til
ugunst for dem selv.
2.1. Teknisk sikkerhed og sikker adfærd
Der er fortsat fokus på tekniske tiltag, samt på sikker brugeradfærd. Der arbejdes
eksempelvis med konkrete opfølgningsindsatser med udgangspunkt i ISO-stan-
darden for informationssikkerhed og reglerne for databeskyttelse. I MitID er der
indarbejdet tiltag, der øger sikkerheden og mindsker muligheden for svindel.
De tekniske sikkerhedstiltag kan ikke stå alene. Ud over aktiviteter rettet mod
konkrete trusler, så har styrelsen stort fokus på at holde borgerne løbende oriente-
ret om sikker digital adfærd og give konkrete råd til, hvordan de kan sikre sig imod
identitetssvindel eksempelvis i form af informationskampagner. Eksempelvis gen-
nemfører Digitaliseringsstyrelsen sammen med bl.a. politiet, Forbrugerrådet Tænk
og kommunerne, løbende en række kampagne- og oplysningsaktiviteter som skal
hjælpe borgerne med at beskytte deres koder og ikke afgive personlige oplysninger
til kriminelle.
I takt med, at digitaliseringen af samfundet stiger, er der behov for, at der løbende
foretages ændringer i de digitale løsninger som NemID/MitID og NemKonto for
blandt andet at imødegå udviklingen i de it-kriminelles metoder. Dette uddybes
for de enkelte løsninger nedenfor.
3. NemID og MitID
NemID/MitID-løsningen giver borgeren mulighed for at autentificere sig i en
række selvbetjeningsløsninger. MitID blev lanceret bredt primo oktober 2021 som
en erstatning for den eksisterende NemID-løsning til privat brug. MitID driftes
parallelt med NemID frem til medio 2023, hvor NemID bliver nedlukket. Den
lange paralleldrift er med til at sikre den bedst mulige overgang for borgerne.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Sikkerhedsrapport 2022: NemID/MitID og NemKonto, fra digitaliseringsministeren
Side 4 af 6
NemID var fra den 22. til den 26. juni påvirket af et nedbrud, der bl.a. skyldtes, at
leverandøren, Nets, ikke overholdt sine egne procedurer. Blandt andet er det ef-
terfølgende kommet frem, at Nets ikke siden 2020, havde gennemført en disaster
recovery test, hvor evnen til at genoprette systemer efter et nedbrud testes, på den
del af løsningen, der var ramt af nedbruddet.
Nets har efter nedbruddet foretaget en række driftsforbedrende tiltag i NemID,
og Nets har endvidere præsenteret en plan for implementering af en række yderli-
gere aktiviteter, som skal rette op på de fejl og mangler, som hændelsen har bragt
frem i lyset. I arbejdet hermed forholder Nets sig både til MitID og NemLog-in,
da Nets er leverandør på disse løsninger. Digitaliseringsstyrelsen har bedt Nets af-
rapportere på effekten af og fremdriften i disse aktiviteter.
3.1. Sikkerhedstiltag i perioden
Transaktionsteksten ved login i selvbetjeningen på mitid.dk er forbedret, da
brugere havde svært ved at skelne mellem at logge ind med MitID generelt, og
decideret at logge ind i selvbetjeningen. Dette er gjort mere klart således, at der
nu står, at der logges på hos mitid.dk for at se eller ændre i brugerens MitID-
oplysninger.
Den digitale migreringsproces fra NemID til MitID, som kunne initieres af
borgere enten via netbank eller via MitID.dk, er blevet justeret for at imødegå
en type af svindel. Svindelscenariet gik ud på, at borgere, som allerede havde
migreret til MitID, blev franarret deres NemID, der efterfølgende blev an-
vendt til at overtage den forurettedes MitID via en funktion i migreringspro-
cessen. Sikkerhedstiltaget fjernede denne mulighed.
4. NemKonto
NemKonto-løsningen er en digital infrastruktur, der muliggør udbetalinger fra det
offentlige og private til borgere, virksomheder og foreninger, idet løsningen rum-
mer oplysninger, der kobler til CPR- og CVR-numre med tilhørende kontonumre
på NemKonto hos borgere og virksomheder.
4.1. Sikkerhedstiltag i perioden
Siden sidste status er der blevet fulgt op på en række tekniske anbefalinger af
mindre kritisk karakter, som udsprang af en penetrationstest, der blev udført i
2021. En penetrationstest er en såkaldt hacker-test af NemKonto-systemet.
For løbende at teste systemet og for at sikre at fund fra seneste test er udbed-
ret i tilstrækkelig grad, er der i medio december 2022 foretaget endnu en pe-
netrationstest af NemKonto-systemet. Testen er udført af et eksternt sikker-
hedsfirma og afrapporteringen forventes i januar 2023. Et eksempel på anbe-
falinger fra sidste års penetrationstest er implementering af månedlige sårbar-
hedsscanninger, hvor systemer og netværk automatisk scannes for eventuelle
sårbarheder. Resultaterne af disse sårbarhedsscanninger er løbende blevet
håndteret, og forekomsten af sårbarheder har været aftagende gennem året.
I foråret 2022 blev en auditundersøgelse af NemKonto afsluttet af et eksternt
konsulentfirma. Auditundersøgelsen fandt, at man med fordel kunne arbejde
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Sikkerhedsrapport 2022: NemID/MitID og NemKonto, fra digitaliseringsministeren
2644753_0005.png
Side 5 af 6
for bedre rammer for datadeling og samarbejde med eksterne parter. Endvi-
dere påpegede audit nogle muligheder for ændret funktionalitet i håndteringen
af anvisningen af 3. mands konti. Digitaliseringsstyrelsen har forholdt sig til
undersøgelsens resultater.
Der er i 2022 nedsat en samarbejdsgruppe om identitetstyveri af MitID og
svindel med NemKonto mellem Digitaliseringsstyrelsen, Finans Danmark, Fi-
nans & Leasing og National Enhed for Særlig Kriminalitet. Gruppen vidende-
ler og følger løbende udvikling og tendenser på området.
Der er i 2022 arbejdet på at klargøre udbuddet af et nyt NemKonto-system. I
den forbindelse er der blandt andet afholdt flere workshops med en række
parter
herunder finans- og lånesektoren. I denne forbindelse har der især væ-
ret fokus på mulighederne for i højere grad at udveksle data med henblik på at
bekæmpe svindel, og det undersøges, om man i det nye NemKonto kan bi-
drage til at forebygge og opdage forsøg på svindel gennem udstilling af risiko-
data. Risikodata kan eksempelvis benyttes til at varsle om usædvanlig aktivitet,
der kan indikere svindel, hvilket giver bedre muligheder for at udføre ekstra
kontroller.
1. august 2022 trådte kompensationsordningen ved svindel med NemKonto i
kraft. Siden da har det været muligt at modtage økonomisk kompensation,
hvis man har været udsat for svindel med NemKonto. Derudover undersøger
en tværministeriel arbejdsgruppe, om der kan gøres yderligere for at hjælpe
borgere, der har været udsat for svindel med NemKonto.
5. Status på hotlinen for identitetstyveri
Digitaliseringsstyrelsen etablerede den 1. juni 2021 en hotline til hjælp ved identi-
tetstyveri, som kan vejlede og rådgive borgeren ved mistanke om identitetstyveri,
og hjælpe dem med at håndtere problemer herom. Hotlinen har åbent døgnet
rundt 365 dage om året. Hotlinen har i perioden fra 1. januar 2022 til og med 13.
november 2022
3
besvaret ca. 6.900 opkald.
De ca. 6900 opkald fra den 1 januar til den 13 november 2022 er kategoriseret så-
ledes (pct.)
4
:
17 pct. er relateret til misbrug af borgerens identitet
36 pct. er relateret til risiko for identitetstyveri, da borgerens oplysninger har
været tilgængelig i forbindelse med svindel
6 pct. relaterer sig til forsøg på identitetstyveri, eksempelvis gennem phising,
men hvor borgeren undlod at udlevere oplysninger.
17 pct. er relateret til efterspørgsel på vejledning for forebyggelse af identitets-
tyveri
Det har ikke været muligt at få konsolideret tal fra de sidste to uger i november 2022.
Hotlinen verificerer ikke, hvorvidt det er korrekt om en borger eksempelvis har været udsat for svindel. Tal-
lene skal desuden læses med forbehold for, at formålet med hotlinen er at hjælpe borgerne, hvorfor registre-
ringen ikke foretages med henblik på specifikt at kortlægge omfang, men for kvalitativt at kunne orientere sig
i tidligere samtaler ved genkald. Hotlinen har således registreret antal opkald og ikke antal sager eller individer
og beskriver alene borgerens oplevelse.
3
4
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Sikkerhedsrapport 2022: NemID/MitID og NemKonto, fra digitaliseringsministeren
Side 6 af 6
23 pct. er uden for scope.