Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2651687_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Børne- og Undervisningsministeriet.
København, den 25. januar 2023.
a
Børne- og Undervisningsministeriet orienterer herved om fordelingen af udlodningsmidlerne til
undervisning, 29.051.840 kr., som det fremgår af punkt b. Udgifterne afholdes af udlodningsfonden
til undervisning, jf. § 07.18.03. Børne- og Undervisningsministeriets fond til undervisning.
Børne- og Undervisningsministeriet fik ved Akt. 280 af 9. juni 2022 Finansudvalgets tilslutning til
at anvende 29.074.461 kr. af udlodningsmidlerne til undervisning til fordeling som projekttilskud
inden for følgende temaer:
Elever med ordblindhed, Voksne med ordblindhed, Inklusion af ordblinde
i værkstedsbaseret undervisning på FGU og erhvervsuddannelserne, Understøttelse af svage læsere
og Bevægelse i grundskolen.
Puljen skulle endvidere udmøntes med:
9,7 mio. kr., dvs. 1/3 af midlerne går til projekter, hvor der udvikles undervisningsmaterialer, herun-
der materialer, aktivitets- og undervisningsforløb til undervisning eller til udvikling af undervisning
inden for temaerne.
19,3 mio. kr., dvs. 2/3 af midlerne går til systematisk indsatsudvikling, som skal bidrage til at kort-
lægge, udvikle, afprøve og/eller udbrede løsninger, der styrker undervisningen inden for temaerne.
Af det samlede beløb er 17.402.255 kr. udmøntet til systematiske indsatser, mens 11.672.206 kr. er
udmøntet til projekter, hvor der udvikles digitale undervisningsmaterialer. Således er der ompriorite-
ret 1,9 mio. kr. fra puljen til systematiske indsatser til puljen til digitale undervisningsmaterialer,
idet der ikke var nok kvalificerede ansøgninger til at anvende det fulde beløb afsat til systematiske
indsatser.
Midlerne er blevet fordelt som følger:
A. Tilskud
I alt
Elever med ordblindhed
(systematisk indsatsudvikling)
Københavns Professionshøjskole
Skrivesucces for ordblinde elever
29.051.840 kr.
b
4.955.330 kr.
DA001023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Orientering om aktstykke om fordeling af udlodningsmidler 2022, fra børne- og undervisningsministeren
2651687_0002.png
2
Elever med ordblindhed
(undervisningsmaterialer)
Derdiedas
Tysk for alle
Social-og Sundhedsskolen Syd
Digitale elementer i naturfag
Grøn S/I
100POTENTIALER: Human oplæsning og dysleksi-tilpasninger
HF & VUC Nord
Bedre hjælp til selvhjælp og sammenhæng – større kobling mellem hjælpe-
midler og fagundervisning for ordblinde og faglærere på hf
Voksne med ordblindhed
(undervisningsmaterialer)
Professionshøjskolen Absalon
Voksne med ordblindhed – om underviserens arbejde med kursistens emo-
tionelle barrierer i læringssituationen - herunder brug af kompenserende it
Inklusion af ordblinde i værkstedsbaseret undervisning på FGU og
erhvervsuddannelserne
(undervisningsmaterialer)
Alvis Gruppen ApS
Alvis
Understøttelse af svage læsere
(systematisk indsatsudvikling)
Ordblindetræning ApS
Læringsforløb for gult testede elever i Esbjerg Kommune
Læseforeningen
Fælles om læsning
Professionshøjskolen Absalon
Fart på - Faglig læsning og skrivning i værkstedsfagene
Viden Djurs - Vid Gymnasier
Fagintegreret Læsetræning
Understøttelse af svage læsere
(undervisningsmaterialer)
Audiologopædisk Forening
Hvordan finder vi elever med alvorlige sprogforståelsesvanskelighe-
der? Nyt redskab til overset elevgruppe
VIA University College
1.041.180 kr.
1.814.800 kr.
779.665 kr.
319.600 kr.
201.971 kr.
907.700 kr.
569.620 kr.
3.000.000 kr.
2.623.847 kr.
3.281.247 kr.
924.840 kr.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Orientering om aktstykke om fordeling af udlodningsmidler 2022, fra børne- og undervisningsministeren
2651687_0003.png
3
Same, same but different - Udvikling af undervisningsmaterialer, der skal
understøtte og styrke svage læseres deltagelses- og kommunikationsmulig-
heder gennem animationspædagogiske metoder
SOSU Østjylland
Multimodalt naturfagsmateriale målrettet svage læsere på SOSU-uddannel-
sens grundforløb
AMU Nordjylland Aalborg
Digitale Læremidler til Læsning 2.0
Bevægelse i grundskolen
(systematisk indsatsudvikling)
Dansk Skoleidræt
Motorik i indskolingen
Bevægelse i grundskolen
(undervisningsmaterialer)
Københavns Professionshøjskole
Motorik, Bevægelse og Musik (MBM)
VIA University College
iMOOW! for de yngste - Leg og motorik der bevæger eleverne.
Videnscenter om handicap
Bevægelse for alle – interaktiv bevægelsesundervisning i indskolingen
B. Restbeløbet
I alt
519.960 kr.
550.000 kr.
1.900.000 kr.
2.500.651 kr.
735.920 kr.
1.108.166 kr.
1.317.342 kr.
22.621 kr.
Der vedlægges fortegnelse (bilag I) over:
• Tilskud, som tilskudsmodtagere under punkt A har fået inden for de sidste fire forudgående år.
f
I henhold til
Lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
forelægges sager om fordeling af udlodningsmidler af børne- og undervisningsministeren direkte for
Finansudvalget.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Orientering om aktstykke om fordeling af udlodningsmidler 2022, fra børne- og undervisningsministeren
2651687_0004.png
4
København, den 25. januar 2023
Mattias Tesfaye
/ Signe Illum Lindegren Pedersen
Til Finansudvalget.