Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2728229_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissions meddelelse ”Opbygning af cybersikkerhedskompetencer skal styrke EU's konkurrenceevne, vækst
og modstandsdygtighed ("EU's akademi for cybersikkerhedskompetencer")” (KOM (2023) 207)
Nyt notat
1. Resumé.
Meddelelsen blev fremsat den 18. april 2023 og oversendt i dansk sprogversion den 23. maj. Den beskriver trussels-
billedet og den akutte mangel på cybersikkerhedskompetencer i EU’s medlemslande. Dette udfordrer EU’s mod-
standsdygtighed, konkurrenceevne og vækst, som bl.a. afhænger af en kvalificeret arbejdsstyrke indenfor cybersik-
kerhed. Meddelelsen beskriver årsager til manglen og den fragmenterede tilgang til emnet i EU. På den baggrund
skitserer Kommissionen, hvordan man agter at afhjælpe manglen på cybersikkerhedskompetencer igennem opret-
telsen af et akademi for cybersikkerhedskompetencer.
Akademiet for cybersikkerhedskompetencer har som mål at skabe synergi mellem nationale og europæiske initiati-
ver og fungere som et fælles kontaktpunkt for udbud af uddannelser indenfor cybersikkerhed samt finansieringsmu-
ligheder og foranstaltninger til støtte for udviklingen af cybersikkerhedskompetencer. Akademiet skal udbygge inte-
ressenternes initiativer for dermed at nå en kritisk masse, der kan have en effekt på arbejdsmarkedet, herunder
vedrørende cyberforsvar. Endelig skal aktiviteterne afstemmes efter fælles mål og centrale resultatindikatorer med
henblik på at opnå større virkning. Akademiet for cybersikkerhedskompetencer er bygget op omkring fire søjler 1)
Fremme af vidensopbygning gennem uddannelse, 2) Sikring af en bedre formidling og synlighed vedrørende tilgæn-
gelige finansieringsmuligheder, 3) Opfordring til interessenterne om at igangsætte tiltag, 4) fastlæggelse af indika-
torer til overvågning af udviklingen på markedet.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen, herunder fokusset på at sikre kønsmæssig konvergens i jobs inden for
cybersikkerhed. Regeringen anerkender den akutte mangel på cybersikkerhedskompetencer i EU's medlemslande
og vigtigheden heraf for EU og Danmarks sikkerhed og konkurrenceevne. Regeringen finder det vigtigt, at initiativer
på området sker med respekt for national kompetence på uddannelsesområdet samt de videregående uddannel-
sesinstitutioners autonomi. Regeringen kan acceptere den foreslåede finansiering igennem programmet for et Digi-
talt Europa, men ser behov for yderligere uddybelse af finansieringsmodellen for akademiet igennem en EDIC. Re-
geringen mener, at lokal forankring er essentielt for at opnå meddelelsens formål. Såfremt der lægges op til at for-
ankre akademiet i medlemslandene, mener regeringen at dette bør tænkes ind i de eksisterende institutionelle ram-
mer. Regeringen finder det vigtigt, at medlemslandene inddrages behørigt i udarbejdelsen af nye indikatorer under
DESI og nye centrale resultatindikatorer under politik programmet for det digitale årti 2030, og mener at dette bør
gøres i medlemsstatsudvalget herfor, fremfor i en meddelelse fra Kommissionen.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 18. april 2023 præsenteret meddelelsen ”Opbygning af cybersik-
kerhedskompetencer skal styrke EU's konkurrenceevne, vækst og modstandsdygtighed ("EU's akademi for cyber-
sikkerhedskompetencer")” (KOM (2023) 207). Meddelelsen blev modtaget i dansk sprogversion den 23. maj 2023.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om oprettelsen af EU's akademi for cybersikkerhedskompetencer
2728229_0002.png
Meddelelsen blev fremsat som en del af Kommissionens Cybersikkerhedspakke, der også indeholder forslaget til
en forordning om foranstaltninger til styrkelse af solidariteten og kapaciteten i Unionen til at opdage, forberede sig
og reagere på cybersikkerhedstrusler og -hændelser, KOM (2023) 209, samt en ændring af Cybersikkerhedsforord-
ningen, KOM (2023) 208. Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen udtrykte sin hensigt om at oprette
et sådan akademi i sin tale om Unionens tilstand i 2022.
Akademiet supplerer de to rådshenstillinger vedrørende digital uddannelse og digitale færdigheder1, som Kommis-
sionen offentliggjorde samtidig med meddelelsen. Meddelelsen skal desuden ses i sammenhæng med politikpro-
grammet for det digital årti 2030
2
, hvor der er fastsat et fælles mål om at øge antallet af IKT-fagfolk i EU med ca.
150 mio. DKK frem til 2030, samtidig med at der sikres konvergens imellem kønnene.
Bagtæppet for meddelelsen er, at trusselsbilledet vedrørende cybersikkerhed har udviklet sig betydeligt i de sene-
ste år, og der ses et stigende antal cyberangreb rettet mod kritisk militær og civil infrastruktur i EU. Trusselsaktø-
rerne bliver stadig dygtigere, og nye hybride trusler dukker op såsom brugen af bots og teknikker baseret på kun-
stig intelligens. Dertil har de geopolitiske spændinger i forbindelse med Ruslands angrebskrig mod Ukraine øget
cybersikkerhedstruslen. Kommissionen mener derfor, at EU har et akut behov for fagfolk med de færdigheder og
kompetencer, der er nødvendige for at forebygge, afsløre, afværge og forsvare EU mod cyberangreb, herunder
kritisk infrastruktur, og dermed sikre EU’s modstandsdygtighed. De manglende kompetencer inden for cybersikker-
hed hæmmer desuden Europas konkurrenceevne og vækst, som i stigende grad hænger sammen med digitalise-
ring.
For at afhjælpe manglen på cybersikkerhedskompetencer på arbejdsmarkedet foreslår Kommissionen at oprette
Akademiet for cybersikkerhedskompetencer. Opstarten af akademiet støttes med 75 mio. DKK fra programmet for
et Digital Europa. Midlerne er allerede afsat i det færdigforhandlede arbejdsprogram for 2023/2024.
Akademiet for cybersikkerhedskompetencer kan på sigt tage form af et europæiske konsortium for digital infra-
struktur (EDIC), således at projektets levetid kan strække sig ud over EU’s flerårige finansielle ramme og kontinui-
teten dermed sikres.
Den 30. maj var der frist for, at interesserede medlemsstater kunne indsende en frivillig præ-notifikation om deres
potentielle fremtidige ansøgning til den pågældende EDIC. Digitaliserings – og Ligestillingsministeriet (DLM) har
tilkendegivet interesse for oprettelse af en EDIC for cyberkompetencer. Der er endnu ikke fastsat en dato for hvor-
når der skaltræffes en endelig beslutning om deltagelse i den pågældende EDIC. Dog arbejder man på at færdig-
gøre EDIC for cyberkompetencer i efteråret 2023.
Mens EDIC formelt oprettes, etablerer Kommissionen et virtuelt fælles kontaktpunkt ved at styrke Kommissionens
platform for digitale færdigheder og job med støtte fra projektet European Cybersecurity Community Support
(ECCO).
Det Europæiske Agentur for Cybersikkerhed (ENISA) bidrager til realiseringen af akademiet i overensstemmelse
med agenturets målsætninger, navnlig med hensyn til bistand inden for uddannelse i cybersikkerhed. Det Europæi-
ske Kompetencecenter for Cybersikkerhed (ECCC) støtter i overensstemmelse med sin strategiske dagsorden reali-
seringen af akademiet for cybersikkerhedskompetencer.
3. Formål og indhold
Akademiet har til formål at øge færdighederne inden for cybersikkerhed for fagfolk i EU. Målet er at reducere
manglen på cybersikkerhedskompetencer og sikre EU den nødvendige arbejdsstyrke, for at beskytte EU mod cybe-
rangreb, og styrke forretningsmulighederne og konkurrenceevnen. Kommissionen mener, at en kvalificeret ar-
bejdsstyrke inden for cybersikkerhed særligt vil være til gavn for civilsamfund, forsvar, diplomati og retshåndhæ-
velse og fremme synergier herimellem.
Akademiet for cybersikkerhedskompetencer er bygget op omkring fire søjler:
1.
1
Fremme af vidensopbygning gennem uddannelse
Forslag til rådshenstilling om de vigtigste støttefaktorer for vellykket digital uddannelse KOM (2023) 205 og Forslag til rådshenstilling om for-
bedring af udbuddet af digitale færdigheder inden for uddannelse KOM (2023)206.
2
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE (EU) 2022/2481 af 14. december 2022 om etablering af politikprogrammet for det digitale
årti 2030
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om oprettelsen af EU's akademi for cybersikkerhedskompetencer
2728229_0003.png
2.
3.
4.
Sikring af en bedre formidling og synlighed vedrørende tilgængelige finansieringsmuligheder
Opfordring til interessenterne om at igangsætte tiltag
Fastlæggelse af indikatorer til overvågning af udviklingen på markedet
Første søjle: Fremme af vidensopbygning gennem uddannelse
Under akademiet for cybersikkerhedskompetencer vil der blive udviklet en struktureret tilgang til atøge antallet af
personer med cybersikkerhedskompetencer i EU. Under akademiet vil man desuden målrette uddannelser mod
markedsbehovene og skabe synlighed om karriereforløb.
Kommissionen ønsker at etablere en fælles tilgang til rolleprofiler inden for cybersikkerhed og de dertil knyttede
færdigheder. ENISA har indledt arbejdet med at definere rolleprofiler for fagpersoner inden for cybersikkerhed
som en del af European Cyber Skills Competence Framework (ECSF). Profilerne skal benyttes som grundlag for at
definere og vurdere relevante færdigheder. De skal desuden bruges til at overvåge udviklingen vedrørende kompe-
tencemanglen og afdække nye behov. ECSF vil regelmæssigt blive suppleret og revideret under akademiet i en to-
årig cyklus. Det er ligeledes hensigten at sikre sammenhæng mellem ECSF og relevante instrumenter under EU's
beskæftigelsespolitik, herunder vil jobprofilerne under ECSF og de tilhørende færdigheder blive integreret i det
europæiske klassifikationssystem for kompetencer/færdigheder, kvalifikationer og stillingsbetegnelser (ESCO-klas-
sifikationen). Kommissionen beskriver, at klassificeringen af roller og færdigheder inden for cybersikkerhed vil gøre
det lettere for enkeltpersoner at opkvalificere og omskole sig, samt at lave færdighedsbaseret jobmatchning på
tværs af grænser.
Kommissionen ønsker at akademiet på sigt skal drives med finansiel støtte fra medlemsstaterne igennem en EDIC,
som hver enkelt medlemsland selv beslutter, om man vil indgå i. Dette med henblik på at blive referencepunktet i
Europa for udformning og levering af cybersikkerhedskurser, og på at tilbyde uddannelses- og oplæringsmulighe-
der. EDICen om cyberkompetencer bør ifølge Kommissionen samarbejde med alle relevante interessenter, herun-
der erhvervslivet, om at udforme uddannelserne og videreføre projekter der allerede finansieres af programmet
for et Digitalt Europa. Akademiet for cybersikkerhedskompetencer vil særligt samarbejde med interessenter om at
tiltrække unge. Til dette formål opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at indføre og styrke foranstaltninger
til at rekruttere og uddanne specialiserede undervisere og gøre det lettere at opnå færdigheder inden for cybersik-
kerhed, herunder gennem lærings- og praktikforløb. Kommissionen vil fortsat yde støtte til udvikling af mikroeksa-
mensbeviser og erhvervsuddannelsesprogrammer.
Kommissionen opfordrer de nationale cyberkoordinationscentre (NCC’erne) til at undersøge muligheden for at op-
rette cyberinstitutter i medlemsstaterne, da det ifølge Kommissionen vil lette samarbejdet på nationalt plan mel-
lem den akademiske verden og udbydere af uddannelse i cybersikkerhedsfærdigheder. Ifølge Kommissionen skal
cyberinstitutterne have som mål at fungere som ekspertisecentre på nationalt plan for cybersikkerhedsområdet.
Ifølge Kommissionen vil ENISA også forbedre sit tilbud om uddannelse i cybersikkerhed ved at tilpasse sit kursuska-
talog til ECSF-profilerne og udarbejde uddannelsesmoduler for hver profil. Endvidere vil ENISA udvide sit "train the
trainer"-program, der er målrettet de faglige behov hos EU's institutioner, medlemsstaternes offentlige myndighe-
der og kritiske operatører inden for den offentlige og private sektor. Derudover vil Det Europæiske Sikkerheds- og
Forsvarsakademi (ESDC) udvikle og tilpasse cybersikkerhedskurser til ECSF. ESDC vil i samarbejde med Kommissio-
nen undersøge muligheden for at integrere cybersikkerhedscertifikater i EU's eID-tegnebog.
Akademiet for cybersikkerhedskompetencer skal sikre synlighed og synergi i forbindelse med uddannelse og certi-
ficering. Kommissionen mener, at det vil fremme cyberkompetencer inden for både civilsamfundet og forsvar, rets-
håndhævelse og diplomati, da de forskellige sektorer ofte har brug for den samme ekspertise baseret på de
samme læseplaner og læringsresultater.
Det er Kommissionens ambition at akademiet vil fungere som et fælles kontaktpunkt for dem, der er interesseret i
en karriere inden for cybersikkerhed. På kort sigt kan det gøres ved at styrke Kommissionens platform for digitale
færdigheder og job med støtte fra ECCO-projektet. En særlig sektion om karrierer inden for cybersikkerhed kan
skabe sammenhæng med eksisterende værktøjer. Sektionen skal både dække over jobmuligheder, videregående
uddannelsesprogrammer, erhvervsuddannelsesprogrammer og andre uddannelsestilbud, herunder kurser med
tilhørende mikroeksamensbevis.
3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om oprettelsen af EU's akademi for cybersikkerhedskompetencer
2728229_0004.png
Ifølge Kommissionen vil ENISA udvikle et pilotprojekt for at afprøve etableringen af en europæisk attesteringsord-
ning for cybersikkerhedsfærdigheder, så fagfolk har en sikkerhed for, at de kurser, de gennemfører, er af den kræ-
vede kvalitet.
Anden søjle: Sikring af en bedre formidling og synlighed vedrørende tilgængelige finansieringsmuligheder
Under akademiet for cybersikkerhedskompetencer vil effekten af investeringer i cybersikkerhedsfærdigheder blive
maksimeret ved at skabe et samlet overblik over finansieringsmuligheder. Akademiet vil derudover fremme en
bedre fordeling af midlerne efter markedets behov og strømline anvendelsen af finansiering.
ECCC vil med støtte fra Kommissionen, ECCO-projektet og de nationale cyberkoordinationscentre indsamle infor-
mation om, hvordan EU-midlerne anvendes til finansiering af cybersikkerhedskompetencer. Herefter vurderes det,
hvordan EU-midlerne bedst afhjælper manglen på samme. Derudover ønsker Kommissionen at synliggøre tilgæn-
gelige midler og initiativer indenfor cybersikkerhedskompetencer på platformen for digitale færdigheder og job.
Medlemsstaterne opfordres af Kommissionen til at mobilisere deres direkte forvaltede EU-midler til støtte for cy-
bersikkerhedsfærdigheder og jobs inden for området.
Tredje søjle: Opfordring til interessenterne om at igangsætte tiltag
Kommissionen opfordrer interessenter til at give konkrete tilsagn om at opkvalificere og omskole arbejdstagere
gennem målrettede foranstaltninger, der så vidt muligt afhjælper manglen på cybersikkerhedskompetencer. Så-
danne tilsagn bør indberettes via platformen for digitale færdigheder og job.
Kommissionen opfordrer endvidere medlemsstaterne til at videreføre indsatsen for at gennemføre erklæringen
Women in Digital samt til at udvikle synergier med programmerne under Den Europæiske Socialfond+ (ESF+) f.eks.
ved at etablere mentorprogrammer for piger og kvinder.
Ifølge Kommissionen bør medlemsstaterne som led i de nationale cybersikkerhedsstrategier vedtage specifikke
foranstaltninger til at afhjælpe manglen på cybersikkerhedskvalifikationer. De bør desuden identificere og for-
bedre formidlingsindsatsen for at afhjælpe kvalifikationsmanglen og derigennem sikre korrekt gennemførelse af
forpligtelserne i henhold til NIS2-direktivet. Kommissionen tilskynder desuden medlemslandene til at drøfte initia-
tiver og opfordrer dem til at vurdere, hvordan en kvalificeret arbejdsstyrke bedst kan tjene både forsvaret og civil-
samfundet, når det gælder cybersikkerhed.
Fjerde søjle: Fastlæggelse af indikatorer til overvågning af udviklingen på markedet
Akademiet vil udvikle en metode til at måle fremskridtene med at afhjælpe manglen på cybersikkerhedskompeten-
cer. ENISA vil i samarbejde med Kommissionen og NIS-samarbejdsgruppen udvikle indikatorer til at følge udviklin-
gen. Indikatorerne vil blive integreret i Kommissionens indeks over den digitale økonomi og samfund (DESI).
Ifølge Kommissionen vil ENISA indsamle data om indikatorerne med støtte fra ECCO-projektet og de nationale cy-
berkoordinationscentre. Baseret på de indsamlede data vil ENISA udarbejde en årlig rapport, som kan indgå i sta-
tusrapporten om det digitale årti, som sammen med DESI indgår i de landespecifikke anbefalinger, der udarbejdes
under det europæiske semester. ENISA vil desuden i tæt samarbejde med Kommissionen og de nationale cyberko-
ordinationscentre foreslå centrale resultatindikatorer (KPIer) til Kommissionen på grundlag af metodologien fra
politik programmet for det digitale årti 2030.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
4
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om oprettelsen af EU's akademi for cybersikkerhedskompetencer
2728229_0005.png
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser. Aka-
demiet finansieres med ca. 75 mio. DKK fra programmet for et Digital Europa. Disse midler er allerede afsat i det
færdigforhandlede arbejdsprogram for 2023/2024.
Det kan forventes, at oprettelsen af EU's akademi for cybersikkerhedskompetencer kan have en positiv økonomisk
effekt på dansk erhvervsliv ved at imødekomme manglen på cybersikkerhedskompetencer.
Såfremt det fra dansk side besluttes at støtte en EDIC for cyberkompetencer vil det have statsfinansielle konse-
kvenser, da en sådan indebærer udgifter for den danske stat. Det er ikke muligt at kvantificere disse nærmere på
nuværende tidspunkt. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de
berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Et højere niveau af cybersikkerhedskompe-
tencer i befolkningen vurderes dog at kunne få positiv effekt på modstandsdygtigheden.
8. Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål, EU-
specialudvalget for civilbeskyttelse og EU-specialudvalget for ungdom og uddannelse med frist for bemærkninger
den 19. juni 2023. Der er kommet høringssvar fra Dansk Industri, F&P, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Aal-
borg Universitet, Dansk Erhverv og Region Midtjylland.
Høringssvarene fra henholdsvis Dansk Industri, F&P, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Aalborg Universitet og
Dansk Erhverv forholder sig positivt til meddelelsen, og giver udtryk for en anerkendelse af manglen på cybersik-
kerhedskompetencer i EU.
Dansk Industri
Dansk Industri påpeger desuden, at der dog er grund til at være opmærksom på, hvordan procedurerne kan tilret-
telægges mere simpelt og med inddragelse af færre instanser.
F&P
F&P finder det særligt positivt, at Europa-Kommissionen i meddelelsen ikke kun har fokus på uddannelse af kom-
mende arbejdskraft, men også indtænker opkvalificering af den nuværende arbejdsstyrke i initiativet. F&P finder at
der er behov for at indtænke efteruddannelse af den nuværende arbejdsstyrke i løsningen, hvis udfordringen med
manglen på cybersikkerhedskompetencer skal imødekommes. Særligt i lyset af de krav, som virksomhederne skal
leve op til i forbindelse med implementeringen af NIS2 og DORA.
Dertil finder F&P det positivt, at der med initiativet etableres en infrastruktur, der kan fungere som et fælles kon-
taktpunkt til fremme af samarbejdet mellem den akademiske verden, uddannelsesudbydere og industrien, hvor
udbuds- og efterspørgselssiden af EU’s cybersikkerhedsøkosystem kan mødes og uddannes. Styrket offentlig-privat
samarbejde er en nøgle til at løse problemstillingen.
I forlængelse heraf er F&P positive over for Europa-Kommissionens forslag om at etablere nationale cyberinstitut-
ter, som kan fungere som ekspertisecentre på nationalt plan på cybersikkerhedsområdet, og understøtte samar-
bejdet mellem den akademiske verden og udbydere af uddannelse i cybersikkerhedskompetencer og arbejdsgivere
i den private og offentlige sektor.
F&P finder det bekymrende, at der lægges op til, at den nationale implementering af initiativet skal forankres i de
nationale cyberkoordinationscentre, der etableres som led i implementeringen af NIS2-direktivet. Manglen på cy-
bersikkerhedskompetencer er et samfundsproblem, der går udover NIS2 direktivets genstandsfelt og de selskaber,
som er underlagt direktivet. Eksempelvis er der også et stort behov for cybersikkerhedskompetencer i den finan-
sielle sektor, der ikke er omfattet af NIS2-direktivet men DORA. F&P finde det derfor vigtigt, at initiativet tænkes
bredere end NIS2-initiativet.
5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om oprettelsen af EU's akademi for cybersikkerhedskompetencer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er enige i betragtningen om, at EU’s sikkerhed og konkurrenceevne afhænger af, at der er adgang til
en kvalificeret arbejdsstyrke indenfor cybersikkerhed. Derfor støtter Dansk Erhverv også formålet om at skabe sy-
nergi og koordination på EU-niveau, så initiativer kan opnå en kritisk masse og gøre en reel forskel. Dog pointerer
Dansk Erhverv, at arbejdet på europæisk niveau ikke må tage ressourcer fra eller på anden måde reducere natio-
nale tiltag i Danmark, da vi i høj grad har brug for at øge kapaciteten.
Region Midtjylland
Region Midtjylland kritiserer at tilgangen i meddelelsen i høj grad er, at jobs inden for cybersikkerhed er en meget
afgrænset og selvstændig disciplin for folk, som ikke arbejder med andet. Region Midtjylland pointerer, at der kan
vindes meget på at tænke bredere og gøre cyber- og informationssikkerhed til en del af andre (it-)uddannelser.
Region Midtjylland pointerer, at efterlevelsen af NIS2 kræver medarbejdere med forståelse for cybersikkerhed,
men at der f.eks. også er krav om at ledelsen følger kurser, så de opnår tilstrækkelige kundskaber og færdigheder.
Region Midtjylland forestiller sig, at EU fremadrettet vil stille mere detaljerede krav til kurser/certificeringer/ud-
dannelse for flere typer af medarbejdere, hvis de lykkes med at standardisere jobprofiler og tilhørende kompeten-
cer
Region Midtjylland mener at "de uberettiget oversete tværfaglige færdigheder" der nævnes i meddelelsen, i høj
grad er færdigheder, der findes blandt akademiske generalister, der ofte uddannes netop til færdigheder frem for
specifikke stillinger. Det er samtidig en gruppe, der generelt – i hvert fald i Danmark – oplever vanskeligheder i
overgangen fra uddannelse til et arbejdsmarked, der i vid udstrækning efterspørger erfarne kandidater med en
mere specifik uddannelsesprofil. Det er også et vilkår på cybersikkerhedsområdet (og på informationssikkerheds-
området), at der i høj grad efterspørges medarbejdere med erfaring inden for området, hvilket dels, ikke står mål
med arbejdsstyrkens kompetencer, og dels, som det også nævnes, modvirker at arbejdsstyrken kan opbygge de
kompetencer der efterspørges.
Region Midtjylland vurderer at det er meget positivt, at der er fokus på livslang læring, og at det fokus godt kan
udvides yderligere, da der er nogle meget sunde synergieffekter ved at bygge cybersikkerhedskompetencer oven
på eksisterende fagligheder med flere års erfaring fra fx sundhedsområdet.
Region Midtjylland mener, at standardiserede uddannelser til en vis grad vil gøre det nemmere for regionen at re-
kruttere de rette "autoriserede" kompetencer, men oplever det ikke som noget stort problem i dag. Regionen an-
vender heller ikke konsekvent de jobbetegnelser, som ENISA har udarbejdet. Vejledning fra ENISA om jobprofiler
og indhold kan måske være en hjælp for regionen, men regionen vil være sig selv nærmest ift. at vide hvilke kom-
petencer der er brug for, så Region Midtjylland mener ikke at ENISAs jobprofiler må blive dikterende.
Region Midtjylland mener at standardiserede uddannelser, som sigter mod at give de studerende de kompetencer
de skal have for at varetage et bestemt jobfunktion, vil gøre det nemmere for studerende, at vide hvad de kan
bruge en bestemt uddannelse til. Dog mener Region Midtjylland, at behovet for nogle kompetencer ændrer sig
med samme fart som teknologien, og det næsten virker utænkeligt at EU og uddannelsesinstitutionerne kan følge
med i samme takt, hvis det skal ske i en "toårig cyklus". Region Midtjylland mener dog ikke at det er forskelligt fra
andre certificerede uddannelser, der allerede udbydes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ét land har meldt sig til at stå i spidsen for at oprette en EDIC for cyberkompetencer, som skal danne rammerne for
samarbejdet om EU’s akademi for cybersikkerhedskompetencer. Derudover har en lille håndfuld lande også givet
udtryk for at de vil tilslutte sig samarbejdet.
En større gruppe lande forholder sig skeptisk til oprettelsen af akademiet, selvom de anerkender problemstillingen
om mangel på cybersikkerhedskompetencer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen velkommen, herunder fokusset på at tilskynde kvinder til at spille en aktiv og frem-
trædende rolle i sektoren for digital teknologi og sikre kønsmæssig konvergens i jobs inden for cybersikkerhed. Re-
geringen anerkender den akutte mangel på cybersikkerhedskompetencer i EU's medlemslande og vigtigheden
6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om oprettelsen af EU's akademi for cybersikkerhedskompetencer
heraf for EU og Danmarks sikkerhed og konkurrenceevne. Det er dog vigtigt for regeringen, at europæiske initiati-
ver på området skaber merværdi og reelt bidrager til at afhjælpe manglen på cybersikkerhedskompetencer.
Regeringen finder det vigtigt, at initiativer på området sker med respekt for national kompetence på uddannelses-
området samt de videregående uddannelsesinstitutioners autonomi.
Regeringen ser behov for yderligere uddybelse af finansieringsmodellen for akademiet, herunder om en EDIC er
det bedste værktøj til at drive akademiet på lang sigt. Regeringen finder det ligeledes vigtigt at adgangen til akade-
miet ikke afhænger af deltagelse i en evt. EDIC, da opstarten af akademiet finansieres af EU-midler via programmet
for et Digital Europa. Regeringens endelige stillingtagen til deltagelse i den kommende EDIC afventer således en
nærmere vurdering af de statsfinansielle, samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen finder det uklart i hvilken grad og hvordan akademiet vil blive forankret lokalt i de deltagende med-
lemslande. Det er regeringens holdning, at lokal forankring er essentielt for at opnå de resultater, som meddelel-
sen, herunder EDIC for cyberkompetencer ønsker at opnå. Såfremt der lægges op til at forankre akademiet i med-
lemslande, bør dette tænkes ind i de eksisterende institutionelle rammer.
Regeringen finder det vigtigt, at initiativerne i meddelelsen kommer samfundet bredt set til gode, herunder at er-
hvervslivet inkluderes tidligt og ofte i udformningen af akademiet, så dets indsatser målrettes de kompetencer, der
er konkret efterspørges i erhvervslivet.
Regeringen kan acceptere den foreslåede finansiering af forslaget igennem 2023/2024 arbejdsprogrammet for et
digitalt Europa. Regeringen mener generelt, at midler under programmet for et digitalt Europa skal fordeles i en
sammenhængende prioritering i den dertil nedsatte programkommité. Prioriteringer af midler inden for program-
met for et digitalt Europa bør generelt foretages på en sammenhængende, inkluderende og transparent måde
frem for i Kommissions meddelelser og retsakter.
Regeringen finder det vigtigt, at medlemslandene inddrages behørigt i udarbejdelsen af nye indikatorer under DESI
og nye centrale resultatindikatorer under politik programmet for det digitale årti 2030, og mener at beslutninger
om behovet for sådanne bør træffes i medlemsstatsudvalget herfor på baggrund af en sammenhængende priorite-
ring, fremfor i en meddelelse fra Kommissionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7