Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 110
Offentligt
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Digital forvaltning af 225-timersreglen
11. juni 2023
1. Genstanden for min undersøgelse
Efter medieomtale af forskellige it-problemer med forvaltningen af det skær-
pede rådighedskrav på kontanthjælpsområdet (den såkaldte 225-timersregel)
besluttede jeg den 23. juni 2022 i medfør af ombudsmandslovens § 17,
stk. 2, at indlede en undersøgelse af sagen (ministeriets j.nr. 22-11343 –
2023-2576).
Jeg har modtaget udtalelser fra Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, vedlagt bidrag fra KL og KOMBIT A/S (kom-
munernes it-fællesskab), samt udtalelser fra Frederiksberg, Guldborgsund og
Vejen kommuner. I forlængelse heraf har Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering orienteret mig om en dataanalyse af ydelsesnedsættelser hos
gifte personer undtaget fra 225-timersreglen, ligesom jeg er blevet orienteret
om en revisionsrapport fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO fra
april 2023 om 225-timersreglen (herefter BDO-rapporten).
Jeg har i min gennemgang af myndighedernes udtalelser mv. haft fokus på
de fejl, der er opstået vedrørende uberettiget nedsættelse af hjælp i forhold til
225-timersreglen, herunder it-problemer i tilknytning hertil.
Dok.nr. 22/02507-63/RI og
23/00413
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
2. Kort om 225-timersreglen og forvaltningen heraf
225-timersreglen indebærer, at kontanthjælp nedsættes, hvis en borger har
modtaget hjælp i sammenlagt 1 år eller derover inden for 3 år og ikke har haft
mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 må-
neder. En borger er undtaget fra 225-timersreglen, hvis arbejdsevnen er så
begrænset, at vedkommende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære
Side 1 | 11