Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 14
Offentligt
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og IT
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023-136
Doknr.
500
Dato
24-01-2023
Til Folketingets Udvalg for Digitalisering og IT
Alle Folketingets partier indgik i januar 2018 en politisk aftale om digitaliseringsklar
lovgivning. Hensigten med indsatsen er at skabe et enklere regelgrundlag, der er let at
administrere og forstå, og som samtidig er transparent for alle borgere.
Netop overvejelser om konsekvenser for borgeren er en grundsten i digitaliseringsklar
lovgivning. Når regelgrundlaget er gennemskueligt, kan borgere lettere navigere i mø-
det med det offentlige og gennemskue deres rettigheder. Samtidig handler indsatsen
om at sikre sammenhæng på tværs af den offentlige sektor. Det betyder fx genbrug af
begreber i forskellige love eller deling af oplysninger i relevante tilfælde.
Ministerier og styrelser har arbejdet med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, si-
den kravene i den politiske aftale trådte i kraft den 1. juli 2018. Det indebærer, at kon-
sekvenserne af ny lovgivning er grundigt beskrevet, herunder fx for behandling og be-
skyttelse af borgerens data. Det indebærer også, at ny lovgivning og politiske aftaler i
videst muligt omfang skal efterleve de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Det er et centralt element i digitaliseringsklar lovgivning, at vi som politikere kan
træffe velinformerede beslutninger på baggrund af oplyste lovforslag.
Ministeriernes arbejde med indsatsen er beskrevet i vedlagte årsrapport. Rapporten
viser, at ministerierne i stigende grad efterlever kravene i aftalen, herunder efterlever
en stadig stigende andel af nye lovforslag principperne for digitaliseringsklar lovgiv-
ning.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
Bilagsoversigt
Bilag 1 - Årsrapport 2022 - Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar