Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2650979_0001.png
4otLfctt
‘‘-°JI-2o23
Til [email protected]
Høringssvar-afstandszoner fra Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening
Lov 880 af 21. Juni 2022 fastlagde nye fordelingskriterier, som skulle sikre en
mere jævn fordeling af elever til de gymnasiale uddannelser ud fra
socioøkonomiske principper. Ved den lejlighed fik en række gymnasier pålagt
ikke at optage elever på første årgang, hvilket betyder, at der de næste to år vil
“mangle” en årgang, og at et skoleår vil slutte med et år uden studenter.
Gymnasierne er blevet kompenseret for det manglende taxametertilskud, som
udelukkelsen af en årgang har betydet (og vil betyde de næste år). Ophævelsen
af loven betyder, at en række elever har måtte vælge et andet gymnasium, end
de ville have gjort uden lov 880.
Elever, med bopæl i højindkomst-ghetto-områder som Gentofte, Nordsjælland
og højindkomstområder omkring Århus, bliver afskåret fra at møde unge, der
ikke kommer med samme socioøkonomiske baggrund.
Det er i vores øjne en uskik at ændre lovgivning, før virkningen af den er
konstateret. Med ophævelse af lov 880 mistes det redskab til en mere ligelig
elevfordeling, der var grundlaget for beslutningen.
Som minimum må det sikres at der fortsat vil være gymnasievalgsmuligheder i
de områder der har været berørt de nu ophævede dele af loven, samt at de
berørte gymnasier kompenseres indtil effekten af nul-året er ophørt
På UUVF-bestyrelsens vegne
Lotte Klein (formand) og Benny Wielandt (næstformand)
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Høringssvar pr. 24/1-23 til lovforslaget om afstandszoner i skoleåret 2023/24.
2650979_0002.png
Danmarks
VejIederorening
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
København den 22. januar 2023
Høring over forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. (Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
Danmarks Vejlederforening takker for muligheden for at afgive høringssvar på lovændringen.
DVF har ingen kommentarer til selve lovændringen.
Vi vil dog gerne komme med en kommentar om processen.
Det at skulle træffe et uddannelsesvalg er en stor ting for de unge mennesker. For at give de unge
så meget ro til at træffe selve valget, er det vigtigt at optagelseskrav, ansøgningsproces,
optagelsesprocedurer mm, er så lette at forstå som muligt. Vi oplever i forvejen at eleverne finder
noget af dette komplekst og ulogisk, I dette skoleår, er der i forvejen blevet brugt en del tid på at
forklare den nye, nu ikke længere gældende elevfordeling. Når man Ønsker at gennemføre ny
lovgivning på meget kort tid, med ændrede formodede ansØgningsfrister mm, er det med til at
skabe uro.
Med venlig hilsen
på Bestyrelsens vegne
Karina Meinecke
Formand
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Høringssvar pr. 24/1-23 til lovforslaget om afstandszoner i skoleåret 2023/24.
2650979_0003.png
Danske
SOSU•skoler
Bestyrelserne
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Danske
SOSUskoler
En uddanne’se i Iivskvalitet
København den 23. januar 2023
Høring over forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almen gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler Bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar i høring over forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almen gymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
-
Foreningerne har ingen bemærkninger til forslaget om at elevfordelingsmodellen justeres således, at elever
til de gymnasiale uddannelser i skoleåret 2023/24 alene fordeles på basis af kriterierne for afstandszoner.
Foreningerne noterer sig, at der er tale om en midlertidig ordning, der alene gælder skoleåret 2023/24, idet
regeringen har til hensigt at fremsætte forslag om en langsigtet model, der modvirker en skæv
elevsammensætning især i de større byer.
Foreningerne anbefaler, at arbejdet med ny langsigtet model igangsættes og tilrettelægges således, at den
kan vedtages i god tid før ikrafttræden. Det er vigtigt både for elevernes uddannelsesvalg og
institutionernes muligheder for vejledning og planlægning.
Herudover har foreningerne ingen bemærkninger til lovudkastet.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e. b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
Bestyrelserne
tlf. 42 41 35 01, e-mail: sosusosu.dk & b-sosu©sosu.dk
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Høringssvar pr. 24/1-23 til lovforslaget om afstandszoner i skoleåret 2023/24.
2650979_0004.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
DEP-AARJK
23. januar 2023 10:23
Karen-Iben Perelman
VS: Høring afstandszoner
-
Fra: Marie Hoif Larsen <[email protected]>
Sendt: 23. januar 2023 10:21
Til: DEP AAR JK <[email protected]>
Cc: Lisa Goth <[email protected]>
Emne: HØring afstandszoner
-
-
Kære Børne- og Undervisningsministerium
FGU Danmark har ikke nogen bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Afstandszoner i skoleåret
2023/24.)
Tak for muligheden for at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Marie Hoif Larsen
Konsulent
FGU Danmark
Mail: [email protected]
Tlf.: 4014 7664
FU DANMARK
Fra: Karen-Iben Perelman <[email protected]>
Sendt: 4. januar 2023 08:16
Emne: Høring over forslag ti) lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse mv. (Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
Til de p vedhæftede høringsliste anførte høringsparter
Herved fremsendes høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse mv. (Afstandszoner i skoleåret 2023/24).
Der vedhæftes høringsbrev, høringsliste og lovudkast.
Frist for eventuelle bemærkninger er onsdag den 25. januar 2023, kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Karen-Iben Perelman