Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2651495_0001.png
#Decorative
Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del - Bilag 14
Offentligt
Årsrapport 2022:
Indsatsen for at gøre
lovgivningen
digitaliseringsklar
September 2022
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0002.png
Indhold
1. Den politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning
1.1 Årsrapporten i hovedtræk
2. Hovedkonklusioner
3. Er lovgivningen digitaliseringsklar?
3.1 Andel af lovforslag med implementeringskonsekvenser for offentlige
myndigheder
3.2 Andel af høringssvar med anbefalinger
3.3 Fagministeriernes overholdelse af seks ugers-fristen
3.4 Ministeriernes indarbejdelse af anbefalinger fra høringssvar
4. Bilag A: Metoderedegørelse
4
6
7
8
8
10
11
12
14
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0003.png
Side 3 af 15
Årsrapport 2022:
Indsatsen for at gøre
lovgivningen
digitaliseringsklar
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0004.png
Side 4 af 15
1. Den politiske aftale om digitaliseringsklar
lovgivning
Den politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning fastsætter, at ny lovgivning
fremsat efter 1. juli 2018 skal være digitaliseringsklar. Det betyder, at lovgivningen
skal udformes i overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar lov-
givning. Såfremt det er nødvendigt at fravige et eller flere af principperne, skal det
begrundes i lovgivningens bemærkninger. Aftalen om digitaliseringsklar lovgivning
medfører desuden, at konsekvenserne ved at implementere lovgivningen skal vur-
deres og fremgå af bemærkningerne til et lovforslag. Tilsvarende fremgår det af
aftalen, at gældende lovgivning løbende skal gennemgås med henblik på at vurdere,
om den i højere grad kan gøres digitaliseringsklar. Der er med finansloven for 2022
aftalt finansiering af indsatsen med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar frem til
og med 2025.
Digitalisering er ikke et mål i sig selv. Det fremhæves også i den politiske aftale om
at gøre lovgivningen digitaliseringsklar. Digitalisering skal ses som et middel til at
opnå konkret effekt ved fx at understøtte en lettere hverdag for borgere og virk-
somheder og sikre en mere effektiv offentlig sektor, som håndterer data på en tryg
og sikker måde og med respekt for borgernes retssikkerhed.
Med aftalen er der etableret et sekretariat, som understøtter ministeriernes arbejde
med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar. Sekretariatet screener udkastet til rege-
ringens lovprogram og kvalificerer ministeriernes vurdering af principper og imple-
menteringskonsekvenser gennem dialog med ministerierne og afgivelse af hørings-
svar forud for lovforslagenes fremsættelse for Folketinget.
Implementeringskonsekvenser
Konsekvenser af ny lovgivning skal vurderes. Det omfatter følgende fire elementer.
It-understøttelse, it-sty-
ring og risiko
Afdækker konsekvenser
og væsentlige risici ved it-
udvikling og eksisterende
it-systemer
Organisatoriske forhold
Væsentlige ændringer i forhold
til ny organisering og kompe-
tencedeling mellem myndighe-
der
Databeskyttelse
Databeskyttelsesretlige konse-
kvenser for borgerne belyses
Betydning for borgerne
Større gennemsigtighed for
borgere og virksomheder
samt en mere ensartet sagsbe-
handling
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0005.png
Side 5 af 15
Syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
Vurdering af principper
Enkle og klare regler
Gennemskuelig og klart
formuleret sprog
Digital kommunikation
Nem adgang til det of-
fentlige
Alternativ til fritagne bor-
gere, så alle borgere kan
være med
Muliggør automatisk
sagsbehandling
Helt eller delvist
Kan frigøre ressourcer til
komplekse sager
Kun når der ikke er behov
for fagprofessionelt skøn
Data og begreber på
tværs
Sammenhæng i borgeres
møder med det offentlige
Tryg og sikker databe-
handling
Sikring af borgernes ret-
tigheder
Transparens og indsigt i
egen sag
Anvendelses af offentlig
infrastruktur
Genkendelighed i digitale
løsninger
Hindrer overflødig it-ud-
vikling
Forebygger snyd og fejl
Flere ressourcer til at øge
kvaliteten i de offentlige
ydelser
Figur 1 illustrerer et lovforslags vej i lovprocessen fra initiativ eller politisk aftale til
ministeriernes vurdering af principper og implementeringskonsekvenser. Lov-
forslaget justeres løbende blandt andet i dialog med sekretariatet for digitaliserings-
klar lovgivning.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0006.png
Side 6 af 15
Figur 1
Proces for arbejdet med digitaliseringsklar lovgivning
Ny lovgivning
igangsættes
•Ministerierne tager initiativ til udarbejdelse af ny lovgivning fx på baggrund af politiske aftaler og
beslutningsoplæg.
•Ministerierne undersøger og vurderer tidligt, om forventede lovforslag har
implementeringskonsekvenser for offentlige myndigheder og følger principperne for
Tidlig vurdering
digitaliseringsklar lovgivning. Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning bistår ministerierne i
vurderingen.
af lovforslag
•Ministerierne udarbejder lovforslag og har ansvar for, at fremsatte lovforslag lever op til kravene i
den politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning. Det indebærer, at
implementeringskonsekvenserne er vurderet, og at det følger principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
Lovforslag
udarbejdes
Tilrettelse af
lovforslag og
fremsættelse
•Ministerierne tilretter lovforslag på baggrund af høringssvar og dialog med sekretariatet. Ministeriet
tilføjer eksempelvis risikovurdering ift. anskaffelse af nyt af it-system. Efterfølgende fremsættes
lovforslaget i folketinget.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen
1.1 Årsrapporten i hovedtræk
Årsrapporten samler op på ministeriernes efterlevelse af den politiske aftale om di-
gitaliseringsklar lovgivning. Derfor er der i årsrapporten fokus på, om ny lovgivning
i tilstrækkelig grad er formuleret i tråd med principperne for digitaliseringsklar lov-
givning, som gør, at lovgivningen kan administreres digitalt, og at konsekvenserne
for lovgivningens implementering er tilstrækkelig belyst. Endvidere tegner årsrap-
porten et billede af den overordnede udvikling i ministeriernes efterlevelse af afta-
len, ved at resultater fra folketingssamlingen 2021/22 sammenlignes med udviklin-
gen i de foregående samlinger.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
Side 7 af 15
2. Hovedkonklusioner
1. Ministerierne efterlever i stadig stigende grad aftalen om digitalise-
ringsklar lovgivning
Udviklingen i fagministeriernes arbejde med at gøre lovgivningen digitalise-
ringsklar viser, at ministerierne i stigende grad efterlever kravene i aftalen
om digitaliseringsklar lovgivning. Generelt beskrives det i stadig hyppigere
grad i fremsatte lovforslags bemærkninger, hvordan lovforslaget er udfor-
met i overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar lovgivning,
samt hvilke konsekvenser implementeringen af lovgivning forventes at
medføre.
2. Færre lovforslag har implementeringskonsekvenser for offentlige
myndigheder
Der er sket et fald i andelen af fremsatte lovforslag, som vurderes at have
implementeringskonsekvenser for offentlige myndigheder, og som derfor
er relevante i forhold til indsatsen med at gøre lovgivningen digitaliserings-
klar.
3. Stigning i andelen af høringssvar med anbefalinger
Der er sket en stigning i andelen af høringssvar, der indeholder anbefalinger
til fagministerierne om at justere eller udbygge beskrivelsen af implemente-
ringskonsekvenser og/eller efterlevelsen af de syv principper for digitalise-
ringsklar lovgivning.
4. Ministerierne indarbejder i høj grad de konkrete anbefalinger i de
fremsatte lovforslag
I de tilfælde hvor sekretariatets høringssvar indeholder anbefalinger, indar-
bejder ministerierne i større omfang end tidligere anbefalingerne helt eller
delvist. I 2021/22-samlingen justerede ministerierne lovforslagene i 80 pct.
af de tilfælde, hvor høringssvar indeholdt anbefalinger.
I det efterfølgende præsenteres konklusionerne nærmere.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0008.png
Side 8 af 15
3. Er lovgivningen digitaliseringsklar?
3.1 Andel af lovforslag med implementeringskonsekvenser for
offentlige myndigheder
Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning screener hvert år lovprogrammet for
det kommende folketingsår. I den forbindelse vurderer sekretariatet, hvilke lov-
forslag der har implementeringskonsekvenser for offentlige myndigheder, og som
derfor er relevante for digitaliseringsklar lovgivning. De relevante lovforslag sendes
i løbet af folketingsåret i høring hos sekretariatet med henblik på at kvalificere mi-
nisteriernes vurdering af lovforslagets offentlige implementeringskonsekvenser og
for at sikre, at det enkelte lovforslag i videst mulig udstrækning lever op til princip-
perne om digitaliseringsklar lovgivning.
Andelen af fremsatte lovforslag, som under screeningen af lovprogrammet er vur-
deret til at have implementeringskonsekvenser for det offentlige fremgår af tabel
1.1.
Tabellen viser, at sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har vurderet, at 32
pct. af de fremsatte lovforslag har implementeringskonsekvenser for offentlige
myndigheder i et omfang, hvor det følger af den politiske aftale om digitaliserings-
klar lovgivning, at sekretariatet skal afgive høringssvar til lovforslaget. Den tilsva-
rende andel var i folketingssamlingen 2020/21 45 pct. Nedgangen i antallet af lov-
forslag, hvor sekretariatet har afgivet høringssvar, skal blandt andet ses i lyset af, at
ministerierne i højere grad end tidligere er i dialog med sekretariatet om lovforsla-
gets offentlige implementeringskonsekvenser tidligt i lovprocessen. I 31 tilfælde har
sekretariatet således i forlængelse af tidlig dialog med et fagministerium vurderet, at
der ikke har været behov for at afgive et opfølgende høringssvar.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0009.png
Side 9 af 15
Tabel 1.1
Andel af fremsatte lovforslag med implementeringskonsekvenser fordelt på ministerområder,
2021/22
Antal fremsatte Antal som vurderes Andel i pct.
lovforslag
at have implemente- (samling
ringskonsekvenser 2021/22)
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsmini-
steriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri
Skatteministeriet
Social- og Ældreministeriet
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet
Social- og Indenrigsministeriet*
Transport- og boligministeriet*
Sundheds- og Ældreministeriet*
I alt
24
23
22
8
1
10
25
1
12
5
6
7
28
6
16
16
6
3
18
-
-
-
237
8
6
10
0
0
4
7
0
4
2
1
4
14
3
3
2
1
0
7
-
-
-
76
Andel i pct. (sam-
ling 2020/21)
33 pct.
26 pct.
45 pct.
0 pct.
0 pct.
40 pct.
28 pct.
0 pct.
33 pct.
40 pct.
17 pct.
57 pct.
50 pct.
50 pct.
19 pct.
13 pct.
17 pct.
0 pct.
39 pct.
-
-
-
32 pct.
40 pct.
27 pct.
72 pct.
10 pct.
100 pct.
-
28 pct.
33 pct.
38 pct.
50 pct.
33 pct.
100 pct.
47 pct.
-
-
-
14 pct.
0 pct.
27 pct.
67 pct.
76 pct.
67 pct.
45 pct.
Kilde: Egen udarbejdelse pba. driftsstatistik.
*Social- og Indenrigsministeriet, Transport- og boligministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet blev delt op i januar
2021.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0010.png
Side 10 af 15
3.2 Andel af høringssvar med anbefalinger
Desuden gælder det, at fagministerierne i højere grad, sammenlignet med 2020/21,
anbefales at justere eller udbygge beskrivelsen af implementeringskonsekvenser for
de lovforslag, som ministerierne sender i høring, jf. tabel 1.2.
Tabel 1.2
Andel af høringssvar med anbefalinger, 2021/22
Antal som vurderes at
have implementerings-
konsekvenser
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsmini-
steriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri
Skatteministeriet
Social- og Ældreministeriet
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet
Social- og Indenrigsministeriet
Transport- og boligministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
I alt
Antal høringssvar
med anbefalinger
Andel i pct. Andel i pct.
(samling (samling
2021/22)
2020/21)
8
6
10
0
0
4
7
0
4
2
1
4
14
3
3
2
1
0
7
-
-
-
76
7
3
10
0
0
4
7
0
3
2
1
4
13
3
2
2
1
0
6
-
-
-
68
88 pct.
50 pct.
100 pct.
0 pct.
0 pct.
100 pct.
100 pct.
0 pct.
75 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
93 pct.
100 pct.
67 pct.
100 pct.
100 pct.
0 pct.
86 pct.
-
-
-
89 pct.
86 pct.
100 pct.
77 pct.
100 pct.
25 pct.
-
63 pct.
100 pct.
60 pct.
50 pct.
67 pct.
60 pct.
73 pct.
-
-
-
100 pct.
0 pct.
83 pct.
50 pct.
85 pct.
75 pct.
73. pct.
Kilde: Egen udarbejdelse pba. driftsstatistik.
*Social- og Indenrigsministeriet, Transport- og boligministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet blev delt op i januar
2021.
Som det fremgår af tabellen, har der været afgivet anbefalinger om justering af lov-
forslag i 89 pct. af de afgivne høringssvar, mens tallet for den foregående samling
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0011.png
Side 11 af 15
var 73 pct. Der afgives således i gennemsnit flere anbefalinger til fagministerierne
end i den forgangne samling.
Det fremgår af tabel 1.2, at sekretariatet i højere grad i folketingssamlingen
2021/2022 end i samlingen 2020/2021 afgiver anbefalinger til justeringer af lov-
forslag vedrørende digitaliseringsklar lovgivning i sine høringssvar. Dette kan skyl-
des, at en større andel lovforslag end tidligere bliver afklaret tidligt i lovprocessen,
mens sekretariatet derfor prioriterer at afgive høringssvar til lovforslag, hvor der i
højere grad vurderes behov for anbefalinger. En afledt effekt heraf er, at sekretari-
atet generelt sender færre høringssvar uden konkrete anbefalinger, fordi lovforsla-
get ikke indeholder relevante implementeringskonsekvenser, eller fordi ministeriet
har beskrevet principper og implementeringskonsekvenser fyldestgørende.
3.3 Fagministeriernes overholdelse af seks ugers-fristen
Det gælder for folketingssamlingen 2021/22, at fagministerierne i lidt mere end
hvert femte tilfælde følger anbefalingen om at sende lovforslag i høring hos sekre-
tariatet senest seks uger før lovforslaget fremsættes i offentlig høring, jf. tabel 1.3.
Dette er et fald i forhold til seneste folketingssamling.
Tabel 1.3
Andel af lovforslag i præhøring hos sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning, som er modtaget
rettidigt
Antal lovforslag i
præhøring
Samling
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
118
100
97
76
26
10
28
17
22 pct.
10 pct.
29 pct.
22 pct.
Antal rettidigt frem-
sendte lovforslag
Andel i pct.
Kilde: Egen udarbejdelse pba. driftsstatistik.
Anm.: Rettidig afsendelse af lovforslag i præhøring er seks uger før den offentlige høring.
I samlingerne 2019/20 og 2020/21 fremsendte ministerierne henholdsvis 10 pct.
og 29 pct. af deres lovforslag rettidigt.
Det er væsentligt, at sekretariatet har mulighed for at afgive anbefalinger til lov-
forslaget i god tid før den offentlige høring, da dette giver fagministerierne bedre
tid til at indarbejde de anbefalede ændringer i lovforslaget.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0012.png
Side 12 af 15
3.4 Ministeriernes indarbejdelse af anbefalinger fra
høringssvar
I forbindelse med udarbejdelsen af nærværende rapport er de udkast til lovforslag,
som ministerierne har sendt i høring, blevet sammenlignet med den endelige udgave
af de respektive lovforslag, som blev fremsat for Folketinget. Formålet med sam-
menligningen har været at fastslå, om de konkrete anbefalinger fra høringssvaret er
afspejlet i det lovforslag, der efterfølgende er fremsat for Folketinget. Gennemgan-
gen viser, at fagministerierne i høj grad indarbejder de konkrete anbefalinger i det
fremsatte lovforslag. Gennemgangen viser desuden, at andelen er stigende over tid,
jf. tabel 1.4.
Tabel 1.4
Sekretariatets vurdering af, om fagministerierne indarbejder anbefalinger fra høringssvar i fremsatte
lovforslag
Antal fremsatte
Ingen anbefalin- Anbefalinger ikke Anbefalinger
Anbefalinger
indarbejdet
lovforslag, som ger i hørings-
delvist indarbej- indarbejdet i
har været i høring svar
det
fuldt omfang
Folketings-
samling
2018/19
2019/20
2020/21
2021/2022
111
78
87
76*
26 pct.
16 pct.
11 pct.
11 pct.
25 pct.
24 pct.
23 pct.
18 pct.
21 pct.
24 pct.
29 pct.
36 pct.
27 pct.
35 pct.
36 pct.
34 pct.
Kilde: Egen udarbejdelse pba. driftsstatistik.
*Antallet af fremsatte lovforslag, som har været i høring og som efterfølgende er blevet fremsat for
Folketinget.
Det fremgår af tabellen, at anbefalingerne blev helt eller delvist indarbejdet i 70 pct.
af de 87 lovforslag, hvor der er afgivet høringssvar, og som efterfølgende er blevet
fremsat for Folketinget. Kun i hvert femte tilfælde indarbejdede ministerierne ikke
anbefalingerne.
Tallene indikerer, at anbefalinger i høringssvar ofte medfører konkrete ændringer i
lovforslag. Tabellen viser således, at processen med afgivelse af høringssvar giver
værdi for fagministerierne i deres arbejde med at gøre lovgivningen digitaliserings-
klar.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0013.png
Side 13 af 15
Boks 1
Indsatsområder i 2021/22 for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
I det forgangne år har sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning prioriteret en række akti-
viteter med henblik på at styrke indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar.
Indsatsområde 1: Revision af eksisterende lovgivning
Digitaliseringsstyrelsen har indledt et samarbejde med OECD om at udvikle en ny metode til
at finde og prioritere eksisterende lovgivning, som kan gøres digitaliseringsklar. Metoden skal
gøre det lettere at udpege de områder, hvor en revision vil medføre det største løft i den digitale
service og i den offentlige administration. En række ministerier er involveret i projektet, hvor
de leverer erfaringer om og bidrag til, hvordan digitaliseringsklar lovgivning bedst kan målret-
tes gældende lovgivning.
Projektet er støttet af EU-kommissionen. Målet er, at den færdigudviklede metode kan anven-
des bredt på tværs af medlemsstaterne.
Indsatsområde 2: Bidrag til fagministeriernes interne arbejde med digitaliseringsklar
lovgivning
I 2021 har indsatsen fokuseret på at understøtte fagministeriernes faglige forudsætninger for
af egen drift at inddrage overvejelser om digitaliseringsklar lovgivning i det lovforberedende
arbejde. I 2021 har indsatsen særligt fokuseret på at tilbyde målrettede kompetenceopbyg-
ningsforløb i form af ”master classes”, bidrag ved ministeriers egne uddannelsesforløb for nye
medarbejdere og ved faglige arrangementer. Endvidere yder sekretariatet bistand til ministeri-
ernes etablering af interne funktioner og processer for ”digital kvalitetssikring” af lovforslag.
Ministerierne udviser engagement i forhold til at realisere ambitionerne i den politiske aftale
om digitaliseringsklar lovgivning, og det ses, at et stigende antal myndigheder vælger at priori-
tere at have en intern funktion, som støtter det løbende arbejde med digitaliseringsklar lovgiv-
ning.
Indsatsområde 3: Tidlig dialog med fagministerier om udvalgte lovforslag
Det seneste år har der været fokus på at indlede dialog med ministerierne om en række udvalgte
lovforslag tidligt i lovprocessen. Til grund for udvælgelsen af lovforslagene er der lagt vægt på
omfanget af lovforslagets implementeringskonsekvenser, herunder betydning af, at digitalise-
ringsklar lovgivning blev tænkt ind tidligt i lovprocessen. Der har været gennemført tidlig dia-
log vedrørende udarbejdelsen af i alt 16 lovforslag på tværs af 8 ressortområder.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0014.png
Side 14 af 15
4. Bilag A: Metoderedegørelse
Udarbejdelsen af årsrapporten har overordnet været opdelt i følgende faser:
Dataindsamling
Analyse
Produktion
I arbejdets indledende fase har, der været foretaget desk research i form af kvanti-
tative deepdives til belysning af effekten af høringssvar afgivet til lovforslag modta-
get i folketingssamlingerne 2021/22.
På baggrund af de indsamlede data og sekretariatets kvalificerede forståelse heraf er
der foretaget en analyse af samtlige høringssvar. Analysen har haft til formål at fast-
slå i hvilket omfang, de konkrete anbefalinger i sekretariatets høringssvar efterføl-
gende er blevet indarbejdet helt eller delvist i det lovforslag, som efterfølgende er
blevet fremsat for Folketinget.
Vurderingen af, om de konkrete anbefalinger i høringssvaret er blevet taget til følge,
er sket som en skønsmæssig vurdering foretaget af den enkelte ressortansvarlige
sagsbehandler i sekretariatet ved sammenligning af det modtagne udkast til lov-
forslag med den efterfølgende fremsatte udgave.
I produktionsfasen er de enkelte analytiske konklusioner herefter søgt sammenkæ-
det, hvilket er dokumenteret i et udkast til en årsrapport.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra digitaliseringsstyrelsen
2651495_0015.png
digst.dk