Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2650034_0001.png
Ankestyrelsen
Teglholmsgade 3,
2450 København SV.
Slagelse, 6. oktober 2022
Minimumsnormering Slagelse - overtrædelse
dagtilbudsloven §19 a, som følge af manglende
implementering i indfasningsårene 2020-2023.
Sagsfremstilling resumé
Slagelse Kommune er målt på fuldtidsindskrevne børn i daginstitutioner, med 3.073
1
indskrevne
børn pr. 31.12.2021 landets 18. største kommune. Slagelse Kommune placerer sig, samtidigt
som én af de dårligst normerede kommuner på omregnede normeringer.
2
Slagelse kommune har selv opgjort sit budgetbehov inkl. fuldt indregnet bloktilskud for 2024 til
at udgøre netto kr. 19,4 mio., svarende 75 årsværk. De 75 manglende årsværk, som er
nødvendige for, at Slagelse Kommune, vil være i stand til at kunne indfri
minimumsnormeringerne, som skal være gældende pr. 1.1.2024
3
udgør en væsentlig del af de
samlede ressourcer, faktisk mere end 10% af det samlede personalebehov i årsværk. Budgettet
i 2023 indeholder ingen kommunale ressourcetilføjelser, udover ordinær demografiregulering.
Byrådet i Slagelse Kommune 2. behandler 10. oktober 2022 kommunens budget for 2023-2026,
hvor byrådet atter en gang undlader, at implementere de lovpligtige minimumsnormeringer på
en forsvarlig, realistisk og betryggende vis, i indfasningsårene 2020-2023. Slagelse Kommune -
herunder kommunalbestyrelsen, har på ingen måde sikret, at de personalemæssige ressourcer,
med overvejende sandsynligved kan være til stede og fuldt implenenteret pr. 1.1.2024, hvorfra
de lovpligtige minimumsnormeringer skal gælde.
Spørgsmål til Ankestyrelsen:
Hvilke potentielle økonomiske- og sanktionsmæssige konsekvenser er der for
Slagelse Kommune og dens kommunalbestyrelse ved, at undlade at tilføre
daginstitutionsområdet et tilstrækkeligt budget for dagtilbudsområdet i 2023, som
med overvejende sandsynlighed, kan gøre det muligt for Slagelse Kommune pr.
2024, at kunne levere og leve op til de lovpligtige minimumsnormeringer 1:3 / 1:6?
Vil det være et simpelt påbud om, at tilrette budgettet fremadrettet, og overholde
dagtilbudsloven fra 2025, når de faktiske tal for 2024 foreligger, svarende det er
uden reelle konsekvenser for Slagelse Kommune, at bryde dagtilbudsloven og
undlade, at implementere de lovpligtige minimumsnormeringer, eller kan der være
økonomiske sanktioner, som følge af kommunens groft uagtsomme prioritering og
budgethåndtering under implementeringsperioden 2023-2023, herunder
tilbagebetaling af statslige tilskud?
1
2
DST: Tabel BOERN2, 2021
Bilag 1: UVM, Omregnede normeringer på kommuneniveau 2020 Sagsnr.: 21/20550
3
Bilag 2 - Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 18/1-23 fra Casper Larsen vedr. manglende implementering af minimumsnormeringer
2650034_0002.png
Sagsfremstilling i detaljer
Aftale om minimumsnormeringer blev indgået den 5. december 2020 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistiske Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet.
Med aftalen er der opsat krav til, hvor meget pædagogisk personale der skal være i
daginstitutioner, hvordan minimumsnormeringer gøres op, og hvordan de nye krav indfases.
Folketinget har med LOV nr. 2594 af 28/12/2021 ændret dagtilbudsloven, og tilføjet §19 a,
som lyder således:
Ȥ 19 a. Kommunalbestyrelsen skal sikre en normering i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, og puljeordninger med tilskud efter
§§ 101 og 102, som indebærer, at der minimum er én pædagogisk personale pr. tre
børn i alderssvarende daginstitutioner til 0-2 årige børn og én pædagogisk personale
pr. seks børn i alderssvarende daginstitutioner til 3-årige børn indtil skolestart.
Denne lovændring skal træder i kraft den 1. januar 2024 - men kendt fra 2021.
Danmarks Statistik har opgjort normeringerne for Slagelse, senest 21. september 2022 pr.
2021 til 1:3 / 1:6,3. Danmarks Statistik gør opmærksom på, at der i deres tal,
ikke
er foretaget
de nødvendige omregninger, der skal til, før det er muligt, at anvende statistikken til at sige
noget om minimumsnormeringer i relation til Aftale om minimumsnormeringer fra 2020. Der
skal hertil ske tre væsentlige korrektioner:
Lederandel for ledere i institutioner skal vægtes med 85%, ikke 100%.
Børn have en normering på 1:3 indtil den 1. i måneden efter, at barnet er fyldt tre år.
Pædagogisk personale ansat for statslige midler til sociale normeringer må ikke
indgå i opgørelsen. Der er på nuværende tidspunkt tale om hhv. "Pulje til flere
pædagoger og pædagogiske assistenter til institutioner med mange sårbare og
udsatte børn" afsat med finansloven for 2019 som en del af 1.000
dages-programmet og "Pulje til flere pædagoger til institutioner med mange børn i
udsatte positioner" afsat i 2017 som en del af aftalen "Stærke dagtilbud – alle børn
skal med i fællesskabet".
Kilde: DST- tabel BOERN3
1
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 18/1-23 fra Casper Larsen vedr. manglende implementering af minimumsnormeringer
2650034_0003.png
Børne- og undervisningsministeret har i sagsnr. 21/20550
4
opgjort de omregnede normeringer
for Slagelse som følger:
Vuggestue m/omr.
2019
2020
3,3
3,2
Børnehave m/omr.
7,1
6,8
Slagelse kommune har selv forsøgt, at udregne de omregnede normeringstal for 2021 i
budgetgrundlaget 2023
5
og har oplyst følgende:
Vuggestue m/omr.
2021
3,19
Børnehave m/omr.
6,70
Det fremgår af Børne- og Undervisningsministeriets tabel for omregnede normeringer, at
Slagelse Komme på begge alderstrin, ligger blandt de dårligst normerede kommuner i
Danmark, især på børnehaven. Omregnede tal for 2021 ventes, at udkomme fra Børne- og
Undervisningsministeriet indenfor nær fremtid, og ventes ikke, at vise en væsentlig forbedring
i normering, eller ændring i rangering blandt landets øvrige kommuner.
Slagelse Kommunes politik for implementering af de lovpligtige minimumsnormering, har
været fastsat i en model, som kommunens Børne- og ungeudvalg godkendte på møde den 10.
februar 2021
6
.
Opsummeret var det Slagelse Kommunes økonomiske plan, at finansiere løftet af
normeringen fra udgangspunktet hhv. 1:3,3/ 1:7,1 til de lovpligtige 1:3/1:6 via en kombination
af puljetilskud fra Staten samt et suplement af kommunale midler.
Slagelse Kommune har initialt afsat kr. 8 mio. af egne kommunale midler til, at løfte
kommunens, i udganspunktet en af landets dårligst normerede, til det lovpligtige
minimumsniveau pr. 2024.
Slagelse Kommune har offentligt undladt, at fremlægge beregninger via referater i udvalgene,
der bekræfter, om de 8 mio. kunne være tilstrækkeligt til, at løfte normeringen til det
lovpligtige minimumsniveau.
Kilde:
2
Slagelse, Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) 10-02-2020 Punkt 336:
inimumsnormering i dagtilbud (B)
4
Bilag 1: UVM, Omregnede normeringer på kommuneniveau 2020 Sagsnr.: 21/20550
Bilag 2 - Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)
6
Bilag 3: Slagelse, Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) 10-02-2020 Punkt 336: Minimumsnormering i
dagtilbud (B)
5
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 18/1-23 fra Casper Larsen vedr. manglende implementering af minimumsnormeringer
2650034_0004.png
Slagelse Kommune har i indfasningsårene 2020-2023 ikke foretaget en eneste
budgetjustering eller kontrolleret, at deres budgetbehovet udvikler sig retvisende og
tilstrækketligt år for år. Ligeledes har Slagelse Kommune ikke fundet anledning til, at
korregere det budgethovet, som lovgivningen i takt med konkriteserigen af kriterier og metode
for beregning og opgørelse af de lovpligtige minimsnormeringer, kunne ventes at have
medført. Kriterier og indregningsmetoder er løbende offentliggjort af Børne- og
Undervisningsministeriet.
Slagelse Kommune havde i udgangspunktet for implementeringen af minimumsnormeringen
(2019) 847 vuggestuebørn og 2.132 børnehavebørn i Slagelse Kommunes kommunale- og
selvejende institutioner. Demografiudviklingen har været positiv således de
fuldtidsindskrevne børnetal i (2021) er steget til 884 vuggestuebørn og 2.189 børnehavebørn i
Slagelse Kommunes kommunale- og selvejende institutioner.
Børnetal
2019
2020
2021
Kilde: DST tabel BOERN2
Slagelse Kommune har tilbage i 2012 politisk besluttet at kommuens ressourcetildeing skal
vægte vuggestuerne 2,1 ift. børnehaverne, det betyder reelt at vuggestuerne skal normeres
med 1:2,86 for statistisk set at tælle med en normering 1:3.
7
Slagelse Kommune har i forbindelse med udarbejdelse af budgetgrundlaget til kommunens
budget 2023-2026, selv opgjort, at Slagelse Kommune mangler at afsætte kr. 19,4 mio.
8
for at
kommunen kan overholder de lovmæssige forpligtelser ift. minimumsnormeringen.
Slagelse Kommune forklare i august 2022, via budgetgrundlaget, at dette væsentlige
efterslæb, alene skyldes nye metoder for beregning af normering, til trods for, at disse forhold
allerede var offentlig kendt via LOV nr. 2594 af 28/12/2021, ligesom det hele tiden har været
tydeligt defineret, af Aftalen om minimumsnormeringer tilbage i 2020, at sociale normeringer
aldrig har skulle være en del af normeringsopgørelsen.
Således står der allerede i den oprindelige aftale fra december 2020 at:
For yderligere at understøtte intentionen om, at minimumsnormeringer skal komme
alle børn til gode, er aftalepartierne enige om, at personale ansat som følge af de
statslige puljer til sociale normeringer ikke tæller med i opgørelsen af
minimumsnormeringer.
Slagelse har alene via puljen ”flere
pædagoger og pædagogiske assistenter til institutioner
med mange 0-2-årige sårbare og udsatte børn § 20.21.04.10”
fået andel i over kr. 27 mio.
9
i
årene 2019-2022, hvilket er et andet landets højeste tilskud pr. barn, og den 5. største
7
8
Vuggestuebørn
847
854
884
Børnehavebørn
2.132
2.204
2.189
Bilag 4 - Kommunens ressourcetildelingsmodel, udarbejdet i 2012.
Bilag 2 - Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)
9
Bilag 5 - UVM, 191219-Fordelte-tilskud-1000-dages-program
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 18/1-23 fra Casper Larsen vedr. manglende implementering af minimumsnormeringer
2650034_0005.png
puljetildeling til én kommune. Dette til trods for Slagelse Kommune er landets 18. største
kommune målt på børnetal.
Puljemidler til sociale normeringer, udgør således en meget væsenligt andel af de samlede
nødvendige justeringer til normeringsopgørelser for Slagelse, og netop denne justering har
været kendt siden aftalen om minimumsnormeringer blev indgået 5. december 2020.
Slagelse Kommune opgør i forbindelse med deres budget 2023-2026, selv sine justerede
normeringer
10
til hhv. 3,19 for vuggestuer og 6,70 for børnehaver, samt at det samlede
efterslæb pr. 31.12.2022 ved det nuværende budget forventes at udgøre 75 årssværk,
svarende til kr. 19,4 mio
11
Slagelse Kommunes opgørelsen
12
fremgår nedenfor i uddrag:
Kilde: Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)
Kilde: Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)
10
11
Bilag 2 - Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)
Bilag 6 - Slagelse Kommune, Specifikationer til Adm. budgetforslag
12
Bilag 2 - Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 18/1-23 fra Casper Larsen vedr. manglende implementering af minimumsnormeringer
2650034_0006.png
Kilde: Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)
Slagelse Kommune afsætter i budget 2023-2026, først tildelingen af dette efterslæb i
budgettet til frigivelse fra og med 2024, dvs. samme år som minimumsnormeringerne jf.
loven burde gælde
fra.
Slagelse Kommune opererer derfor med den groft uagtsomme budgetforudsætning, at
kommunen kan udlade at leve op til dagtilbudslovens §19a, og vente med at starte den
kommunalt egenbetalte del af inplementeringen til i 2024, hvor loven træder i kraft og burde
gælde fra. Samtidigt implementerer Slagelse Kommune i indfasningsperioden 2023-2026 i det
væsentligste, kun med statslige puljetildeling til minimumsnormeringsløft i kombination med
øget forældrebetaling af samme budgetforhøjelse.
Kilde: Egen tilvirkning, til præsentation af forventet indfasningsforløb
Effekten af implementeringen bliver i Slagelse Kommune ujævn, med en stejl kurve efter
2024, idet man ikke får en ønsket passende tilpasning henimod minimumsnormeringer, med
løbende ressourcetilpasning.
Når en væsentlig del af budgetbehovet først bliver allokeret i samme år, som
minimumsnormeringer træder kraft i 2024, vil man umuligt, i god tro, have skabt
forudsætningerne for en rettidig implementering. Det vurderes, at være groft uagsomt og
uredeligt, at basere hhv. budgettet og implementering af de lovpligtige minimumsnormeringer
på dette grundlag.
Det resterende personalebehov på ca. 75 medarbejdere pr. 2024, vil
umuligt
kunne rekrutteres
på én gang primo 2024. Særligt med de rekrutteringsmæssige udfordringer, kommunen
5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 18/1-23 fra Casper Larsen vedr. manglende implementering af minimumsnormeringer
2650034_0007.png
kommer i pga. besparelser og stærk forringede rammevilkår, ligesom kommunen har indført
regnskabsværn, som de næste 1�½ år, vil vanskeliggøre forbedring af normeringen på
dagtilbudsområdet yderligere, henimod minimumsnormeringernes ikrafttrædelse i 2024.
13
Uden at det har direkte effekt på ovenstående sagsfremstiling, skal der også samtidigt gøres
opmærksom på, at Slagelse Kommune pr. maj 2022, direkte i modstrid med Aftale om
minimumsnormeringer, har besluttet at tilpasse kommunens ressourcemodel, således at
kommunen sætter penge af til 10% færre pædagoger, og i stedet forhøjer med 10%
ikke-uddannet personale.
14
Dette er sket for at opnå en årlig besparelse på kr. 4,4 mio. med
option på at nedbringe pædagogandelen med yderligere 10%, hvis der opstår yderligere behov
for, at indhente besparelser på området.
Med venlig hilsen,
Casper Larsen
Møllebakken 28
4200 Slagelse
13
Bilag 7: Slagelse Kommune, Byrådet 31-08-2022 Punkt 2: Budgetopfølgning 3 for 2022 - samlet for
alle udvalg
14
Bilag 8: Vedtaget spareforslag - reducering af pædagogandel med 10%
6