Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 124
Offentligt
UDKAST
Bekendtgørelse for Grønland om tilrådighedsstillelse og
anvendelse af MitID-løsningen og NemLog-in for offentlige
myndigheder og offentligretlige organer
I medfør af § 5, stk. 1, og § 10, § 15, stk. 2, § 16 og § 18, stk. 2, i anordning nr. 2090 af 23. november
2021 om ikrafttræden for Grønland af lov om MitID og NemLog-in fastsættes:
Anvendelsesområdet
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på Digitaliseringsstyrelsen i Danmarks tilrådighedsstillelse af
MitID-løsningen og NemLog-in for offentlige myndigheder og offentligretlige organer, der anvender
MitID-løsningen og NemLog-in i rollen som tjenesteudbyder eller brugerorganisation.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark har ved konkurrenceudsatte aftaler udpeget private juridiske
enheder til, på vegne af Digitaliseringsstyrelsen i Danmark, at varetage visse opgaver i medfør af § 5,
stk. 1, og § 10 i anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om MitID og NemLog-in, i relation til
deres rolle som leverandører af MitID-løsningen og NemLog-in.
Tilrådighedsstillelsen af MitID-løsningen
§ 2.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal, efter henvendelse fra offentlige myndigheder eller
offentligretlige organer om anvendelse af MitID-løsningen, foretage de nødvendige skridt for at stille
MitID-løsningen til rådighed.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal stille MitID-løsningen til rådighed gennem NemLog-in
som MitID Broker.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal sikre, at MitID-løsningen indeholder de i § 4 anførte
funktioner.
Tilrådighedsstillelsen af NemLog-in
§ 3.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal, efter henvendelse fra offentlige myndigheder eller
offentligretlige organer om anvendelse af serviceområderne Login og autentifikation, Digital
repræsentation eller Digital signering, foretage de nødvendige skridt for at stille serviceområderne til
rådighed.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal vejlede offentlige myndigheder og offentligretlige organer
om de tekniske forhold, der er nødvendige for tilslutning som tjenesteudbyder til serviceområderne, jf.
stk. 1.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal sikre, at serviceområderne indeholder de i §§ 5
8
anførte funktioner.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Bekendtgørelser om implementering af MitID, MitID-erhverv og NemLogin i Grønland
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal, efter henvendelse fra offentlige myndigheder eller
offentligretlige organer om anvendelse af serviceområdet Erhvervsadministration, foretage de
nødvendige skridt for at gennemføre oprettelsen som brugerorganisation.
Stk. 5.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal vejlede offentlige myndigheder og offentligretlige organer
om de nødvendige tekniske forhold vedrørende tilslutning til serviceområdet Erhvervsadministration
og oprettelse som brugerorganisation. Tilslutning til serviceområdet Erhvervsadministration
forudsætter overholdelse af regler, som fastsættes i medfør § 9, stk. 4, i anordning om ikrafttræden for
Grønland af lov om MitID og NemLog-in.
MitID-løsningen
§ 4.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal anvende NemLog-in som MitID Broker,
når der fra deres digitale selvbetjeningsløsning udføres en myndighedsopgave, og der kræves sikker
autentifikation for adgang til den pågældende digitale selvbetjeningsløsning.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal muliggøre offentlige myndigheders og offentligretlige
organers tilslutning til NemLog-in, jf. stk. 1. Tilslutningen kan ske gennem en eller flere leverandører af
NSIS-anmeldte brokere, såfremt disse leverandører har indgået en tilslutningsaftale, eller en aftale afledt
heraf, med Digitaliseringsstyrelsen i Danmark. Offentlige myndigheders og offentligretlige organers
aftaler med andre NSIS-anmeldte brokere end NemLog-in skal indgås under iagttagelse af gældende
regler.
Stk. 3.
MitID-løsningen skal muliggøre adgang til offentlige myndigheders eller offentligretlige organers
digitale selvbetjeningsløsninger ved autentifikation på de sikringsniveauer som anført i NSIS.
Serviceområdet Login og autentifikation i NemLog-in
§ 5.
Serviceområdet Login og autentifikation skal indeholde en logintjeneste, der autentificerer
privatpersoner og erhvervsbrugere med digitale identiteter fra nationale digitale identitetsgaranter, og
digitale identiteter leveret af NSIS-anmeldte lokale identitetsgaranter. Anvendelse af logintjenesten vil
være nærmere specificeret i de tekniske standarder og politikker, som udstedes i medfør af § 12.
Stk. 2.
I autentifikationssvaret fra NemLog-in oplyses om det sikringsniveau, der er opnået for den
gennemførte autentifikation af privatpersonen eller erhvervsbrugeren. Krav til sikringsniveau fastsættes
i tekniske standarder, som udstedes i medfør af § 12, stk. 4.
Stk. 3.
Ved login skal serviceområdet sikre, at den anvendte identitet og det anvendte
identifikationsmiddel ikke er suspenderet eller spærret.
Stk. 4.
Det skal i serviceområdet være muligt for offentlige myndigheder og offentligretlige organer, når
de udfører en myndighedsopgave, at anvende funktionen Single Sign On. Funktionen Single Sign On
muliggør, at privatpersoner og erhvervsbrugere, på baggrund af én autentifikation i NemLog-in, kan
navigere fra en privat digital selvbetjeningsløsning til en offentlig digital selvbetjeningsløsning og
mellem offentlige digitale selvbetjeningsløsninger uden fornyet autentifikation, såfremt de efterfølgende
selvbetjeningsløsninger ikke efterspørger et højere sikringsniveau, end det allerede anvendte. De
nærmere betingelser for anvendelse af funktionen Single Sign On vil fremgå af de tekniske standarder
og politikker, som udstedes i medfør af § 12.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Bekendtgørelser om implementering af MitID, MitID-erhverv og NemLogin i Grønland
Stk. 5. Serviceområdet Login og autentifikation indeholder en tjeneste for systembrugere, hvorved
forstås et it-system, når det skal autentificere sig sikkert over for et andet it-system. Offentlige
myndigheder og offentligretlige organer kan anvende serviceområdet Login og autentifikation til deres
systembrugere. Anvendelse af serviceområdet Login og autentifikation i forhold til systembrugere vil
fremgå af de tekniske standarder og politikker, som udstedes i medfør af § 12.
Serviceområdet Digital repræsentation i NemLog-in
§ 6.
Serviceområdet Digital repræsentation skal indeholde en repræsentationstjeneste, som kan
anvendes af offentlige myndigheder eller offentligretlige organer i deres digitale selvbetjeningsløsninger.
Serviceområdet Digital repræsentation muliggør, at privatpersoner og erhvervsbrugere kan oprette et
digitalt repræsentationsforhold til anvendelse i offentlige myndigheders eller offentligretlige organers
tilsluttede digitale selvbetjeningsløsninger, som nærmere anført i § 8, stk. 2, nr. 2, i anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om MitID og NemLog-in.
Stk. 2.
Det er en forudsætning for anvendelse af serviceområdet Digital repræsentation, at offentlige
myndigheder og offentligretlige organer udfører en myndighedsopgave fra deres digitale
selvbetjeningsløsning, hvortil der kan oprettes partsrepræsentation, jf. sagsbehandlingsloven, eller hvor
værger kan repræsentere en privatperson under et værgemål, såfremt værgemålet ikke er begrænset, jf.
myndighedsloven.
Stk. 3.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer, som er tilsluttet serviceområderne, vurderer
gyldigheden og omfanget af fuldmagtsanmodninger og et oprettet digitalt repræsentationsforhold inden
for deres myndighedsområder.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark varetager den tekniske tilknytning af digitale
repræsentationsforhold i følgende situationer:
1) I forbindelse med at parterne opretter et repræsentationsforhold via det digitale
oprettelsesforløb på http://www.borger.dk/fuldmagt. Efter anmodning fra parterne
kan oprettelse af et eller flere dokumenterede repræsentationsforhold ske hos
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark, den af Digitaliseringsstyrelsen i Danmark
udpegede supportorganisation eller hos den offentlige myndighed eller det
offentligretlige organ, inden for hvis område repræsentationsforholdet gælder.
Stk. 5.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark kan suspendere den tekniske adgang til et
repræsentationsforhold, når der sås tvivl om repræsentationsforholdets gyldighed, fx ved indsigelser
mod et oprettet repræsentationsforhold. Suspensionen er en midlertidig faktisk forvaltningsakt og
ophæves, når den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, inden for hvis område
repræsentationsforholdet gælder, har afgjort gyldigheden af repræsentationsforholdet.
Stk. 6.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark og den af Digitaliseringsstyrelsen i Danmark udpegede
supportorganisation træffer ikke afgørelse om gyldigheden af et repræsentationsforhold.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark og den af Digitaliseringsstyrelsen i Danmark udpegede
supportorganisation oversender fuldmagtsanmodninger, der giver anledning til tvivl om gyldigheden af
repræsentationsforhold og indsigelser over for oprettede fuldmagtsforhold, til sagsbehandling hos de
tilsluttede offentlige myndigheder og offentligretlige organer, som det konkrete fuldmagtsforhold
vedrører, jf. stk. 3.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Bekendtgørelser om implementering af MitID, MitID-erhverv og NemLogin i Grønland
Serviceområdet Digital signering i NemLog-in
§ 7.
Serviceområdet Digital signering skal indeholde en signeringstjeneste, hvor privatpersoner og
erhvervsbrugere kan afgive elektroniske signaturer og elektroniske segl baseret på certifikater.
Stk. 2.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer har mulighed for at integrere til to forskellige
signeringstjenester i serviceområdet Digital signering i NemLog-in:
1) En signeringstjeneste baseret på offentlige certifikater til elektroniske services
(OCES-certifikat).
2) En signeringstjeneste, hvor privatpersoner og erhvervsbrugere på baggrund af
kvalificerede certifikater udstedt af den danske stat, Digitaliseringsstyrelsen i
Danmarks certificeringscenter, kan afgive kvalificerede elektroniske signaturer,
kvalificerede tidsstempler og kvalificerede elektroniske segl i de offentlige
myndigheders eller de offentligretlige organers digitale selvbetjeningsløsninger.
Stk. 3.
Signeringstjenesten omfattet af stk. 2, nr. 2, skal registrere og opbevare oplysninger om det
præcise tidspunkt for afgivelse af elektronisk signatur eller elektronisk segl og skal indeholde en
kvalificeret valideringstjeneste, som privatpersoner og erhvervsbrugere kan benytte til validering af
signaturer og segl. Signeringstjenestens signaturer og segl skal være kvalificerede som fastlagt i eIDAS-
forordningen, og skal således overholde de til enhver tid gældende regler om elektronisk identifikation
og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked.
Serviceområdet Erhvervsadministration i NemLog-in
§ 8.
Serviceområdet Erhvervsadministration skal indeholde funktionalitet til oprettelse af
erhvervsidentiteter og tilhørende elektroniske identifikationsmidler, som offentlige myndigheder og
offentligretlige organer efter oprettelse som brugerorganisation kan anvende, jf. § 8, stk. 3, i anordning
om ikrafttræden for Grønland af lov om MitID og NemLog-in.
Stk. 2.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal som brugerorganisation have mulighed
for at anvende lokale erhvervsidentiteter og lokale elektroniske identifikationsmidler gennem en NSIS-
anmeldt lokal identitetsløsning, forudsat at regler, som fastsættes i medfør § 9, stk. 4, i anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om MitID og NemLog-in, overholdes.
Stk. 3.
Det skal i serviceområdet være muligt for offentlige myndigheder og offentligretlige organer at få
udstedt OCES-certifikater til afgivelse af avancerede elektroniske signaturer og udstedt kvalificerede
certifikater til afgivelse af kvalificerede elektroniske signaturer og kvalificerede elektroniske segl.
Anvendelsesmuligheder for avancerede elektroniske signaturer er nærmere beskrevet i tekniske vilkår
og politiker, som udstedes i medfør af § 12.
Stk. 4.
Det skal være muligt for offentlige myndigheder og offentligretlige organer som
brugerorganisationer at tildele rettigheder til erhvervsbrugere, til brug for anvendelse i digitale
selvbetjeningsløsninger hos offentlige myndigheder og offentligretlige organer.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Bekendtgørelser om implementering af MitID, MitID-erhverv og NemLogin i Grønland
2736880_0005.png
Drift
§ 9.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal sikre en effektiv drift af MitID-løsningen og
serviceområderne i NemLog-in med en høj grad af tilgængelighed og korte svartider, der afspejler, at
MitID-løsningen og NemLog-in udgør samfundskritisk infrastruktur, jf. § 1 i anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om MitID og NemLog-in.
Stk. 2.
Når Digitaliseringsstyrelsen i Danmark har kendskab til tekniske forhold, som kan forstyrre den
stabile drift, skal Digitaliseringsstyrelsen i Danmark meddele offentlige myndigheder og offentligretlige
organer herom, jf. de tekniske vilkår og politikker som udstedes i medfør af § 12.
Support
§ 10.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal yde teknisk support til offentlige myndigheder og
offentligretlige organer, der anvender serviceområderne i NemLog-in som tjenesteudbydere.
Stk. 2.
Supporten, jf. stk. 1, skal ydes inden for almindelig kontortid, og henvendelser skal besvares
inden for rimelig tid.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal sikre, at offentlige myndigheder og offentligretlige
organer har adgang til support i serviceområdet Erhvervsadministration i NemLog-in som
brugerorganisationer.
Stk. 4.
Supporten, jf. stk. 3, skal ydes inden for de servicemål, der følger af den konkurrenceudsatte
aftale, jf. § 1, stk. 2. Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal offentliggøre de til enhver tid gældende
servicemål på
www.nemlog-in.dk.
Vederlag
§ 11.
Vederlag for tilslutning til og anvendelse af serviceområdet Login og autentifikation i NemLog-in,
jf. § 5, herunder vederlaget for anvendelse af MitID-løsningen, jf. § 2, stk. 2, samt support for
anvendelse af serviceområdet, er finansieret af fællesoffentlig finansiering, som omfatter offentlige
myndigheder og offentligretlige organer, når de udfører en myndighedsopgave fra deres digitale
selvbetjeningsløsning eller fra deres interne it-system, såfremt det interne it-system anvendes
understøttende i forhold til en myndighedsopgave.
Stk. 2.
Tilslutning til og anvendelse af serviceområdet Digital repræsentation, jf. § 6, samt support for
anvendelse af serviceområdet, er finansieret af fællesoffentlig finansiering, som omfatter offentlige
myndigheder og offentligretlige organer, når de udfører en myndighedsopgave fra deres digitale
selvbetjeningsløsning.
Stk. 3.
Tilslutning til og anvendelse af serviceområdet Digital signering, jf. § 7, samt support for
anvendelse af serviceområdet, er finansieret af fællesoffentlig finansiering, som omfatter offentligretlige
myndigheder og offentligretlige organer, når de udfører en myndighedsopgave fra deres digitale
selvbetjeningsløsning.
Stk. 4.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer, der ikke er omfattet af stk. 1 - 3, skal betale
de priser, som leverandørerne af MitID-løsningen og serviceområderne i NemLog-in er berettiget til at
opkræve i henhold til de konkurrenceudsatte aftaler mellem Digitaliseringsstyrelsen i Danmark og
leverandøren, tillagt et driftsbidrag på 0,01 kr. pr. logintransaktion, samt et driftsbidrag på 0,32 kr. pr.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Bekendtgørelser om implementering af MitID, MitID-erhverv og NemLogin i Grønland
signeringstransaktion til Digitaliseringsstyrelsen i Danmark. Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal på
www.NemLog-in.dk offentliggøre de til enhver tid gældende priser, som leverandørerne af MitID-
løsningen og serviceområderne i NemLog-in er berettiget til at opkræve.
Stk. 5.
Offentligretlige organer, der ikke er omfattet af stk. 1 - 3, skal betale et udviklingsbidrag til
dækning af udviklingsomkostningerne for MitID-løsningen og NemLog-in. Udviklingsbidraget
fastsættes til:
1) For autentifikationsanmodninger udgør udviklingsbidraget pr. anmodning 0,10 kr., som
opkræves fra 1. juli 2022 og maksimum 4 år herefter.
2) For logintransaktioner udgør udviklingsbidraget pr. transaktion 0,01 kr., som opkræves i
maksimum 4 år.
3) For signeringstransaktioner udgør udviklingsbidraget pr. transaktion 0,54 kr., som
opkræves fra idriftsættelse af Serviceområdet Digital signering, jf. § 7, og maksimum 4
år herefter.
Stk. 6.
Offentligretlige organer skal ved tilslutning af deres digitale selvbetjeningsløsning til
serviceområderne i NemLog-in oplyse, om der fra selvbetjeningsløsningen udføres opgaver, som ikke
udgør myndighedsopgaver, således at der kan sikres korrekt opkrævning for tilslutning og anvendelse af
serviceområderne i NemLog-in, jf. stk. 4-5.
Stk. 7.
Offentlige myndigheder skal ved tilslutning af deres digitale selvbetjeningsløsning til
serviceområderne i NemLog-in oplyse, om der fra selvbetjeningsløsningen udføres opgaver, som ikke
udgør myndighedsopgaver, således at der kan sikres korrekt opkrævning for tilslutning og anvendelse af
serviceområderne i NemLog-in, jf. stk. 4. Offentlige myndigheder opkræves ikke udviklingsbidrag, jf.
stk. 5.
Stk. 8.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organers tilslutning som brugerorganisation,
oprettelse af op til tre erhvervsbrugere og anvendelse af serviceområdet Erhvervsadministration, jf. § 8,
er finansieret af fællesoffentlig finansiering. For følgende ydelser opkræves særskilt vederlag:
1) Tilslutning af mere end tre erhvervsbrugere udgør pr. erhvervsbruger 20 kr.
2) Anskaffelse af certifikater, jf. § 8, stk. 3, udgør pr. certifikat 20 kr.
3) Oprettelse af aftale om kvalificerede certifikater udgør pr. aftale 900 kr.
Stk. 9.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer kan tilkøbe support til serviceområdet
Erhvervsadministration til de priser, som leverandøren af serviceområdet er berettiget til at opkræve i
henhold til den mellem Digitaliseringsstyrelsen i Danmark og leverandøren konkurrenceudsatte aftale.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal på www.NemLog-in.dk offentliggøre de til enhver tid gældende
priser for support.
Stk. 10.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer kan i serviceområdet
Erhvervsadministration tilkøbe identifikationsmidler til erhvervsbrugere til autentifikation med MitID
til de priser, som leverandøren af MitID-løsningen er berettiget til at opkræve i henhold til den mellem
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark og leverandøren konkurrenceudsatte aftale. Digitaliseringsstyrelsen i
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Bekendtgørelser om implementering af MitID, MitID-erhverv og NemLogin i Grønland
Danmark skal på www.NemLog-in.dk offentliggøre de til enhver tid gældende priser for
identifikationsmidler.
Stk. 11.
Alle vederlag angivet i stk. 1-9, er eksklusive moms.
Betingelser for anvendelsen af
MitID-løsningen og serviceområderne i NemLog-in
§ 12.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal udstede tekniske standarder og politikker for anvendelse af
MitID-løsningen og serviceområderne i NemLog-in, der sikrer, at anvendelsen sker i henhold til den til
enhver tid gældende EU-retlige regulering og i overensstemmelse med de konkurrenceudsatte aftaler
om MitID-løsningen og serviceområderne i NemLog-in. Tekniske standarder og politikker findes på
www.NemLog-in.dk.
Stk. 2.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal ved tilslutning af digitale
selvbetjeningsløsninger til serviceområderne i NemLog-in og efterfølgende anvendelse heraf overholde
de til enhver tid gældende betingelser for anvendelse af MitID-løsningen og serviceområderne i
NemLog-in, som fastsættes i tekniske standarder og politikker udstedt af Digitaliseringsstyrelsen i
Danmark, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer må som tjenesteudbydere alene benytte
modtagne autentifikationer fra NemLog-in til autentifikation af privatpersoner og erhvervsbrugere i
egne selvbetjeningsløsninger.
Stk. 4.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal fastsætte krav til sikringsniveauet for
autentifikation på baggrund af en vurdering af egne selvbetjeningsløsninger. Forslag til procedure
fremgår af de tekniske standarder og politikker, jf. stk. 1.
Stk. 5.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal i forbindelse med tilslutning til MitID-
løsningen og serviceområderne i NemLog-in selv vurdere, om deres anvendelse af MitID-løsningen og
serviceområderne i NemLog-in er til brug for udførelse af myndighedsopgaver for at sikre korrekt
betaling, jf. § 11.
Tilsyn
§ 13.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark kan som en del af sin tilsynsopgave udføre stikprøvevis kontrol
af, om der foretages korrekt tilslutning til MitID-løsningen og serviceområderne i NemLog-in, herunder
om der foretages korrekt betaling, jf. § 12, stk. 5. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal
imødekomme Digitaliseringsstyrelsen i Danmarks eventuelle anmodninger om supplerende oplysninger
i forbindelse med tilsynet.
Anvendelse af kendetegn og immaterialretlig beskyttelse
§ 14.
Kendetegnene MitID og NemLog-in, herunder den visuelle identitet navn, logo, domænenavne
og de designkomponenter, der stilles til rådighed for offentlige myndigheder og offentligretlige organer
må alene anvendes i forbindelse med autentifikation af MitID og anvendelsen af serviceområderne i
NemLog-in.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Bekendtgørelser om implementering af MitID, MitID-erhverv og NemLogin i Grønland
Stk. 2.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer har en brugsret til MitID’s kendetegn og er
forpligtet til at anvende det til enhver tid gældende MitID’s kendetegn ved autentifikation via MitID-
løsningen og markedsføring heraf.
Håndtering af sikkerhedsbrud og kapacitetsbegrænsning
§ 15.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal straks underrette relevante privatpersoner
og erhvervsbrugere samt underrette henholdsvis Digitaliseringsstyrelsen i Danmark og Center for
Cybersikkerhed ved mistanke om it-sikkerhedsbrud, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Et it-sikkerhedsbrud er en hændelse, som negativt påvirker eller vurderes at ville kunne påvirke
tilgængelighed, integritet eller fortrolighed af data, informationssystemer, digitale netværk eller digitale
tjenester, og derved udgør en sikkerhedsmæssig brist eller risiko for brist med konsekvenser for driften
af NemLog-in og MitID-løsningen.
Stk. 3.
I forbindelse med generelle trusler eller angreb mod NemLog-in og tilknyttede
sikkerhedsinfrastrukturer er offentlige myndigheder og offentligretlige organer forpligtet til i rimeligt
omfang at bidrage til fejlsøgning og håndtering, også selvom den offentlige myndighed eller det
offentligretlige organ ikke er omfattet af den pågældende trussel eller et konkret angreb.
Stk. 4. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal varsle Digitaliseringsstyrelsen i Danmark
ved tilslutning af en digital selvbetjeningsløsning med stort kapacitetsforbrug eller ved væsentlig tilvækst
i en tilsluttet selvbetjeningsløsnings kapacitetsforbrug, som nærmere beskrevet i de tekniske standarder
og politikker, der udstedes i medfør af § 12.
Stk. 5.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark kan teknisk begrænse offentlige myndigheders og
offentligretlige organers ressourcetræk på NemLog-in, såfremt ressourcetrækket negativt påvirker den
samlede kapacitet i NemLog-in og den offentlige myndighed eller offentligretlige organ ikke inden
rimelig tid varsler Digitaliseringsstyrelsen i Danmark herom, jf. stk. 4.
Stk. 6.
Teknisk begrænsning af offentlige myndigheders og offentligretlige organers ressourcetræk kan
uden varsel foretages af Digitaliseringsstyrelsen i Danmark af hensyn til opretholdelse af stabil drift af
NemLog-in.
Frakobling og suspension
§ 16.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer, som ophører med at have en digital
selvbetjeningsløsning, skal frakoble selvbetjeningsløsningen fra serviceområderne i NemLog-in.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal vejlede om, hvordan frakoblingen foretages.
Stk. 2.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer kan af Digitaliseringsstyrelsen i Danmark
suspenderes eller frakobles fra MitID-løsningen og serviceområderne i NemLog-in, hvis der er risiko
for, at deres digitale selvbetjeningsløsning eller deres anvendelse af MitID-løsningen eller
serviceområderne i NemLog-in udgør et sikkerhedsbrud eller en sikkerhedsrisiko for privatpersoner,
erhvervsbrugere eller for MitID-løsningen eller NemLog-in som helhed.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark skal give et rimeligt og så vidt muligt 14 dages varsel til
offentlige myndigheder eller offentligretlige organer med henblik på, at det i stk. 2 anførte forhold kan
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Bekendtgørelser om implementering af MitID, MitID-erhverv og NemLogin i Grønland
2736880_0009.png
bringes til ophør. Hvis forholdet ikke bringes til ophør inden udløbet af Digitaliseringsstyrelsen i
Danmarks varsel, skal Digitaliseringsstyrelsen i Danmark sikre, at der sker en frakobling af den
pågældende myndighed eller det offentligretlige organ fra MitID-løsningen og serviceområderne i
NemLog-in.
Stk. 4.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal ved frakobling fjerne enhver henvisning
til kendetegnene MitID og NemLog-in og ophøre med brugen heraf.
Ikrafttrædelse
§ 17.
Bekendtgørelsen træder i kraft den XXX.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, den (Dato)
Marie Bjerre
/ Tanja Franck