Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 105
Offentligt
Den 26. maj 2023
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådshenstilling om de vigtigste støttefaktorer for vellykket digital uddannelse
KOM (2023) 205
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om de vigtigste støttefaktorer for vellykket digital uddannelse den
18. april 2023. Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at fremme den digitale omstilling af uddannelse i
medlemsstaterne. Kommissionen henstiller med forslaget til medlemsstaterne at udarbejde nationale strategier for digital
uddannelse, som skal følges op med nationale mål. En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling, som er en juridisk ikke-
bindende retsakt, vil ikke i sig selv have økonomiske eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen støtter overordnet
vigtigheden af digitale kompetencer, men det er vigtigt for regeringen, at debatten om digitalisering og uddannelse også tager
højde for de mulige negative effekter af eksempelvis øget brug af skærme. Det er således afgørende, at digitale værktøjer har
en klar pædagogisk og didaktisk værdi og ikke er et mål i sig selv. Endelig er regeringen skeptisk over for udarbejdelsen
af nationale strategier med målsætninger for digital uddannelse, da uddannelse er et nationalt anliggende.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om de vigtigste støttefaktorer for vellykket
digital uddannelse den 18. april 2023. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 27. april
2023. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 165 og 166. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Forslaget er en udløber af Kommissionens meddelelse af 30. september 2020 om en handlingsplan for
digital uddannelse 2021-2027 (KOM (2020) 624), ligesom det er en del af opfølgningen på den
strukturerede dialog om digitale færdigheder og uddannelse, som Kommissionen gennemførte med alle
medlemsstater i løbet af 2022.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslag til rådshenstilling om forbedring af udbuddet af digitale
færdigheder inden for uddannelse (KOM (2023) 206), som blev offentliggjort sammen med denne
henstilling.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at fremme den digitale omstilling af uddannelse i
medlemsstaterne. Rådshenstillingerne omfatter også dagtilbud.
I forslaget henstilles det til medlemsstaterne, at de gennem en tilgang på tværs af ministerier og
myndigheder og sammen med væsentlige interessenter skal udarbejde om en national strategi for digital
uddannelse og færdigheder. Der skal følges op på strategien bl.a. gennem fastsættelse af og opfølgning
på nationale mål for den digitale omstilling af uddannelsessystemerne og udviklingen af digitale
færdigheder.
Det henstilles endvidere, at medlemsstaterne øger effektiviteten af politikken for digital uddannelse ved
at fremme synergier og koordination på alle forvaltningsniveauer og sikrer en tilgang på tværs af
ministerier, myndigheder og interessenter, herunder via regelmæssige dialoger mellem relevante dele af
den offentlige forvaltning, struktureret inddragelse af interessenter og arbejdsmarkedets parter og via
samarbejde med den private sektor og teknologileverandører.