Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
2650385_0001.png
Indhold og kvalitet
i tidlig SFO
Hvad er tidlig SFO?
Tidlig SFO dækker i rapporten over fritidstilbud før skolestart efter folkeskoleloven, lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og dagtilbudsloven. Tidlig SFO kan have mange forskellige
betegnelser, bl.a. før­SFO, tidlig SFO, maj­børn, mini­0.klasse, forårs­SFO, førskoletilbud etc.
I rapporten bruger vi betegnelsen tidlig SFO.
• Mere end halvdelen af de 1.002 fritidstilbud, der har deltaget i undersøgelsen,
tilbyder tidlig SFO. 59 % af fritidstilbuddene angiver, at de har tidlig SFO, mens 41 % angiver,
at de ikke har tidlig SFO.
• Tidlig SFO varierer i omfang
fra små institutioner med 1­20 børn i tidlig SFO til store
institutioner med over 100 børn i tidlig SFO.
• Der er geografiske forskelle på størrelsen af tidlig SFO,
hvor de små tidlige SFO’er typisk
ligger i landkommuner, mens de store typisk ligger i storby­ og hovedstadskommuner.
• April er den måned, flest tidlige SFO’er starter op (41 %),
herefter følger maj
(37 %) og marts med (18 %). Blot 3 % af lederne svarer, at børnene starter i februar eller tidligere
end februar, mens 4 % svarer, at børnene starter i juni.
• Størstedelen af de tidlige SFO’er er slået sammen med resten af SFO’en en del af dagen,
og i 67 % er børnene fra tidlig SFO sammen med resten af SFO’en tre timer eller mere.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har på vegne af Børne- og Under-
visningsministeriet undersøgt indhold og kvalitet i tidlig skolefritidsordning
(tidlig SFO). Resultaterne bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt
SFO- og fritidshjemsledere.
Læs den fulde rapport på: www.eva.dk og www.emu.dk
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orientering om undersøgelse af indhold og kvalitet i tidlig skolefritidsordning, resumé af undersøgelsen samt nyhed herom, fra børne- og undervisningsministeren rapporten.
2650385_0002.png
Kvalitet i tidlig SFO
EVA har identificeret fem kvalitetskendetegn for tidlig SFO. Kvalitets­
kendetegnene er udviklet på baggrund af forskning og interviews med
interessenter, forskere og praktikere. De fem kendetegn indkredser, hvad
der er særlig vigtigt for at skabe et sammenhængende børneliv i over­
gangen fra dagtilbud til tidlig SFO og fra tidlig SFO til skole:
I tidlig SFO
inddrager
og samarbejder
pædagogisk personale
med forældre
Tidlig SFO understøtter børns
sociale relationer og deltagelse
i fællesskaber
5
I tidlig SFO sam­
arbejder pædagogisk
personale om
overgange gennem
vidensudveksling
med andre fag­
professionelle
1
4
kvalitetskendetegn
for tidlig
SFO
5
3
2
Tidlig SFO har fokus
børns leg og
forberedelse til skole
Tidlig SFO
skaber sammenhæng i
overgangen fra dagtilbud til skole
gennem genkendelighed og med afsæt
i børnenes perspektiver
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orientering om undersøgelse af indhold og kvalitet i tidlig skolefritidsordning, resumé af undersøgelsen samt nyhed herom, fra børne- og undervisningsministeren rapporten.
2650385_0003.png
81 %
Sociale relationer og deltagelse
i fællesskaber
Børns leg og forberedelse til skole
81 % af lederne angiver, at de i høj grad prioriterer, at
børnene er sammen med en fast gruppe af børn.
Samtidig angiver 17 %, at de i nogen grad prioriterer, at
børnene er sammen med en fast gruppe af børn, mens 3 %
angiver, at de i mindre grad eller slet ikke prioriterer det.
De tidlige SFO’er er optaget af at organisere en fast
ramme, som børnene kan danne relationer
indenfor, men der er også institutioner, der ikke
arbejder med det. Der kan være potentiale ved at
også disse institutioner sætter mere fokus på
organisering og dennes betydning for børnenes
sociale relationer og deltagelse i fællesskaber.
Børns selvorganiserede lege uden voksne samt voksenorganiserede lege er
de hyppigste i tidlig SFO. Børns selvorganiserede lege, hvor voksne deltager i
legen for at understøtte den, forekommer i mindre udstrækning end de øvrige
former for leg.
Leg og relationsdannelse er generelt højt prioriteret, hvilket er positivt. Dels fordi
det har stor betydning for børnenes trivsel, dels fordi børn har en medfødt evne til
at lære gennem leg. Resultaterne giver dog anledning til en fremadrettet
opmærksomhed på det pædagogiske personales rolle ift. børns leg. Når den
legeform, der fylder mest, er børns selvorganiserede leg
uden
pædagogisk personale, vil
der være risiko for, at nogle børn kommer til at stå på kanten af eller uden for fællesskabet.
Når det kommer til tidlig SFO og forberedelse til skole, fylder sociale elementer, herunder relations­
dannelse mellem børnene, mest i det pædagogiske arbejde i tidlig SFO. Der bliver også arbejdet
med andre fokusområder som fx faglige elementer, kendskab til hverdagsstrukturen og de fysiske
rammer, men der er markant større fokus på sociale elementer.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orientering om undersøgelse af indhold og kvalitet i tidlig skolefritidsordning, resumé af undersøgelsen samt nyhed herom, fra børne- og undervisningsministeren rapporten.
2650385_0004.png
Sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til skole
Samlet set viser resultaterne, at der bliver arbejdet med forskellige tilgange
ift. at skabe sammenhæng i overgangene til og fra tidlig SFO. Der er dog
potentiale i, at personale fra flere tidlige SFO’er besøger dagtilbud samt at
pædagogisk personale fra dagtilbuddet følger med over i tidlig SFO. Desuden
kan der være potentiale i at have mere fokus på møder med forældrene samt
indsamling af børneperspektiver, herunder ønsker og behov fra børnene selv.
45 %
45 % af lederne angiver, at
personale fra dagtilbuddet
i høj grad eller nogen grad
følger med i tidlig SFO efter
opstart.
18 %
Omvendt er der også 18 %,
der svarer, at det
sjældent
sker.
26 %
26 % svarer, at det
aldrig
sker.
Vidensudveksling med andre fagprofessionelle
Godt halvdelen (53 %) af de tidlige SFO’er samarbejder med
alle de dagtilbud, de modtager børn fra. Samarbejdet
handler dog ikke altid om hele børnegruppen, men kun en
del. I det fremadrettede arbejde vil det være vigtigt at rette
opmærksomheden mod at sikre, at vidensudvekslingen sker
i højere grad, og at det både indbefatter børn i udsatte
positioner og den resterende børnegruppe.
51 %
51 % holder overleveringsmøder
for alle børn. 46 % gør det for
udvalgte børn. 3 % holder slet
ikke overleveringsmøder.
Inddragelse og samarbejde med
forældre
I nogle tidlige SFO’er er forældre­
samarbejde en høj prioritet, mens det
andre steder ikke har samme fokus. Et
fremadrettet fokus kan være at udbygge
de typer forældresamarbejde, hvor
forældrene ikke blot modtager
information, men hvor samarbejdet
foregår aktivt begge veje (som fx
forældresamtaler).
65 % 30 % 5 %
65 % af SFO-
og fritids-
hjemslederne
svarer, at
forældre­
samarbejde i
høj grad er
prioriteret.
30 % svarer i
nogen grad.
5 % svarer i
mindre grad.