Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2747388_0001.png
Notat
Orientering om fejl i Digital Post
Der er identificeret to større fejl i Digital Post løsningen i forbindelse med en sy-
stemopdatering foretaget af leverandøren af Digital Post (Netcompany) den 23.
august 2023. Netcompany har orienteret Digitaliseringsstyrelsen om, at begge fejl
er løst, men området overvåges fortsat tæt af Digitaliseringsstyrelsen.
Fejlagtig afmelding fra Digital Post af borgere og virksomheder
Fejlen skyldes en kodefejl hos Netcompany, der medførte, at brugere, som be-
kræftede eller opdaterede deres kontaktoplysninger i Digital Post, fejlagtigt blev
afmeldt Digital Post. Konsekvensen er, at ca. 118.000 borgere og virksomheder
fejlagtigt i en periode har været afmeldt Digital Post. De afmeldte borgere og virk-
somheder kan derfor i perioden 23. til 31. august 2023 være blevet kontaktet af of-
fentlige myndigheder via andre kanaler end Digital Post, fx via fysisk brev. Fejlen
har desuden foranlediget, at ca. 36.000 af de ca. 118.000 har modtaget et fysisk
velkomstbrev fra Digital Post, som normalt sendes, når brugere tilmeldes Digital
Post for første gang.
Netcompany har meddelt, at fejlen blev løst d. 29. august, og at alle af de berørte
er blevet tilmeldt igen d. 30. august, undtaget en restgruppe på 34, som først blev
gentilmeldt d. 1. september. Digitaliseringsstyrelsen har den 1. september oriente-
ret de berørte borgere og virksomheder om fejlen via Digital Post, hvor de opfor-
dres til at tjekke deres fysiske postkasse, hvis de skulle have modtaget fysisk brev
fra myndighederne i stedet for via Digital Post.
Fejlagtig tilmelding til Digital Post af borgere bosat i Grønland
Den anden fejl i systemopdateringen d. 23. august har medført, at ca. 21.000 bor-
gere bosat i Grønland fejlagtigt er blevet tilmeldt Digital Post. Fejlen blev opdaget
d. 31. august. Netcompany har meddelt, at de berørte borgere blev afmeldt Digital
Post igen senere samme dag, d. 31. august. Fejlen har medført, at danske myndig-
heder har sendt Digital Post til 393 af de berørte borgere, herunder fx standard-
breve fra MitID.
Digitaliseringsstyrelsen har d. 1. september orienteret de myndigheder, der har
sendt Digital Post til de berørte borgere og gjort opmærksom på, at myndigheden
kan kontakte de igen frameldte borgere bosiddende i Grønland via andre kanaler,
hvis der fortsat er behov herfor. De berørte borgere bliver orienteret om fejlen via
et fysisk brev, da de ikke kan modtage Digital Post.
5. september 2023
J.nr.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Orientering om fejl i Digital Post
Side 2 af 2
Fremadrettet samarbejde med leverandøren
Digitaliseringsstyrelsen har sat yderligere produktionssætning af systemopdaterin-
ger på hold, indtil leverandøren har implementeret skærpede tiltag for kvalitetssik-
ring, og disse er godkendt af Digitaliseringsstyrelsen.