Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 123
Offentligt
2734724_0001.png
DA
E-000703/2023
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Thierry Breton
(24.5.2023)
I forordningen om digitale tjenester
1
er der fastsat en ramme for ansvarlighed for
onlineplatforme. I forordningen fastsættes generelle ansvarsfritagelser for udbydere af
onlineformidlingstjenester, der hoster ulovligt indhold (f.eks. ulovlige anmeldelser), så længe
de ikke har konkret kendskab til indholdet, og at de straks skal tage skridt til at fjerne det, når
de får kendskab hertil.
Den letter også fjernelsen af ulovligt indhold, som f.eks. ulovlige anmeldelser, ved hjælp af
anmeldelsesmekanismer og handlepligt, som gør det muligt for enhver enkeltperson at
underrette udbydere af onlineformidlingstjenester om tilstedeværelsen af ulovligt indhold på
deres tjeneste og forpligter disse udbydere til at handle rettidigt og omhyggeligt på
underretningerne.
En udbyder af en onlineplatform, der har overtrådt sine forpligtelser i henhold til
forordningen, er også ansvarlig for enhver deraf følgende skade eller ethvert tab, som
modtagerne af tjenesten måtte have lidt.
For så vidt angår klagemekanismer giver forordningen om platforme og virksomheder
2
brugere af onlineformidlingstjenester ret til at søge deres tvister bilagt hos udbyderen,
herunder tvister vedrørende anmeldelser, som er lagt på udbyderens brugerflade, ved at
indgive en klage på udbyderens interne klagebehandlingssystem eller ved hjælp af mægling.
Ydermere er virksomheders handelspraksis, inklusive onlineplatforme, i forbindelse med
anmeldelser omfattet af direktiv 2005/29/EF om virksomheders urimelige handelspraksis
3
,
som ændret ved direktiv 2019/2161 (EU) om modernisering
4
, der findes anvendelse fra den
28. maj 2022. Medlemsstaternes kompetente myndigheder og domstole er ansvarlige for
håndhævelsen.
EUT L 277 af 27.10.2022, s. 1,
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=celex%3A32022R2065.
EUT L 186 af 11.7.2019, s. 57,
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=celex%3A32019R1150
3
EUT L 149 af 11.6.2005, s. 22,
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=celex%3A32005L0029.
4
EUT L 328 af 18.12.2019, s. 7,
https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/2161/oj?locale=da.
I det ændrede direktiv
2005/29/EF forbydes erhvervsdrivende udtrykkeligt at indsende eller rekvirere falske forbrugeranmeldelser fra
en anden juridisk eller fysisk person om dem selv eller andre erhvervsdrivende. Erhvervsdrivende, herunder
platforme, som giver adgang til forbrugeranmeldelser skal oplyse deres brugere om, hvorvidt og hvordan de
sikrer, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, der faktisk har anvendt eller købt de pågældende
produkter. De må ikke præsentere anmeldelser som forbrugeranmeldelser, hvis de ikke træffer rimelige og
forholdsmæssige foranstaltninger til at sikre deres oprindelse.
1
2