Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2690678_0001.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65 - endeligt svar på spørgsmål 54
Offentligt
Ministeren
Finansudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på L 65
spørgsmål 54
I forbindelse med behandlingen af (L 65) Forslag til finanslov for finans-
året 2023 har udvalget i brev af 31. marts 2023 efter ønske fra Pelle
Dragsted (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
L 65
spørgsmål 54:
”Vedrørende
konto 20.55.01 bedes ministeren redegøre for:
1) forskellen mellem den daværende regerings finanslovsforslag for 2023
fra august 2022 og finanslovforslaget for 2023 fra marts 2023,
2) bevillingsfaldet på 234,4 mio. kr. mellem FL22 og FFL23,
3) uddybe, hvordan den samlede bevilling til FGU ændrer sig mellem
FL22 og FFL23, og
4) uddybe, hvordan der
som det fremgår af Børne- og Undervisnings-
ministeriets hjemmeside, at en prioritering af knap 170 mio. kr. årligt til
FGU i 2023 vil svare til en forøgelse af bevillingen til FGU i 2023 på ca.
15 pct.
kan være tale om en samlet forøgelse af bevillingen til FGU, når
konto 20.55.01 er nedskrevet med mere end 200 mio. kr.”
Svar:
Ad 1)
Kontoen 20.55.01. Forberedende grunduddannelse er en aktivitetsstyret
konto, hvor den samlede bevilling på kontoen afhænger af den forven-
tede aktivitet og de tilknyttede takster. Den forventede aktivitet opgøres
på baggrund af en prognose for aktivitetsudviklingen inkl. forudsatte ef-
fekter af evt. politiske initiativer.
Forskellen i bevillingen for § 20.55.01. mellem den daværende S-rege-
rings finanslovsforslag for 2023 (FFL23) fremsat i august 2022 og rege-
ringens FFL23 fremsat i marts 2023, skyldes ændringer i den forventede
aktivitet på FGU, som følge af den konstaterede aktivitet på FGU i 2022,
hvor der ses et fald relativt til 2021. Forskellen udgør 61,6 mio. kr. i
2023, hvilket svarer til en nedjustering på 623 årselever ift. det forven-
tede aktivitetsniveau på FFL23 fra august 2022, jf. tabel 1.
14. april 2023
Sagsnr.: 23/06580
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: KOpi af FIU L 65 - svar på spm. 41-57 om FFL23
2690678_0002.png
Det opdaterede skøn på regeringens FFL23 fra marts 2023 kan henføres
til opdateret aktivitetsdata.
Tabel 1
§ 20.55.01 Forberedende grunduddannelse
Bevilling (mio. kr. 2023-pl)
FFL23 august 2022
FFL23 marts 2023
Ændring (mio. kr.)
Aktivitet (årselever)
FFL23 august 2022
FFL23 marts 2023
Ændring
2023
939,2
877,6
-61,6
2023
9.533
8.910
-623
2024
939,2
877,6
-61,6
2024
9.533
8.910
-623
2025
939,2
877,6
-61,6
2025
9.533
8.910
-623
2026
939,2
877,6
-61,6
2026
9.533
8.910
-623
Kilde: Den daværende S-regerings FFL23 fremsat i august 2022, regeringens FFL23 fremsat i marts
2023 og egne beregninger.
Ad 2) og 3)
Den samlede bevillingsudvikling på FGU fra 2022 på FL22 og 2023 på
FFL23 fra marts 2023 fremgår af tabel 2. Der tages afsæt i bevillingerne
på hhv. §§ 20.55.01., 20.55.02. og 20.55.10. der udgør bevillinger, hvorfra
FGU-institutionerne modtager tilskud. Bevillinger for hhv. FGU-skole-
ydelse og kommunale bidrag vedr. FGU fremgår ikke af opgørelsen, da
disse ikke har indvirkning på FGU-institutionernes tilskud.
Tabel 2
Bevilling i 2023 på FFL23 ift. 2022 på FL22 på Forberedende grunduddannelse (§§
20.55.01., 20.55.02. og 20.55.10.)
Løbende priser i mio. kr.
§ 20.55.01. Forberedende grunduddannelse
§ 20.55.02. Grundtilskud ved forberedende grunduddannelse
§ 20.55.10. Implementering mv. af forberedende grunduddannelse
Total
FL22
2022
1.112,0
219,9
153,1
1.485,0
FFL23
2023
877,6
232,1
249,1
1.358,8
Forskel
2022-2023
-234,4
12,2
96,0
-126,2
Kilde: FFL23 fremsat i marts 2023, FL22 og Betænkning over FFL23 fremsat i marts 2023.
Bevillingsudviklingen udgør i alt forventede mindreudgifter på 126,2
mio. kr. ift. det forventede på FL22.
Bevillingsudviklingen mellem 2022 som forudsat på FL22 og 2023 på
FFL23 for § 20.55.01. Forberedende grunduddannelse på -234,4 mio. kr.
skyldes primært ændring i aktivitetsskøn, hvor der forventes 2.816 færre
årselever i 2023 på FFL23 ift. forventningen i 2022 på FL22. Derudover
skyldes mindreudgiften udmøntning af besparelse på statens konsulent-
forbrug, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2020 af december 2019 og indbudgettering af effektiviseringspotentiale i
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: KOpi af FIU L 65 - svar på spm. 41-57 om FFL23
2690678_0003.png
16. fase af Statens Indkøbsprogram. I modsat retning trækker ny prismo-
del i Statens Administration i 2023 og opregning fra 2022- til 2023-priser,
jf. betænkning for FFL23.
Udviklingen for § 20.55.02. skyldes opregning fra 2022- til 2023-priser og
for § 20.55.10. skyldes udviklingen primært, at der i 2023 er afsat i alt
170,0 mio. kr. til hhv. løft af forberedende grunduddannelse og forsøgs-
ordning med statslig finansiering af elevbetaling ifm. EGU-elevers høj-
skoleophold som følge af
Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti om løft af FGU,
VEU samt ungdomsuddannelser i udkantsområder i 2023 af oktober 2022.
Der-
udover bidrager opregning fra 2022- til 2023-priser til merudgifter. I
modsat retning trækker nedskrivning af midler til kvalitetsudvikling på
forberedende grunduddannelse i 2023 og frem som følge af ovennævnte
aftale. Derudover udløber en række midlertidige bevillinger afsat i forbin-
delse med tidligere politiske aftaler, jf. betænkning for FFL23.
Ad 4)
De 15 pct. refererer til den daværende S-regerings FFL23, hvor der blev
prioriteret 170 mio. kr. årligt i 2023 og 2024 på FFL23 som fremsat i au-
gust 2022. Et løft på 170 mio. kr. ift. de afsatte midler til § 20.55.01 og §
20.55.02. på FFL23 fra august 2022, svarer til en forøgelse på ca. 15 pct.
Nedskrivningen skyldes jf. pkt. 1) justeret aktivitetsskøn og følger af ta-
xameterprincippet, hvor den samlede bevilling på kontoen afhænger af
den forventede aktivitet og de tilknyttede takster. Grundet nedjusterin-
gen i det forventede aktivitetsskøn udgør løftet på 170 mio. kr. i 2023 et
forholdsmæssigt større løft end de ca. 15 pct.
Dele af de afsatte midler er efterfølgende udmøntet ifm.
Aftale om løft af
FGU, VEU samt af ungdomsuddannelser i udkantsområder i 2023
af oktober
2022 mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Alternativet, hvilke er blevet
videreført på regeringens FFL23, hvor der afsættes 170 mio. kr. til FGU i
2023, samt en reserve til FGU og VEU på 185 mio. kr. i 2024 og 165
mio. kr. årligt i 2025 og frem.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3