Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
Hvad er LegeKunst?
KUNST OG KULTUR I DE YNGSTES HVERDAG
LegeKunst er udviklet af Kulturprinsen ud fra mange års erfaring med kunst og kultur i dagtilbud. LegeKunst er metoder
til i praksis at arbejde med et nyt mindset, der styrker dagtilbuddenes arbejde med de ’nye’ begreber i den
pædagogiske læreplan: leg, dannelse og nye fællesskaber. Legekunst gør op med den tradition, hvor kunstnere blot
skal ’undervise børnene’ i deres kunstneriske fagligheder. Når LegeKunst er en succes, skal såvel børn som pædagoger
opleve nyt mod til kreativitet – alle skal opleve, at de faktisk godt selv kan arbejde med kunstneriske processer og
materialer i hverdagen.
• LegeKunst er pt. Danmarks største børnekulturprojekt i udbredelse: 4-5 kommuner og et UC i hver region i
hele landet samt alle 11 kommuner i Region Nord arbejder fra 2019-23 med LegeKunst.
• Danmarks største i volumen: LegeKunst berører 20.000 børn, 2.000 pædagoger, 8.000 pædagog-
studerende og ca. 100 kunstnere/musik- og kulturskoleundervisere/ kulturinstitutionsformidlere.
• Danmarks største i børnekulturelle projektøkonomi: samlet budget på 75 mio.kr. over 4 år. Heraf kommer
27 mio. kr. fra Nordea-fonden og 41 mio. kr. kommer fra de deltagende kommuner.
• 10.7 mio. kr. går til syv forskningsprojekter tilknyttet UC’erne og DPU – heraf to ph.d.-studerende.
• Lars Geer Hammershøj, DPU er LegeKunst-forskningskoordinator og ansvarlig for de to ph.d.-studerende.
LegeKunst skaber forandring i hverdagen
Det bemærkelsesværdige ved LegeKunst er det store (og nu gennem forskning og praksiseksempler belyste) foran-
dringspotentiale, som LegeKunst indebærer med kombinationen: nysgerrighed, leg og kunst.
På hjemmesiden:
www.legekunst.nu
kan du høre aktører i LegeKunst fortælle:
• Ja, LegeKunst har forandret mig: som kunstner, som musikskoleunderviser, som kulturinstitutionsformidler, som
pædagog, som leder, som forsker.
• Ja, LegeKunst skaber præstationsfrie rum, inklusion af alle børn, nye vaner, trivsel, dannelse, og motivation.
En fortælling fra LegeKunst:
”Vi
har en meget stille pige, der begyndte at blomstre op, synge umotiveret og gå foran i vores LegeKunst og i hverdagen.
En dreng ville ikke være med, han har svært ved at koncentrere sig. Han sad den første gang og kiggede på, rendte rundt
og lavede alt muligt andet, derefter var han med og sang og spillede. En anden dreng, som er meget stille, endte med at
få så meget selvtillid, at han hoppede rundt og legede alle dyrene ud fra dyrelyde.”
Citat: afdelingsleder Liselotte Knudsen.
Prof. Anne Bamford (UK) følger LegeKunst som kritisk, international forsker, og hun taler om LegeKunst som en
enestående dansk model, der har stort potentiale for international eksport på linje med Reggio Emilia-pædagogik.
Anne Bamford udtaler på LegeKunst-følgegruppemøde (nov. –‘21) bl.a.:
‘LK is a success because of how it has been designed and structured. You have come up with good Danish design…
LK needs to continue for longer, not just until 2023… You have to be able to investigate and develop further.’