Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1
30. januar, 2023
Børne
–
og Undervisningsudvalget
Folketinget
6�½ % af folkeskolens elever henvises til specialtilbud!
- Hvad skyldes det? Hvad kan der gøres?
Momentum oplyser den 26. januar, at nu sker der udskillelse af 6�½% af eleverne i folkeskolen. Er
det godt for alle disse elever? Og hvad med de øvrige elever i folkeskolen?
Jeg lavede i 2020 en analyse af folkeskolen over de sidste 40 år og konstaterede, at der gennem hele
perioden var uændret 15
–
20 %, der ikke fik et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen. Jeg angav
en række mulige årsager hertil
1
.
I det følgende vil jeg meget kort i oversigtsform angive en række hovedårsager til, hvorfor det er så
svært at ændre på disse forhold med angivelse af vigtige konklusioner (dette er uddybet i vedlagte
artikel).
Et formål med min henvendelse er ikke mindst at bibringe viden, der kan sikre en forståelse for,
hvorfor der ikke findes hurtige og enkle løsninger. Inklusionsloven fra 2012 og debatten om denne
viser dette tydeligt. Uigennemtænkte ændringer i folkeskolen rammer altid de svageste 15-20 % af
eleverne hårdest. Jeg henviser bl.a. til folkeskolereformen fra 2013 - og nu tales der på en diffus
måde om at
sætte de 1200 skoler fri.
Problemområder
6�½ % af folkeskolens elever er udskilte
–
er det godt?
Det er det højeste niveau af udskillelse af elever nogensinde, og det fortsætter måske! Hvad skyldes
denne udvikling? Ansvaret må fordeles mellem forskellige niveauer og instanser
–
samfund, stat,
kommune, skoler, PPR, forældre og pressen. Alle disse parter har også et ansvar for at finde
løsninger, der ændrer denne udvikling.
Vi ved, at udskilte elever generelt får et ringere skoleudbytte, og at de klarer sig dårligere i det
efterfølgende voksenliv med ringere trivsel. Det stiller krav om, at ingen børn bliver udskilte,
medmindre det kan fagligt konstateres, at det er absolut nødvendigt.
Kommunerne løser denne opgaver forskelligt, idet de 6�½ % dækker over en variation mellem de 98
kommuner fra 12,2 % til 2,1% (Tal fra 2021/22
–
Undervisningsministeriet).
Diagnoser
–
er
1 ud af 16 børn ”syge”?
Momentum beskriver, at nu har 6,1 % af børnene fra 5-15 år en psykiatrisk diagnose. Det er en
stigning på 42 % fra 2011 til 2022! Intet tyder på, at denne udvikling er ved at stagnere.
WHOs definition af diagnoser indebærer, at der altid er tale om et øjebliksbillede med stor
1
Nielsen, Bjarne,
Hvorfor er det så svært at udvikle ”Skolen for alle”? Mangler vi viden? Spilder vi ressourcer? Hvad
med PPR?
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. Nr. 1. 2020.