Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 115
Offentligt
Sagsnr.
2023 - 2192
Doknr.
23316
Dato
21-06-2023
Notat om beretning om styrkelse af borgerfokus i digitaliseringen af den
offentlige sektor
Baggrund
Udvalget for Digitalisering og It har opfordret digitaliserings- og ligestillingsministeren til at få
vurderet de seks anbefalinger, der fremgår af udvalgets beretning om styrkelse af borgerfokus
i digitaliseringen af den offentlige sektor. Nedenstående vurdering er foretaget af Digitalise-
rings- og Ligestillingsministeriet med bidrag fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børne-
og Undervisningsministeriet og Finansministeriet.
Boks 1
Anbefalinger fra DIU om styrkelse af borgerfokus i digitaliseringen af den offentlige sektor
Anbefaling nr. 2.1: Borgeren i centrum
Ved udvikling af nye offentlige borgerrettede it-systemer. De digitale løsninger skal udvikles og designes, så borger-
nes forskelligheder tænkes ind fra starten. Det kan ske ved, at forskellige borgergrupper inddrages i systemudviklin-
gen hele vejen fra start til slut – fra udvikling til implementering.
Anbefaling nr. 2.2: Inklusion i designfasen
Der skal skabes enklere løsninger i øjenhøjde med borgeren og målgruppen, og de digitale platforme bør afspejle
borgernes ærinder. Mange kan klare sig med en lightmodel, men der designes ofte, så alle muligheder er taget
med. Det øger kompleksiteten og udfordrer brugervenligheden. I tillæg hertil bør systemerne tilpasses borgernes
foretrukne enheder, f.eks. mobiltelefonen.
Anbefaling nr. 2.3: Fritagelse fra digitale løsninger
Det skal være nemmere at blive fritaget for de borgere, som ikke er i stand til at blive digitale. Der skal altid være en
analog vej. Samtidig skal der findes alternativer til digitale fuldmagter til dem, som ikke ønsker eller har mulighed for
at involvere deres netværk. Det blev også nævnt, at der skal være bedre adgang til personlig digital træning til de
borgere, der ønsker at være digitale, men som er udfordret.
Anbefaling nr. 2.4: Børn og unge
Børn og unge skal rustes til at kunne begå sig i det digitaliseret samfund. Skolerne spiller her en afgørende rolle, og
teknologiforståelse anbefales indført som obligatorisk timesat fag i grundskolen i samarbejde med skolernes parter.
Samtidig skal lærerne klædes bedre på, og der bør igangsættes en betydelig efteruddannelsesindsats, ligesom tek-
nologiforståelse bør indføres som et selvstændigt fagområde på læreruddannelsen
Anbefaling nr. 2.5: Konsekvensvurdering af digitaliseringsprojekter
Der skal være pligt til at vurdere de retssikkerhedsmæssige, dataetiske og bredere samfundsmæssige konsekven-
ser af et digitaliseringsprojekt, inden der træffes beslutning om at igangsætte projektet. Dette skal ske systematisk
på tværs af stat, regioner og kommuner. Konsekvensvurderingerne skal være offentligt tilgængelige.
Anbefaling nr. 2.6: Offentlige udbud af digitale projekter
Der skal fastsættes fælles regler og retningslinjer for offentlige udbudsprocesser om digitale projekter, hvor der ind-
går krav om it-sikkerhed, anvendelse, inklusion, brugervenlighed og beskyttelse af borgernes data samt ansvarlig