Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2723803_0001.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del - Bilag 112
Offentligt
DEMOKRATISK KONTROL
MED TECH-GIGANTERNES
FORRETNINGSMODELLER
- Delafrapportering fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter -
1
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0002.png
04
06
08
10
12
14
16
19
22
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
Juni 2023
Erhvervsministeriet
Slotholmsgade 10-12
1216 København K
+45 33 92 33 50
[email protected]
ISBN 978-87-786-2380-5 (digital)
ISBN 978-87-786-2381-2 (tryk)
Publikationen kan hentes på:
www.em.dk
Design og layout: Erhvervsministeriet kommunikationsenhed
FORORD
INDLEDNING
TECH-GIGANTERS FORRETNINGSMODELLER
OPSUMMERING AF ANBEFALINGER FRA
EKSPERTGRUPPEN OM TECH-GIGANTER
ANBEFALINGER OM TECH-GIGANTERNES
FORRETNINGSMODELLER
BEGRÆNSNING AF OG KLARERE VALG IFT. TECH-GIGANTERNES
DATAHØST
BEGRÆNSNING AF TECH-GIGANTERNES BRUG AF
FASTHOLDELSESMEKANISMER
MERE EFFEKTIV KONTROL MED TECH-GIGANTERNES EVNE TIL AT
FORUDSIGE OG PÅVIRKE ADFÆRD
TECH-GIGANTERNES ANSVAR IFT. BØRN OG UNGES ADGANG TIL
PLATFORME MED IKKE-ALDERSSVARENDE INDHOLD SKÆRPES
27
28
30
EKSPERTGRUPPENS SAMMENSÆTNING
EKSPERTGRUPPENS KOMMISORIUM
KILDELISTE
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0003.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
FORORD
FORORD AF FORMANDEN FOR EKSPERTGRUPPEN,
PROFESSOR MIKKEL FLYVERBOM
Den digitale udvikling drives af en min-
dre skare af virksomheder, der på kort
tid har indtaget en dominerende rolle i
vores samfund. Disse virksomheder, ofte
betegnet tech-giganter, stiller søgema-
skiner, sociale medier og handelsplatfor-
me til rådighed for verdens befolkning og
deres tjenester er på mange måder ble-
vet uomgængelige i vores hverdag, både
privat og i arbejdslivet. Tech-giganter
forandrer og udfordrer den måde, som vi
får adgang til information, kommunikerer
og danner fællesskaber på, og bidrager
til, at vores liv i større og større grad ud-
spiller sig digitalt.
Der er ikke noget nyt i, at teknologier
forandrer vores samfund, og det cen-
trale spørgsmål er ikke, om vi skal have
teknologiske forandringer eller ej. I et
demokratisk velfærdssamfund som det
danske er det primært vigtigt at have
fokus på de
drivkræfter,
der former den
digitale udvikling, de
vilkår,
som udvik-
lingen foregår på og dens samfunds-
mæssige
konsekvenser.
Når ekspertgruppen har valgt at fokusere
på tech-giganternes forretningsmodeller
som sit første tema, er det, fordi man-
ge af problemerne i den digitale verden
i dag, kan spores tilbage til forretnings-
modellerne. Det er bl.a. problemer re-
lateret til den demokratiske samtale,
geopolitik, konkurrence- og forbruger-
forhold og børn og unges trivsel.
Problemerne tager blandt andet form
af omfattende, kommerciel datahøst,
manipulerende og afhængighedsska-
bende designpraksisser og utilstræk-
kelig kontrol og ansvarlighed i forhold
til hvad børn og unge udsættes for på
sociale medier og digitale platforme. De
problemer skyldes dels tech-giganters
kommercielle fokus på hurtig vækst og
dominans og dels manglende regulering
og utilstrækkelig håndhævelse af reg-
lerne. For at løse de problemer er der
behov for at mobilisere vores demokra-
tiske institutioner og udvikle en række
strukturelle og reguleringsmæssige ind-
satser, der adresserer tech-giganters
forretningsmodeller.
Disse
indsatser
handler både om at implementere og
håndhæve EU-lovgivning, der allerede
er gældende eller er på vej, men også i
høj grad om, at lande som Danmark klart
melder ud, hvor grænserne for tech-gi-
ganters adfærd skal trækkes. Det kræver
både håndfast regulering af tech-gigan-
ter, restriktioner og andre tiltag, der kan
begrænse de negative konsekvenser af
datahøst, algoritmisk påvirkning og af-
hængighedsskabende design for brugere.
Med anbefalingerne peger ekspertgrup-
pen på, hvordan vi kan stille krav om, at
tech-giganter lever op til de former for
ansvarlighed, regulering og demokratisk
kontrol, som vi forventer af virksom-
heder i andre industrier. Det indebærer
blandt andet, at skadelige produkter og
problematiske designpraksisser skal re-
guleres af vores demokratiske instituti-
oner, i samme grad som andre sektorer,
hvor vi kræver for eksempel skærpet til-
syn, risikovurderinger og varedeklaratio-
ner samt effektive aldersbegrænsninger
for visse produkter.
Det er afgørende, at vi grundigt overvejer,
hvilken rolle tech-giganterne skal spille i
udviklingen af samfundet og hvilke ram-
mer der skal gælde for tech-giganterne
og ikke mindst deres forretningsmodel-
ler. Det er gennem tiltag, som dem eks-
pertgruppen præsenterer her, at vores
samfund kan sætte grænser, forme den
digitale udvikling og skabe mulighed for,
at vi som borgere kan tage frie valg. De
overvejelser kan denne delafrapporte-
ring og ekspertgruppen generelt hjælpe
med, og vi ser frem til dette vigtige, fæl-
les arbejde.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0004.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
INDLEDNING
EKSPERTGRUPPENS FORSTÅELSE AF TECH-GIGANTER
Der findes ikke en entydig definition på en tech-gigant. Ekspertgruppen har ikke ønsket at arbej-
de ud fra en fasttømret definition, i høj grad for at undgå at fokusere på navngivne virksomheder.
Gruppen har i stedet arbejdet ud fra en løsere arbejdsdefinition: Teknologivirksomheder, der gen-
nem udbredelsen af deres platforme og tjenester har opnået en særlig og i nogle tilfælde domine-
rende status på centrale samfundsområder, og derfor indvirker på brugernes grundlæggende ret-
tigheder. Det er virksomheder, som i varierende grad bygger deres forretningsmodel på at indsamle
enorme mængder data til anvendelse og videreformidling til bl.a. tredjeparter, der f.eks. anvender
oplysningerne til brug for annoncering.
#
På baggrund af de identificerede
udfordringer fremsætter ekspert-
gruppen i denne delafrapportering
13 anbefalinger vedr. tech-gigan-
ternes forretningsmodeller. Del-
afrapporteringen er første ud-
givelse fra ekspertgruppen, som
løbende vil aflevere anbefalinger
til regeringen. Delafrapporterin-
gen afspejler, at ekspertgruppen
beskæftiger sig med et felt, der
konstant er i udvikling. Ekspert-
gruppen forbeholder sig derfor
retten til at genbesøge et eller
flere temaer, hvis der sker rele-
vant udvikling på områderne. På
samme måde er det ikke tanken
med delafrapporteringen, at den
endegyldigt identificerer samtlige
udfordringer, eller at anbefalin-
gerne er udtømmende.
Delafrapporteringen er opbygget
efter følgende temaer, som kny-
tter sig til anbefalingerne:
1. Begrænsning af og klarere valg
ift. tech-giganternes datahøst
2. Begrænsning
ganternes
af
brug
tech-gi-
af
fastholdelsesmekanismer
3. Mere effektiv kontrol med
tech-giganternes evne til at
påvirke og forudsige adfærd
4. Tech-giganternes
børn og unges
ansvar ift.
adgang til
Formålet med anbefalingerne er at adressere
udfordringer, som tech-giganternes forretnings-
modeller medfører. Derfor tager løsningsforsla-
gene også forskellige former. Nogle initiativer kan
håndteres nationalt, men langt størstedelen skal
forfølges gennem alliancedannelser med andre
EU-lande og indspil til Europa-Kommissionen.
Mange af udfordringerne relateret til tech-gi-
ganter er grænseoverskridende af karakter.
Samtidig er forbruger- og datalovgivningen i høj
grad harmoniseret på EU-plan. Det kalder på
fælles løsninger i Europa og samarbejde med
ligesindede lande. Ekspertgruppen er derfor af
den opfattelse, at det er i EU, at der er størst
potentiale for at skabe effektiv forandring,
men at mange tiltag bør styrkes nationalt og
internationalt.
I
den
forbindelse
foreslår
ekspertgruppen
herpå. DSA’en er en europæisk
rammeregulering for digitale
tjenester, der skal sikre, at de
grundlæggende rettigheder for
alle brugere af digitale tjenester
er beskyttet, herunder med et
særligt fokus på at børn og unge
skal ydes tilstrækkelig beskyt-
telse, hvis de færdes på tech-gi-
ganternes tjenester.
Under ekspertgruppens arbejde
med tech-giganternes forret-
ningsmodeller har der i ekspert-
gruppen været bred enighed
om problemernes meget store
omfang. Der har været enighed
om, at arbejdet med regulering,
håndhævelse og styrkelsen af
institutioner skal voldsomt op i
gear for at håndtere problemer i
denne størrelsesorden.
platforme med ikke-alderss-
varende indhold skal skærpes.
et særligt fokus på, hvordan Digital Services
Act (DSA) får den ønskede virkning og bliver
håndhævet, samt hvordan der kan bygges videre
6
7
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0005.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
TECH-GIGANTERS
FORRETNINGSMODELLER
Flere af tech-giganternes tje-
nester fremstår som gratis eller
meget billige tjenester, men den
bagvedliggende forretningsmo-
del er ofte baseret på indsam-
ling af brugernes data, herunder
personoplysninger som eksem-
pelvis oplysninger om brugernes
adfærdsmønstre. Det gør det
muligt for tech-giganterne i høj
grad at forudsige og påvirke bru-
geres adfærd. Forudsigelserne er
samtidig en del af, hvad tech-gi-
ganterne tilbyder til annoncører
for at målrette indhold. Der er
ligeledes eksempler på, at data,
som tech-giganterne indsamler er
blevet solgt til tredjeparter.
1
De indsamlede data har således
stor værdi for tech-giganterne,
og de spiller en afgørende rolle
for deres økonomiske indtjening.
Den datadrevne forretnings-
model, som mange tech-gigan-
ter baserer deres indtjening på
bygger således på at tiltrække
brugernes tid, opmærksomhed og
data.
For langt de fleste brugere er det
uoverskueligt, hvad der bliver ind-
samlet, hvad der frivilligt og ufri-
villigt videregives til tech-gigan-
terne, og hvordan de data bliver
brugt til at påvirke holdninger,
adfærd og forbrug gennem mål-
rettede annoncer og indhold mv.
Bekymringerne omkring sociale medier kredser
ikke kun omkring afgivelse af brugernes data,
men også den påvirkning, som borgere kan blive
eksponeret for gennem platformene. Sociale
medier kan udnyttes af både borgergrupper og
regeringer til at påvirke den offentlige mening
2
både i Danmark, men også i andre lande.
3
Foruden at påvirke den enkeltes digitale liv og
adfærd kan tech-giganternes forretningsmodel-
ler også have konsekvenser for samfundet som
helhed. De indsamlede data kan, hvis den sælges
videre til bestemte aktører, misbruges af ond-
sindede eller kriminelle aktører og fremmede
magter til overvågning, påvirkningskampagner
og spredning af mis- og desinformation, der i
sidste ende kan påvirke den offentlige samtale
og tilliden til samfundets demokratiske institu-
tioner
4
. I den forbindelse har der blandt andet
været kritik af tech-giganterne
for at føre brugere til misinfor-
mation og konspirationsteorier
gennem deres promovering-
salgoritmer
5
og for at være for
tilbageholdende med at fjerne
misinformation.
6
EKSPERTGRUPPENS FORSTÅELSE AF FORRETNINGSMODELLER
De største tech-virksomheder kan have flere og forskellige forretningsmodeller af-
hængigt af, om der er tale om søgemaskiner, sociale medier, handelsplatforme mv.
Der kan også være tale om en blanding af flere forretningsmodeller. Ekspertgruppen
fokuserer ikke kun på én type forretningsmodel, men anser dataindsamling og an-
vendelsen heraf som en hjørnesten i flere af tech-giganternes forretningsmodeller.
8
9
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0006.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
OPSUMMERING AF
ANBEFALINGER FRA
EKSPERTGRUPPEN OM
TECH-GIGANTER
1
BEGRÆNINSNING AF
OG KLARERE VALG IFT.
TECHGIGANTERNES
DATAHØST
2
BEGRÆNSNING AF TECH-
GIGANTERNES BRUG AF
FASTHOLDELSESMEKANISMER
3
MERE EFFEKTIV KONTROL MED
TECH-GIGANTERNES EVNE TIL
AT FORUDSIGE OG PÅVIRKE
ADFÆRD
4
TECH-GIGANTERNES ANSVAR
IFT. BØRN OG UNGES ADGANG
TIL PLATFORME MED IKKE-
ALDERSSVARENDE INDHOLD
SKÆRPES
4.1
Krav om effektiv aldersbekræftelse
4.2
Videreudvikling af det digitale indre
marked med fokus på børn og unge
4.3
Indførelse af alderssvarende ad
færdskodeks ifm.
databeskyttelsesreglerne
1.1
Aldersgrænsen for samtykke til
behandling af persondata rykkes fra 13
til 16 år
1.2
Håndhævelse af databeskyttelses- og
cookiereglerne overfor tech-giganterne
1.3
Mulighed for at takke nej til datahøst
2.1
Fastholdelsesmekanismer slået fra som
standardindstilling
2.2
Tidsbegrænsning for børns brug af
sociale medier
2.3
Neutralitetsknap og indsats mod
skadelige designpraksisser
3.1
Forbud mod profilering på baggrund af
personoplysninger
3.2
Krav til udvikling af algoritmer
3.3
Præcisering af tech-giganters ansvar for
deres algoritmer
3.4
Forsker- og medie adgang til tech-
giganters data
10
11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0007.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
ANBEFALINGER OM
TECH-GIGANTERNES
FORRETNINGSMODELLER
#
hvilket generelt vil medføre et mere effektivt
tilsyn, fordi der så kun skal køres én sag, der
får virkning for alle relevante EU-borgere. Dette
gælder bl.a. for allerede vedtagne regelsæt som
Digital Services Act (DSA) og Digital Markets Act
(DMA) samt for forordningen om kunstig intelli-
gens, som fortsat er under forhandling.
Ekspertgruppen ser positivt på Europa-Kom-
missionens indsats for at sætte tech-gigan-
ternes forretningsmodeller på dagsordenen.
Ekspertgruppen anser håndhævelsesaspek-
tet af eksisterende og kommende regler som
afgørende for at løse udfordringer relateret
til tech-giganter og anbefaler overordnet, at
mulighederne for tilsyn og håndhævelse i
eksisterende regulering prioriteres, mens nye
veje til at styrke tilsynet med tech-giganterne
afsøges og udnyttes.
Det kan
rolle til
ift. tilsyn
reglerne
både være en større
Europa-Kommissionen
og håndhævelse med
over for tech-gigan-
terne på databeskyttelses- og
forbrugerområdet. Det kan også
være
at
styrke
tilsynet
med
databeskyttelses- og forbruger-
beskyttelsesreglerne
nationalt,
herunder prioriteret fokus på
tech-giganterne i myndighed-
ernes tilsyn og videreudvikling af
nye værktøjer til håndhævelse.
Tech-giganter er allerede i dag
underlagt
regulering
en
række områder inden for bl.a.
databeskyttelses-, cookie- og
markedsføringsområdet, og der er
flere nye EU-krav på vej. For at reg-
uleringen får den ønskede effekt,
er det imidlertid afgørende, at de
forskellige regelsæt håndhæves
effektivt.
De fleste tech-giganter i Europa
har etableret sig i Irland. Det
betyder, at tilsynet med tech-gi-
ganterne i mange tilfælde skal
varetages af de irske myn-
digheder.
Danske
og
andre
europæiske
håndhævelsesmy-
ndigheder inden for bl.a. data-
beskyttelses- og forbrugerområ-
det skal således anmode de irske
håndhævelsesmyndigheder
om
at håndhæve reglerne over for
tech-giganterne, selvom det er
danske eller europæiske brugere,
der lider skade.
For bl.a. at komme denne ubal-
ance til livs har Europa-Kommis-
sionen i en række EU-regelsæt
lagt op til centraliseret tilsyn med
de store tech-virksomheder hos
Europa-Kommissionen. Ekspert-
gruppen ser positivt på dette
og mener, at det vil have en god
effekt i relation til tech-gigan-
ternes forretningsmodeller, da
Europa-Kommissionen i højere
grad har ressourcer til at gribe
ind. Det vil samtidig sikre, at der
er ensartet fortolkning af reglerne
og
sagshåndtering
i
tilsynet,
12
13
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0008.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
BEGRÆNSNING AF OG KLARERE VALG
IFT. TECHGIGANTERNES DATAHØST
EKSPERTGRUPPENS ANBEFALINGER OM TECH-GIGANTERNES DATAHØST
Konkret anbefaler ekspertgruppen følgende:
1.1 Aldersgrænsen for samtykke til behandling af persondata rykkes fra 13 til 16 år
1.2 Håndhævelse af databeskyttelses- og cookiereglerne overfor tech-giganterne
1.3 Mulighed for at takke nej til datahøst
Ekspertgruppen anbefaler således, at regeringen tager hul på diskussionen om,
hvorvidt reglerne er indrettet efter brugernes behov og rettigheder i tilstrækkelig
grad, og hvis ikke, hvordan reglerne kan justeres.
Aldersgrænse for samtykke til behandling af
persondata rykkes fra 13 til 16 år
Ekspertgruppen anbefaler at hæve alders-
grænsen for samtykke til behandling af per-
sondata i forbindelse med udbud af informa-
tionssamfundstjenester fra 13 til 16 år, så flere
mindreårige vil kunne nyde godt af den særlige
beskyttelse, GDPR giver. Ved at hæve grænsen,
vil tech-giganterne skulle indhente samtykke fra
forældre for at kunne behandle børns persono-
plysninger, indtil barnet er 16 år. Tech-giganter
som Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat
har i Danmark en aldersgrænse for samtykke
på 13 år – den lavest mulige jf. GDPR, hvor de
enkelte medlemslande har det mulighedsrum,
at de kan lægge sig på mellem 13-16 år. 13 års-
grænsen flugter med amerikansk lovgivning
fra 1996 om børns online privatlivsbeskyttelse
(Childrens Online Privacy Protection/COPPA),
som nu i USA forsøges hævet til 16 år
9
. En række
EU-lande, som Tyskland, Holland og Irland har
fastsat en grænse på 16 år, og EU’s anbefaling er
16 år. Ekspertgruppens anbefaling skal ses i sam-
menhæng med ekspertgruppens anbefaling 4.1
om aldersbekræftelse, da effektiv aldersbekræf-
telse også er afgørende for, at mindreårige ikke
får adgang til tjenester, som de ikke er gamle
nok til at færdes på.
Det er en tilsynsmodel, som også
kendes fra DSA’en og DMA’en.
Fordelen ved at lægge tilsynet
hos Europa-Kommissionen er, at
håndhævelsen over for tech-gi-
ganter ikke vil skulle bero på
enkelte medlemsstaters tilsyns-
myndigheder i de lande, hvor
tech-giganterne er etableret.
Ekspertgruppen anbefaler sam-
tidig, at der arbejdes for, at
Europa-Kommissionen får et
robust og effektivt tilsyn med
tilstrækkelige
ressourcer
og
faglighed til effektivt at føre tilsyn.
Det gælder både ift. allerede ved-
tagne regler som DMA og DSA,
men også ift. potentielt kom-
mende håndhævelsesopgaver til
Kommissionen.
Ekspertgruppen noterer deru-
dover, at det fortsat er vigtigt
med et robust dansk tilsyn med
databeskyttelsesreglerne
ift.
den nationale håndhævelse med
snitflader til tech-giganter.
Det følger både af databeskyt-
telsesreglerne samt cookiere-
glerne, at dataindsamling kræver
samtykke. Omfattende og kompl-
ekse vilkår kan imidlertid gøre det
uklart for brugeren, hvad der reelt
gives samtykke til.
Det vil derfor være hensigtsmæs-
sigt,
at
samtykkereglerne
gentænkes, så brugerne får et
bedre indblik i, hvad de reelt
samtykker til, når de accepterer
samtykkeerklæringer.
De senere år er der set eksem-
pler på afgørelser fra europæiske
og nationale tilsynsmyndigheder
på dette område. Det irske data-
tilsyn udstedte f.eks. en bøde til
Instagram på 405 mio. euro, og
udtalte i den forbindelse, at virk-
somheder, der behandler per-
sonoplysninger om mindreårige,
skal være ekstra opmærksomme,
idet børn fortjener en helt særlig
beskyttelse ifølge GDPR . Lige-
ledes er der behov for et se på,
om reglerne for dataminimering
7
efterleves, herunder om tech-gi-
ganternes eksisterende praksis
for datahøst er lovlig efter GDPR.
Effektiv håndhævelse af eksister-
ende regler er afgørende, da
flere af de anvendte praksisser
i udgangspunktet allerede kan
være ulovlige
8
. Ekspertgruppen
ønsker, at håndhævelsen af disse
regelsæt styrkes, så det sikres, at
reglerne efterleves.
Mulighed for at takke nej til
datahøst
Ekspertgruppen anbefaler, at der
stilles krav om, at det skal være
muligt for brugerne at få adgang
til at anvende tech-giganternes
tjenester uden at afgive data
mhp. profilering og tracking. Det
skal gælde uanset om adgangen
sker gennem app, browser eller
på anden vis, og brugerne skal
Håndhævelse af databeskyttelsesregler over for
tech-giganterne
Ekspertgruppen anbefaler, at der sættes større
fokus på håndhævelse af databeskyttelses-
reglerne overfor tech-giganterne både på
europæisk plan og på nationalt plan. Det anbe-
fales således, at der på EU-plan arbejdes for,
at Europa-Kommissionen bliver håndhævende
myndighed overfor tech-giganterne ift. GDPR.
14
15
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0009.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
kunne takke nej til datahøst på
en let og gennemskuelig måde. På
nuværende tidspunkt er det kun
muligt at benytte sig af tech-gi-
ganternes tjenester, hvis man
accepterer brugerbetingelser eller
cookies og dermed samtykker til
deres indsamling og anvendelse
af data. Samtidig er det svært
at gennemskue, hvad man som
bruger accepterer. Man bør som
bruger på f.eks. et socialt medie
kunne undgå tracking.
Eksempler på designpraksisser, er funktioner
som autoplay, infinite scroll, streaks, notifika-
tioner og påmindelser om, at man ”går glip af
noget”
10
. Indholdet på tech-giganternes tje-
nester er yderligere optimeret til, at brugerne
interagerer mest muligt med det, hvilket kan
føre til, at provokerende, følelsesmæssigt og
misvisende indhold får en prominent placering
på platformene
11
. Denne del behandles sepa-
rat i afsnittet vedr. mere effektiv kontrol med
tech-giganternes evne til at forudsige og påvirke
adfærd.
mod dem. Det kan f.eks. ske
ved, at praksisser, som vur-
deres at være manipulerende
eller vildledende forbydes
markedsføringslovgivningen.
i
Fastholdelsesmekanismer slået
fra som standardindstilling
Ekspertgruppen anbefaler, at der
stilles krav til, at udvalgte digitale
tjenester, f.eks. sociale medier,
har funktioner, så som autoplay,
notifikationer, algoritmisk ”feed-
visning” mv. slået fra som stan-
dardindstilling med mulighed for
efterfølgende at vælge fasthold-
elsesmekanismerne til. For at
brugerne kan forstå de enkelte
funktioner, bør disse forklares i et
let og forståeligt sprog, ligesom
der kan stilles krav om, at brug-
erne skal tage aktivt stilling til
hver enkelt fastholdelsesmeka-
nisme, så det undgås, at brugerne
får mulighed for ”blindt” at tage
samlet stilling til flere funktioner
under ét samlet samtykke. Der-
BEGRÆNSNING AF TECH-GIGANTERNES
BRUG AF FASTHOLDELSESMEKANISMER
EKSPERTGRUPPENS ANBEFALINGER OM TECH-GIGANTERNES BRUG AF
FASTHOLDELSESMEKANISMER
Konkret anbefaler ekspertgruppen følgende:
2.1 Fastholdelsesmekanismer slås fra som standardindstilling
2.2 Tidsbegrænsning for børns brug af sociale medier
2.3 Neutralitetsknap og indsats mod skadelige designpraksisser
Ekspertgruppen anbefaler således, at regeringen på europæisk plan arbejder for,
at det bliver muligt for brugerne at tage aktivt stilling til fastholdelsesmekanismer
samt initiativer, der kan gøre brugerne bevidste om eget tidsforbrug på sociale
medier.
Fastholdelsesmekanismer kan have negative
konsekvenser for brugerne ved at være manip-
ulerende såvel som afhængighedsskabende
12
.
For især børn og unge kan der være behov for
beskyttelse mod disse mekanismer med henblik
på at styrke deres autonomi og selvbestem-
melse. Flere undersøgelser peger på, at der kan
være en sammenhæng mellem unge med lavt
selvværd og brugen af sociale medier som Ins-
tagram
13,14
. Samtidig bliver brugerne ikke gjort
klart og tydeligt opmærksom på mekanismerne
og konsekvenserne af tidsforbruget, for eksem-
pel hvordan det understøtter tech-giganternes
forretningsmodeller.
Forsknings-,
vidensgrundlag
og
fokus
på,
udover bør der stilles krav om, at
det skal være nemt for brugerne
løbende at ændre deres valg for
hver enkelt funktion.
hvordan brug af sociale medier påvirker trivsel
er under udvikling. Indtil der foreligger tilstræk-
kelig viden herom, foreslår ekspertgruppen, at
der anvendes et forsigtighedsprincip, hvorfor
brugere i videst muligt omfang skal beskyttes
mod fastholdelsesmekanismer.
Tidsnotifikation
sociale medier
ved
brug
af
Forretningsmodellen for de ydel-
ser, som visse tech-giganter
udbyder, er bygget på at fastholde
brugerne på platformene så lang
tid som muligt, og få dem til at
interagere så meget på platfor-
men som muligt.
Tech-giganter bruger design-
praksisser til at fastholde bru-
gerne, som i nogle tilfælde kan
være manipulerende, vildledende,
medføre et uhensigtsmæssigt
stort tidsforbrug bag skærmen,
eller som tilskynder brugerne til
at vende tilbage til platformen.
Ekspertgruppen ønsker derfor at stille klare
krav til tech-giganternes designpraksisser, og at
brugerne selv får reel mulighed for at til- eller
fravælge fastholdelsesmekanismer Endelig skal
brugerne være bedre oplyst om, hvilke fast-
holdelsesmekanismer de udsættes for, og børn
og unge skal i videst muligt omfang beskyttes
Nye tal fra 2023 viser, at danske
børn i alderen 9-14 år, på trods
af aldersbegrænsning på 13 år,
har et dagligt tidsforbrug på 1
time og 18 minutter på TikTok
og 1 time 36 min på YouTube
15
,
mens danske unge i alderen
16
17
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0010.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
16-17 år har et dagligt tidsfor-
brug på sociale medier på 5 timer
og 28 minutter
16
. Om end resul-
taterne af forskning i sociale
mediers indflydelse på trivsel
ikke giver et entydigt billede, er
der undersøgelser som tyder på
en sammenhæng mellem sociale
medier og mistrivsel
17
.
Ekspertgruppen anbefaler på den
baggrund, at der indføres krav
om tidsnotifikation på udvalgte
digitale platforme, f.eks. sociale
medier, så der kommer en
tidsnotifikation efter et nærmere
fastlagt dagligt forbrug. Konk-
ret vil det betyde, at man som
bruger efter at have brugt f.eks.
to timer på en tjeneste får en
notifikation. Anbefalingen er et
forsøg på særligt at adressere
problematikken omkring danske
børn og unges høje tidsforbrug
på platforme med de i det oven-
for nævnte forretningsmodel-
ler. Anbefalingen bør ikke stå
alene som værn mod højt tids-
forbrug, men kan i samspil med
andre værktøjer, såsom effektiv
aldersbekræftelse
(anbefaling
4.1) og fastholdelsesmekanismer
slået fra som standardindstill-
ing (anbefaling 2.1), medvirke til
at give brugeren mulighed for at
få bedre kontrol med deres tids-
forbrug. Man kan også overveje
mere indgribende former for
tidsbegrænsning så som en tvun-
gen pause, når det fastlagte for-
brug overskrides.
Neutralitetsknap og indsats mod
skadelige designpraksisser
Ekspertgruppen anbefaler, at
regeringen arbejder for, at der
i EU stilles krav om, at tech-gi-
ganterne indfører en ”neutral-
itetsknap”. Knappen skal tillade
brugerne at nulstille alle visning-
spræferencer, som er baseret
på platformens algoritmer og de
data, som platformen har ind-
samlet om brugeren. I stedet
skal brugeren have vist opslag/
nyheder/indhold i kronologisk
rækkefølge. Det vil også kunne
betyde, at brugeren ikke bliver
anbefalet nye venner, forbindel-
ser, begivenheder eller grup-
per baseret på anbefalinger af
platformen.
Ekspertgruppen
anbefaler
samtidig, at der laves indspil
til Europa-Kommissionen ift.
aggressive og vildledende online
designpraksisser,
som
fast-
holder brugere og fratager bru-
gere autonomi på sociale medier
og i gaming. Helt konkret kan
der f.eks. særligt arbejdes for, at
flere aggressive designpraksisser
kategoriseres som forbudte han-
delspraksisser. Herudover anbe-
faler ekspertgruppen, at regerin-
gen aktivt kommer med input
omkring afhængighedsskabende
designpraksisser samt tech-gi-
ganternes forretningsmodeller i
forbindelse med Europa-Kom-
missionens evaluering af direk-
tivet om urimelig handelspraksis.
Det anbefales særligt, at ordlyden
af direktivet justeres for at imødekomme, at
tech-giganternes forretningsmodeller ofte hviler
på indsamling af data fra brugerne og ikke på
betaling fra brugerne.
MERE EFFEKTIV KONTROL MED TECH-
GIGANTERNES EVNE TIL AT FORUDSIGE OG
PÅVIRKE ADFÆRD
EKSPERTGRUPPENS ANBEFALINGER OM TECH-GIGANTERNES BRUG AF
FASTHOLDELSESMEKANISMER
Konkret anbefaler ekspertgruppen følgende:
3.1 Forbud mod profilering på baggrund af personoplysninger
3.2 Krav til udvikling af algoritmer
3.3 Præcisering af tech-giganters ansvar for deres algoritmer
3.4 Forsker- og medieadgang til tech-giganters data
Ekspertgruppen anbefaler således, at regeringen på europæisk plan arbejder på initiativer, der øger
kontrollen med brugen af algoritmer og personalisering i indholdsanbefalinger.
Tech-giganternes tjenester har flere indbyggede
funktioner, som kan påvirke både normer og
fællesskaber og generelt anvendes til både at
forudsige og påvirke adfærd. Selvom forsknin-
gen ikke er entydig
18
, er der en lang række stud-
ier, der peger på, at sociale medier har bidraget
til politisk polarisering i samfundet
19,20,21
.
Algoritmernes filtrering samt personalisering af
indhold kan medføre, at forskelligt indhold vises
til forskellige brugere. Indhold, som har en pro-
vokerende eller følelsesladet udformning, opnår
derudover hurtigere interaktioner
fra brugere og kan derfor spre-
des hurtigt
22
. Det kan øge frag-
menteringen og polariseringen i
befolkningen
23
. Samtidig er der
eksempler på, at anbefalingsme-
kanismer kan føre brugerne til
mere ekstremt indhold. Eksem-
pelvis har brugere, der søger på
indhold vedr. fitness og sundhed
oplevet at blive anbefalet ind-
hold og fællesskaber omkring
selvskade og anoreksi
24,25,26
.
18
19
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0011.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
Tredjeparter kan samtidig ud-
nytte, at brugernes adfærd
kan påvirkes. Der er set flere
eksempler på, at fremmede
stater eller kriminelle forsøger
at bruge tech-giganternes plat-
forme til at påvirke valg, den
offentlige samtale og tilliden
til demokratiske institutioner
gennem spredning af mis- og
desinformation
27
. Den seneste
udvikling på området for gene-
rativ kunstig intelligens og chat-
bots accelererer blot denne
udvikling yderligere og under-
streger behovet for, at der bliver
sat ind på denne dagsorden.
Der er derfor behov for et opgør
med de negative effekter af den
algoritmiske styring af informa-
tion. Ekspertgruppen anbefaler
således, at der på europæisk
plan arbejdes på initiativer, der
øger kontrollen med brugen af
algoritmer og personalisering i
indholdsanbefalinger.
Forbud mod profilering på baggr-
und af personoplysninger
Ekspertgruppen anbefaler, at der
indføres et generelt forbud mod
automatisk behandling (profil-
ering) af personoplysninger på
tech-giganters tjenester. Med
DSA’en indføres et forbud mod
at anvende målrettet reklame på
grundlag af automatisk behan-
dling (profilering) af mindreåriges
personoplysninger. Ekspertgrup-
pens anbefaling vil således være
en udvidelse af kravene i DSA’en,
så der indføres et generelt
forbud mod målrettet reklame
baseret på profilering af person-
oplysninger uanset aldersgruppe.
Dette blev forsøgt af en koali-
tion af EU-parlamentarikere og
organisationer
28
.
intelligens ift. datakvalitet for at undgå bias ifm.
ændringer af eksisterende eller lancering af nye
algoritmer. Det kan både være med til at skabe
gennemsigtighed og styrke tilsyn med nye algo-
ritmer, der lanceres, men det kan også være med
til øge sikkerheden i nye algoritmer, inden de
lanceres.
til brug for forskning, der har til
formål at identificere og forstå
systemiske risici. Det foreslås
således at udvide dette, så for-
skere kan opnå i videre omfang
at få adgang til tech-giganternes
data og ikke kun ift. de aspekter,
som tech-giganterne selv vurderer
kan udgøre systemiske risici. Der-
udover bør publicistiske medier
have adgang til egne data hos
tech-giganterne. For at under-
støtte forsker- og medieadgangen
til data bør der også stilles krav til
platformene i forhold til at sikre
vejledning samt simple, effektive
og brugervenlige processer, når
forskerne og medierne anmoder
tech-giganterne om data. Andre
rettighedshavere bør få nem og
gratis adgang til data, der vedrører
det indhold, som de ejer.
Præcisering af tech-giganters ansvar for deres
algoritmer
Ekspertgruppen anbefaler, at hensynet bag
tech-giganters ansvarsfrihed for ulovligt ind-
hold på egne platforme evalueres i EU-regi, når
det kommer til indhold, der er blevet fremmet
af algoritmiske anbefalingsmekanismer. I samme
ombæring kan der undersøges fordele og ulemper
ved at udvide tech-giganters ansvar, så de ikke er
ansvarsfri for indhold, som platformen har pro-
moveret via en algoritme. Brugen af algoritmiske
anbefalingssystemer kræver, at tech-giganterne i
højere grad gøres ansvarlige for deres algoritmers
(negative) indvirkning på brugernes grundlæg-
gende rettigheder.
Krav til udvikling af algoritmer
Ekspertgruppen anbefaler, at der
stilles krav til forudgående kon-
sekvensanalyse og kontrol med
tech-giganternes algoritmer. Det
kan være ved at stille krav til
sikkerheden i tech-giganternes
udvikling og brug af kunstig
Forsker- og medieadgang til tech-giganters data
Ekspertgruppen anbefaler, at forsker- og mediead-
gangen (for f.eks. anerkendte forskningsinsti-
tutioner og publicistiske medier, der er tilmeldt
Pressenævnet) til tech-giganternes data udvides.
Med DSA’en har forskere adgang til oplysninger
20
21
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0012.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
TECH-GIGANTERNES ANSVAR IFT. BØRN
OG UNGES ADGANG TIL PLATFORME
MED IKKE-ALDERSSVARENDE INDHOLD
SKÆRPES
EKSPERTGRUPPENS ANBEFALINGER OM TECH-GIGANTERNES ANSVAR
IFT. BØRN OG UNGES ADGANG TIL PLATFORME MED IKKE-ALDERSSVA-
RENDE INDHOLD
Konkret anbefaler ekspertgruppen følgende:
4.1 Krav om effektiv aldersbekræftelse
4.2 Videreudvikling af det digitale indre marked med fokus på børn og unge
4.3 Indførelse af alderssvarende adfærdskodeks ifm. databeskyttelsesreglerne
Ekspertgruppen anbefaler således, at regeringen arbejder for effektive aldersve-
rificeringsløsninger, der effektivt beskytter børn og unge mod ikke-alderssvarende
indhold.
Ekspertgruppen ønsker, at tech-giganternes tje-
nester som udgangspunktet skal være sikre for
børn. Tjenesterne skal imidlertid også have plads
til indhold, som er egnet til voksne, da en af de
store udfordringer er, at børn og voksne deler det
samme digitale rum. Der skal således findes løs-
ninger, der både tilgodeser beskyttelsen af børn
samt hensynet til børns og voksnes ytrings- og
informationssikkerhed. Der er således behov for
effektive mekanismer til aldersbekræftelse.
Ekspertgruppen ønsker derfor, at det afsøges,
hvilke løsninger til at beskytte børn mod ikke-
alderssvarende indhold, vil være effektive.
Ekspertgruppen er opmærksom på, at regeringen
vil igangsætte et arbejde med en hvidbog med ini-
tiativer, der kan beskytte børns færden på nettet
samt en Kommission for det gode børne- og ung-
domsliv, hvor fokus også er på sociale medier og
det digitale liv, og hvor digital dannelse formentlig
adresseres bedre. Ekspertgruppen beskæftiger sig
i denne delafrapportering ikke med digital dan-
nelse, da det ses som en indsats, der kun giver
mening på bagtæppet af de øvrige og mere struk-
turelle og institutionelle reguleringstiltag, som
ekspertgruppen foreslår.
får mulighed for at downloade. En
anden løsning kan være, at man
med inspiration fra Frankrig og
Tyskland stiller krav om, at platfor-
mene ved log-in indfører alders-
verifikation, som af myndighed-
erne vurderes effektiv, og at der
kan blokeres for platformene af
telecom-tjenester, hvis udbyderne
ikke efterlever kravene om alders-
verifikation. De tyske myndigheder
har f.eks. godkendt Yoti, der ud-
byder ansigtsgenkendelsesværktø-
jer og anvender kunstig intelligens
til at estimere alder. Yoti benyttes i
dag af de største pornosider og er
også ved at blive udrullet af Meta
på dets tjenester
34
. Ved indførelse
af aldersbekræftelse sender sam-
fundet et signal, ligesom der er
gjort med aldersbegrænsninger på
alkohol og tobak. Det vil naturlig-
vis være muligt at omgå alders-
bekræftelse med VPN-forbindel-
ser, eller ved at forældrene giver
børnene adgang, men det ligger
i tråd med, at børn og unge også
har mulighed for at skaffe både
alkohol og tobak, selvom det ikke
er lovligt. Anbefalingen ligger i
tråd med en lignende anbefaling
fra nordisk tænketank for tech og
demokrati
35
.
En stadig større del af børn og
unges liv foregår online. Danske
undersøgelser fra både 2018 og
2022 har vist, at fysisk samvær
med andre unge for både 11-15-
årige har været markant og støt
faldende gennem de sidste 30 år,
mens online kontakt derimod er
steget
29
,
30
.
Visse former for indhold på plat-
forme kan enten være ulovligt
eller direkte skadeligt for børn,
men børn har alligevel adgang til
det
31
. Det kan have konsekven-
ser ift. både trivsel, ensomhed,
kropsopfattelse, identitets- og
kulturdannelse mv., når børn
møder ikke-alderssvarende ind-
hold. Mange af de mest populære
sociale medier har en alders-
grænse på 13 år for at oprette
en bruger med fuld adgang til
indhold. Antallet af børn under
13 år på sociale medier kendes
dog reelt ikke, da det er op til
virksomhederne selv at vælge,
hvordan de vil kontrollere alder.
På trods af at f.eks. YouTube har
en officiel aldersgrænse på 13
år
32
, så viser en undersøgelse fra
Gallup at 70 pct. af danske børn
i 7-12 årsalderen bruger YouTube
dagligt .
33
Krav om effektiv aldersbekræftelse
Ekspertgruppen anbefaler, at der udvikles effe-
ktive aldersbekræftelsesværktøjer, så børn og
unge kun kan få adgang til tjenester med alders-
varende indhold. På den vis vil brugere skulle
bekræftes som voksne, før de får adgang til
tjenester, der er designet på en særlig vis eller
rummer indhold, som ikke er egnet til børn. Det
kan eksempelvis ske ved, at der i europæisk regi
stilles krav om bekræftelse af alder ved download
af apps og spil via app stores o.l. Konkret vil det
indebære, at man som bruger i forbindelse med
download af en app skal anvende et godkendt
aldersverificeringsværktøj, f.eks. den kommende
fælleseuropæiske wallet-løsning eIDAS, før man
22
23
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0013.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
Videreudvikling af det digitale
indre marked med fokus på børn
og unge
Ekspertgruppen anbefaler, at der
laves indspil til Europa-Kommis-
sionen til evaluering af DSA med
henblik på en videreudvikling af
det digitale indre marked. Flere
anbefalinger i denne delafrap-
portering er velegnede som ind-
spil til videreudvikling af det
digitale indre marked, men i
denne anbefaling er der fokus
på, hvordan det digitale indre
marked kan gøres mere egnet til
børn og unge. Det anbefales at
lave følgende indspil:
1.
Skærpede krav til identifika-
tion og håndtering af sys-
temiske risici for grundlæg-
gende rettigheder med fokus
på uafhængigt og eksternt
tilsyn,
Krav til, at det er lige så
nemt at anmelde indhold,
som det nu er at ’like’ og
dele indhold,
Inaktivering af anmeldt ind-
hold, der er under behan-
dling hos tech-giganter, så
det f.eks. ikke er muligt at
videredele indholdet,
I den forbindelse er det også vigtigt, at DSA’ens
krav om hurtig handling ift. anmeldelser imøde-
kommes i praksis, og særligt hvis det vedrører
børn og unge.
Indførelse af alderssvarende adfærdskodeks ifm.
databeskyttelsesreglerne
Ekspertgruppen anbefaler, at der på enten
nationalt eller europæisk niveau indføres et
adfærdskodeks (Age Appropriate Design Code),
som skal knytte sig til de eksisterende regler
i GDPR med inspiration fra Storbritannien,
Californien og Holland. Det britiske adfærdskod-
eks indeholder 15 standarder for onlinetjenester,
der behandler data fra britiske børn, uanset hvor
udbyderen af tjenesten er etableret. Kodekset
lægger vægt på, at udbydere af tjenesterne skal
efterleve adfærdskodekset, selvom børn ikke er
målgruppe eller bruger på tjenesten. Det er til-
strækkeligt, at børn sandsynligvis vil få adgang
til tjenesten
36
. Kodekset skal kræve et niveau af
“højt privatliv” som standardindstilling, give mere
forældrekontrol, flere informationer til barnet og
sikre mod brugen af vildledende designmønstre,
såkaldte ”dark patterns”, som presser børn til at
give unødvendige personlige data eller svække
eller deaktivere deres privatlivsbeskyttelse.
2.
3.
4.
Fokus på håndhævelsen af
hurtig og effektiv nedtag-
ning af ulovligt indhold, i
særdeleshed hvis indholdet
vedrører eksempelvis bør-
nepornografisk
materiale
eller andet ulovligt indhold
med børn.
24
25
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0014.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
EKSPERTGRUPPENS
SAMMENSÆTNING
Ekspertgruppen har ved afgivelse af denne delafrapportering haft følgende
sammensætning:
Mikkel Flyverbom (formand),
Copenhagen Business School
Lars Thinggaard,
Tech for Life
Lone Sunesen,
TV MIDT/VEST
Mie Oehlenschläger,
Tech & Childhood
Miriam Michaelsen,
Medierådet for Børn og Unge
Pernille Tranberg,
DataEthics
Rebecca Adler-Nissen,
Københavns Universitet
Rikke Frank Jørgensen,
Institut for Menneskerettigheder
Sune Lehmann,
Danmarks Tekniske Universitet
Thomas Bolander,
Danmarks Tekniske Universitet
Peter Svarre,
digital strateg, foredragsholder og forfatter
Erhvervsministeriet har udgjort ekspertgruppens sekretariat i samarbejde med andre
relevante ministerier, herunder Udenrigsministeriet, Justitsministeriet, Kulturministeriet
og Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet.
27
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0015.png
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
DEMOKRATISK KONTROL MED TECH-GIGANTERNES FORRETNINGSMODELLER
EKSPERTGRUPPENS
KOMMISORIUM
De internationale tech-giganter
har en meget stor indflydelse
på samfundslivet, økonomien og
almindelige menneskers hverdag
både nationalt og internationalt.
Regeringen har igangsat en ræk-
ke initiativer, men der vil forsat
være brug for politisk udvikling
og nye tiltag.
Regeringen nedsætter på den
baggrund – som led i regerin-
gens udspil ”Tech-giganter: mere
retfærdig konkurrence og bedre
forbrugerbeskyttelse” fra august
2021 – en ekstern ekspertgrup-
pe. Ekspertgruppen får til formål
at understøtte regeringens
arbejde med at håndtere pro-
blemstillinger, som er forbundet
med tech-gigant-dagsordenen
i et nationalt og internationalt
perspektiv.
Tech-giganterne opererer som
oftest ud fra en forretnings-
model, der er baseret på at
indsamle så meget data om
deres brugere som muligt. Det er
i praksis umuligt for brugerne at
vide, hvilke data som de frivilligt
og ufrivilligt har videregivet til
tech-giganterne, samt hvordan
disse anvendes til videresalg,
markedsføring mv.
Mange af de mest udbred-
te online platforme er ejet af
internationale tech-giganter, og
forum for kommunikation og
den offentlig debat i dag. På den
måde får tech-giganterne en
stor indflydelse på spillereglerne
i den offentlige debat og demo-
kratiske samtale.
Ligeledes er der også udfordrin-
ger i forbindelse med spredning
af ulovligt og skadeligt ind-
hold, unfair konkurrencevilkår,
skatteforhold, digital mistrivsel
hos børn og unge, uigennemsig-
tige algoritmer og polariserende
mekanismer. Yderligere udfordrer
tech-giganterne også ordentlige
arbejdsmarkedsvilkår, herunder
særligt lønmodtagerrettigheder
Endelig spiller tech-giganterne
en stigende udenrigs- og sik-
kerhedspolitisk rolle i kontekst
af den fortsatte teknologiske
stormagtsrivalisering mellem
USA og Kina, hvorfor det vil være
vigtigt at balancere kritisk dialog
med perspektiver på muligheder
for vidensdeling, innovation og
samarbejde.
Opgavebeskrivelse
Ekspertgruppen skal overordnet fungere som
forum for drøftelse af strukturelle problemstil-
linger, hvor tech-giganternes forretningsmodel
udfordrer vores samfund, kultur, økonomi, trivsel
mv. I forlængelse heraf vil regeringen have mulig-
hed for at anmode ekspertgruppen om at forhol-
de sig til og vurdere konkrete sager og dilemmaer
inden for tech-dagsordenen.
Konkret skal ekspertgruppen:
Drøfte udfordringer ved tech-giganternes
forretningsmodel og dens konsekvens for
det danske samfund, herunder for den de-
mokratiske samtale.
Komme med oplæg til, herunder belyse
mulige positive såvel som negative konse-
kvenser, hvordan den demokratiske kontrol
med tech-giganterne, herunder med særligt
fokus på deres forretningsmodel, kan styr-
kes.
Identificere andre problemstillinger for det
danske samfund i lyset af de strukturelle
udfordringer, der følger af tech-giganternes
forretningsmodel samt kvalificere disse og
deres konsekvenser for det danske sam-
fund.
Fremlægge forslag og konkrete anbefalinger,
herunder overveje om det skal løses i na-
tionalt eller EU-regi, til håndtering af disse
problemstillinger.
Inddrage og drøfte internationale erfaringer
i arbejdet, for at sikre en ansvarlig teknolo-
gisk udvikling, der understøtter Danmarks
demokrati, vel-stand og sikkerhed i en glo-
balt forbundet verden.
Den enkelte ressortminister har
mulighed for at fremsætte ønske
om, at ekspertgruppen kan ind-
drages i forhold til konkrete pro-
blemstillinger og dilemmaer inden
for dennes ressortområde.
Ekspertgruppen skal i sit arbej-
de sikre løbende inddragelse af
Dataetisk Råd.
Organisering
Ekspertgruppens formand og
medlemmer udpeges personligt
af erhvervsministeren. Ekspert-
gruppen forventes at bestå af
12 medlemmer med ekspertise
og erfaring inden for tech-gigant
dagsordenen.
Ekspertgruppen nedsættes i før-
ste omgang for en toårig periode.
Ekspertgruppen vil blive sekretari-
atsbetjent af Erhvervsministeriet.
Baggrund
Konsekvenserne af tech-gigan-
ternes udvikling og indflydelse
har betydning på en lang række
områder, herunder på skatte-,
kultur- og konkurrenceområdet.
Fælles for de store tech-giganter
er, at deres indtog på det danske
marked er båret af en stor ef-
terspørgsel på deres ydelser fra
både virksomheder og borgere.
Tech-giganters tilstedeværelse
og udvikling medfører dog sam-
tidig en række udfordringer, som
også har grænseoverskridende
karakter.
28
29
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0016.png
KILDELISTE
1.
2.
2020-01-14 Out Of Control final-v2 (forbruk-
erradet.no)
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/
ad-aspi/2020-09/TikTok%20and%20We-
Chat.pdf?7BNJWaoHImPVE_6KKcBP1JRD-
5fRnAVTZ=
https://gking.harvard.edu/files/gking/fi-
les/50c.pdf
https://www.fbi.gov/wanted/cyber/rus-
sian-interference-in-2016-u-s-elections
https://www.newsguardtech.com/misinfor-
mation-monitor/march-2022/
https://foreignpolicy.com/2022/08/22/infor-
mation-warfare-in-russias-war-in-ukraine/
Det irske datatilsyn udsteder bøde til Insta-
gram på 405 millioner euro (datatilsynet.dk)
https://edpb.europa.eu/system/fi-
les/2023-02/edpb_03-2022_guidelines_on_
deceptive_design_patterns_in_social_me-
dia_platform_interfaces_v2_en_0.pdf
https://www.reuters.com/legal/transactio-
nal/us-senate-panel-approves-update-chil-
drens-online-privacy-bill-2022-07-27/
Sherman LE, Hernandez LM, Greenfield PM,
Dapretto M. What the brain ’Likes’: neural
correlates of providing feedback on social
media. Soc Cogn Affect Neurosci. 2018 Sep
4;13(7):699-707.
Facebook prioritized ‘angry’ emoji reaction
posts in news feeds - The Washington Post
Anna Lembke (2021): Dopamine Nation-
Finding Balance in the Age of Indulgence,
Headline Book Publishing
Digitale mediers betydning for børn og un-
ges trivsel - Børns Vilkår (bornsvilkar.dk)
Sociale medier giver lavt selvværd og fører
til spiseforstyrrelser (phuset.dk)
https://www.dr.dk/static/docu-
ments/2023/01/24/medieudviklingen2022_
a50af9a5.pdf
Danske unge bruger dagligt over to timer
på TikTok - Dansk Markedsføring (markeds-
foring.dk)
Braghieri et al, 2022, Social media and
Mental Health, American Economic Review,
112(11):3660-3693
Social_media_echo_chambers_and_politi-
cal_polarization.pdf (cambridge.org)
Frenemies (cambridge.org)
24.
25.
20.
21.
The Welfare Effects of Social Media - Ame-
rican Economic Association (aeaweb.org)
A systematic review of worldwide causal
and correlational evidence on digital media
and democracy | Nature Human Behaviour
Facebook prioritized ‘angry’ emoji reaction
posts in news feeds - The Washington Post
Sunstein, C.R. (2018). #republic. Divided
democracy in the age of social media. Prin-
ceton University Press, s. 25, 71f.; Mehlsen,
C. & Hendricks, V.F. (2019). LIKE. Shitstorme,
fake news fear of missing out. What’s not to
like?. Center for Information og Boblestudi-
er (CIBS), Københavns Universitet, s. 167,
https://cfdp.dk/cases/indsigt/det-vrede-in-
ternet-vrede-unge-maend/
https://www.theguardian.com/techno-
logy/2022/dec/15/tiktok-self-harm-study-
results-every-parents-nightmare
https://www.dazeddigital.com/life-cul-
ture/article/57833/1/demystifying-algo-
rithm-social-media-tiktok-eating-disor-
der-self-harm-twitter
‘Troll factory’ spreading Russian pro-war
lies online, says UK | Ukraine | The Guardian
Tracking-Free Ads Coalition (tracking-
freeads.eu)
Møhl, Bo & Lotte Rubæk (2020): Kapitel 6 af
FAQ om Selvskade. Hans Reitzels Forlag
Børn og unge i Danmark – Velfærd og trivsel
2022 (vive.dk)
“The effects of pornography on children
and young people”, rapport af the Australian
Institute of Family Studies (AIFS)
YouTube Servicevilkår: https://kids.youtube.
com/t/terms
https://bornsvilkar.dk/familiensdigitalehver-
dag/youtube/
Meta udtaler, at Yoti på Instagram har
forhindret 96 procent af teenager i at
ændre deres fødselsdato. . https://www.bio-
metricupdate.com/202303/instagram-ta-
kes-yoti-facial-age-estimation-to-euro-
pe-australia-canada-japan
En nordisk tilgang (kum.dk)
Introduction to the Age appropriate design
code | ICO
3.
4.
5.
6.
7.
8.
22.
23.
9.
26.
10.
27.
28.
29.
30.
31.
11.
12.
13.
14.
15.
32.
33.
34.
16.
17.
35.
36.
18.
19.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller. Rapport og anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
2723803_0017.png