Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 187
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folke-
skoleområdet og lov om ændring af dagtilbudsloven
(Forlængelse af forsøgsperioden for velfærdsaftalekommunerne på dagtil-
budsområdet og folkeskoleområdet)
§1
I lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1
og i
§ 11, stk. 1,
ændres »30. september 2024« til: »31. juli 2025«.
§2
I lov nr. 2594 af 28. december 2021 om ændring af dagtilbudsloven, foreta-
ges følgende ændring:
1.
§ 2, stk. 4,
affattes således:
»Loven har ikke virkning for de kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i
lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, indtil denne lov ophæves. Indtil
da finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse kommuner«.
§3
I lov nr. 2595 af 28. december 2021 om ændring af dagtilbudsloven, foreta-
ges følgende ændring:
1.
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Loven har ikke virkning for de kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i
lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, indtil denne lov ophæves. Indtil
da finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse kommuner«.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
UDKAST
§4
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
1. Indledning
Den 9. december 2020 indgik den tidligere regering (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance
og Alternativet velfærdsaftaler på hhv. dagtilbudsområdet og folkeskoleom-
rådet.
Lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, der ud-
møntede aftalerne, trådte i kraft den 15. maj 2021, hvor Helsingør og Rebild
Kommuner blev frisat fra en lang række bestemmelser i dagtilbudsloven og
Holbæk og Esbjerg Kommuner blev frisat fra en lang række bestemmelser i
folkeskoleloven. Lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkesko-
leområdet ophæves den 30. september 2024.
Med henblik på at afvente resultaterne af evalueringen af forsøgsordningen,
som forventes at foreligge i slutningen af 2024, foreslås forsøgene således
forlænget frem til den 31. juli 2025.
2. Forlængelse af lovens gyldighed
2.1. Gældende ret
Lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet trådte i kraft den 15. maj 2021. Loven frisætter Helsingør
og Rebild Kommuner fra en lang række bestemmelser i dagtilbudsloven og
Holbæk og Esbjerg Kommuner fra en lang række bestemmelser i folkesko-
leloven. Loven ophæves den 30. september 2024.
Det fremgår af § 1 i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folke-
skoleområdet, at lovens formål er frem til den 30. september 2024 at frisætte
udvalgte kommuners og tilbuds varetagelse af dagtilbudsområdet og folke-
skoleområdet med henblik på at udvikle velfærden på områderne og skabe
større handlerum for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten og nær-
været i velfærden til gavn for borgeren.
Det fremgår af § 2 i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folke-
skoleområdet, at Helsingør og Rebild Kommuner er omfattet af loven på
dagtilbudsområdet, jf. lovens kapitel 4, og at Esbjerg og Holbæk Kommuner
er omfattet af loven på folkeskoleområdet, jf. lovens kapitel 5.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
UDKAST
Det fremgår af § 11 i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og fol-
keskoleområdet, at loven ophæves den 30. september 2024.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 880 af 12. maj 2021 (Folketingsti-
dende 2020-21, tillæg A, L 199 som fremsat, side 5), at der vil blive gen-
nemført en evaluering af erfaringerne fra bl.a. de fire kommuner, der indgås
velfærdsaftaler med på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, herunder
en evaluering af hvilke konsekvenser den omfattende frisættelse har haft for
kvaliteten af indsatserne inden for området, og at evalueringen skal tilveje-
bringe viden, som skal tjene som inspiration til forbedringer på dagtilbuds-
området og folkeskoleområdet på tværs af hele landet.
2.2.Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) evaluerer
velfærdsaftaleforsøgene. VIVE offentliggjorde i marts 2023 en midtvejs-
evaluering af forsøgene. På folkeskoleområdet indikerer de foreløbige erfa-
ringer, at der er et potentiale for øget kvalitet for eleverne og for at øge ele-
vernes trivsel generelt, ligesom der for lærerne og det pædagogiske perso-
nale er et potentiale for øget trivsel og motivation. På dagtilbudsområdet
viser de foreløbige erfaringer, at der i de to kommuner er en oplevelse af
øget faglig frihed, som har medført en øget grad af motivation og medarbej-
dertilfredshed. Derudover oplever det pædagogiske personale, at velfærds-
aftalerne har ført til en højere grad af systematik og fokus i det pædagogiske
arbejde.
Det forventes, at resultaterne fra slutevalueringen af velfærdsaftaleforsøget
foreligger ultimo 2024. Herefter skal der sikres den fornødne tid til at vur-
dere de erfaringer, som kommunerne har fået ved at være med i forsøget, og
som kan danne udgangspunkt for en politisk beslutning om det videre ar-
bejde med en frisættelse af den offentlige sektor.
På den baggrund foreslås det, at ophævelsen af lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet udskydes, så loven ophæves den
31. juli 2025 – og ikke den 30. september 2024, som det gælder i dag.
Det foreslås i forlængelse heraf, at der foretages en lovteknisk ændring af §
2, stk. 4, i lov nr. 2594 af 28. december 2021 om ændring af dagtilbudsloven
og i § 2, stk. 2, i lov nr. 2595 af 28. december 2021 om ændring af dagtil-
budsloven.
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
UDKAST
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for de udvalgte velfærdsaftale-
kommuner beror på, i hvilket omfang de udvalgte kommuner gør brug af
lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på hhv. dagtilbudsområdet
og folkeskoleområdet.
Idet lovforslaget har til formål at forlænge hjemlen til, at de udvalgte kom-
muner sættes fri af statslig regulering med henblik på at skabe øget kvalitet
og plads til faglighed i velfærden på dagtilbudsområdet og folkeskoleområ-
det, antages lovforslaget ikke i væsentligt omfang at indebære negative øko-
nomiske konsekvenser for de udvalgte velfærdsaftalekommuner. Eventuelle
omkostninger som følge af muligheden for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet afholdes af den enkelte kommune.
Kommunens eventuelle besparelser vil ligeledes tilfalde kommunen selv.
Lovforslagets implementeringskonsekvenser for de udvalgte velfærdsafta-
lekommuner beror ligeledes på i, hvilket omfang de udvalgte velfærdsafta-
lekommuner gør brug af lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på
hhv. dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive implementeringskonsekven-
ser for de udvalgte velfærdsaftalekommuner, idet lovforslaget frisætter
kommunerne fra statslig regulering på hhv. dagtilbudsområdet og folkesko-
leområdet.
Der foreslås med lovforslaget en forlængelse af perioden for forsøgsordnin-
gen til at kunne fravige lovgivning på hhv. dagtilbudsområdet og folkesko-
leområdet. Der er med lovforslaget mulighed for, at de udvalgte kommuner
på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet, hvis de vælger at fravige lov-
givning, vil blive underlagt mere overordnede rammer inden for folkesko-
leområdet og dagtilbudsområdet, jf. lovens § 9, stk. 1, 3. pkt. og § 8, stk. 1,
nr. 3. Lovforslaget vurderes dog ikke at have væsentlige digitaliseringsrela-
tererede konsekvenser for det offentlige i den forbindelse.
Lovforslaget indeholder forslag til klare og enkle regler. Lovforslaget æn-
drer ikke på, hvorvidt der kan kommunikeres digitalt med kommunerne.
Lovforslaget ændrer ikke på, hvorvidt der kan ske en automatisk sagsbe-
handling inden for gældende lovgivning på hhv. dagtilbudsområdet og fol-
keskoleområdet. Lovforslaget ændrer heller ikke på sammenhæng på tværs.
Lovforslaget ændrer endelig ikke på mulighederne for tryg og sikker data-
håndtering og anvendelse af offentlig infrastruktur.
5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne i de udvalgte vel-
færdsaftalekommuner beror på, i hvilket omfang de udvalgte velfærdsafta-
lekommuner gør brug af lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på
hhv. dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive konsekvenser for borgerne i
de udvalgte velfærdsaftalekommuner, idet det grundlæggende mål med vel-
færdsaftalerne og den tilknyttede yderligere frihed fra lovgivning og kom-
munal regulering m.v. er at give kommunen, tilbud, ledere og medarbejdere
mulighed for at kunne gentænke tilrettelæggelsen af indsatserne og med ud-
gangspunkt i lokale ønsker og behov samt medarbejdernes faglighed at
skabe de bedst mulige tilbud til gavn for kommunens borgere. Det grund-
læggende formål med velfærdsaftalerne er således at give et løft i kvaliteten
for den enkelte borger inden for de udvalgte velfærdsområder.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. oktober 2023 til den 31.
oktober 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
3F - Den Offentlige Gruppe, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankesty-
relsen, Autismeforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsfor-
bund (BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) –
Lederforening, Børnenes Bureau, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne-
rådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fæl-
lesudvalg (CFU), CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes Lands-Organisation
(DLO), Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks Pri-
vate Skoler – grundskoler & gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Undervis-
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
UDKAST
ningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handi-
cap Forbund, Dansk Industri, DM – Dansk Magisterforening, Dansk Metal,
Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Skolefor-
ening for Sydslesvig, Dansk Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Dagbehandlingstil-
buds Netværk, Danske Døves Landsforbund, Danske Erhvervsakademier,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervs-
skoler og -Gymnasier – Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslut-
ning, Danske Gymnasier, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og VUC – Besty-
relserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler – Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd,
Danske Universiteter, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De Anbragtes Vilkår, De
Danske Sprogcentre, DEA, Den uvildige konsulentordning på handicapom-
rådet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachve-
rein für Nordschleswig, DJØF, Efterskoleforeningen, Engineer the Future,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, Erhvervsstyrel-
sens Område for Bedre Regulering (OBR), Esbjerg Kommune, EVA – Dan-
marks Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt
Fælles Forbund, FGU Danmark, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Fag og Arbejde, Foreningen af Døgn
og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af katolske sko-
ler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkeds-
chefer i Danmark, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler,
Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Forældrenes
Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, FSR –
danske revisorer, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Helsingør Kommune, HK/Kommunal, HK/Stat, Holbæk
Kommune, HvorErDerEnVoksen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kommunaldirektørforeningen,
Kraka, Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det pædago-
giske område, Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ung-
domsskoleledere, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen
Livsværk, Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD), Landsor-
ganisationen for sociale tilbud (LOS), Landssammenslutningen af Handels-
skoleelever, Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige Bør-
7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
2757613_0008.png
UDKAST
nepassere, Landssamråd for PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet, Lillesko-
lerne, LOF, Lærernes Centralorganisation, Lær for Livet, Modstrøm – For-
eningen for FGU-elever og unge omkring FGU, Netværket for kostafdelin-
ger, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening,
Rebild Kommune, Red Barnet, Rektorkollegiet for de Martime Uddannel-
ser, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for
Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet), Sammenslutningen af Steinersko-
ler i Danmark, Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Samrådet af Spe-
cialskoleledere, Selveje Danmark, Selvejende og private institutioners for-
ening (Spifo), Skole og Forældre, Skolelederforeningen, Socialpædagoger-
nes Landsforbund, STU-foreningen, TABUKA - Landsforeningen for nu-
værende og tidligere anbragte, TAT (Foreningen af tekniske og administra-
tive tjenestemænd), Tekniq, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser, Ud-
viklingshæmmedes Landsforbund (ULF), Ungdomsringen, Ungdomsskole-
foreningen, Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening, VUC Bestyrelses-
foreningen og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Lovforslaget har kun konsekvenser Lovforslaget har kun konsekvenser
konsekvenser for for de udvalgte velfærdsaftalekommu- for de udvalgte velfærdsaftalekom-
stat, kommuner ner. Lovforslagets konsekvenser af- muner. Lovforslagets konsekvenser
og regioner
hænger af, hvorvidt de udvalgte vel- afhænger af, hvorvidt de udvalgte
færdsaftalekommuner gør brug af lov- velfærdsaftalekommuner gør brug af
forslagets mulighed for at fravige lov- lovforslagets mulighed for at fravige
givning på hhv. dagtilbudsområdet og lovgivning på hhv. dagtilbudsområ-
folkeskoleområdet. Eventuelle min- det og folkeskoleområdet. Eventu-
dreudgifter tilfalder kommunen.
elle merudgifter afholdes af kommu-
nen.
Implemente-
Lovforslaget har kun konsekvenser Lovforslaget har kun konsekvenser
ringskonsekven- for de udvalgte velfærdsaftalekommu- for de udvalgte velfærdsaftalekom-
ser for stat, kom- ner. Lovforslagets konsekvenser af- muner. Lovforslagets konsekvenser
muner og regio- hænger af, hvorvidt de udvalgte vel- afhænger af, hvorvidt de udvalgte
ner
færdsaftalekommuner gør brug af lov- velfærdsaftalekommuner gør brug af
lovforslagets mulighed for at fravige
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
2757613_0009.png
UDKAST
forslagets mulighed for at fravige lov- lovgivning på hhv. dagtilbudsområ-
givning på hhv. dagtilbudsområdet og det og folkeskoleområdet.
folkeskoleområdet.
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
Administrative Afhænger af, hvorvidt de udvalgte Afhænger af, hvorvidt de udvalgte
konsekvenser for velfærdsaftalekommuner gør brug af velfærdsaftalekommuner gør brug af
borgerne
lovforslagets mulighed for at fravige lovforslagets mulighed for at fravige
lovgivning på hhv. dagtilbudsområdet lovgivning på hhv. dagtilbudsområ-
og folkeskoleområdet.
det og folkeskoleområdet.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ingen.
Ja
Nej
X
9
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 1 i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folke-
skoleområdet, at formålet med loven er at frisætte udvalgte kommuners og
tilbuds varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet frem til den
30. september 2024 med henblik på at udvikle velfærden på områderne og
skabe større handlerum for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten
og nærværet i velfærden til gavn for borgeren.
Det følger af § 11, stk. 1, i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, at loven ophæves den 30. september 2024.
Det følger af den foreslåede ændring, at i
§ 1 og § 11, stk. 1,
ændres »30.
september 2024« til: »31. juli 2025«.
Det foreslåede vil indebære, at lovens ophævelse udskydes til den 31. juli
2025 med henblik på at afvente resultaterne af evalueringen af forsøgsord-
ningen, som forventes at foreligge i slutningen af 2024.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 2, stk. 4, i lov om ændring af dagtilbudsloven, at loven først
finder anvendelse for Helsingør Kommune og Rebild Kommune den 1. ok-
tober 2024. Indtil den 30. september 2024 finder de hidtil gældende regler
anvendelse for disse kommuner.
Det følger af § 11, stk. 1, i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, at loven ophæves den 30. september 2024.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at
§ 2, stk. 4,
affattes således:
»Loven har ikke virkning for de kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
UDKAST
lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, indtil denne lov ophæves. Indtil
da finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse kommuner«.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorefter ophævelsen af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet udskydes til den 31. juli 2025.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af § 2, stk. 2, i lov om ændring af dagtilbudsloven, at loven først
finder anvendelse for Helsingør Kommune og Rebild Kommune den 1. ok-
tober 2024. Indtil den 30. september 2024 finder de hidtil gældende regler
anvendelse for disse kommuner.
Det følger af § 11, stk. 1, i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, at loven ophæves den 30. september 2024.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Loven har ikke virkning for de kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i
lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, indtil denne lov ophæves. Indtil
da finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse kommuner«.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorefter ophævelsen af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet udskydes til den 31. juli 2025.
Til § 4
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområde ikke gælder for og heller ikke ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
11
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
2757613_0012.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om velfærdsaftaler på dagtil-
budsområdet og folkeskoleområ-
det, jf. lovbekendtgørelse nr. 1171
af 12. august 2022, foretages føl-
gende ændring:
§ 1.
Formålet med denne lov er
1.
I
§ 1 og i § 11, stk. 1,
ændres »30.
frem til den 30. september 2024 at september 2024« til: »31. juli
frisætte udvalgte kommuners og til- 2025«.
buds varetagelse af dagtilbudsom-
rådet og folkeskoleområdet med
henblik på at udvikle velfærden på
områderne og skabe større handle-
rum for medarbejderne og lederne
for at øge kvaliteten og nærværet i
velfærden til gavn for borgeren.
§ 11.
Loven ophæves den 30. sep-
tember 2024.
Stk. 2. ---
§2
I lov nr. 2594 af 28. december 2021
om ændring af dagtilbudsloven, fo-
retages følgende ændring:
§ 2.---
Stk. 2-3.---
Stk. 4.
Loven finder først anven-
delse for Helsingør Kommune og
Rebild Kommune den 1. oktober
2024. Indtil den 30. september
1.
§ 2, stk. 4,
affattes således:
»Loven har ikke virkning for de
kommuner, som er omfattet af § 2,
nr. 1, i lov om velfærdsaftaler på
12
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Orientering om høring over udkast til lovforslag ændring af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
2757613_0013.png
UDKAST
2024 finder de hidtil gældende reg- dagtilbudsområdet og folkeskole-
ler anvendelse for disse kommuner. området, jf. lovbekendtgørelse nr.
1171 af 12. august 2022, indtil
denne lov ophæves. Indtil da finder
de hidtil gældende regler anven-
delse for disse kommuner«.
§3
I lov nr. 2595 af 28. december 2021
om ændring af dagtilbudsloven, fo-
retages følgende ændring:
§ 2.---
Stk. 2.
Loven finder først anven-
delse for Helsingør Kommune og
Rebild Kommune den 1. oktober
2024. Indtil den 30. september
2024 finder de hidtil gældende reg-
ler anvendelse for disse kommuner.
1.
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Loven har ikke virkning for de
kommuner, som er omfattet af § 2,
nr. 1, i lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskole-
området, jf. lovbekendtgørelse nr.
1171 af 12. august 2022, indtil
denne lov ophæves. Indtil da finder
de hidtil gældende regler anven-
delse for disse kommuner«.
13