Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling), Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 9, BUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
Censorformandskabet for Læreruddannelsen
Årsberetning 2021-2022
Årsberetningen fra Læreruddannelsens censorformandskab er nu tilgængelig på hjemmesiden:
www.laerercensor.dk.
Beretningen omfatter perioden fra den 1. september 2021 til den 31. august 2022.
Antallet af eksterne prøver i denne periode er 1.868, og antallet af eksaminerede studerende er
22.807. Der er indgivet 1.793 censorrapporter, hvilket svarer til, at der foreligger en rapport fra 96
% af uddannelsens prøver. Censorrapporterne indeholder både kvantitative og kvalitative data, hvor
censorerne fagligt vurderer og begrunder forhold af betydning for Læreruddannelsens faglige
kvalitet, som den viser sig ved prøverne. Censorer forholder sig i rapporterne ligeledes til forhold af
betydning for prøveafvikling.
Censorrapporterne vidner overordnet om tilfredshed med uddannelsens faglige kvalitet og med
gennemførelsen af prøverne. De kvalitative besvarelser bag den samlede vurdering uddyber og
nuancerer de statistiske mønstre og påpeger forhold, som det, i et kvalitetssikringsperspektiv samt
forpligtelsen på ensartet og retfærdig behandling af de studerende, er værd at være opmærksom på.
De vigtigste opmærksomhedsområder i årsberetningen 2022:
For tredje år i træk er det teknisk ikke lykkedes at indhente valide karakterstatistikker til brug for
årsberetningen, så disse meget væsentlige oplysninger indgår desværre ikke i
Censorformandskabets databehandling og analyse af uddannelseskvalitet.
For uddannelsens fire faglige grundelementer er følgende fremhævet som særlige
opmærksomhedspunkter i 2021-2022:
-
Lærerens grundfaglighed: Vidensgrundlaget, det faglige niveau og indhold i pædagogik og
lærerfaglighed ser censorerne i stigende grad på med bekymring. Sammenlægningen af de
forskellige pædagogiske fagområder i 2013 synes at have ført til en kompleksitet, som
tenderer til at skygge for et bredt og solidt fagligt, pædagogisk fundament. For KLM gælder
det, at flere censorer efterlyser specificering af litteraturgrundlaget for studiet i faget.
Undervisningsfag: Der er fortsat grund til at være opmærksom på balancen mellem
fagdidaktik og fagfaglighed. Fagdidaktiske kompetencer står stærkt, men fagfagligheden bør
fremmes, og der skal være tid til at arbejde med fagenes færdighedsside.
Desuden opfordres der til at have opmærksomhed på, om tilstrækkeligt mange studerende
vælger de naturvidenskabelige fag og til at have fokus på ensartede prøvevilkår ved fx
hjemmeprøver, sammenhængen mellem delprøver og præcisering af bedømmelseskriterier.
-