Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2744521_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2024
i forhold til finansloven for 2023
August 2023
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 132: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet § 25
Side 2 af 43
FFL24 sammenlignet med FL23
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2024
sammenlignet med finansloven for 2023 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2023. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2024.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2024, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2023 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2024 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2024 i forhold til finansloven for 2023,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2023 til finanslov-
forslaget for 2024.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 132: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet § 25
Side 3 af 43
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 75,3 mio. kr. skyldes primært profilen for reserven vedr. overgang
til ny digital infrastruktur. Derudover er der indarbejdet en negativ budgetregulering på
6,3 mio. kr. ifm. udmøntningen af en samlet generel rammereduktion på tværs af staten
årligt i 2024 og frem (§ 25.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 22,2 mio. kr. skyldes primært, at der er overført 18,9 mio. kr. fra Digi-
taliseringsstyrelsen til departementet på grund af omrokeringer ifm. kongelig resolution
af 15. december 2022 (§ 25.11.01.).
Merudgiften på 118,4 mio. kr. skyldes primært, at der tilføres 76,1 mio. kr. til fællesof-
fentlig digitalisering ifm. aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2024.
Derudover var der budgetteret med et negativt årets resultat på 68,6 mio. kr. i 2023,
mens der i 2024 er budgetteret med negativt årets resultat på 22,2 mio. kr. (§ 25.12.02.).
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 132: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet § 25
Side 4 af 43
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Merindtægten på 153,5 mio. kr. skyldes profilen for auktionsprovenuet fra 1500 MHz-,
2100 MHz-, 2300 MHz-, 3,5GHz- og 26 GHz-auktionen, hvor to af de tre auktions-
vindere begynder at afdrage i 2024 (§ 29.72.01.).
Mindreudgiften på 48,5 mio. kr. skyldes, at bevillingen til Bredbåndspuljen reduceres
fra 100,0 mio. kr. i 2023 til 50,0 mio. kr. i 2024, hvor tilskudsmidlerne er opført på
denne konto, mens administrationen er opført på § 29.71.01. Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur (§ 29.72.03.).