Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2642988_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer
1
(Præcisering af lovens anvendelsesområde)
§1
I lov nr. 596 af 24. juni 2005 om videreanvendelse af den offentlige sek-
tors informationer, som ændret ved lov nr. 551 af 17. juni 2008, lov nr. 553 af
2. juni 2014 og lov nr. 843 af 10. maj 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 2, nr. 1,
udgår
”eller”.
2.
I
2, stk. 2, nr. 2,
ændres
”rettighed.”
til:
”rettighed,”.
3.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes som
nr. 3-5:
3) hvortil adgang er udelukket eller begrænset fra aktindsigt i henhold til
forvaltningsloven, offentlighedsloven eller begrundet i følsomme oplysninger
vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur,
4) hvortil adgang er udelukket eller begrænset under henvisning til beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger,
eller
5) bestående af logoer, emblemer og insignier.
§2
Loven træder i kraft den 24. september 2023.
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne data og videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer, EU-tidende 2019, nr. L 172, side 56.
1
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at implementere alle undtagelsesbestemmelser
fra Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1024 af 20. juni 2019 (åbne
data-direktivet) om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer. Implementeringen af undtagelsesbestemmelserne har til for-
mål at hindre unødig dobbeltregulering af krav til videreanvendelse af data
som fastsat af anden eksisterende eller kommende EU-regulering.
2. Lovforslagets baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/98/EF af 17. november 2003
om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-direktiv I)
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/37/EU af 26. juni 2013 om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-direktiv II) in-
deholder regler for videreanvendelse og midler til i praksis at fremme videre-
anvendelse af eksisterende dokumenter og datasamlinger, som myndighe-
derne er i besiddelse af. PSI-direktiv I er gennemført i dansk ret ved lov om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven, lov nr.
596 af 24. juni 2005). PSI-loven blev ændret ved lov nr. 551 af 17. juni 2008,
hvor lovens anvendelsesområde blev udvidet til at omfatte Folketinget og
hertil knyttede organer samt domstolene. Baggrunden for denne lovændring
var, at Europa-Kommissionen efter vedtagelsen af PSI-loven fra 2005 med-
delte Danmark, at både Folketinget og hertil knyttede organer samt domsto-
lene principielt var omfattet af PSI-direktiv I. PSI-direktivet II er gennemført
i dansk ret ved lov nr. 553 af 2. juni 2014 om ændring af PSI-loven.
Åbne data-direktivet erstattede i 2019 PSI-direktiverne og har til formål, at
gøre offentlige data lettere tilgængelige for borgere og virksomheder samt
fremme innovation og anvendelse af kunstig intelligens baseret på åbne data.
I implementeringen af åbne data-direktivet blev anvendelsesområdet udvidet
til også at omfatte forskningsdata og data fra visse offentlige virksomheder.
Desuden stillede åbne data-direktivet blandt andet krav om, at der skal vedta-
ges nationale politikker for tilgængeliggørelse af forskningsdata i overens-
stemmelse med FAIR-principperne (Findable, Accessible, Interoperable og
Reusable).
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
UDKAST
I 2022 har Europa-Parlamentet og Rådet vedtaget forordning om europæisk
datastyring (datastyringsforordningen). Datastyringsforordningen stiller betin-
gelser for videreanvendelse af bestemte kategorier af offentlige data. Det dre-
jer sig om data, der er beskyttet af hensyn til (a) forretningshemmelighed, (b)
statistisk fortrolighed, (c) beskyttelse af tredje-parters intellektuelle ejendoms-
ret, eller (d) beskyttelse af personoplysninger, så længe disse personoplysnin-
ger falder uden for anvendelsesområdet for åbne data-direktivet.
Da disse kategorier af data alle er undtaget fra anvendelsesområdet i åbne
data-direktivet, har bestemmelserne i datastyringsforordningen til formål at
stille krav til videreanvendelse af data, som på nuværende tidspunkt ikke re-
guleres i EU-regi.
Selvom videreanvendelse af disse kategorier af data har været undtaget fra
PSI-direktiverne, er de ikke alle blevet gennemført som undtagelsesbestem-
melser i den danske PSI-lov, da der hidtil ikke har været vurderet behov for
dette i dansk ret. Det er kun kategori (c) beskyttelse af tredjeparters intellektu-
elle rettigheder, som aktuelt er undtaget fra PSI-lovens anvendelsesområde.
Det vil sige, at datastyringsforordningens kommende krav til de øvrige tre ka-
tegorier af data vil resultere i en dobbeltregulering, hvor datastyringsforord-
ningen og PSI-loven vil stille forskellige krav til videreanvendelse af de
samme kategorier af data, hvis ikke denne ændringslov til PSI-loven gennem-
føres.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Flere dokumenter og datasamlinger er undtaget fra loven
3.1.1. Gældende ret
3.1.1.1 Dansk ret
Efter § 2, stk. 2, omfatter PSI-loven ikke dokumenter og datasamlinger, der
er tilvejebragt eller kvalitetsforbedret som led i offentlige myndigheders kom-
mercielle aktiviteter, eller hvortil tredjemand besidder en immateriel rettighed.
Efter § 2, stk. 3, finder PSI-loven ikke anvendelse på programvirksomhed i
tv- og radioorganer, som er pålagt en public service-forpligtelse, uddannelses-
og forskningsinstitutioner, jf. dog § 11 a, og kulturinstitutioner, jf. dog stk. 1.
Efter § 2 a, stk. 2-3, omfatter PSI-loven endvidere ikke dokumenter og data-
samlinger, som offentlige virksomheder er i besiddelse af, og som er tilveje-
bragt uden for anvendelsesområdet for leveringen af tjenesteydelser af almen
interesse som fastsat ved lov eller andre retsforskrifter eller vedrører aktivite-
ter, der er direkte udsat for konkurrence og derfor undtaget fra reglerne for
offentlige udbud. Loven omfatter kun offentlige virksomheders aktiviteter,
3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
UDKAST
der ligger inden for områder, som er underlagt reglerne for offentlige udbud,
og hvor offentlige virksomheder handler som operatører af offentlige tjene-
ster, fungerer som luftfartsselskaber eller handler som EU-redere.
3.1.1.2. Åbne data-direktivet
Åbne data-direktivets artikel 1, paragraf 2 (a-l), indeholder undtagelser til di-
rektivets anvendelsesområde. Flere af disse er, jf. afsnit 3.1.1.1, implementeret
i PSI-loven. De resterende undtagelsesbestemmelser er omfattet af separat
lovgivning, fx offentlighedsloven, databeskyttelsesloven og lov om forret-
ningshemmeligheder.
3.1.2.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at lovens anvendelsesområde ændres i PSI-loven ved udvidelse
af undtagelsesbestemmelserne i § 2, stk. 2, således at PSI-lovens anvendelses-
område er i overensstemmelse med åbne data-direktivets anvendelsesområde.
Ændringen indebærer, at visse dokumenter og datasamlinger, der hidtil for-
melt har været omfattet af loven, i fremtiden vil være undtaget. Det drejer sig
om logoer, emblemer og insignier eller andre dokumenter og datasamlinger,
hvortil adgang er begrænset eller udelukket, da de indeholder følsomme op-
lysninger vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur eller er undtaget for
aktindsigt under henvisning til beskyttelse af personoplysninger, jf. databe-
skyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for den offentlige
sektor.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget er konkurrencefremmende, da det sikrer, at der er klarere ram-
mer for, hvilke regler er gældende, når erhvervsliver driver forretning baseret
på offentlige data.
Forslaget vurderes ikke at indeholde erhvervsrettet EU-regulering.
4
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
UDKAST
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for agil erhvervsrettet regu-
lering, da den ændringsloven tager højde for, om der er et samspil med andre
reguleringsområder og dermed gør det nemmere for virksomheder at an-
vende nye teknologier og forretningsmodeller.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have klima- og miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne data og videreanvendelse af den offent-
lige sektors informationer (åbne data-direktivet), som er en omarbejdning af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiver 2013/37/EU af 26. juni 2013 og
2003/98/EF af 17. november 2003 om videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra 5. januar 2023 til 2. februar 2023
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, Erhvervsmini-
steriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministe-
riet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljøministeriet, Skatteministeriet,
Transportministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsmini-
steriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Økonomiministeriet, Social-,
Bolig- og Ældreministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Digitalise-
rings- og Ligestillingsministeriet, ATP, Danmarks Statistik, Dansk IT, Dansk
Standard, Forum for digital sikkerhed, DI Digital, DKCERT, FDIH
For-
eningen for Danske Internethandel, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk,
Landsforeningen Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handi-
capråd, IBIZ-Center, IT-Brancheforeningen, Institut for Menneskerettighe-
der, IT-Politisk Forening, Landbrugsrådet, Rådet for Digital Sikkerhed, Rigs-
ombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsrevisio-
5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
2642988_0006.png
UDKAST
nen, KL
Kommunernes Landsforening, KOMBIT, Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen, Prosa, Forbundet af IT-Professionelle, Dataetisk Råd, Dan-
ske Universiteter.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Administrative konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative konse-
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Klima- og miljømæs-
sige konsekvenser
Forholdet til EU-ret-
ten
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget implementerer dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1024 af
20. juni 2019 om åbne data og videreanven-
delse af den offentlige sektors informationer
(åbne data direktivet), som er en omarbejd-
ning af Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiver 2013/37/EU af 26. juni 2013 og
2003/98/EF af 17. november 2003 om vide-
reanvendelse af den offentlige sektors infor-
mationer.
6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
2642988_0007.png
UDKAST
Overimplementering
af EU-retlige mini-
mumsforpligtelser
(sæt X)
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Der er alene foretaget sproglige konsekvensændringer som følge af tilføjelsen
af nr. 3-5 i § 2, stk. 2.
Til nr. 2.
Der er alene foretaget sproglige konsekvensændringer som følge af tilføjelsen
af nr. 3-5 i § 2, stk. 2.
Til nr. 3
Efter gældende ret er ikke alle undtagelsesbestemmelser fra åbne data-direkti-
vet implementeret i PSI-loven.
Det foreslås, at der efter
§ 2, stk. 2, nr. 2,
indføres undtagelser til lovens an-
vendelsesområde, således at lovens anvendelsesområde er i overensstemmelse
med åbne data-direktivets anvendelsesområde.
I
§ 2, stk. 2, nr. 3,
foreslås det, at loven ikke omfatter dokumenter og datasam-
linger, hvortil adgang er udelukket eller begrænset fra aktindsigt i henhold til
forvaltningsloven, offentlighedsloven eller begrundet i følsomme oplysninger
vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur.
Med forslaget vil loven ikke omfatte dokumenter og datasamlinger såsom føl-
somme data, som er undtaget fra aktindsigt i henhold til forvaltningsloven og
offentlighedsloven, herunder af hensyn til beskyttelse af statens sikkerhed,
forsvaret eller den offentlige sikkerhed, statistisk fortrolighed eller kommer-
ciel fortrolighed (herunder forretnings-, erhvervs- og virksomhedshemmelig-
heder). Det gælder også for tilfælde, hvor der er mulighed for egenacces un-
der offentlighedslovens § 8. Loven vil desuden heller ikke gælde for tilfælde,
hvor borgere eller juridiske enheder skal dokumentere en særlig interesse for
at få aktindsigt i dokumenterne.
7
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
UDKAST
I
§ 1, stk. 2, nr. 4,
foreslås det, at loven ikke omfatter dokumenter og datasam-
linger, hvortil adgang er udelukket eller begrænset under henvisning til be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysnin-
ger.
Med forslaget vil adgang til dokumenter og datasamlinger hvortil adgang er
udelukket eller begrænset i henhold til aktindsigtsordningerne i forvaltnings-
loven og offentlighedsloven under henvisning til beskyttelse af personoplys-
ninger ikke være omfattet af loven. Dette gælder også for dele af dokumenter
og datasamlinger, som indeholder personoplysninger, hvis videreanvendelse
er uforenelig med eller underminerer beskyttelsen af privatlivets fred og den
enkeltes integritet i henhold til databeskyttelsesforordningen og databeskyttel-
sesloven. Det bemærkes i denne sammenhæng, at ændringslovforslaget ikke
ændrer på EU-ret og national ret om beskyttelse af personoplysninger. Det
betyder, at enhver behandling af personoplysninger, som sker i medfør af lo-
ven, skal ske inden for rammerne af EU’s
databeskyttelsesforordning og den
supplerende danske databeskyttelseslov.
I
§ 2, stk. 2, nr. 5,
foreslås det, at loven ikke omfatter logoer, emblemer og in-
signier.
Med forslaget vil videreanvendelse af logoer, emblemer og insignier ikke være
omfattet af loven. Det betyder, at loven ikke i sig selv giver ret til at viderean-
vende offentlige myndigheder og virksomheders logoer, emblemer og insig-
nier, såsom byvåben, virksomhedslogoer mv.
Til § 2
I
stk. 1
foreslås det, at loven træder i kraft den 24. september 2023.
8
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 2. ---
Stk. 2. Loven omfatter ikke doku-
menter og datasamlinger,
1) der er tilvejebragt eller kvalitets-
forbedret som led i offentlige myn-
digheders kommercielle aktiviteter,
eller
2) hvortil tredjemand besidder en
immateriel rettighed.
Stk. 2. Loven omfatter ikke dokumenter
og datasamlinger,
1) der er tilvejebragt eller kvalitetsfor-
bedret som led i offentlige myndighe-
ders kommercielle aktiviteter,
2) hvortil tredjemand besidder en im-
materiel rettighed,
3) hvortil adgang er udelukket eller be-
grænset fra aktindsigt i henhold til of-
fentlighedsloven eller begrundet i føl-
somme oplysninger vedrørende beskyt-
telse af kritisk infrastruktur,
4) hvortil adgang er udelukket eller be-
grænset under henvisning til beskyttelse
af personoplysninger, eller
5) logoer, emblemer og insignier.«
Stk. 3.
---
9