Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 109
Offentligt
Hej Lisbeth
Jeg så lige dit stillede spørgsmål til Marie Bjerre i salen i dag.
Det ville betyde meget for mig at nogen får taget stilling til, inden d. 30.6 hvor nemid lukker ned, til hvad os
uden mitid skal gøre. Jeg ved jeg kæmper en kamp herude, sammen med andre, vi er ikke mange, men vi er
her. Jeg forstod der var noget på vej?
Jeg arbejder i hjemmeplejen som SSA i [navngiven] kommune. Der er dumpet en mail ind på min
arbejdsmail om at de vil overføre min data? Så vi skal overgå til mitid erhverv? Jeg har ikke mitid. Har
henvendt mig til den projektleder der har sendt mig mailen og bedt om at finde en anden løsning til mig.
Dette svarer han ikke på. Hans svar er at jeg skal se det som om det er et pas, så jeg kan tilgå relevant
dokumentation og FMK. Da dette ikke vil være muligt, er den givet videre til min daglige leder i
hjemmeplejen. Hun henvender sig ligeledes til “[navn]” hun får så en lang smøre, at jeg vil skulle have en
kollega til at tage sig af de opgaver? Og de skal sikre sig min identitet? Den er gået til min distriktsleder. Og
nu er den sendt til juristen i [navngiven] kommune.
Jeg frygter jo lidt at jeg ikke fortsat vil kunne arbejde som social og sundheds assistent, under min
autorisation, både fordi jeg er super glad for at arbejde og der er mangel på os. Jeg kan ikke være den
eneste der oplever det her?
Det bekymrer mig også at se at der i befolkningen, samfundet og i debatten i Folketinget kommer til at lyde
som om at det er underbemidlede, retarderede, analfabeter der ikke ønsker mitid. Jeg er forholdsvis
fornuftig, mor, arbejder, elevvejleder på job, med en mellemlang uddannelse. Der bare ikke ønsker mitid.
Jeg kunne og kan fint leve med nemid.
Allerede nu er jeg privat udelukket til at deltage igennem netbank. Jeg måtte henvende mig til banken, og
lidt skrue bissen på inden det lykkedes, da jeg har børn der ikke er myndige og de lukkede min adgang til at
kunne følge deres konto. Jeg har ikke længere kontrol over at overføre og betale regninger og selv kunne
overvåge mine kontier. En gang i ugen må jeg få en sms på små bidder af info på mine kontier. Jeg lever ok
med at kunne møde op i min bank, der er lukket hele ugen, på nær torsdag. Jeg lever med at stå ude ved
deres automat, som jeg skal køre 14 km ind til, for at trække saldo og hæve kontanter, for at bevare
overblikket. Jeg lever også med at betale 50 kr for at betale et girokort på tanken.
Min netbank og eboks lukkede ned dagen før den officielle lukning, hvis man ikke ønskede mitid. Mine
private kontakter på eboks forsvandt, jeg nåede ikke at hente oplysninger om dem, for at kunne henvende
mig til dem, om at de fremadrettet skulle sende info pr brev. Jeg har kun eboks fra det offentlige pt. Om det
så automatisk lukker ned pr 30.6 ved jeg ikke.