Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1301 København K
5. januar 2023
Til høringsparterne
Høring over udkast til forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital
selvbetjening
Digitaliseringsstyrelsen skal hermed anmode om eventuelle bemærkninger til ved-
lagte udkast til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening.
Baggrund for udkast til lovforslag
På en lang række områder er det obligatorisk for borgerne at anvende digitale selv-
betjeningsløsninger. Efter de gældende regler har borgerne mulighed for at blive
undtaget eller fritaget fra dette krav efter den relevante særlovgivning for området.
Reglerne i de respektive særlovgivninger er ikke ensartede. I langt de fleste tilfælde
er der tale om undtagelse fra gang til gang, fx hver gang borgeren skal melde flyt-
ning. På en række af Udbetaling Danmarks områder er der tale om undtagelse i
hele sagsforløb, og i enkelte tilfælde er der tale om varig fritagelse for digital selv-
betjening, fx på jobcentrenes løsning Selvbook.
I dag skal en borger henvende sig hos den relevante myndighed for at anmode om
at blive undtaget eller fritaget fra en selvbetjeningsløsning. Borgeren skal begrunde
sit behov for et alternativ til digital selvbetjening, som myndigheden kan vurdere
anmodningen ud fra. Kriterierne for denne vurdering er ikke ensartede på tværs af
særlovgivningen. Såfremt borgeren undtages eller fritages, skal denne tilbydes be-
tjening på anden vis, fx ved en fysisk blanket.
Hovedindhold af udkast til lovforslag
Lovforslaget giver borgere, der er fritaget for Digital Post, ret til at fravige fra kra-
vet om at bruge en obligatorisk digital selvbetjeningsløsning alene på baggrund af
deres fritagelse for Digital Post. Med forslaget skal borgeren fortsat henvende sig
hos den relevante myndighed og anmode om at blive betjent på anden vis end ved
digital selvbetjening. Myndigheden skal da imødekomme anmodningen alene på
baggrund af borgerens Digital Post-fritagelse.
Regler i særlovgivningen bevares, herunder om der er tale om undtagelse fra gang
til gang, i sagsforløb eller varig fritagelse. Med lovforslaget indføres fritagelse for
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Dataetisk Råds høringssvar til høring om forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
2658177_0002.png
Digital Post dog som et objektivt kriterium, som gælder på tværs af særlovgivnin-
gen.
Lovforslaget omfatter således kun borgere, der er fritaget for Digital Post. På bag-
grund af dialog med relevante ældre- og handicaporganisationer og kommuner, vur-
deres denne løsning at være tilstrækkelig, da det formodes, at langt de fleste, der
reelt ikke er digitale, er fritaget for Digital Post.
Borgere, der er tilmeldt Digital Post, påvirkes ikke af forslaget og stilles som i dag,
med mulighed for fx undtagelse fra at bruge en obligatorisk digital selvbetjenings-
løsning på baggrund af den relevante særlovgivning.
Formålet med lovforslaget er på denne baggrund at gøre det nemmere for borgere,
der i forvejen er fritaget for Digital Post, at blive undtaget fra obligatorisk digital
selvbetjening, samt at skabe overensstemmelse mellem forståelsen af reglerne og
borgeres retstilstand. Derudover har lovforslaget til formål at gøre det lettere for
myndighederne at administrere reglerne.
Frist og kontaktmulighed
Digitaliseringsstyrelsen anmoder om, at eventuelle bemærkninger sendes til Casper
Freundlich Larsen ([email protected]) med kopi til Mette Eigaard Rasmussen (me-
[email protected])
og Chamilla Palvad ([email protected]) senest
torsdag den 2. februar
2023 kl. 12.00.
Vedlagt ses fortegnelse over hørte myndigheder og organisationer mv.
Høringssvarene vil ved fremsættelsen af lovforslaget blive offentliggjort på Hø-
ringsportalen
https://hoeringsportalen.dk.
Ved afgivelse af høringssvar samtykker
høringsparten til, at vedkommendes høringssvar, kontaktoplysninger og navn of-
fentliggøres på Høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen
Casper Freundlich Larsen
Specialkonsulent
Kontor for inklusion og digital service
[email protected]
Telefon 2572 4667