Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling), Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 9, BUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2643076_0001.png
Årsberetning fra Læreruddannelsens censorformandskab 2022
 
 
Censorformandskabet for Læreruddannelsen udarbejder årligt en beretning baseret på både statistiske og
kvalitative data, som led i uddannelsens kvalitetssikring. De kvalitative data er hentet fra censorernes
rapporter fra knap 2.000 prøver i perioden fra 1. september 2021 til 31. august 2022.
Karakterstatistikker indgår almindeligvis som en del af det statistiske materiale, men i lighed med de seneste
tre år er der tekniske problemer i forhold til statistikkernes validitet, hvorfor de ikke kan fremvises.
Samlet set udtrykker censorerne tilfredshed med den faglige kvalitet i uddannelsen i forhold til de gældende
bestemmelser. Men de kvalitative uddybninger af censorernes vurderinger vidner i stigende grad om nogle
gennemgående bekymringer og kritikpunkter i forhold til Læreruddannelsen af 2013.
Moduliseringen, som blev indført med bekendtgørelsen i 2013, finder censorerne ikke befordrende
for uddannelsens faglige kvalitet. Med det aktuelle aftaleforlig om en reform af Læreruddannelsen
afskaffes moduliseringen, og det skulle blive muligt at vende tilbage til et mere sammenhængende
studieforløb.
Uddannelsens pædagogiske fagområde ser ikke ud til at være
markant
styrket (UFM, aftaletekst
2013) ved sammenlægningen af alle de pædagogiske discipliner. Selve faget pædagogik er stort set
forsvundet i uddannelsen, og studiet af de øvrige pædagogiske fag synes at være i konkurrence om
de studerendes opmærksomhed. I år er i særdeleshed efterspørgslen efter almendidaktiske indsigter
og kompetencer stor blandt censorerne.
Fagdidaktikken er blevet styrket med Læreruddannelsen af 2013, men censorerne opfordrer til et
mere afbalanceret forhold mellem fagdidaktikken og den studerendes faglige viden i faget, der ikke
har tilsvarende tyngde.
Samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionerne og skolerne understøtter konkret uddannelsens
professionsrettethed og ser ud til at være bedst fungerende, når praktiklærerne er efteruddannede.
Den faglige kvalitet i bachelorprojekterne fremmes gennem vejledning af en vejleder fra både
uddannelsens undervisningsfag og fra det pædagogiske fagområde. De studerendes skriftlige og
akademiske kompetencer skal tilgodeses løbende i uddannelsen og ikke først i det sidste studieår.
Censorformandskabets årsberetning for Læreruddannelsen 2021-2022 er tilgængelig på
www.laerercensor.dk.
Yderligere oplysninger kan rekvireres ved de enkelte censorformænd, hvis mailadresser findes sidst i
årsberetningen, og ved censorformanden
[email protected].
24. oktober 2022
v/ censorformand Benedikte Vilslev Petersen