Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2648083_0001.png
Til Folketingets Udvalg for Digitalisering og IT (DIU)
Tillykke med det nye udvalg for Digitalisering og IT.
I Finans Danmark glæder vi os over, at der med nedsættelsen af det nye udvalg
sættes fokus på digitaliseringen af samfundet i Folketinget, så Danmark fortsat
kan være et digitalt foregangsland.
Den finansielle sektor er i mange år gået forrest med digitaliseringen ud fra et øn-
ske om at gøre det nemmere at være bankkunde. Filialen er med mobilbanken
flyttet i baglommen. Der var ved udgangen af 3. kvartal 2022 udstedt knap 9,8
mio. betalingskort, svarende til, at hver borger i gennemsnit har 1,5 betalingskort
til rådighed. Banksektorens fokus i fremtiden er fortsat at udvikle nye løsninger,
der gør det smartere og mere enkelt at være kunde. Fx var vi et af de første
lande i verden til at indføre straksbetalinger. Læs mere om digitalisering og ban-
kerne i publikationen
bankerne-viser-vejen-for-digitaliseringen-i-danmark (epa-
per.dk)
Bankerne samarbejder løbende med andre sektorer og myndigheder om
at sikre en sikker og effektiv digital infrastruktur. Senest med lanceringen af MitID,
der er det største offentlig-private it-projekt til dato, hvor bankerne bruger i størrel-
sesorden 1 mia. kr. på udvikling og drift.
Bankerne har altid arbejdet med sikkerhed. Traditionelt har fokus været fysisk sik-
kerhed. Dette fokus har i dag skiftet til et fokus på trusler om cyberangreb og cy-
berkriminalitet. Eksempelvis har sektoren har derfor etableret et samarbejdsforum
i regi af Nationalbanken, Finansielt Sektorforum for Operationel Robusthed
(FSOR). Bankerne har også et stærkt fokus på at nedbringe risikoen for svindel og
identitetsmisbrug. I 2021 udgjorde svindel i forbindelse med betalinger 330 mio. kr.
Bankerne har – i samarbejde med en række samarbejdspartnere – et fortsat
stærkt fokus på at nedbringe dette misbrug samt på at vejlede og hjælpe kun-
der, der er blevet svindlet.
16. januar 2023
FIDA-481633506-926
Forslag til at styrke digitaliseringen
Bankerne ønsker fortsat at bidrage til, at det danske samfund kan gribe mulighe-
derne ved den stigende digitalisering. Finans Danmark vil derfor gerne præsen-
tere en række forslag, som skal styrke digitaliseringen og nedbringe svindel, til
gavn for den enkelte dansker og samfundet. Vi foreslår følgende:
Fælles offentlig/privat digitaliseringsforum
Baggrund
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Henvendelse af 17/1-23 fra Finans Danmark vedr. forslag til at styrke digitaliseringen
2648083_0002.png
Der kan være betydelige effektiviseringsgevinster og bedre service til borgere og
virksomheder, hvis digitaliseringen styrkes f.eks. via nye fælles platforme og bedre
datadeling. I Norge har man etableret et stående samarbejdsforum om vigtige
digitale processer i det norske samfund mellem det offentlige og bankerne. Det
er baseret på en porteføljetilgang, hvor forummet kommer med forslag til fælles
projektinitiativer. Fordelen ved at have en portefølje frem for enkeltprojekter, er,
at man med en portefølje bedre kan balancere de deltagende parters omkost-
ninger og gevinster på tværs af projekterne.
Finans Danmark forslår, at der etableres et tværgående offentligt/privat forum,
der har til formål at identificere en portefølje af projektidéer til offentlige/private
digitaliseringspartnerskaber på tværs af hele den offentlige sektor.
Forummet skal bestå af private og offentlige parter. Det kunne f.eks. være et
samarbejde om insolvensprocedurer og andre områder.
Bedre hjælp til mindre digitale borgere
Baggrund
Ifølge Danmarks Statistik havde 92 pct. af de 16-74-årige i Danmark i 2021 digital
interaktion med det offentlige. 5 pct. angav, at de ikke kunne finde ud af hvor-
dan, som årsag til ikke at sende oplysninger via digitale selvbetjeningsløsninger.
Det er vigtigt, at vi fortsat sikrer, at vi udvikler gode og brugervenlige løsninger,
som er nemme at bruge for størstedelen af befolkningen. Der er behov for mere
hjælp til digitale udfordrede borgere. Overgangen til MitID har understreget be-
hovet for at hjælpe borgerne med digitale løsninger. Bankerne hjælper hver dag
kunder med at benytte MitID. Vi har en løbende dialog med interessenter om,
hvordan vi bedst kan hjælpe med at bruge digitale selvbetjeningsløsninger.
Finans Danmark forslår, at Borgerservice skal være nøgleaktør i forhold til hjælp til
offentlige digitale løsninger, herunder i forhold til frivillige netværk. Der skal være
IT-vejledere på samtlige Borgerservice. Og der må ikke være ventetider på over
en uge i Borgerservice. Desuden foreslås det, at alle kommuner skal tilbyde udkø-
rende hjælp med it-kompetencer fra Borgerservice eller biblioteker.
Styrk indsatsen mod bekæmpelse af svindel og identitetstyveri.
Baggrund
For at imødegå truslen fra svindlere er der behov for at styrke MitID-samarbejdet
yderligere på tværs af den offentlige og private sektor.
Finans Danmark foreslår, at der etableres en fælles løsning, således at man gen-
nem udveksling af risikodata på tværs af tjenesteudbyderne kan blokere forsøg
på identitetstyveri. Løsningen bygger videre på de risikodata, der i dag udstilles
16. januar 2023
FIDA-481633506-926
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Henvendelse af 17/1-23 fra Finans Danmark vedr. forslag til at styrke digitaliseringen
2648083_0003.png
fra MitID til den enkelte tjenesteudbyder. Løsningsforslaget indebærer etablering
af en fælles løsning, som kommunikerer med de tilsluttede tjenesteudbydere til
MitID. Løsningen skal fokusere på dataindsamling og distribuering af en udregnet
risikoscore, som gør det muligt for tjenesteudbyderne selv at foretage en vurde-
ring af muligt misbrug.
En fælles løsning vil endvidere skabe synergi i forhold til det igangværende ar-
bejde omkring forebyggelse af hvidvask i den finansielle sektor, da identitetstyveri
kan føre til hvidvask. Løsningen forudsætter lovændringer for at kunne muliggøre
den påtænkte informationsudveksling på tværs af tjenesteudbyderne.
MitID som entydig kontrolkilde af højrisikokunders identitetsoplysninger
Baggrund
Myndighederne anerkender MitID som entydig kontrolkilde af identitetsoplysnin-
ger for kunder, der kategoriseres som lav og mellem risiko. I forhold til højrisiko-
kunder er myndighederne ikke ubetinget indstillet på det samme. Myndighe-
derne kræver supplerende identifikation og kontrol.
Finans Danmark foreslår, at det med det sikkerhedsniveau MitID rummer, også
bør være muligt at kunne anvende dette som entydig kontrolkilde ved højrisiko-
kunder. Den stigende udbredelse af digitale løsninger medfører et stort behov for
nem og entydig identifikation. Derfor bør MitID også kunne anvendes for højrisiko-
kunder.
Vi håber, at ovenstående forslag har vakt udvalgets interesse, og vi stiller os selv-
sagt til rådighed i forbindelse med et eventuelt foretræde for udvalget, hvor ide-
erne kan uddybes.
16. januar 2023
FIDA-481633506-926
Med venlig hilsen
Ulrik Nødgaard, adm. direktør
[email protected]
Tlf. 30 16 12 00
Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør
[email protected]
Tlf. 30 16 10 68
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3