Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling), Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 141, KEF Alm.del Bilag 412
Offentligt
2749688_0001.png
TELEOMRÅDET
DIGITALISERINGSUDVALGET DEN 13. SEPTEMBER 2023
AFDELINGSCHEF ANDERS HOFFMANN
1
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0002.png
DAGSORDEN
1. Velkommen
2. Teleområdet og telemarkedet
3. Teleaftalen af dec. 2021
4. Bredbåndspuljen
5. Nyt lovforslag
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0003.png
DATAFORBRUG
TB
6.000
2. TELEOMRÅDET OG TELEMARKEDET
6.147
5.663
5.674
6.005
5.014
5.000
4.342
4.000
3.674
3.485
3.000
2.521
2.829
2.968
2.000
1.000
275
0
2 H. 2017
308
369
415
484
555
666
737
802
876
983
1 H. 2018
2 H. 2018
1.H 2019
2.H 2019
1.H 2020
2.H 2020
1.H 2021
2.H. 2021
1.H. 2022
2.H. 2022
Fastnet bredbånd datatrafiki alt (up- og download)
Mobil datatrafik total
3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0004.png
TELEBRANCHENS ÅRLIGE INVESTERINGER
2. TELEOMRÅDET OG TELEMARKEDET
Milliarder kr.
12,0
10,0
2,0
8,0
2,1
2,3
2,0
1,7
1,5
1,3
1,5
1,0
1,3
1,6
1,0
1,6
1,8
2,1
6,0
1,4
4,0
6,6
2,0
3,9
3,8
4,5
5,3
4,4
6,8
6,9
0,0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Samlede investeringer i fastnettjenester
Investeringer i mobilnet
Øvrige investeringer
4
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0005.png
MOBILDÆKNING OG BREDBÅNDSDÆKNING
2. TELEOMRÅDET OG TELEMARKEDET
5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0006.png
BREDBÅNDSMÅLSÆTNINGERNE - STATUS
2. TELEOMRÅDET OG TELEMARKEDET
I 2025 skal alle boliger og virksomheder have adgang til minimum 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload
(100/30 Mbit/s).
I 2025 skal 98 pct. af alle boliger og virksomheder være dækket med en infrastruktur, der kan levere 1 Gbit/s i
downloadhastighed.
Der gøres status i 2025 med henblik på at afdække behov og efterspørgsel på gigabit-hastigheder frem mod
2030, samt hvordan restgruppen håndteres.
Status – dækning med 100/30 Mbit/s
Dækningsgrad i pct.
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
I alt
2017
87
91
94
79
90
89
2018
90
92
96
84
92
91
2019
92
94
96
87
94
93
2020
96
94
97
89
94
94
2021
98
96
97
92
94
96
2022
98
97
98
96
94
96
2023
99
98
98
98
96
98
6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0007.png
HISTORISK UDVIKLING I BREDBÅNDSDÆKNINGEN (100/30 MBIT/S)
2. TELEOMRÅDET OG TELEMARKEDET
7
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0008.png
FREMSKRIVNING AF RESTGRUPPEN
2. TELEOMRÅDET OG TELEMARKEDET
Estimeret restgruppe i 2025 – 100/30 Mbit/s
Region
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
I alt
Antal adresser
Ca. 2.000
Ca. 5.500
Ca. 4.000-5.000
Ca. 4.500
Ca. 6.000-7.000
22.000-24.000
Andel af estimeret restgruppe
Ca. 8 %
Ca. 25 %
Ca. 20 %
Ca. 20 %
Ca. 27 %
100 %
Estimeret restgruppe i 2025 – 1 Gbit/s download
Region
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
I alt
Antal adresser
Ca. 2.500-3.000
Ca. 5.500-6.000
Ca. 7.000-8.500
Ca. 6.500
Ca. 9.500-11.000
Ca. 31.000-35.000
Andel af estimeret
restgruppe
Ca. 8 %
Ca. 16 %
Ca. 25 %
Ca. 20 %
Ca. 31 %
100 %
Estimeret dækning i 2025 på ca. 99 pct.
- hvilket er 1%-point fra målsætningen
Estimeret dækning i 2025 på ca. 98 pct.
– hvilket svarer til målsætningen
8
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0009.png
UDBUD OG EFTERSPØRGSEL - BREDBÅNDSABONNEMENTER
Dækning med 100/30 Mbit/s og andel
bredbåndsabonnementer på min. 100 Mbit/s download
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2. TELEOMRÅDET OG TELEMARKEDET
Dækning med 1 Gbit/s og andel
bredbåndsabonnementer på min. 1 Gbit/s download
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2017
2018
2019
Dækning
2020
2021
2022
2023
2017
2018
2019
Dækning
2020
2021
2022
2023
Optag (100 Mbit/s download)
Optag (1 Gbit/s download)
9
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0010.png
3. TELEAFTALEN AF DEC. 2021
Vision
Danmark skal have den bedste europæiske udrulning af og de bedste
telepolitiske rammer for anvendelse af digital infrastruktur.
Grundlæggende principper
Markedsbaseret udrulning
Teknologineutral regulering
Pejlemærker
1.
2.
3.
Telepolitikken skal fremme et markedsbaseret grundlag for
udrulning og udnyttelse af fremtidens teknologier, herunder også
understøttelse af den grønne omstilling
Telepolitikken skal på et markedsbaseret grundlag fremme
adgang til det digitale samfund for borgere og virksomheder i hele
Danmark
Telepolitikken skal fremme, at rammerne for private investeringer
på teleområdet er enkle, klare og forudsigelige, samtidig med at
barrierer og byrder for private investeringer i den digitale
infrastruktur reduceres
Telepolitikken skal fremme velfungerende konkurrence og aktive
forbrugere
Kommunal støtteramme
Status: EU-Kommissionen har afgivet bemærkninger til en model, der
giver kommuner mulighed for at give tilskud til udrulning af digital
infrastruktur. SDFI er ved at justere ordningen pba. bemærkningerne,
bl.a. ved at fjerne egenbetalingskravet.
Ny model for fastsættelse af masteleje
Status: SDFI er i dialog med offentlige myndigheder og branchen om en
ny metode for fastsættelse af lejepriser for offentligt ejede arealer til
mobilmaster.
Udvalgte initiativer
Sekretariat for anvendelse af nye teknologier (SANT)
Status: Sekretariatet skal udbrede viden om nye og fremtidige
kommunikationsteknologier. SANT blev lanceret i juni 2022 og
planlægger nye workshops med relevante aktører.
Mobilt bredbånd indgår i opfyldelse af bredbåndsmålsætningerne
Status: Igangværende dialog med branchen om forbedret
mobilkortlægning.
4.
10
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0011.png
BAGGRUND
4. BREDBÅNDSPULJEN
Introduceret i 2016. Skal bidrage til at sikre en god bredbåndsdækning i hele Danmark.
Målrettet sammenhængende lokalområder eller enkeltstående adresser med dårlig dækning – og uden udsigt til, at
markedet vil sørge for bedre dækning inden for tre år.
Projekterne kan omfatte boliger, virksomheder og sommerhuse med dårlig bredbåndsdækning – og hvor der ikke foreligger
en konkret plan for etablering af bedre bredbånd inden for tre år.
Partnerskab mellem lokal ”sammenslutning” og bredbåndsudbydere efter forudgående annoncering af projektet.
Pointmodel med objektive kriterier bruges til at rangere projekterne, hvis der er søgt om flere midler, end der er til rådighed.
Rammerne er løbende blevet tilpasset for at tilgodese politiske ønsker om mere målretning mod de adresser, som har
sværest ved at få god bredbåndsdækning på markedsvilkår.
11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0012.png
STØRRE JUSTERINGER SIDEN 2016
4. BREDBÅNDSPULJEN
2018
Minimumskrav til egenbetaling øget fra 2.000 til 4.000 kr. pr. adresse.
Max point for projektets størrelse sænket fra 100 til 50 adresser.
Ekstra kriterium i pointmodellen: Point til landzoneadresser i land- og yderkommuner.
Byzoneadresser i bykommuner udelukket fra at søge.
Ekstra point til alle landzoneadresser – uanset kommunetype.
Alle byzoneadresser udelukket fra at søge.
Bredbåndsudbyderen forpligtet til at bidrage med en medfinansiering på mindst 4.000 kr. pr. adresse.
Nyt kriterium i pointmodellen: Point til adresser med dårlig dækning med mobilt bredbånd.
Kriteriet om tilslutningsprocent for adresser med max adgang til 5/1 Mbit/s fjernet.
Ekstra point til projekter fra visse småøer
Max point for projektets størrelse sænket fra 50 til 30 adresser
Hastighedsgrænsen hævet fra 10/2 Mbit/s til 30/5 Mbit/s (max adgang).
Ny pointmodel
Max point for projektets størrelse sænket fra 30 til 20 adresser.
Særlig ordning for enkeltstående adresser.
2020
2021
2022
12
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0013.png
STATUS FOR 2022-PULJEN
Den almindelige ordning
Region
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
I alt
Antal adresser
775
1.306
35
222
109
2.447
4. BREDBÅNDSPULJEN
Den særlige ordning for enkeltstående adresser
Samlet tilskud
(mio. kr.)
37,2
50,5
1,3
4,1
2,8
96,0
Gns. tilskud
(afrundet)
48.100
38.600
37.900
18.600
25.600
39.200
Region
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
I alt
Antal adresser
5
163
65
27
13
273
Samlet tilskud
(mio. kr.)
0,4
9,7
4,0
1,4
0,9
16,4
Gns. Tilskud
(afrundet)
86.000
59.200
61.800
53.400
68.000
60.100
Fuldt tilskud til 94 projekter med 2.447 adresser – alle i landzone.
698 af adresserne fik point for afstand.
Tilskuddene gik i stort omfang til projekter i Region Midtjylland og
Region Hovedstaden (uden for Storkøbenhavn).
Samlet tilskud på knap 96 mio. kr. – godt 39.000 kr. i gns. pr.
adresse.
Tilskud til 273 adresser – alle i landzone.
Det er særligt adresser i Region Midtjylland og Region
Nordjylland, som har søgt – og opnået tilskud.
Samlet tilskud på godt 16,4 mio. kr. – godt 60.000 kr. i gns. pr.
adresse.
13
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0014.png
2023-PULJEN
4. BREDBÅNDSPULJEN
Særlig ordning for enkeltstående adresser
Målrettet adresser, som – på grund af en relativt
isoleret beliggenhed - har svært ved at finde andre
adresser at slå sig sammen med. Introduceret i 2022.
Samme krav som den almindelige ordning samt et
særligt afstandskrav (vejafstand):
Mere end til 800 meter til nærmeste tilskudsberettigede
adresse, samt
Den almindelige ordning
Dårlig dækning: Max adgang til 30/5 Mbit/s.
Godt 27.000 ansøgningsberettigede adresser i alt
6 kriterier i pointmodellen, som vægter lige.
Kriterium
Tilslutningsprocent i projektet
Begrænset adgang til mobilt bredbånd
Andel af landzoneadresser
Afstand
Projektets størrelse
Ansøgt tilskud pr. adresse
Vægt
1/6
1/6
1/6
1/6
1/6
1/6
Mere end 200 meter til nærmeste adresse, der allerede har
adgang til mindst 1 Gbit/s.
Kan søge alene – gennem en mere simpel
ansøgningsproces.
Godt 2.900 ansøgningsberettigede adresser.
14
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0015.png
FINANSIERING
4. BREDBÅNDSPULJEN
2023: Der er afsat 100 mio. kr. til Bredbåndspuljen
2024-2027: Regeringen har på finanslovsforslaget for 2024 afsat i alt 150 mio. kr. til fortsættelse af puljen
2023
100,0
* Jf. Regeringens forslag til finanslov 2024.
2024
50,0*
2025
50,0*
2026
25,0*
2027
25,0*
15
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0016.png
RADIOUDSTYRSLOVEN, TELELOVEN OG MASTELOVEN
Teleloven
Beføjelser og omkostningsdækning ifm. SDFI’s tilsyn med
offentlige myndigheders lejeaftaler om arealer til
mobilmaster- og antenner
Beføjelser til ministeren vedr. implementering og
anvendelse af nye metoder til offentlige myndigheders
lejefastsættelse
Hjemmel til, at der kan gives kommunal støtte i medfør af
de minimis-regler og præcisering af regler vedr. kommunal
støtteramme.
Hjemmel til indhentning af forbrugsdata (konstatere om
adressen er ubeboet)
Hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om
kortlægning af oplysninger om mobilt bredbånd.
5. LOVÆNDRINGER I FORSKELLIG TELELOVGIVNING (1/2)
16
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749688_0017.png
RADIOUDSTYRSLOVEN, TELELOVEN OG MASTELOVEN
Masteloven
Ændringer vedrørende mastedatabasen.dk (database over især
mobilantenner i Danmark), herunder forenklet struktur i tilhørende
bekendtgørelser og opdateret hjemmel til at indhente
masteoplysninger fra ikke-frekvensbrugere.
Radioudstyrsloven
Angår nye krav om opladning via USB-C af bl.a. mobiltelefoner,
herunder især separering af mobiltelefon og oplader i
salgsøjeblikket. Der er tale om implementering af EU-lovgivning.
Datacentre (KEF)
Nyt element om elforbrug i datacentre. Energistyrelsen har
foretaget en selvstændig høring over denne del af lovforslaget.
Videre proces
Fremsættelse i OKT1 2023
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 28. december 2023
5. LOVÆNDRINGER I FORSKELLIG TELELOVGIVNING (2/2)
17