Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Til de på vedlagte liste anførte
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr..: 33 92 50 00
E-mail: karen-
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
4. januar 2023
Sagsnr.: 22/22989
Høring over forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
Børne- og Undervisningsministeriet sender herved ovennævnte udkast til
lovforslag i høring.
Ved lov nr. 880 af 21. juni 2022 vedr. kapacitetsfastsættelse og elevforde-
ling på de gymnasiale ungdomsuddannelser blev det i relation til elevfor-
deling fastlagt, at i de dele af landet, hvor udfordringen med en skæv
elevsammensætning er størst, fordeles ansøgerne på baggrund af foræl-
drenes indkomst, således at disse ansøgere fordeles med udgangspunkt i
deres prioriteter, og hvis der er flere ansøgere end pladser i den ind-
komstkategori, som ansøgeren hører til, får en ansøger, der har kortere
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen, plads forud for
en ansøger med længere transporttid (fordelingszoner). I alle andre dele
af landet fordeles ansøgerne med udgangspunkt i ansøgerens prioriteter,
og hvis der er flere ansøgere end pladser på en institution eller afdeling,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til institutionen
eller afdelingen, plads forud for en ansøger med længere transporttid (af-
standszoner).
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen vil "(t)ilbagerulle afta-
len om elevfordeling fra juni 2021, så kriteriet om forældres indkomst i
elevfordelingen på gymnasier ikke længere er gældende. Der skal i stedet
fordeles efter transporttid. Regeringen vil gå videre med de tiltag, der sig-
ter efter, at gymnasier i de mindre befolkede områder ikke lukker. Rege-
ringen vil præsentere en ny model, der modvirker en skæv elevsammen-
sætning især i de større byer".
Med vedlagte lovforslag foreslås elevfordelingsmodellen justeret på bag-
grund af regeringsgrundlaget, således at alle ansøgere til de gymnasiale
ungdomsuddannelser til skoleåret 2023/24 fordeles efter fordelingskrite-
rierne for afstandszoner, dvs. at prioriteter og transporttid anvendes som