Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
5. januar 2023
KAP/MEERA
JUR/CHAPA
KIDS/CALAR
J.nr. 2022 - 2309
Forslag
til
Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetje-
ning
§ 1.
Loven finder anvendelse på alle obligatoriske digitale selv-
betjeningsløsninger hos offentlige myndigheder, hvor der efter
særlovgivning er mulighed for at fravige udgangspunktet om
obligatorisk digital selvbetjening for fysiske personer.
§ 2.
Hvor der i særlovgivning findes regler om fravigelse fra ob-
ligatorisk digital selvbetjening, har fysiske personer, der er frita-
get for obligatorisk tilslutning til Digital Post efter § 5, stk. 1, i
lov om Digital Post fra offentlige afsendere, efter anmodning
ret til at blive tilbudt det i den pågældende særlovgivning hjem-
lede alternativ til digital selvbetjening.
Stk. 2.
Anmodning skal indgives i overensstemmelse med reg-
lerne i den pågældende særlovgivning.
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Digital selvbetjening er personers mulighed for at kommunikere digitalt med
myndighederne. Dette vil oftest ske via selvbetjeningsløsninger på en myndig-
heds hjemmeside, hvor en person fx kan melde flytning via borger.dk. For en
række offentlige serviceområder er der i den relevante lovgivning fastsat krav
om, at personer skal anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som den rele-
vante myndighed stiller til rådighed til formålet. Dette benævnes obligatorisk
digital selvbetjening.
Hvor en myndighed vurderer, at en person må forventes ikke at kunne anvende
den obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning, er der i særlovgivningen givet
mulighed for fx at undtage og fritage personer fra kravet om brug heraf. Der
kan i særlovgivningen være brugt dispensation eller lignende begreber for fravi-
gelse af udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening.
Hvor der sker fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening skal de fysiske per-
soner tilbydes betjening på anden, passende vis. Alternativerne er beskrevet i
særlovgivningen.
I praksis er der dog konstateret udfordringer med de gældende regler. Dette ses
både i relation til administration af reglerne og personernes forståelse af reg-
lerne. Personer skal begrunde deres behov for et alternativ til digital selvbetje-
ning, som myndigheden kan vurdere anmodningen ud fra. Det kan for nogle
være til gene at begrunde behovet ud fra personlige årsager, herunder helbreds-
oplysninger. Kriterierne for denne vurdering er ikke hjemlet ensartet på tværs
af særlovgivningen og administreres forskelligt af myndighederne. Man kan der-
for opleve at kunne blive undtaget fra én selvbetjeningsløsning, men ikke fra en
anden selvbetjeningsløsning.
Endvidere kommer nogle personer i den vildfarelse, at fritagelsen for Digital
Post ligeledes medfører en generel fritagelse eller undtagelse fra obligatorisk di-
gital selvbetjening.
Formålet med lovforslaget er på denne baggrund at gøre det nemmere for per-
soner, der i forvejen er fritaget for Digital Post, at blive undtaget fra obligatorisk
digital selvbetjening, samt at skabe bedre sammenhæng i reglerne for personers
digitale kommunikation med offentlige myndigheder. Derudover har lovforsla-
get til formål at gøre det lettere for myndighederne at administrere reglerne.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening for fysiske personer, der
er fritaget for Digital Post
2.1.1. Gældende ret
Undtagelse og fritagelse fra obligatorisk digital selvbetjening er reguleret i de
enkelte særlove, hvor selve den obligatoriske løsning er reguleret. Fx er personer
forpligtet til ansøge om byggetilladelse ved hjælp af digital selvbetjening, jf. byg-
geloven § 16, stk. 3. Muligheden for undtagelse fra kravet er reguleret i bygge-
loven § 16, stk. 4-5.
Der er i hver enkelt lov anført de kriterier, som en myndighed kan lægge vægt
på i vurderingen af, om en person kan blive undtaget eller fritaget fra obligato-
risk digital selvbetjening. Som ét af kriterierne kan fritagelse for Digital Post
indgå, men det er ikke givet, at dette er et gyldigt kriterium i alle særlove for at
blive undtaget eller fritaget for obligatorisk digital selvbetjening. Personer kan
derfor opleve, at en fritagelse for Digital Post i nogle tilfælde kan benyttes som
begrundelse for undtagelse eller fritagelse, men i andre tilfælde, kan fritagelsen
ikke benyttes.
Der kan i særlovgivningen være anvendt andre betegnelser for fravigelse, fx di-
spensation. Hvor der i disse tilfælde også tilbydes alternativ betjening til fysiske
personer, finder denne lov også anvendelse.
2.1.2. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet vil med lovforslaget introducere mu-
lighed for, at fysiske personer, der er fritaget for Digital Post fra offentlige af-
sendere, kan benytte denne fritagelse som eneste kriterium for at fravige obli-
gatorisk digital selvbetjening.
Der er behov for enklere og mere smidige regler for de personer, som ønsker
at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. Ved at indføre
et objektivt kriterium gøres reglerne mere gennemskuelige for den enkelte bor-
ger og lettere at administrere for myndighederne.
De foreslåede bestemmelser gælder på tværs af de sektorspecifikke fravigelses-
bestemmelser og skal supplere disse. Den foreslåede bestemmelse i § 2 gælder
parallelt med fravigelsesbestemmelserne og skal tolkes i sammenhæng med
disse, da alternativerne til digital selvbetjening er hjemlet i de sektorspecifikke
fravigelsesbestemmelser. Dette medfører, at personer, som er fritaget for Digi-
tal Post, benytter den foreslåede bestemmelse i sammenhæng med en fravigel-
sesbestemmelse i en sektorspecifik lov. Derved får den Digital Post-fritagne
person mulighed for at benytte dét alternativ, som er hjemlet i fravigelsesbe-
stemmelsen. Et alternativ til digital selvbetjening kan fx være en papirblanket
eller fysisk fremmøde.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Den foreslåede bestemmelse i § 2 kan dog ikke anvendes til at fravige en obli-
gatorisk selvbetjeningsløsning, hvis der ikke allerede i særloven eksisterer en
fravigelsesbestemmelse. Dette gælder for ikke at give Digital Post-fritagne per-
soner en bedre retsstilling for fravigelse end de personer, som er tilmeldt Digital
Post. Det gælder endvidere, fordi der i disse tilfælde ikke eksisterer et alternativ.
I forhold til undtagelse for obligatorisk digital selvbetjening gælder der særlige
regler. I de sektorspecifikke undtagelsesbestemmelser har en fysisk person mu-
lighed for at blive undtaget fra en obligatorisk selvbetjeningsløsning. Det bety-
der, at man kan undtages fra at benytte en selvbetjeningsløsning i en konkret
situation fx i forbindelse med registrering af flytning. Det betyder også, at man
skal anmode om undtagelse
hver gang
man skal benytte en selvbetjeningsløsning.
Man kan således ikke blive undtaget for al fremtidig brug af den samme selvbe-
tjeningsløsning. Der gælder undtagelser fra de almindelige undtagelsesbestem-
melser hos Udbetaling Danmark, hvor man kan blive undtaget for obligatorisk
digital selvbetjening gældende for et sagsforløb, hvor man fx skal benytte en
selvbetjeningsløsning flere gange i det samme sagsforløb.
De administrerende myndigheder kan foretage opslag i kontaktregisteret for at
kontrollere en persons tilmeldingsstatus til Digital Post.
Personer, der er fritaget for Digital Post, kan frit vælge, om de vil benytte en
obligatorisk digital selvbetjeningsløsning, eller om de vil anmode om fravigelse
fra den obligatoriske selvbetjeningsløsning. Med de foreslåede bestemmelser
kan udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening fraviges
alene
på bag-
grund af fritagelsen for Digital Post.
Såfremt udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening fraviges, skal per-
sonen tilbydes betjening på anden vis, som er hjemlet i undtagelsesbestemmel-
sen i særloven. Den foreslåede bestemmelse indeholder således ikke i sig selv
mulige alternativer. Alternativerne afhænger af, hvilken særlovgivning fravigel-
sen vedrører. Det er også særlovgivningens regler der hjemler fx varighed og
ansøgningsmetode.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesretten
Behandling af personoplysninger er reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af så-
danne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesfor-
ordningen) og lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til
forordningen om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyt-
telsesloven).
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
I dag er det muligt for offentlige myndigheder, der er tilsluttet Digital Post som
offentlige afsendere, at foretage opslag i kontaktregisteret i Digital Post-løsnin-
gen med henblik på afklaring af tilmeldingsstatus. Myndigheder med borger-
kontakt på områder med obligatorisk digital selvbetjening kan fx foretage op-
slag med henblik på at afklare, hvorvidt den pågældende person er fritaget for
Digital Post. Det kan blandt andet være relevant i tilfælde, hvor personens til-
meldingsstatus til Digital Post indgår som ét af kriterierne for undtagelse eller
øvrige fravigelser fra offentlig digital selvbetjening, som beskrevet i afsnit 2.1.1.
Lovforslaget vil derfor
ikke
medføre en ny behandlingsaktivitet, men alene vi-
dereføre en allerede eksisterende behandling af personoplysninger med samme
formål.
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for kontaktregisteret, mens offentlige
myndigheder er dataansvarlige for behandlingen i forbindelse med registrerin-
ger og opslag i kontaktregisteret.
I forbindelse med den offentlige afsenders opslag i kontaktregisteret, vil der
blive behandlet almindelige personoplysninger samt fortrolige oplysninger
(CPR-nummer). CPR-nummeret vil blive behandlet af den offentlige afsender
med henblik på entydig identifikation af den borger, hvis tilmeldingsstatus, som
den offentlige afsender ønsker at afklare.
I forbindelse med de offentlige afsenderes opslag i konktaktregisteret videregi-
ver Digitaliseringsstyrelsen personoplysninger til den offentlige afsender. I da-
tabeskyttelsesforordningens kapitel II er det reguleret, hvornår personoplysnin-
ger må behandles. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, udgør
det databeskyttelsesretlige hjemmelsgrundlag til den på gældende videregivelse,
som behandlingen giver anledning til.
Digitaliseringsstyrelsen har endvidere hjemmel til videregivelse af personoplys-
ninger i forvaltningslovens § 28, stk. 1, når myndigheder foretager opslag og
registreringer i kontaktregisteret.
Med lovforslagets § 2, stk. 1, forpligtes myndigheder, der administrerer regler
om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening, til at tilbyde fravigelse til bor-
gere, der er fritaget for obligatorisk tilslutning til Digital Post. Den pågældende
myndighed har herefter hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.
1, litra e, til at foretage opslag i kontaktregisteret som led i en kontrol af, om en
borger er fritaget fra Digital Post.
4. Konsekvenser for opfyldelse af FN’s verdensmål
Det har været overvejet, om den foreslåede ordning vedrørende udvidet mu-
lighed for fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening kunne siges at bidrage
til at fremme delmål 10.3 om at ’alle skal sikres lige muligheder, ligesom sam-
fundsforårsagede uligheder skal reduceres bl.a. ved at afskaffe diskriminerende
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
love, politikker og skikke, ved at fremme hensigtsmæssig lovgivning, politik-
ker, og foranstaltninger til at imødegå dette’ 16.10 om ’at sikre offentlig ad-
gang til information og beskyttelse af fundamentale frihedsrettigheder i hen-
hold til international lovgivning og internationale aftaler’.
Det vurderes dog, at verdensmålene ikke er relevante i forhold til lovforslaget.
Der er i vurderingen navnlig lagt vægt på, at der allerede i dag i forbindelse
med vurderinger af behov for fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
drages omsorg blandt myndigheder for at tilgodese borgere, som i en konkret
situation har svært ved at betjene sig selv digitalt. Spørgsmålet om hvorvidt
der skal etableres en mulighed for fravigelse for obligatorisk digital selvbetje-
ning vurderes således primært at vedrøre administrative myndighedsforhold,
og hvad der er et rimeligt niveau af service for borgerne.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Økonomiske konsekvenser
Lovforslaget kan potentielt medføre udgifter til øget administration i form af
analoge alternativer til de obligatoriske selvbetjeningsløsninger, da der potenti-
elt kan være flere personer, som ønsker at benytte et alternativ til den obligato-
riske selvbetjeningsløsning.
Samtidig forenkles sagsbehandlingen ved indførelsen af det objektive kriterium,
da der ikke længere skal foretages skøn eller udarbejdes skriftlige afslag for an-
modning om fravigelse fra krav om obligatorisk digital selvbetjening for så vidt
angår Digital Post-fritagne personer.
De potentielle udgifter og besparelser forventes på denne baggrund at udligne
hinanden, og lovforslaget forventes derfor ikke at medføre økonomiske konse-
kvenser for hverken stat, kommuner eller regioner.
Offentlige implementeringskonsekvenser
Lovforslaget vil forventeligt medføre begrænsede offentlige implementerings-
konsekvenser. Lovforslaget vil gøre det lettere for personer, som er fritaget for
Digital Post, at fravige fra obligatorisk digital selvbetjening. Der kan derfor po-
tentielt være flere personer, som ønsker at benytte et alternativ til den obligato-
riske selvbetjeningsløsning. Den alternative mulighed kan medføre mere sags-
behandling hos de administrerende myndigheder.
Den potentielt øgede mængde vil bestå af de personer, som efter de eksiste-
rende fravigelsesbestemmelser vil få afslag på deres anmodning, men som på
baggrund af den foreslåede bestemmelse kan fravige obligatorisk digital selvbe-
tjening alene på baggrund af Digital Post-fritagelsen.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Omfanget vurderes at være begrænset, da en stor del af personerne allerede i
dag vil blive tilbudt det analoge alternativ i kraft af de eksisterende regler om
fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening.
Dertil vil det ikke være uden konsekvenser for personer at blive fritaget for
Digital Post
udelukkende
for at opnå lettere adgang til blive undtaget eller fritaget
for obligatorisk digital selvbetjening. Udover ikke selv at modtage Digital Post
vil personer, der er fritaget for Digital Post, heller ikke kunne give digital læse-
adgang til pårørende.
Samtidig vil den foreslåede ændring mindske behovet for skønsvurdering af
personens evner til at anvende digitale selvbetjeningsløsninger og dermed af
personens ret til et alternativ, idet der alene skal foretages skønsvurdering for
de personer, som er tilmeldt Digital Post. Dette vil skabe en lettere afklaring og
administration i de tilfælde, hvor personen er fritaget for Digital Post.
Lovændringen har ikke tekniske afhængigheder til de digitale løsninger og vil
ikke kræve selvstændig it-udvikling.
Der kan dog være myndigheder, som vil have behov for at implementere en
integration til Digital Posts kontaktregister, så de kan kontrollere en persons
tilmeldingsstatus til Digital Post. Dette vil kun være nødvendigt for myndighe-
der, som har obligatoriske selvbetjeningsløsninger og som ikke allerede har en
integration. De seneste tal viser, at over 600 organisationer allerede har en inte-
gration til Digital Post, så det estimeres, at der vil være tale om et lille antal
myndigheder. En integration til Digital Post kan opnås hos over 70 udbydere
af disse løsninger.
Lovforslaget er i relevant omfang udformet i overensstemmelse med de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget efterlever princip 1 om enkle og klare regler, da der fastsættes en
hovedregel for identifikation og afgrænsning af, hvilke personer der er omfattet
af de foreslåede regler.
Det vurderes også, at lovforslaget er i overensstemmelse med princip 2 om di-
gital kommunikation, da lovforslaget følger udgangspunktet om, at personer
som hovedregel skal betjene sig selv digitalt, men der kan gøres undtagelser for
personer, som ikke vurderes at være i stand til dette.
Lovforslaget efterlever ydermere princip 3 om mulighed for automatisk sagsbe-
handling, da der er fastsat et objektivt kriterium om fritagelse for Digital Post
for at være omfattet af lovforslaget. Lovforslaget giver ikke sig selv anledning
til automatisk sagsbehandling, men brugen af det objektive kriterium gør det
lettere for sagsbehandlerne at træffe afgørelse om, hvorvidt en person skal til-
bydes betjening på anden vis.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Da der ved administration af lovforslaget benyttes eksisterende data fra Digital
Post-registeret, vurderes lovforslaget at være i overensstemmelse med princip 4
om sammenhæng på tværs ved genbrug af begreber og data.
De resterende principper for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for
dette lovforslag.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Muligheden for fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
vedrører kun offentlige selvbetjeningsløsninger.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre positive konsekvenser for de borgere, som er fritaget
for Digital Post, og som har behov for at fravige fra obligatorisk digital selvbe-
tjening. Disse borgere vil alene på baggrund af deres fritagelse for Digital Post
kunne blive fravige fra obligatorisk digital selvbetjening.
Personer, som er fritaget for Digital Post, kan vælge at påberåbe sig fritagelsen
og derved fravige fra obligatoriske selvbetjeningsløsning. Borgerne skal derefter
tilbydes et passende alternativ, som fastsat i den pågældende særlovgivning.
Personer kan altid vælge at benytte obligatoriske digitale selvbetjeningsløsnin-
ger, selvom de er fritaget for Digital Post.
For de personer, som er tilmeldt Digital Post og som ikke kan benytte en obli-
gatorisk digital selvbetjeningsløsning, vil reglerne være de samme som hidtil –
at personen kan fravige obligatorisk digital selvbetjening på baggrund af en vur-
dering af personens evne til at benytte den obligatoriske selvbetjeningsløsning.
Da de foreslåede regler bygger på samme objektive kriterium om fritagelse for
Digital Post, vil lovforslaget sikre en ensartet og forudsigelig afgørelsespraksis
på tværs af myndighederne til gavn for personernes retssikkerhed.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indebærer ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indebærer ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været i offentlig høring fra den 5. januar 2023 til den
2. februar 2023.
De hørte myndigheder er:
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20, 1060 Kø-
benhavn K
Telefon: 72 20 50 00
E-mail: [email protected]
Børne- og Undervisningsmini-
steriet
Frederiksholms Kanal 21, 1220
København K
Telefon: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12, 1216 Kø-
benhavn K
Telefon: 33 92 33 50
E-mail: [email protected]
Finansministeriet
Christiansborg, Slotplads 1,
1218 København K
Telefon: 33 92 33 33
E-mail: [email protected]
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9, 1060 Køben-
havn K
Telefon: 72 81 00 00
E-mail: [email protected]
Justitsministeriet
Slotholmsgade 10, 1216 Køben-
havn K
Telefon: 72 26 84 00
E-mail: [email protected]
Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21, 1220
Købenavn K
Telefon: 33 92 33 90
E-mail: [email protected]
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20, 1060 Kø-
benhavn K
Telefon: 33 92 28 00
E-mail: [email protected]
Kulturministeriet
Nybrogade 2, 1203 København
K
Telefon: 33 92 33 70
E-mail: [email protected]
Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12, 1216 Kø-
benhavn K
Telefon: 38 10 60 00
E-mail: [email protected]
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12, 1216 Kø-
benhavn K
Telefon: 38 14 21 42
E-mail: [email protected]
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28, 1402
København K
Telefon: 33 92 33 92
E-mail: [email protected]
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27, 1220
København K
Telefon: 41 71 27 00
E-mail: [email protected]
Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet
Postboks 2135, 1015 Køben-
havn K
Telefon: 33 92 97 00
E-mail: [email protected]
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2, 1448 Køben-
havn K
Telefon: 33 92 00 00
E-mail: [email protected]
Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet
Slotsholmsgade 10, 1216 Kø-
benhavn K
Telefon: 61 98 40 00
E-mail: [email protected]
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8, 1061 Køben-
havn K.
E-mail: [email protected]
Social-, Bolig- og Ældreministe-
riet
Holmens Kanal 22, 1060 Kø-
benhavn K
E-mail: [email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet
Holbergsgade 6, 1057 Køben-
havn K
E-mail: [email protected]
Digitaliserings- og Ligestillings-
ministeriet
Stormgade 2-6, 1470 Køben-
havn K
E-mail: [email protected]
ATP
Kongens Vænge 8, 3400 Hille-
rød
Telefon: 70 11 12 13
E-mail: [email protected],
[email protected]
Advokatsamfundet
Kronprinsessegade 28, 1306
København K
Telefon: 33 96 97 98
E-mail: postkasse@advokatsam-
fundet.dk
AE – Arbejderbevægelsen Er-
hvervsråd
Reventlowsgade 14, 1. sal, 1651
København V
Telefon: 33 55 77 10
E-mail: [email protected]
BL – Danmarks almene boliger
Studiestræde 50, 1554 Køben-
havn K
Telefon: 3376200
E-mail: [email protected]
Danmarks statistik
Sejrøgade 11, 2100 København
Ø
Telefon: 39 17 39 17
E-mail: [email protected]
Dansk IT
Vermundsgade 38A, st.tv. 2100
København Ø
Telefon: 33 11 15 60
E-mail: [email protected]
Dansk standard, Forum for digi-
tal sikkerhed
Göteborg Plads 1, 2150 Nord-
havn
Telefon: 39 96 61 01
E-mail: [email protected]
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Danske advokater
Vesterbrogade 32, 1620 Køben-
havn V
Telefon: 33 43 70 00
E-mail: mail@danskeadvoka-
ter.dk
DI Digital
H.C Andersens Boulevard 18,
1553 København V
Telefon: 33 77 33 77
E-mail: [email protected]
DKCERT
Asmussens Allé, bygning 305,
2800 Lyngby
Telefon: 35 88 82 55
E-mail: [email protected]
e-Boks A/S
Hans Bekkevolds Allé 7, 2900
Hellerup
Telefon: 70 21 24 00
E-mail: [email protected]
FDIH – Foreningen for Danske
Internethandel
Slotsholmsgade 1, Børsen, 1217
København K
Telefon: 72 25 56 01
E-mail: [email protected]
Finans Danmark
Amaliegade 7, 1256 København
Telefon: 33 70 10 00
E-mail: [email protected]
Finanstilsynet
Århusgade 110, 2100 Køben-
havn Ø
Telefon: 33 55 82 00
E-mail: [email protected]
Forbrugerrådet Tænk
Fiolstræde 17B, 1171 Køben-
havn
Telefon: 77 41 77 41
E-mail: [email protected]
Foreningen Danske Revisorer
Københavnsvej 69, 1., 400 Ros-
kilde
Telefon: 65932500
E-mail: [email protected]
Foreningen af Registrerede Re-
visorer
Kronprinsessegade 8, 1306 Kø-
benhavn K
Telefon: 33 93 91 91
E-mail: [email protected]
Forsikring og Pension
Philip Heymans Allé 1, 2900
Hellerup
Telefon: 41 91 91 91
E-mail: fp@forsikringogpen-
sion.dk
Landsforeningen Ældre Sagen
Snorresgade 17-19, 2300 Kø-
benhavn S
Telefon: 33 96 86 86
E-mail: aeldresagen@aeldresa-
gen.dk
Landbrugsrådet
Axelborg, Axeltorv 3, 1609 Kø-
benhavn V
Telefon: 33 39 40 00
E-mail: [email protected]
Landsforeningen for førtidspen-
sionister
Hedebovej 24, 3700 Rønne
Telefon: 21 72 30 06
E-mail: [email protected]
LOS – De private Sociale tilbud
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taa-
strup
Telefon: 70 23 34 00
E-mail: [email protected]
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Microsoft Danmark
Kanalvej 7, 2800 Kongens
Lyngby
Telefon: 45 67 80 00
E-mail: danmark@micro-
soft.com
Nationalbanken
Havnegade 5, 1093 København
K
Telefon: 33 63 63 63
E-mail: kommunikation@natio-
nalbanken.dk
Nets DanID A/S
Lautrupbjerg 10, Postboks 500,
2750 Ballerup
Telefon: 44 68 44 68
E-mail: [email protected]
Rådet for digital sikkerhed
Vester Farimagsgade 37B, 1. th,
1605 København V.
Telefon: 28 72 05 21
E-mail: info@digitalsikker-
hed.dk
Rådet for Socialt Udsatte
Store Torvegade 26, 3700
Rønne
Telefon: 41 85 10 95
E-mail: [email protected]
Telekommunikationsindustrien i
Danmark
Axeltorv 6, 3.,1609 København
V
Telefon: 33138020
E-mail: [email protected]
Psykiatrifonden
Hejrevej 43 | 2400 København
NV
Telefon: 3929 3909
E-mail: [email protected]
Landsforeningen Autisme
Banestrøget 19, 2630 Høje Taa-
strup
Telefon: 7025 3065
E-mail: kontor@autismefor-
ening.dk
Hjernesagen
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taa-
strup
Telefon: 3675 3088
E-mail: [email protected]
Danske Døvblinde
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taa-
strup
Telefon: 3675 2096
E-mail: [email protected]
Danske Handicaporganisationer
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taa-
strup
Telefon: 36 75 17 77
E-mail: [email protected]
Dansk Arbejdsgiverforening
Vester Voldgade 113, 1552 Kø-
benhavn V
Telefon: 33 38 90 00
E-mail: [email protected]
Dansk Byggeri
Nørre Voldgade 106, 1358 Kø-
benhavn K
Telefon: 72 16 00 00
E-mail: [email protected]
Dansk Erhverv
Børsen, 1217 København K
Telefon: 43 23 20 10
E-mail. [email protected]
Dansk Industri
H.C Andersen Boulevard 18,
1553 København V
Telefon: 33 77 33 77
E-mail: [email protected]
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Danske Regioner
Dampfærgevej 22, 2100 Køben-
havn Ø
Telefon: 35 29 81 00
E-mail: [email protected]
Datatilsynet
Borgergade 28, 5., 1300 Køben-
havn K
Telefon: 33 19 32 00
E-mail: [email protected]
Den Danske Dommerforening
Nytorv 11, 1450 København
Telefon 99 68 65 01
E-mail: dommerforenin-
[email protected]
Det centrale Handicapråd
Stationsvej 10, 9460 Brovst
Telefon: 33 11 10 44
E-mail: [email protected]
Håndværksrådet
Islandsbrygge 26, postboks
1990, 2300 København S
Telefon: 33 93 20 00
E-mail: [email protected]
IBIZ-center
Gregersensvej 5, 2630 Taastrup
Telefon: 72 20 20 22
E-mail: [email protected]
IT-Brancheforeningen
Slotsholmsgade, 1213 Køben-
havn
Telefon: 72 25 55 02
E-mail: [email protected]
Institut for menneskerettigheder
Wilders Plads 8K, 1403 Køben-
havn K
Telefon: 32 69 88 88
E-mail: [email protected]
IT-Politisk Forening
Carl Bernhards Vej 15, 2. tv,
1817 Frederiksberg C
Telefon: 29 72 77 19
E-mail: [email protected]
KMD
Lautrupparken 40-42, 2750 Bal-
lerup
Telefon: 44 60 10 00
E-mail: [email protected]
KL – Kommunernes Landsfor-
ening
Weidekampsgade 10, Postboks
3370, 2300 København S
Telefon: 33 70 33 70
E-mail: [email protected]
KOMBIT A/S
Halfdansgade 8, 2300 Køben-
havn
Telefon: 33 34 94 00
E-mail: [email protected]
Konkurrence- og forbrugersty-
relsen
Carl Jacobsen Vej 35, 2500
Valby
Telefon: 41 71 50 00
E-mail: [email protected]
Netcompany Group A/S
Grønningen 17, 1270 Køben-
havn K
Telefon: 7013 1440
E-mail: [email protected]
Prosa, Forbundet af IT-Professi-
onelle
Vester Farimagsgade 37A, 1606
København
Telefon: 33 36 41 41
E-mail: [email protected]
Rigsombudsmanden i Grønland
Indaleeqqap Aqq. 3 Postboks
1030, 3900 Nuuk
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Telefon +299 32 10 01
E-mail: [email protected]
Rigsombudsmanden på Færø-
erne
Amtmansbrekkan 6, FO-100
Tórshavn, Færøerne
Telefon: + 298 201200
E-mail: [email protected]
Rigsrevisionen
Landgreven 4, 1301 København
K
Telefon: 33 92 84 00
E-mail: [email protected]
Danske Annoncører og Mar-
kedsførere
Slotsholmen 1, 1216 Køben-
havn K
Telefon: 26 21 00 45
E-mail: [email protected]
Danske A-Kasser
Staunings Plads 3,2, 1790 Kø-
benhavn V
Telefon: 35 86 66 00
E-mail: [email protected]
Dataetisk Råd
[email protected]
DIGST/ERST sekretariat
Faglige Seniorer
Molestien 7, 2450 København
SV
Telefon: 33 63 24 50
E-mail: [email protected]
Danske Ældreråd
Jernbane Allé 54, 3.th., 2720
Vanløse
Telefon: 3877 0160
E-mail: info@danske-ael-
dreraad.dk
Justitia
Fruebjergvej 3, 2100 Køben-
havn Ø
Telefon: 2392 6100
E-mail: [email protected]
LEV
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taa-
strup
Telefon: 36 35 96 96
E-mail: [email protected]
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Digital selvbetjening er fysiske personers mulighed for at kommunikere digitalt
med myndighederne. Dette vil oftest være selvbetjeningsløsninger på en myn-
digheds hjemmeside, hvor en person fx kan melde flytning via borger.dk. For
en række offentlige serviceområder er der i den relevante lovgivning fastsat krav
om, at personer skal anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som den rele-
vante myndighed stiller til rådighed til formålet. Dette benævnes obligatorisk
digital selvbetjening
Med de gældende regler kan man understøtte transitionen til digital kommuni-
kation i befolkningen ved at fremme brugen af de selvbetjeningsløsninger, bor-
gerne konkret er i stand til at anvende. For digital selvbetjening gælder, at det
er borgeren, der retter henvendelse til myndigheden, og at borgeren under alle
omstændigheder skal kontakte myndigheden for at blive stillet et alternativ til
digital selvbetjening til rådighed. Således kan fravigelse ske på borgerens an-
modning.
Det følger af det foreslåede § 1, stk. 1, at loven finder anvendelse på alle obli-
gatoriske digitale selvbetjeningsløsninger hos offentlige myndigheder, hvor der
efter særlovgivning er mulighed for at fravige udgangspunktet om obligatorisk
digital selvbetjening for fysiske personer.
Bestemmelsen indføres, da det i dag er således, at kriteriet for Digital Post fri-
tagelse tillægges forskellig vægt i de enkelte særlovgivninger. Der er i hver enkelt
lov anført de kriterier, som en myndighed kan lægge vægt på i vurderingen af,
om en person kan fravige fra obligatorisk digital selvbetjening. Som ét af krite-
rierne kan fritagelse for Digital Post indgå, men det er ikke givet, at dette er et
gyldigt kriterium for at fravige obligatorisk digital selvbetjening. Personer kan
derfor opleve, at en fritagelse for Digital Post i nogle tilfælde kan benyttes som
begrundelse for fravigelse og i andre tilfælde, kan fritagelsen ikke benyttes. Der
er et ønske om at Digital Post fritagelseskriteriet kan benyttes ensartet på tværs
af særlovgivningen.
Loven vil kun vedrøre offentlige obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger.
Loven vil derfor ikke omfatte private selvbetjeningsløsninger, som fx banker
eller forsikringsselskaber tilbyder kunder.
Loven vil heller ikke vedrøre selvbetjeningsløsninger, som ikke er gjort obliga-
toriske. Da disse løsninger ikke er obligatoriske, vil der ikke være behov for en
fravigelse.
Loven vil kun finde anvendelse på de obligatoriske digitale selvbetjeningsløs-
ninger, hvor der allerede eksisterer en fravigelsesmulighed samt et tilhørende
alternativ til den obligatoriske selvbetjeningsløsning. I de tilfælde, hvor det i
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
særlovgivningen er reguleret, at en selvbetjeningsløsning ikke kan fraviges, vil
denne lov ikke omfatte disse løsninger.
Til § 2
Stk. 1
I dag er det på en række områder obligatorisk for personer at kommunikere
digitalt med offentlige myndigheder. Der gælder samtidig regler og praksis for,
at der kan fraviges fra udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. I
den enkelte lov er det reguleret hvilke kriterier, som en myndighed kan lægge
vægt på i vurderingen af, om udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetje-
ning kan fraviges. Som ét af kriterierne kan fritagelse for Digital Post indgå,
men det er ikke givet, at det er et gyldigt kriterium i alle særlove for at fravige
fra obligatorisk digital selvbetjening. Personer kan derfor opleve, at en fritagelse
for Digital Post i nogle tilfælde kan benyttes som begrundelse for fravigelse og
i andre tilfælde, kan fritagelsen ikke benyttes.
Det følger af det foreslåede
§ 2, stk. 1,
at hvor der i særlovgivning findes regler
om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening, har fysiske personer, der er
fritaget for obligatorisk tilslutning til Digital Post efter § 5, stk. 1, i lov om Di-
gital Post fra offentlige afsendere, efter anmodning ret til at blive tilbudt det i
den pågældende særlovgivning hjemlede alternativ til digital selvbetjening.
Med de gældende regler kan myndighederne understøtte transitionen til digital
kommunikation i befolkningen ved at fremme brugen af de selvbetjeningsløs-
ninger, borgerne konkret er i stand til at anvende. For digital selvbetjening gæl-
der, at det er borgeren, der retter henvendelse til myndigheden, og at borgeren
under alle omstændigheder skal kontakte myndigheden for at blive stillet et al-
ternativ til digital selvbetjening til rådighed.
Der er behov for enklere og mere smidige regler for de personer, som ønsker
at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. Ved at indføre
et objektivt kriterium gøres reglerne mere gennemskuelige for den enkelte bor-
ger og lettere at administrere for myndighederne.
Efter den foreslåede bestemmelse vil fysiske personer, der er fritaget for obli-
gatorisk tilslutning til Digital Post efter § 5, stk. 1, i lov om Digital Post fra
offentlige afsendere, få ret til at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital
selvbetjening hos offentlige myndigheder alene på baggrund af fritagelsen for
Digital Post og får dermed efter anmodning ret til at blive tilbudt det i den
pågældende særlovgivning hjemlede alternativ til digital selvbetjening. Hvorvidt
der i ordlyden i undtagelsesbestemmelsen angives at kunne undtages, fritages
eller lignende er underordnet. Hvis der i undtagelsesbestemmelsen findes et al-
ternativ til digital selvbetjening, vil den foreslåede bestemmelse finde anven-
delse.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Den foreslåede bestemmelse vil gælde på tværs af de sektorspecifikke undtagel-
sesbestemmelser og skal supplere disse. Den vil derfor gælde parallelt med fra-
vigelsesbestemmelserne og skal tolkes i sammenhæng med disse. Dette vil med-
føre, at personer, som er fritaget for Digital Post, vil benytte den foreslåede
bestemmelse i sammenhæng med en fravigelsesbestemmelse i en sektorspecifik
lov. Fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening kan ske på baggrund af den
foreslåede bestemmelse, mens mulighederne for betjening på anden vis er hjem-
let i fravigelsesbestemmelsen i den relevante særlovgivning.
Stk. 2
Den foreslåede bestemmelse medfører, at de fysiske personer skal indgive deres
anmodninger i overensstemmelse med regler i den pågældende særlovgivning.
Dette vil for en lang række selvbetjeningsløsninger være de kommunale borger-
servicecentre, men der er også andre myndigheder, som administrerer obligato-
riske selvbetjeningsløsninger.
Den foreslåede bestemmelse vil dermed ikke medføre ændringer af retstilstan-
den.
Til § 3
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
Til § 4
Loven skal ikke gælde for Færøerne og Grønland, da lov om Digital Post fra
offentlige afsendere ikke gælder for Færøerne og Grønland, hvorfor Digital
Post-løsningen ikke er til rådighed på Færøerne eller i Grønland.