Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2752602_0001.png
Bedre digital sammenhæng
på sundhedsområdet
F&P
Foretræde for Udvalget for Digitalisering og It
20. september 2023
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Præsentation fra Forsikring og Pension's foretræde 20/9-23 om anvendelse af it-løsninger i vurderingen af forsikringssager
2752602_0002.png
Problemet
Det danske sundhedsvæsen sikrer borgerne behandling, når de bliver syge eller
kommer til skade
Derudover har mange danskere forsikringer, som udgør et økonomisk
sikkerhedsnet, når uheldet er ude
Når behandlingen i sundhedsvæsenet er overstået, kan den økonomiske hjælp fra
en forsikring være afgørende for den enkelte borger
For at udbetale en forsikringsdækning kræves der en række sundhedsoplysninger
Udvekslingen af de oplysninger sker i dag ofte med mange manuelle handlinger.
Manuel behandling er ressourcekrævende og tager tid (for sundhedspersonalet)
Det betyder, at borgeren må vente længere på en eventuel erstatning, og det kan
øge risikoen for fejl.
Det kan vi gøre bedre
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Præsentation fra Forsikring og Pension's foretræde 20/9-23 om anvendelse af it-løsninger i vurderingen af forsikringssager
2752602_0003.png
Løsningen
- digital sammenhæng
Når helbredsoplysninger ”rejser” mellem myndigheder og
virksomheder, oplever borgere og virksomheder, at den
digitale brugerrejse ofte ”kortsluttes”
Bedre digital sammenhæng mellem det offentlige og den
private sektor fjerner barrierer for borgeren og sikrer
effektive sagsgange for alle parter
I forsikringsregi taler vi alene om sundhedsoplysninger,
som
er nødvendige at udveksle
for at få erstatning eller
behandling.
Ikke adgang til nye eller flere helbredsoplysninger.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Præsentation fra Forsikring og Pension's foretræde 20/9-23 om anvendelse af it-løsninger i vurderingen af forsikringssager
2752602_0004.png
Pensions- og forsikringsbranchen supplerer den
offentlige velfærd
også på sundhedsområdet
Branchens overordnede mål er
en sund befolkning fysisk og psykisk
Vi dækker den brede befolkning i form af store dele af arbejdsmarkedet, og
2,7 mio. danskere er i dag dækket af en sundhedsforsikring.
Branchen er i kontakt med over 750.000 personer årligt,
som har været udsat for en skade eller er blevet syge
Godt 190.000 anmeldelser af ulykkes-,
ansvar og ”tab af erhvervsevne”-skader
Ulyk
Omkring 12.000 udbetalinger af kritisk sygdomsforsikringer
ke
Godt 15.000 anerkendte arbejdsulykker
Dertil kommer 550.000, som fik en ydelse fra deres sundhedsforsikring
Behandling af en skade vil typisk kræve dokumentation fra læge, sygehus, speciallæge, kommune eller andre.
Kri-
tisk
syg-
dom
Personskadeforsikringer
An-
svar
Ar-
bejds
skade
Tab af
er-
hvervs-
evne
Sund
hed
19.09.2023
SIDE 4
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Præsentation fra Forsikring og Pension's foretræde 20/9-23 om anvendelse af it-løsninger i vurderingen af forsikringssager
2752602_0005.png
Hvordan fungerer det i dag
Person bliver syg eller
kommer ud for en ulykke
Kommer på sygehus
Epikrise skrives
og sendes til lægen
Person opsøger
egen læge mhp.
videre behandling
Lægen skriver
journal, laver
henvisning mv.
Skaden anmeldes til
forsikrings- eller
pensionsselskab
Person giver samtykke
til, at selskabet får
oplysninger
Mailkommunikation
mellem sygehus og selskab
Digital kommunikation
mellem læge og selskab
19.09.2023
SIDE 5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Præsentation fra Forsikring og Pension's foretræde 20/9-23 om anvendelse af it-løsninger i vurderingen af forsikringssager
2752602_0006.png
Hvor starter vi?
Borgerens data hos det offentlige udstilles altid, så de kan deles
digitalt med borgerens samtykke (uden barrierer som ”print og
scan” eller ”screenshot”)
Borgerne skal have mulighed for at give digitale fuldmagter, så de
altid kan få hjælp fra andre, hvis de ikke selv kan tackle de digitale
løsninger
Fokus på centrale løsninger som sundhed.dk og de store
systemer hos regionerne, hvor det sikres, at borgeren selv har
adgang til relevante data og via samtykke let og sikkert kan give
relevante aktører adgang til data, når det er nødvendigt.
2-delt fokus: Forskel på simple sager, hvor borgeren selv kan
videresende data og mere komplekse forløb, der kræver at en
person med sundhedsfaglig viden kan udvælge de oplysninger,
som skal formidles. Så ansvaret ikke pålægges en borger i en
svær situation.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Præsentation fra Forsikring og Pension's foretræde 20/9-23 om anvendelse af it-løsninger i vurderingen af forsikringssager
2752602_0007.png
Hvad kræver det?
Fælles offentlige krav til relevante offentlige It-systemer, der sikrer bedre
digital sammenhæng på tværs af ministerområder, stat, regioner og
kommuner og de private aktører.
Eksempelvis krav om mulighed for digital deling, adgang til
fuldmagtshavere og API’er, der muliggør, at systemer taler direkte
sammen, så borgeren, hvis denne ønsker det, kan flytte oplysninger helt
uden manuelle handlinger
Tag afsæt i eksisterende initiativer
fra Den Fælles Offentlige
Digitaliseringsstrategi, eksempelvis:
Samtykke og fuldmagter:
”Let og tryg brug af fuldmagter”
Sundhedsoplysninger:
”Bedre adgang til sundhedsoplysninger for
borgere og sundhedspersonale” og ”Styrke udviklingen af et samlet
patientoverblik”
Tænk relevante aktører på borgerens digitale rejse ind og undgå, at
systemerne isoleres til det offentlige.