Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
NYHED: Ny undersøgelse: Stor variation i indhold, kvalitet og orga-
nisering af tidlig SFO
[Underrubrik]
En ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) undersøger indhold og
kvalitet i tidlig SFO, og hvordan overgangene til og fra tilbuddet er organiseret.
[Brødtekst]
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har på vegne af Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet undersøgt indholdet af og kvaliteten af overgangsmodellen fra dagtilbud
til fritidstilbud før skolestart, tidlig SFO, samt hvordan overgangene til og fra til-
buddet er organiseret.
EVA har identificeret fem kvalitetskendetegn for tidlig SFO. De fem kvalitetsken-
detegn indkredser, hvad der er særlig vigtigt for at skabe et sammenhængende
børneliv i overgangen fra dagtilbud til tidlig SFO og skole. Kvalitetskendetegnene
er identificeret på baggrund af forskning og interviews med interessenter, forskere
og praktikere.
De fem kvalitetskendetegn er:
1. Tidlig SFO understøtter børns sociale relationer og deltagelse i fællesska-
ber
2. Tidlig SFO har fokus på børns leg og forberedelse til skole
3. Tidlig SFO skaber sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til skole gen-
nem genkendelighed og med afsæt i børnenes perspektiver
4. I tidlig SFO samarbejder pædagogisk personale om overgange gennem vi-
densudveksling med andre fagprofessionelle
5. I tidlig SFO inddrager og samarbejder pædagogisk personale med foræl-
dre.
Overordnet viser undersøgelsen, at der er stor forskel på, hvordan tidlig SFO er
organiseret. Blandt andet angiver 65 procent af lederne, at de i høj grad prioriterer
forældresamarbejdet, fx ved overleveringsmøder eller møder ved overgangen fra
dagtilbud til tidlig SFO. 45 procent af lederne angiver desuden, at personale fra
dagtilbuddet i høj grad eller nogen grad følger med i tidlig SFO efter opstart. 81
procent af lederne angiver, at de i høj grad prioriterer, at børnene er sammen med
en fast gruppe af børn. Størstedelen af de tidlige SFO’er overlader senere på da-
gen de børn, som er tilknyttet den tidlige SFO, til den almindelige gang i resten af
SFO’en, så de små børn er sammen med skolebørn en del af dagen. April og maj
er de måneder, de fleste tidlige SFO’er starter op.
[Faktaboks 2]
23. januar 2023
Center for
Grundskoler /MAVMI
Sags nr..: 22/16339