Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 110
Offentligt
2722938_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Digital forvaltning af 225-timersreglen
11. juni 2023
1. Genstanden for min undersøgelse
Efter medieomtale af forskellige it-problemer med forvaltningen af det skær-
pede rådighedskrav på kontanthjælpsområdet (den såkaldte 225-timersregel)
besluttede jeg den 23. juni 2022 i medfør af ombudsmandslovens § 17,
stk. 2, at indlede en undersøgelse af sagen (ministeriets j.nr. 22-11343 –
2023-2576).
Jeg har modtaget udtalelser fra Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, vedlagt bidrag fra KL og KOMBIT A/S (kom-
munernes it-fællesskab), samt udtalelser fra Frederiksberg, Guldborgsund og
Vejen kommuner. I forlængelse heraf har Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering orienteret mig om en dataanalyse af ydelsesnedsættelser hos
gifte personer undtaget fra 225-timersreglen, ligesom jeg er blevet orienteret
om en revisionsrapport fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO fra
april 2023 om 225-timersreglen (herefter BDO-rapporten).
Jeg har i min gennemgang af myndighedernes udtalelser mv. haft fokus på
de fejl, der er opstået vedrørende uberettiget nedsættelse af hjælp i forhold til
225-timersreglen, herunder it-problemer i tilknytning hertil.
Dok.nr. 22/02507-63/RI og
23/00413
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
2. Kort om 225-timersreglen og forvaltningen heraf
225-timersreglen indebærer, at kontanthjælp nedsættes, hvis en borger har
modtaget hjælp i sammenlagt 1 år eller derover inden for 3 år og ikke har haft
mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 må-
neder. En borger er undtaget fra 225-timersreglen, hvis arbejdsevnen er så
begrænset, at vedkommende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære
Side 1 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
arbejdsmarked. En undtaget borger kan på ny blive omfattet af 225-timers-
reglen, hvis betingelserne for undtagelse ikke længere er opfyldt.
225-timersreglen administreres af kommunerne. Forvaltningen af reglen er
delt mellem kommunernes ydelseskontorer og kommunernes jobcentre.
Til brug for sagsbehandlingen af bl.a. 225-timersreglen er der i regi af KOM-
BIT og med Netcompany som leverandør udviklet en fælleskommunal it-un-
derstøttelse kaldet Kommunernes Ydelsessystem (herefter KY).
Sagsbehandlingen i ydelseskontorerne af 225-timersreglen er således digita-
liseret gennem KY og den såkaldte snitflade til kommunernes jobcenterløs-
ning (dvs. jobcentrenes sagsbehandlingssystemer). Ordningen indebærer
bl.a., at visse oplysninger videresendes digitalt fra jobcentrenes sagsbehand-
lingssystemer til KY.
Alle kommuner bruger KY. Systemet blev rullet ud i etaper fra juni 2020, hvor
den første kommune tog dele af KY i brug, frem til november 2021, hvor de
sidste kommuner tog KY i brug.
Hvis oplysninger om en borger tyder på, at borgerens hjælp skal nedsættes
efter 225-timersreglen, skal kommunen – senest én måned inden hjælpen
nedsættes – sende et partshøringsbrev til borgeren om, at kommunen agter
at træffe afgørelse om nedsættelse af hjælpen og samtidig opfordre borgeren
til at sende relevante oplysninger.
KY udsender automatisk partshøringsbreve på baggrund af de oplysninger
om borgerens forhold, der er registreret i systemet.
KY udsender ikke automatisk eventuelle efterfølgende afgørelsesbreve. I ste-
det genererer KY automatisk en opgave til sagsbehandleren i kommunens
ydelseskontor, hvis det efter partshøring på baggrund af de foreliggende op-
lysninger fortsat er aktuelt at træffe en afgørelse om nedsættelse af hjælp ef-
ter 225-timersreglen. Sagsbehandleren skal i givet fald selv sende borgeren
et brev om afgørelsen.
I forhold til de fejl, der er opstået ved forvaltningen af 225-timers reglen, har
der været tale om navnlig to hovedproblemstillinger.
Den ene består i, at systemet i en række tilfælde har udsendt partshørings-
breve, selv om der ikke har været grundlag for at nedsætte hjælpen til borge-
ren. Dette har efterfølgende ført til fejlagtige afgørelser om nedsættelse af
borgerens hjælp i tilfælde, hvor borgeren ikke har reageret på den udsendte
partshøring. Dette spørgsmål behandler jeg under pkt. 3 nedenfor.
Side 2 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
Den anden hovedproblemstilling består i, at systemet – efter at have genere-
ret en opgave til sagsbehandleren om at træffe en afgørelse om nedsættelse
af hjælpen – i visse tilfælde automatisk har nedsat hjælpen til borgeren, uden
at der er sendt et afgørelsesbrev om nedsættelsen til borgeren, eller dog før
et sådant afgørelsesbrev er blevet sendt. Dette spørgsmål behandler jeg un-
der pkt. 4 nedenfor.
Derudover er myndighederne også blevet opmærksomme på andre problem-
stillinger i forhold til forvaltningen af området. Dette er kort omtalt under pkt. 5
nedenfor.
3. Fejlagtig partshøring og uberettiget nedsættelse af hjælp
Ultimo 2020 konstaterede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at
der – på tværs af de fleste kommuner – var eksempler på ugifte borgere i
kontanthjælpssystemet, som tilsyneladende uberettiget havde fået nedsat de-
res hjælp som følge af 225-timersreglen, selv om de var undtaget fra reglen
på grund af begrænset arbejdsevne.
Årsagen var angiveligt navnlig, at jobcentrene – som følge af et krav fra Sty-
relsen for Arbejdsmarked og Rekruttering – i forhold til borgere, der var und-
taget fra 225-timersreglen, skulle registrere en slutdato for undtagelsen fra
reglen. Dette førte i en række tilfælde til, at jobcentrene registrerede en slut-
dato, uden at der derved var taget stilling til, om der faktisk var grundlag for at
nedsætte borgerens hjælp fra denne dato. Det førte samtidig til, at KY på
baggrund af de registrerede slutdatoer automatisk udsendte partshørings-
breve om nedsættelse af hjælpen. Hvis borgeren ikke reagerede på partshø-
ringen, og slutdatoen derfor ikke blev korrigeret, traf ydelseskontoret i en
række tilfælde uberettiget afgørelse om nedsættelse af hjælpen til borgeren.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering bad i december 2020 alle kom-
muner om en redegørelse for eventuelle sager, hvor der var sket uberettiget
ydelsesnedsættelse for ugifte borgere.
Styrelsen kontaktede endvidere KL for at få undersøgt, om der var tale om en
teknisk fejl, ligesom styrelsen gjorde kommunerne opmærksom på pligten til
af egen drift at genoptage sager og stille borgerne, som om fejlen ikke var
sket. Kommunerne blev desuden bedt om at være særligt opmærksomme
på, om også gifte borgere kunne have fået nedsat deres hjælp, selv om de
var undtaget fra 225-timersreglen.
Side 3 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
I foråret 2022 konstaterede KOMBIT, at systemunderstøttelsen af 225-timers-
reglen fortsat var mangelfuld. KOMBIT gik derfor i dialog med KL og Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering for at få afklaret, hvordan den rele-
vante lovgivning skulle fortolkes, og systemunderstøttelsen tilrettes.
Det fremgår af det materiale, jeg har modtaget, at kommunerne i maj 2022
havde genoptaget sager om ugifte borgere og var i gang med at tilbagebetale
hjælp til dem. Samlet set forventedes der tilbagebetaling af ca. 19 mio. kr.
fordelt på godt 5.700 sager til borgere, som var undtaget fra 225-timersreglen
på grund af begrænset arbejdsevne, og hvis hjælp uretmæssigt var blevet
nedsat.
Desuden anbefalede KL i maj 2022, at kommunerne – indtil systemerne var
rettet til – var opmærksomme på slutdatoen i systemet. Kommunerne kunne
eksempelvis indtaste en slutdato langt ud i fremtiden, så det blev sikret, at
borgeres undtagelse fra 225-timersreglen ikke ophørte, uden at en sagsbe-
handler havde taget stilling hertil.
I juni 2022 fjernede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering – indtil kom-
munerne havde fundet en varig løsning – kravet om registrering af obligato-
risk slutdato. Herefter kunne en undtagelse fra 225-timersreglen registreres
uden samtidig registrering af en slutdato.
I oktober 2022 iværksatte KOMBIT i KY en såkaldt workaround, som skulle
forebygge risikoen for fejl af den omhandlede karakter. Endvidere indgik
kommunernes overholdelse af 225-timersreglen som et selvstændigt kontrol-
punkt i kommunernes revision for 2021. I forlængelse heraf er det oplyst af
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at det ikke af nogen af de mod-
tagne revisionsberetninger fremgik, at kommunerne manglede at rette op på
eventuel fejladministration. KOMBIT har endvidere efterfølgende iværksat
forskellig informationsvirksomhed om de korrekte sagsbehandlingsrutiner,
herunder om workaround.
Beskæftigelsesministeriet oplyste mig i et brev af 14. oktober 2022 om, at KL
forventede, at kommunerne havde ændret deres sagsgange, således at der
blev administreret efter de gældende regler.
På foranledning af beskæftigelsesministeren gennemførte revisionsvirksom-
heden BDO en såkaldt fokusrevision af kommunernes forvaltning af 225-ti-
mersreglen. Rapporten forelå i april 2023.
Overordnet konkluderer BDO-rapporten, at kommunerne havde haft vanske-
ligt ved at administrere 225-timersreglen i overensstemmelse med lovgivnin-
gen. Nogle af fejlene hang sammen med manglende håndtering af manuelle
Side 4 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
procedurer, men det var også fundet fejl, som bundede i uhensigtsmæssig-
heder i KY’s systemunderstøttelse af den relevante lovgivning. Bl.a. havde
den automatiske udsendelse af partshøringer undertiden indebåret, at der
ikke blev foretaget kvalitetssikring af oplysningerne inden afsendelse.
BDO bemærker også, at en stor del af kommunerne nu har omlagt deres
praksis, så undtagelser fra 225-timersreglen har en åben slutdato eller en
slutdato 12 måneder eller mere fremme i tiden. Den nye praksis er med til at
mindske risikoen for, at personer, der er undtaget fra reglen, uretmæssigt bli-
ver partshørt og får deres hjælp nedsat.
BDO finder, at der i forbindelse med partshøring og afgørelse om nedsæt-
telse af hjælp er behov for en betydelig manuel kontrol af behandlingen af sa-
gerne. Og BDO kommer med en række anbefalinger med henblik på at
styrke sagsbehandlingen i forbindelse med undtagelser fra 225-timersreglen.
BDO anbefaler bl.a., at kommunerne styrker forskellige arbejdsgange og kva-
litetssikring. Det foreslås også, at kommunerne styrker styringen af processer
i forbindelse med såvel partshøringer som afgørelsesbreve om nedsættelse
af hjælp på grundlag af 225-timersreglen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i april 2023 bedt KL om en
udtalelse om BDO-rapportens resultater, herunder om resultaterne også er
kendetegnende for forvaltningen i de kommuner, som ikke er indgået i fokus-
revisionen. KL er samtidig blevet bedt om en handleplan for, hvordan kom-
munerne vil rette op på forvaltningen af 225-timersreglen.
I april 2023 udarbejdede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering en da-
taanalyse om ydelsesnedsættelser hos gifte personer undtaget fra 225-ti-
mersreglen. Dataanalysen afdækkede, at 234 personer fordelt på 73 kommu-
ner havde fået deres hjælp nedsat, samtidig med at de umiddelbart var und-
taget fra 225-timersreglen. Disse nedsættelser af hjælp udgjorde samlet
1,8 mio. kr. Knap 76 pct. havde fået fuld tilbagebetaling. Tilbage udestod en
endelig afklaring af 55 personers sager.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har bedt KL om en redegørelse
for kommunernes validering af disse 55 sager og opfordret til, at kommu-
nerne løbende monitorerer og følger op på mulige uretmæssige nedsættelser
af borgernes hjælp som følge af 225-timersreglen.
Side 5 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
4. Automatisk nedsættelse af hjælp uden forudgående
afgørelse
Som nævnt har der også været tilfælde, hvor KY automatisk har nedsat hjælp
som følge af 225-timersreglen, uden at nedsættelsen forinden har været kon-
trolleret af en sagsbehandler, og uden at der forinden eller dog samtidig med
nedsættelsen er sendt et afgørelsesbrev om nedsættelsen til borgeren.
I januar 2023 informerede KL Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
om, at der var tale om en fejl i designet af KY. Det blev oplyst, at fejlen ville
blive rettet hurtigst muligt ved at fjerne automatikken i systemet, således at
nedsættelser ikke kan forekomme, uden at der er truffet afgørelse herom
over for borgeren.
Ligeledes i januar 2023 skrev Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til
KL, at det var en gyldighedsbetingelse for nedsættelse af ydelsen, at kommu-
nen havde truffet en afgørelse herom over for borgeren. Efter styrelsens op-
fattelse kunne en systemunderstøttelse, der automatisk nedsætter ydelsen,
uden at der er sendt en afgørelse herom, indebære ulovlig systemunderstøt-
telse. Styrelsen anmodede derfor KL om at redegøre for, ”hvorledes der vil
blive rettet op på en sådan ulovlig systemunderstøttelse i KY”. Samtidig ind-
skærpede styrelsen ”[g]rundet sagens alvor” over for kommunerne, at de i sa-
ger om 225-timersreglen skulle træffe en afgørelse forud for eventuel ned-
sættelse af hjælpen. Styrelsen anmodede også kommunerne om at være op-
mærksomme på, om der var sket ydelsesnedsættelse uden afgørelse, og i gi-
vet fald af egen drift at efterbetale berettigede beløb til borgerne.
KL har på den baggrund i et brev til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring anført, at det er særdeles uheldigt og uacceptabelt, at borgere har fået
nedsat deres ydelse, uden at der er blevet truffet en afgørelse. KL har også
anført, at organisationen er helt enig i sagens alvor. Kommunerne er derud-
over af KL blevet opfordret til at sikre, at de følger en såkaldt workaround,
indtil systemfejlen rettes, med henblik på at undgå uretmæssig automatisk
nedsættelse af hjælpen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil over for KL og kommunerne
følge op i forhold til implementeringen af de kortsigtede initiativer og arbejdet
med nødvendige systemtilpasninger, ligesom styrelsen vil følge op på kom-
munernes genopretning og tilbagebetaling i de sager, hvor der er sket uret-
mæssig nedsættelse af hjælp. Styrelsen har bedt KL om en status på kom-
munernes arbejde med genopretning og tilbagebetaling i de sager, hvor hjæl-
pen er blevet nedsat uden en forudgående afgørelse.
BDO har i sin rapport anført, at systemunderstøttelsen i KY ikke kunne sikre
en tilstrækkelig sikkerhed i administrationen af reglerne, og at KY ikke levede
Side 6 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
op til de generelle krav til offentlige it-systemer, som fremgår af ombudsman-
dens Myndighedsguide (se herom pkt. 7 nedenfor). Som nævnt i pkt. 3 oven-
for har BDO anbefalet, at kommunerne styrker styringen af processer i forbin-
delse med afgørelsesbreve om nedsættelse af hjælp på grundlag af 225-ti-
mersreglen. BDO har således anbefalet, at alle kommuner etablerer arbejds-
gange og procedurer, der kan sikre, at der altid laves et afgørelsesbrev i for-
bindelse med nedsættelse af hjælp, at afgørelsesbrevet altid sendes inden
nedsættelsestidspunktet, og at KY’s funktionalitet tilpasses med samme for-
mål.
5. Flere problemstillinger ved forvaltningen af 225-
timersreglen
BDO har som nævnt ovenfor anført, at fokusrevisionen viser, at kommunerne
har vanskeligt ved at forvalte 225-timersreglen i overensstemmelse med lov-
givningen. Der er som led i undersøgelsen fundet en række udfordringer,
som også indebærer fejl, der har både ydelsesmæssige og retssikkerheds-
mæssige konsekvenser for de borgere, som er omfattet af reglerne, herunder
fejl ud over de anførte ovenfor under pkt. 3 og 4.
BDO har fundet 11 væsentlige fejltyper i kommunernes arbejde med forvalt-
ning af 225-timersreglen, hvoraf fem fejltyper har stor betydning for udbeta-
ling af hjælp og de omfattede borgeres retssikkerhed. Fejlene optræder i for-
bindelse med vejledning af borgerne, stillingtagen til undtagelser og forlæn-
gelser, varsling, partshøring og afgørelser.
Fejlene bunder ifølge BDO dels i manglende registreringer eller manglende
håndtering af manuelle procedurer, dels i uhensigtsmæssigheder i systemun-
derstøttelsen.
I forhold til opfølgningen på de konstaterede fejl henviser jeg til BDO-rappor-
tens pkt. 1.5 og det anførte herom ovenfor under pkt. 3 og 4.
6. Afrapportering til Folketinget
Skiftende beskæftigelsesministre har orienteret Folketingets Beskæftigelses-
udvalg og besvaret spørgsmål fra Folketinget om forskellige fejlkilder i KY, li-
gesom den daværende beskæftigelsesminister i februar 2022 var i samråd
om sagen.
Således oplyste ministeren i maj 2022 til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
bl.a., at der var tale om et omfattende antal sager, hvor udsatte borgere ikke
Side 7 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
havde fået de penge, som de havde krav på. Endvidere blev udvalget i ja-
nuar 2023 oplyst om, at man var blevet opmærksom på, at KY automatisk
havde nedsat ydelser, uden at ydelsescentret i den relevante kommune
havde truffet afgørelse herom. Ministeren oplyste samtidig, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering havde indskærpet over for kommunerne, at
det var deres ansvar at sikre en lovmedholdelig administration og systemun-
derstøttelse.
I april og maj 2023 orienterede beskæftigelsesministeren Folketingets Be-
skæftigelsesudvalg om de igangværende initiativer for at rette op på kommu-
nernes administration af 225-timersreglen. Hun udtrykte utilfredshed med og
stærk bekymring over, at BDO-rapporten havde konstateret så mange fejl i
kommunernes forvaltning af 225-timersreglen og i systemunderstøttelsen
heraf.
Beskæftigelsesministeren har over for Folketingets Beskæftigelsesudvalg an-
ført at se med stor alvor på oplysningerne om, at der er sket nedsættelse af
en borgers hjælp, uden at der over for borgeren er truffet afgørelse herom.
Ministeren har betegnet dette som ”ulovlig administration”.
7. Retsgrundlaget
Det er et grundlæggende krav, at offentlige it-systemer kan understøtte en
korrekt anvendelse af den relevante lovgivning, herunder af forvaltningsret-
lige regler og principper.
En forsvarlig tilrettelæggelse af udviklingen af nye it-systemer til det offentlige
forudsætter således bl.a., at myndighederne sikrer, at både materielle og for-
melle krav til sagsbehandlingen indtænkes ved indførelsen af digital sagsbe-
handling, og at man er meget omhyggelig med at tage stilling til, hvorledes
det nye it-system skal udformes for at kunne overholde disse regler i de for-
skellige forløb, som sagerne kan tænkes at ville få.
For at kunne sikre, at et it-system er egnet til at understøtte sagsbehandlin-
gen på et forvaltningsområde, må myndigheden – inden it-systemet tages i
brug – sikre sig, at systemet fungerer korrekt. Myndigheden skal i den forbin-
delse overveje, om – og i givet fald hvordan – it-systemet skal virke i samspil
med andre it-systemer og med manuel sagsbehandling.
Det vil i almindelighed være en forudsætning for at kunne sætte et it-system
forsvarligt i drift, at myndigheden ved testning af systemet i relevant omfang
har undersøgt, om det fungerer i den sammenhæng, hvori det skal anvendes.
Side 8 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
2722938_0009.png
Ombudsmanden har flere gange kritiseret, at it-systemer er blevet sat i værk,
selv om de var behæftet med væsentlige mangler, og peget på, hvordan
dette kan have negative retssikkerhedsmæssige konsekvenser for borgerne.
Jeg henviser til
FOB 2014-24, FOB 2019-17, FOB 2022-12
og
FOB 2023-7
(på ombudsmandens hjemmeside) samt til
overblik #13
om generelle forvalt-
ningsretlige krav til offentlige it-systemer i Myndighedsguiden på ombuds-
mandens hjemmeside.
8. Mine bemærkninger
Efter at jeg i juni 2022 iværksatte min undersøgelse af den digitale forvaltning
af 225-timersreglen, har de involverede myndigheder, KL og KOMBIT fået et
klarere overblik over, hvilke fejlkilder der er forbundet med KY’s systemun-
derstøttelse af 225-timersreglen, herunder i relation til partshøringer, uberetti-
get nedsættelse af hjælp og tilfælde, hvor hjælp er blevet nedsat uden forud-
gående manuel kontrol og afgørelsesbrev herom (pkt. 3-4 ovenfor). Der er
desuden afdækket andre typer af fejl i forvaltningen af området (pkt. 5 oven-
for). Dette er – sideløbende med min undersøgelse – bl.a. sket i forbindelse
med den eksterne undersøgelse fra revisionsfirmaet BDO som Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering har indhentet på foranledning af Beskæftigel-
sesministeriet.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har løbende påtalt de konstate-
rede fejl i forvaltningen af området, og beskæftigelsesministeren har både før
og efter afgivelsen af BDO-rapporten udtrykt utilfredshed med og bekymring
over mængden af fejl. Endvidere har beskæftigelsesministeren orienteret Fol-
ketinget om situationen. KL har erklæret sig enig i sagens alvor og udtalt, at
det er særdeles uheldigt og uacceptabelt, at borgere har fået nedsat deres
ydelse, uden at der er blevet truffet en afgørelse.
Jeg deler denne vurdering.
Jeg finder det således bekymrende, at et stort antal borgere uberettiget har
fået deres ydelser nedsat.
Efter min opfattelse rejser mængden og karakteren af de konstaterede fejl al-
vorlige spørgsmål om, hvorvidt KY blev sat i drift, før det i tilstrækkeligt om-
fang var sikret, at KY ville understøtte en lovlig forvaltning af 225-timersreg-
len. Det gælder bl.a. for spørgsmålet om, hvilket samspil mellem de automati-
serede systemhandlinger og den manuelle sagsbehandling der var krævet for
at sikre en lovlig forvaltning. Herudover er jeg er enig med Styrelsen for Ar-
Side 9 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
bejdsmarked og Rekruttering i, at det er forbundet med risici, når et borger-
rettet it-system udformes således, at det automatisk kan nedsætte ydelsen,
uden at der sendes en afgørelse herom.
Jeg kan imidlertid også konstatere, at myndighederne, KL og KOMBIT sidelø-
bende med min undersøgelse selv har taget en række initiativer for at korri-
gere og imødegå de problemer og fejl, som er blevet identificeret i forvaltnin-
gen af 225-timersreglen.
Jeg forstår også, at KL og kommunerne har iværksat yderligere fremadret-
tede initiativer, og at Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering vil følge op på sagen. Det er i den forbindelse min vurde-
ring, at BDO-rapporten kan bidrage som grundlag for, at myndighederne kan
få tilrettet KY, optimeret sagsgange, herunder samspillet mellem de automati-
serede systemhandlinger og den manuelle sagsbehandling, korrigeret fejlbe-
handlede sager og imødegået fremtidige fejl på området.
I forhold til de udtalelser jeg har modtaget fra Frederikssund, Guldborgsund
og Vejen kommuner, har Beskæftigelsesministeriet anført, at kommunernes
tilkendegivelser bekræfter billedet af forvaltningen og systemunderstøttelsen
af 225-timersreglen, som BDO har beskrevet. Jeg går på den baggrund ud
fra, at der som led i myndighedernes opfølgning på fokusrevisionen også vil
blive taget højde for de forhold, som kommunerne er kommet ind på i deres
udtalelser til mig.
På baggrund af det anførte er det samlet set min vurdering, at en fortsat un-
dersøgelse fra min side næppe kan fremskynde identifikationen og udbedrin-
gen af de omhandlede fejl og mangler yderligere. Jeg har derfor besluttet
ikke at foretage mig mere i sagen på det foreliggende grundlag.
Jeg vil imidlertid fortsat følge udviklingen i sagen, og jeg vil i forbindelse med
min behandling af konkrete sager være særligt opmærksom på, om eventu-
elle fejl kan henføres til KY.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering vil orientere mig, når styrelsen har modtaget KL’s validering af sa-
ger om nedsættelse af hjælp for gifte personer, der samtidigt var undtaget fra
225-timersreglen. Styrelsen vil også give mig en ny orientering, når styrelsen
har modtaget KL’s udtalelse og handleplan om resultaterne af fokusrevisio-
nen.
Side 10 | 11
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 110: Udtalelse fra Ombudsmanden om Digital forvaltning af 225-timersreglen
2722938_0011.png
Dette brev vil sammen med en nyhed om sagen blive offentliggjort på min
hjemmeside.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Frederiksberg Kommune
Guldborgsund Kommune
Vejen Kommune
KL
KOMBIT A/S
Side 11 | 11