Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2665107_0001.png
Justitia
rapport
Retssikkerhed for digital Udsatte borgere
Vicedirektør
Birgitte Arent Eiriksson
justitia-int.org
@BAEriksson
facebook.com/justitiadk
linkedin.com/company/justitia
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 31: Power point præsentationer fra ekspertmøde om digital ulighed og inklusion den 22/2-23
2665107_0002.png
Digitalt udsatte borgere
1
Digitaliseringsstyrelsen og KL (2021): 17-22 procent af den
voksne befolkning er digitalt udsatte.
10-15 procent i digital gråzone
(klarer sig digitalt med hjælp i
større eller mindre grad): Ældre,
unge, anden etnisk oprindelse,
kortuddannede/ufaglærte,
herunder kognitive og fysiske
funktionsnedsættelser +
udviklingsforstyrrelser.
2
Borgere fritaget for digital post -
kan ikke selv gennemføre en
digital selvbetjening: ældre
borgere, borgere med handicap,
ikke-vestlige indvandrere +
grupper af socialt udsatte,
ufaglærte og borgere, der
midlertidigt ikke er digitale på
grund af sygdom.
Justitia (2022): Digitalt udsatte kan reelt udgøre op til en fjerdel af den voksne
befolkning inkl. mørketal.
Foto: Mette Dreyer/Politiken
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 31: Power point præsentationer fra ekspertmøde om digital ulighed og inklusion den 22/2-23
2665107_0003.png
Antal digitalt udsatte
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 31: Power point præsentationer fra ekspertmøde om digital ulighed og inklusion den 22/2-23
2665107_0004.png
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 31: Power point præsentationer fra ekspertmøde om digital ulighed og inklusion den 22/2-23
2665107_0005.png
Identificerede udfordringer
erdens ester i digitalisering – eget h rtig dvikling, hvor ok s siden rt sindski tet is r har v ret
digitalisering so et økono isk ro ekt og ed hø e orventninger til borgernes digitale
ko eten er.
ov orarbe der indeholder s ldent tilstr kkelige o lysninger o konsekvenserne or borgernes
retssikkerhed og rettigheder. Ex Selvbook, der har ovenikøbet har indbyggede ”sanktioner”.
bligatorisk anvendelse a digital selvbet ening
resso r ekr vende ritagelsesordning.
eelt ekskl dering a en orholdsvis stor gr
trods a et stort antal digitalt dsatte
en
e borgere.
har et netv rk.
h ngighed a netv rk kan øles v rdigt – sa tidig er det ikke alle, so
etssikkerheden or digitalt dsatte bliver vilk rlig – anset h
o yldt e ters ørgsel
ersonlig h
l og ne
l
ra et evt. netv rk.
dvidelse og
etode .
ere ritagelse
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 31: Power point præsentationer fra ekspertmøde om digital ulighed og inklusion den 22/2-23
2665107_0006.png
Anbefalinger
Folketinget skal have større indflydelse på den digitale udvikling.
Oprettelse af et Digitaliseringsministerium.
Pligt til at lave konsekvensanalyser inden beslutning om digitalisering +
redegøre for dataetiske konsekvenser i lovforslag.
Digitale selvbetjeningssystemer som tilbud fremfor pligt.
Digitalt fripas med en enkelt ansøgning.
Bredere fritagelseskriterier.
Undskyldende omstændigheder, når man opfylder betingelser for fritagelse,
men ikke er det.
Bedre adgang til personlig digital træning til dem, der ønsker at være digitale.
Bedre hjælp til dem, som ikke er i stand til at blive digitale, men alligevel
ønsker at benytte sig af de digitale muligheder uden involvering af netværk
(digitale støttepersoner placeret strategisk).
Principper i et nyt fælles projekt: Borgernær og inkluderende digitalisering.