Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
Kulturprinsen
FORMÅL
•
•
•
Nationalt Udviklingscenter for Børnekultur
At medvirke til at sikre ALLE børns møde med kunst og kultur med lige adgang til inddragelse og
deltagelse
At medvirke til øget synlighed og langsigtede planer for børnekultur indenfor alle institutionsformer
At skabe forståelse for væsentligheden af børnekulturel praksis i Danmark og internationalt
MÅL
•
•
•
•
•
At fremme indsatser, der udvikler og højner kvaliteten af børnekulturel praksis i børns hverdag
At medvirke til udarbejdelse af en national børnekulturstrategi
At skabe tværfaglige projekter, netværk og videndeling mellem kunst og kultur samt børn, undervis-
ning og forskning
At videreudvikle fora for indbyrdes videndeling og sammenhæng i børnekulturel praksis
At udvikle og forankre kompetence i praksis med pædagoger, lærere, kunstnere og kulturformidlere
indenfor kunst og kultur med og af børn
SAMFUNDSVÆRDI
•
•
•
•
•
•
•
Et godt børneliv, hvor alle børn trives, udvikler sig og oplever en tro på egne evner. Børn med livsmod,
som bidrager til de fællesskaber, de indgår i
Inkluderende, præstationsfrie rum, hvor alle kan udforske omverdenen og sig selv
Langsigtet effekt af projektarbejde, hvor tilgange og metoder bliver forankret som ny praksis
Forøget attraktionsværdi i børnekulturelt virke for kunstnere og kulturformidlere
Forøget attraktionsværdi i lærer- og pædagogstillinger gennem ny børnekulturel praksis
Børnekulturens bidrag til bæredygtig udvikling gennem tværfaglig praksis og videndeling
Internationalt udsyn og ny praksis gennem nordisk og europæisk samarbejde
EKSEMPLER PÅ AKTIVITETER
•
•
•
•
Udvikling af børnekulturel praksis sammen med kunstnere, kulturformidlere, lærere og pædagoger i
dagtilbud, SFO og skole i samspil med uddannelse og forskning
Partnerskab med kunstuddannelser, universiteter samt pædagog- og læreruddannelser
Udvikling og udmøntning af national kunstnerbank og regionale kunstnerlaboratorier
Årlige nationale konferencedage: kunst og kultur i dagtilbud, SFO og skole