Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 106
Offentligt
Den 26. maj 2023
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådshenstilling om forbedring af udbuddet af digitale færdigheder inden for
uddannelse
KOM(2023)206
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om forbedring af udbuddet af digitale færdigheder inden for
uddannelse den 18. april 2023. Formålet med forslaget er at fremme digitale færdigheder på alle uddannelsesniveauer.
Kommissionen henstiller med forslaget medlemsstaterne til at udarbejde nationale strategier for digital uddannelse, som
skal følges op med nationale mål. En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling, som er en juridisk ikke-bindende retsakt,
vil ikke i sig selv have økonomiske eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen støtter overordnet vigtigheden af
digitale kompetencer, men det er vigtigt for regeringen, at debatten om digitalisering og uddannelse også tager højde for de
mulige negative effekter af eksempelvis øget brug af skærme. Det er således afgørende, at digitale værktøjer har en klar
pædagogisk og didaktisk værdi og ikke er et mål i sig selv. Endelig er regeringen skeptisk over for udarbejdelsen af
nationale strategier med målsætninger for digital uddannelse, da uddannelse er et nationalt anliggende.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om forbedring af udbuddet af digitale
færdigheder inden for uddannelse den 18. april 2023. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 27. april 2023. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 165 og 166. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget til rådshenstilling er en udløber af Kommissionens meddelelse af 30. september 2020 om en
handlingsplan for digital uddannelse 2021-2027 (KOM (2020) 624), ligesom det er en del af
opfølgningen på den strukturerede dialog om digitale færdigheder og uddannelse, som Kommissionen
gennemførte med alle medlemsstater i løbet af 2022.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslag til rådshenstilling om de vigtigste støttefaktorer for
vellykket digital uddannelse (KOM (2023) 205), som blev offentliggjort sammen med denne henstilling.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til rådshenstilling er at fremme digitale færdigheder på alle uddannelsesniveauer,
herunder også på dagtilbudsområdet.
I forslaget henstilles det til medlemsstaterne, at de gennem en tilgang på tværs af ministerier og
myndigheder og sammen med væsentlige interessenter skal udarbejde en national strategi for digital
uddannelse og færdigheder. Medlemsstaterne skal følge op på strategien bl.a. gennem nationale mål for
udviklingen af digitale færdigheder.
Det henstilles endvidere til medlemsstaterne, at de tidligt skal begynde at vejlede lærende i den digitale
verden og tilbyde lige muligheder for at udvikle digitale færdigheder både inden for dagtilbud og på
grundskole- og ungdomsuddannelsesniveau. Desuden bør den tværfaglige tilgang udvides, vurderingen
heraf bør styrkes, og den bør indarbejdes i læreruddannelsen.
Det henstilles ligeledes, at medlemsstaterne støtter uddannelse af høj kvalitet i informatik i skolen bl.a.
ved at samarbejde på EU-plan om udviklingen heraf og overveje oprettelsen af et særskilt fag om