Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
2650386_0001.png
NYHED: Ny undersøgelse: Stor variation i indhold, kvalitet og orga-
nisering af tidlig SFO
[Underrubrik]
En ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) undersøger indhold og
kvalitet i tidlig SFO, og hvordan overgangene til og fra tilbuddet er organiseret.
[Brødtekst]
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har på vegne af Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet undersøgt indholdet af og kvaliteten af overgangsmodellen fra dagtilbud
til fritidstilbud før skolestart, tidlig SFO, samt hvordan overgangene til og fra til-
buddet er organiseret.
EVA har identificeret fem kvalitetskendetegn for tidlig SFO. De fem kvalitetsken-
detegn indkredser, hvad der er særlig vigtigt for at skabe et sammenhængende
børneliv i overgangen fra dagtilbud til tidlig SFO og skole. Kvalitetskendetegnene
er identificeret på baggrund af forskning og interviews med interessenter, forskere
og praktikere.
De fem kvalitetskendetegn er:
1. Tidlig SFO understøtter børns sociale relationer og deltagelse i fællesska-
ber
2. Tidlig SFO har fokus på børns leg og forberedelse til skole
3. Tidlig SFO skaber sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til skole gen-
nem genkendelighed og med afsæt i børnenes perspektiver
4. I tidlig SFO samarbejder pædagogisk personale om overgange gennem vi-
densudveksling med andre fagprofessionelle
5. I tidlig SFO inddrager og samarbejder pædagogisk personale med foræl-
dre.
Overordnet viser undersøgelsen, at der er stor forskel på, hvordan tidlig SFO er
organiseret. Blandt andet angiver 65 procent af lederne, at de i høj grad prioriterer
forældresamarbejdet, fx ved overleveringsmøder eller møder ved overgangen fra
dagtilbud til tidlig SFO. 45 procent af lederne angiver desuden, at personale fra
dagtilbuddet i høj grad eller nogen grad følger med i tidlig SFO efter opstart. 81
procent af lederne angiver, at de i høj grad prioriterer, at børnene er sammen med
en fast gruppe af børn. Størstedelen af de tidlige SFO’er overlader senere på da-
gen de børn, som er tilknyttet den tidlige SFO, til den almindelige gang i resten af
SFO’en, så de små børn er sammen med skolebørn en del af dagen. April og maj
er de måneder, de fleste tidlige SFO’er starter op.
[Faktaboks 2]
23. januar 2023
Center for
Grundskoler /MAVMI
Sags nr..: 22/16339
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orientering om undersøgelse af indhold og kvalitet i tidlig skolefritidsordning, resumé af undersøgelsen samt nyhed herom, fra børne- og undervisningsministeren rapporten.
2650386_0002.png
Som resultat af undersøgelsen har EVA peget på en række potentialer, der kan
styrke indhold og kvalitet af tidlig SFO som overgangsmodel. Herunder potentia-
ler i at have mere fokus på bl.a. organisering, vidensudveksling og forældresamar-
bejde.
EVA finder med afsæt i kvalitetskendetegnene potentiale for at styrke indhold og
kvalitet af tidlig SFO ved at have mere fokus på følgende:
organisering og betydningen af dette, bl.a. betydningen af faste voksne og
faste grupper af børn for børnenes sociale relationer og deltagelse i fælles-
skaber
arbejdet med andre fokusområder end sociale relationer fx faglige elemen-
ter, kendskab til hverdagsstrukturen og de fysiske rammer samt det pæda-
gogiske personales rolle i leg
personale fra tidlig SFO, der besøger dagtilbud, samt pædagogisk perso-
nale fra dagtilbud, der følger med over i tidlig SFO
møder med forældrene samt indsamling af børneperspektiver, herunder
ønsker og behov fra børnene selv
vidensudveksling med andre fagprofessionelle, herunder om både børn i
udsatte positioner og den resterende børnegruppe
forældresamarbejde, hvor forældrene ikke blot modtager information, men
hvor samarbejdet foregår aktivt begge veje.
[Faktaboks 1]
Sådan er undersøgelsen udarbejdet
Resultaterne bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt SFO- og fritids-
hjemsledere. Spørgeskemaet er udsendt til 1.907 ledere. Styrelsen for It og Læ-
ring (STIL) har på vegne af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) modtaget 1.002
besvarelser. Den opnåede svarprocent er dermed 53 procent. Der er udført en
repræsentativitetstest, hvor population og de faktiske besvarelser sammenlig-
nes. Testen viser, at undersøgelsen er repræsentativ med hensyn til fordeling på
region og kommunetype.
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orientering om undersøgelse af indhold og kvalitet i tidlig skolefritidsordning, resumé af undersøgelsen samt nyhed herom, fra børne- og undervisningsministeren rapporten.
2650386_0003.png
Om tidlig SFO
Tidlig SFO er en udbredt model for overgangen fra dagtilbud til fritidstilbud og skole.
Modellen har mange forskellige betegnelser, bl.a. før-SFO, tidlig SFO, maj-børn, mini-0.
klasse, forårs-SFO, førskoletilbud etc. Over halvdelen af de 1.002 fritidstilbud, der tilbyder
tidlig SFO har deltaget i undersøgelsen.
Børn, der endnu ikke er startet i børnehaveklasse, kan optages i SFO eller fritidshjem, hvis
de har minimumsalderen for optagelse i børnehaveklassen. Minimumsalderen herfor er 4
år og 10 måneder. Tidlig SFO har til formål at give børnehavebørn en harmonisk og fly-
dende overgang fra børnehave til skolen. Det er tiltænkt som værende forberedende og
give børnene et liv i skolen forud for påbegyndelse i børnehaveklasse. Tilbuddene facili-
teres hovedsageligt af skolefritidsordningerne, hvor de i løbet af dagen også ofte indgår
med de elever, der er begyndt i skole.
3