Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
Ankestyrelsen
Teglholmsgade 3,
2450 København SV.
Slagelse, 6. oktober 2022
Minimumsnormering Slagelse - overtrædelse
dagtilbudsloven §19 a, som følge af manglende
implementering i indfasningsårene 2020-2023.
Sagsfremstilling resumé
Slagelse Kommune er målt på fuldtidsindskrevne børn i daginstitutioner, med 3.073
1
indskrevne
børn pr. 31.12.2021 landets 18. største kommune. Slagelse Kommune placerer sig, samtidigt
som én af de dårligst normerede kommuner på omregnede normeringer.
2
Slagelse kommune har selv opgjort sit budgetbehov inkl. fuldt indregnet bloktilskud for 2024 til
at udgøre netto kr. 19,4 mio., svarende 75 årsværk. De 75 manglende årsværk, som er
nødvendige for, at Slagelse Kommune, vil være i stand til at kunne indfri
minimumsnormeringerne, som skal være gældende pr. 1.1.2024
3
udgør en væsentlig del af de
samlede ressourcer, faktisk mere end 10% af det samlede personalebehov i årsværk. Budgettet
i 2023 indeholder ingen kommunale ressourcetilføjelser, udover ordinær demografiregulering.
Byrådet i Slagelse Kommune 2. behandler 10. oktober 2022 kommunens budget for 2023-2026,
hvor byrådet atter en gang undlader, at implementere de lovpligtige minimumsnormeringer på
en forsvarlig, realistisk og betryggende vis, i indfasningsårene 2020-2023. Slagelse Kommune -
herunder kommunalbestyrelsen, har på ingen måde sikret, at de personalemæssige ressourcer,
med overvejende sandsynligved kan være til stede og fuldt implenenteret pr. 1.1.2024, hvorfra
de lovpligtige minimumsnormeringer skal gælde.
Spørgsmål til Ankestyrelsen:
Hvilke potentielle økonomiske- og sanktionsmæssige konsekvenser er der for
Slagelse Kommune og dens kommunalbestyrelse ved, at undlade at tilføre
daginstitutionsområdet et tilstrækkeligt budget for dagtilbudsområdet i 2023, som
med overvejende sandsynlighed, kan gøre det muligt for Slagelse Kommune pr.
2024, at kunne levere og leve op til de lovpligtige minimumsnormeringer 1:3 / 1:6?
Vil det være et simpelt påbud om, at tilrette budgettet fremadrettet, og overholde
dagtilbudsloven fra 2025, når de faktiske tal for 2024 foreligger, svarende det er
uden reelle konsekvenser for Slagelse Kommune, at bryde dagtilbudsloven og
undlade, at implementere de lovpligtige minimumsnormeringer, eller kan der være
økonomiske sanktioner, som følge af kommunens groft uagtsomme prioritering og
budgethåndtering under implementeringsperioden 2023-2023, herunder
tilbagebetaling af statslige tilskud?
1
2
DST: Tabel BOERN2, 2021
Bilag 1: UVM, Omregnede normeringer på kommuneniveau 2020 Sagsnr.: 21/20550
3
Bilag 2 - Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)