Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
Indhold og kvalitet
i tidlig SFO
Hvad er tidlig SFO?
Tidlig SFO dækker i rapporten over fritidstilbud før skolestart efter folkeskoleloven, lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og dagtilbudsloven. Tidlig SFO kan have mange forskellige
betegnelser, bl.a. førSFO, tidlig SFO, majbørn, mini0.klasse, forårsSFO, førskoletilbud etc.
I rapporten bruger vi betegnelsen tidlig SFO.
• Mere end halvdelen af de 1.002 fritidstilbud, der har deltaget i undersøgelsen,
tilbyder tidlig SFO. 59 % af fritidstilbuddene angiver, at de har tidlig SFO, mens 41 % angiver,
at de ikke har tidlig SFO.
• Tidlig SFO varierer i omfang
fra små institutioner med 120 børn i tidlig SFO til store
institutioner med over 100 børn i tidlig SFO.
• Der er geografiske forskelle på størrelsen af tidlig SFO,
hvor de små tidlige SFO’er typisk
ligger i landkommuner, mens de store typisk ligger i storby og hovedstadskommuner.
• April er den måned, flest tidlige SFO’er starter op (41 %),
herefter følger maj
(37 %) og marts med (18 %). Blot 3 % af lederne svarer, at børnene starter i februar eller tidligere
end februar, mens 4 % svarer, at børnene starter i juni.
• Størstedelen af de tidlige SFO’er er slået sammen med resten af SFO’en en del af dagen,
og i 67 % er børnene fra tidlig SFO sammen med resten af SFO’en tre timer eller mere.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har på vegne af Børne- og Under-
visningsministeriet undersøgt indhold og kvalitet i tidlig skolefritidsordning
(tidlig SFO). Resultaterne bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt
SFO- og fritidshjemsledere.
Læs den fulde rapport på: www.eva.dk og www.emu.dk