Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Til medlemmerne af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Den 28. februar 2023
Kære medlemmer
Jeg sender jer hermed den årlige beretning fra formandskabet for Rådet for Børns Læring.
Vi har i beretningen for 2022 sat fokus på relationskompetence i dagtilbud. Relationskompetence er en
central del af den pædagogiske kernefaglighed, og vi ved, at dygtigt pædagogisk personale med stærke
relationskompetencer er afgørende for, at børn oplever trygge læringsmiljøer, hvor de udvikler sig og
trives. Et fælles professionelt sprog og forståelse af relationskompetence er vigtig, da det kan styrke de
faglige fællesskaber og den løbende refleksion i og omkring den daglige praksis. Det kræver en indsats
på flere fronter. Pædagoguddannelsen og uddannelsen til pædagogisk assistent skal styrkes, der skal
være fokus på kompetenceudviklingsforløb for
hele
personalegruppen i daginstitutioner, og der skal
være et ledelsesmæssigt fokus på relationskompetence i den enkelte institution. Det er vigtigt, da
daginstitutionerne skal understøtte
alle
børn og have de nødvendige kompetencer til at bekæmpe social
ulighed og sikre vellykket inklusion. Derfor anbefaler vi også, at uddannelserne får et større fokus på
specialpædagogik og arbejdet med børn i udsatte positioner.
I beretningen dykker vi også ned i de store rekrutteringsudfordringer, der er på daginstitutionsområdet.
De store udfordringer kræver løsninger nu og her, og der er ingen lette løsninger, men behov for en
samlet buket af initiativer. Vi anbefaler, at børne- og undervisningsministeren i samarbejde med
relevante parter tager initiativ til at udarbejde en samlet national handlingsplan, der indeholder en række
initiativer, der på både kort og lang sigt sikrer nok uddannet pædagogisk personale til at opretholde høje
normeringer og et højt uddannelsesniveau. Der er brug for at styrke relationskompetencen både i
praksis og i uddannelserne. Og der er behov for at flere uddanner sig til pædagoger eller pædagogiske
assistenter, hvis alle vores børn skal opleve et dagtilbud af tilfredsstillende kvalitet.
God læselyst!
Med venlig hilsen
Else Sommer
Formand for Rådet for Børns Læring