Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
2658180_0001.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
Sendt til e-mail:
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
og
[email protected]
www.dataetiskraad.dk
Dato: 02.02.2023
Høringssvar til lovforslag om fravigelse fra obligatorisk digital
selvbetjening
Dataetik Råd finder det vigtigt, at der kommer mere fokus på, at en stor andel af
borgerne oplever problemer på grund af digitaliseringen.
Dataetisk Råd ser derfor positivt på lovforslaget. Lovforslaget imødekommer
nemlig en central dataetisk problemstilling; nemlig behovet for en inkluderende
digitalisering der også tager hensyn til de borgere, som ikke kan overskue det
digitale, men også bør tilbydes at være en del af en brugervenlig og inkluderende
samfundsudvikling. Her fremstår særligt formålet om, at det skal være enklere for
borger og administration at håndtere fritagelse fra obligatorisk digital
selvbetjening som en reel imødekommelse af en del af det behov, som det store
antal digitalt udsatte skaber; at borgerne bliver ’tabt’ i et (for dem) uoverskueligt
digitalt administrationssystem.
Det er positivt, at kravene for fritagelsen bliver enklere og går på tværs af
myndighederne. Særligt indførelsen af et objektivt kriterium, som skal bidrage til,
at reglerne bliver mere gennemskuelige for borgerne samt lettere for
myndighederne at administrere, vil være et skridt i den rigtige retning. Men når
det så er sagt, vil Dataetisk Råd også opfordre til, at man også ser på, hvad
Side 1 af 3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
kriterierne for fritagelsen er. Som det er nu, gælder fritagelsen kun de 7 % af
befolkningen, som er fritaget fra digital post.
Det anslås ifølge myndighederne, at
17-22 % af befolkningen i aldersgruppen 15-89 år oplever problemer på grund af
digitaliseringen. Tænketanken Justitia anslår tallet til at være helt op til 25 % af
befolkningen. Det kunne derfor
overvejes om kriterierne fra fritagelsen skal
udvides, hvis man for alvor vil række en hånd ud til de digitalt udsatte borgere.
Dataetisk Råd finder også kravet om passende alternativer positivt. For at
alternativerne skal blive velfungerende, forudsætter det efter rådets opfattelse,
at nødvendige ressourcer stilles til rådighed. Dataetisk Råd anbefaler derfor en
konkretisering af, hvad de passende alternativer reelt rummer, og hvordan de
skal operationaliseres i praksis, så myndighederne ved, hvad der kræves af dem
og borgerne ved, hvad de har ret til. I den forbindelse kunne det med fordel
præciseres i hvilket omfang de passende alternativer forventes at udgøre en
styrkelse af de eksisterende tilbud hhv. reelt at udgøre et tillæg hertil. Derudover
vil en afklaring af, hvordan alternativerne skal finansieres også anbefales, før
lovforslaget fremsættes.
Rådet vil også gøre opfordre til opmærksomhed imod risikoen for øget
kompleksitet for de udsatte borgere. Rådet vil derfor opfordre til, at alternativerne
ikke fører til øget kompleksitet i mødet mellem borgeren og det offentlige system.
Der kan således være meget at navigere i for den enkelte, der potentielt allerede
føler sig hægtet af. Løsningerne bør derfor fokusere på at mindske
kompleksiteten for borgerne i allerede udviklede samt fremtidige systemer
både digitale og analoge.
Side 2 af 3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Rådet anbefaler endvidere, at der indtænkes omhyggelig oplysningsindsats over
for de berørte borgere med henblik på at de nye regler kan blive hurtigt kendt og
anvendt, herunder for at genoprette den mistillid og modvilje imod digitalisering,
der kan være opstået fra de digitalt udsatte borgere.
Afslutningsvis vil Dataetisk Råd gøre opmærksom på, at rådet gerne bidrager til
at dataetiske hensyn indtænkes i forbindelse med eventuel implementering af
nye digitale redskaber i forbindelse med loven. Rådet skal her særligt henvise til
rådets
værktøj ’Dataetik – sådan gør du’, når de nye løsninger skal designes og
administreres, men står i øvrigt også på anden vis til rådighed for sparring og
rådgivning.
Side 3 af 3