Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2642975_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Christiansborg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022-2309
Doknr.
1645725
Dato
05-01-2023
Til medlemmerne af Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
På en lang række områder er det obligatorisk for borgerne at anvende digitale selvbe-
tjeningsløsninger i deres kontakt med offentlige myndigheder. Borgere kan dog an-
mode om at fravige fra kravet om digital selvbetjening og tilbydes betjening på anden
vis.
Borgerens anmodning vurderes efter den relevante særlovgivnings regler om obligato-
risk digital selvbetjening. På langt de fleste områder er der tale om en undtagelse, der
kun gælder den ene konkrete henvendelse.
Organisationer, der repræsenterer digitalt udfordrede borgere, har efterspurgt enklere
og mere sammenhængende regler for borgeres mulighed for fritagelse og undtagelse
for digital kommunikation med det offentlige.
Lovforslaget giver borgere, der er fritaget for Digital Post, ret til at fravige fra kravet
om at bruge en obligatorisk digital selvbetjeningsløsning alene på baggrund af deres
fritagelse for Digital Post. Borgeren skal da tilbydes betjening på anden vis.
Lovforslaget omfatter således kun borgere, der er fritaget for Digital Post. På baggrund
af blandt andet dialog med relevante ældre- og handicaporganisationer formodes langt
de fleste, der reelt ikke er digitale, at være fritaget for Digital Post.
Borgere, der er tilmeldt Digital Post, påvirkes ikke af forslaget og stilles som i dag, med
mulighed for fx undtagelse fra at bruge en obligatorisk digital selvbetjeningsløsning på
baggrund af den relevante særlovgivning.
Lovforslaget har til formål at mindske forvirringen om reglerne for obligatorisk digital
selvbetjening samt at gøre det lettere for de borgere, der er fritaget for Digital Post og
har sværest ved det digitale, at bede om et alternativ til obligatorisk digital selvbetje-
ning. Sekundært har forslaget til formål at forenkle administrationen af obligatorisk
digital selvbetjening i de myndigheder, der har borgerkontakt på de berørte områder.
Nærværende lovforslag er sendt i høring med frist den 2. februar 2023 kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Lovudkast til forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
2642975_0002.png
Bilag:
Bilag 1
Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
Bilag 2
Høringsbrev
Bilag 3
Høringsliste
2