Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2758557_0001.png
Stop AFFOLKNINGEN
med et skift
fra en udelt INSTITUTIONS-rettet
til en todelt INDIVID-rettet skole
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0002.png
Her i Danmark sker der en affolkning, da der kun fødes 1�½ barn per par.
Derfor skal Danmark have en affolknings-politik. Det kunne fx være:
Stop AFFOLKNINGEN med et skift
fra en udelt
INSTITUTIONS-rettet
til en todelt
INDIVID-rettet
skole
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg 28.9.2023.
Udarbejdet af [email protected]
forskeruddannet konsulent ved Mellemskolen.net
YouTube: https://youtu.be/oTusbaJ2bL4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0003.png
Mange tak fordi jeg har fået foretræde for
Folketingets børne og undervisnings udvalg
Jeg henvender mig fordi jeg tror, at den nuværende affolkning i Danmark kan stoppes ved at ændre
vores skolesystem fra at være institutions-rettet til at være individrettet.
Så baggrunden er den, at alle politiske partier burde kunne løse landets (og EU's) tre største
problemer:
• Affolkning på grund af et for lavt fødselstal
• Misrøgt af de unges individuelle talenter i den institutions-rettede
folkeskoles fælles-klasser
• Skovafbrænding på vores kraftværker.
Og alle partier burde derfor kunne tage ejerskab til at kræve nedsat tre kommissioner, dels af
folketinget, men også af partierne selv, for i en globaliseret videns-økonomi tilhører fremtiden
partier med egne videns-paneler:
• En affolknings kommission til at stoppe den nuværende affolkning,
• En OECD-ledet
skolingskommission til at gøre børn trygge og unge selvhjulpne.
• En energikommission til at sikre en stabil og billig el-leverance.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0004.png
Den danske skole adskiller sig på alt for
mange områder fra andre lande
Den danske skole er en udelt enhedsskole efter sovjetisk model, hvor resten af verden har todelte
skoler, en primærskole for børn og en sekundærskole for unge.
• Den danske skole bruger ikke som andre lande trygge og varme hønemorlærere de første skoleår.
• Den danske skole bruger modsat resten af verden næsten ingen skriftlige prøver, kun dumpefri
mundtlige.
• Den danske skole bruger terminskarakterer, der kun må medtage aktivitet ugen før og ikke i
terminen.
• Den danske skole har modsat resten af verden ingen læreruddannelse på universiteter.
Folkeskolens lærere (og for mange vikarer) er uddannet udenfor. Gymnasiets lærere modtager kun
faglig uddannelse.
• Bestå-grænsen
ved afgangsprøven i matematik er meget lav, 16% og 25% i folkeskolen og på
gymnasiet.
• Stamklasse-stavnsbåndets
ti plager: Støj, mobning, fravær, bundkarakter, snyd, druk, flugt, vikarer,
mistrivsel da pigerne ringeagter drengene, der er to år bagud i modenhed, samt en affolkning med
et for lavt fødselstal.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0005.png
En affolknings-kommission
En affolknings-kommission skal stoppe vores affolkning, der årligt fjerner 60.000
hænder fra arbejdsmarkedet på grund af et alt for lavt fødselstal på 1�½ barn per par.
Som betyder 1 barn i næste generation, altså en halvering på 50 år. En stabil
befolkning kommer ved et fødselstal på 2,1 barn per par, som i USA. Stabilisering kan
opnås ved at pålægge befolkningen fødepligt og kuldpligt, 3 børn per kvinde, og to
kuld eller to koner per mand. Det ønsker naturligvis ingen.
Men så er alternativet, at skolen skal gøre de unge selvhjulpne, så 25% af de offentligt
ansatte kan overføres til den private sektor. Dette ses nemt ved at sammenligne
Afrika, Europa og USA. Afrika har få offentligt ansatte og et højt fødselstal, Europa har
det modsatte, kun USA har en balance. Så Europas affolkning skyldes over-
institutionalisering. Modsat kan USA nøjes med få og slanke institutioner ved at gøre
de unge selvhjulpne med et individrettet skolingssystem, der anerkender den unges
individualitet. Affolkning medfører desuden tab af national og international
indflydelse, da ingen ønsker at høre på den, der er på vej ud.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0006.png
En skolingskommission
En skolingskommission ledet af OECD skal nytænke dansk skoling hele vejen
fra førskole til forskerskole byggende på OECD’s Learning Framework 2030,
hvori det hedder, at fremtidens skole skal ”forpligte sig til at hjælpe den unge
med at udvikle sig til en hel person, der kan udnytte sit potentiale og bidrage
til at forme en fælles fremtid. For at gøre den unge til aktør skal skolen
anerkende den unges individualitet.”
Det gør de unge selvhjulpne.
Modsat har Europas skoler stavnsbånd til årgangens stamklasser, der er
rettet mod de institutioner, som visner på grund af arbejdskraftmanglen,
som skyldes det lave fødselstal, som den institutions-rettede skole er skyld i,
fordi den ikke gør de unge selvhjulpne, men afhængige af stadigt flere
velfærds-institutioner.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0007.png
To studieture kan inspirere til nytænkning
En studietur til Skåne for at studere en todelt skole, med hønemor-lærere de første skoleår,
og med universitetsuddannede lærere.
Samt en studietur til Ontario og Buffalo (eller NewYork), men denne gang som etnografer,
der bliver siddende i samme klasseværelse to dage i træk for at opleve CHOKKET på egen
krop: NEJ, læreren forlader ikke lokalet når det ringer, han bliver, de unge forlader lokalet.
Og NEJ, de unge går ikke i samme stamklasse, men på forskellige selvvalgte boglige og
praktiske halvårshold med en mester, der kun underviser i sin spidskompetence. Og NEJ,
næste dag er ikke forskellig fra den forrige, for de selvvalgte hold er daglige, så man kan få
hjælp på klassen. Og NEJ, der findes ikke mundtlige prøver hvor alle kan bestå med
ledende spørgsmål, alle er skriftlige, men kan tages om.
Og NEJ, alle består ikke, man dumper hvis man ikke får 70% af de tildelte points for
fremmøde, aflevering, samt uge-prøver og måneds-prøver. Og NEJ, man har ikke
stavnsbånd til årgangens stamklasser, hvor drenge er to år bagud i modenhed. Og NEJ, man
mistrives ikke, da holdet er selvvalgt. Og NEJ man behøver ikke skifte skole for at komme
væk fra klassen, for dagligt skifter man hold 5 gange, og hvert halve år skiftes alle hold, og
det sidste halvår kan man tage collegehold.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0008.png
To straks-indgreb vil kunne forbedre den
danske udelte institutions-rettede skole:
Det første straks-indgreb todeler enhedsskolen som i resten af verden: en
primærskole for børn med hønemorlærere i de første klasser.
Samt en sekundærskole for unge, gerne med selvvalgte boglige og praktiske
halvårshold som i USA, men i hvert fald med et pause-år før syvende klasse til
drengene, som her kan udvikle deres regnetalent på praktiske opgaver inden for
det tekniske STEM-område.
I en todelt skole vil lærernes arbejdsglæde stige, da de nu kan vælge mellem børn
eller unge. Så vil halvdelen af de nyuddannede lærere ikke mere være væk efter
fem år, som på den nuværende udelte skole.
Det andet straks-indgreb er en skriftlig stopprøve efter første år på gymnasierne.
Mange følger blot vennerne ind på gymnasiet, hvor mundtlige prøver sikrer, at alle
gennemfører, så skolen kan få sit fulde taksameter-tilskud. En skriftlig stopprøve
med to forsøg vil vise den unge, om talentet er bogligt, eller udvikles bedre på en
praktisk erhvervsskole.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0009.png
En individ-rettet skole kan gøre hver anden
dreng til ingeniør som 22årig
Den førende klimaforsker Hans von Storch betvivler, at ‘klimakrisen’ er
en krise. I sin nye bog om menneske-klima komplekset skriver han, at
klimaforskningen blot er en samling af meninger, men ikke en
videnskab, da den ikke kan lave forsøg. I stedet skal skolen producere
mange flere ingeniører til at opfinde nye teknologier, der kan stoppe
naturens uddøen.
Så også klimaet får nytte af, at EU’s institutions-rettede
embedsskoler
erstattes af en fælles europæisk amerikansk skole, der er individ-rettet
og producerer ingeniører i samarbejde med de teknologi-førende
Amerikanske skoler, så de unge frit kan vælge mellem praktiske og
teoretiske matematikhold på begge sider af Atlanten.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0010.png
En samlingsregering hen over midten bør nedsætte
kommissioner for alle vigtige velfærds områder
Herunder især skolen, med en OECD-ledet skolings kommission, til at
nytænke dansk skoling hele vejen, fra førskole til forskerskole.
Det mindste man kan gøre, er at bruge landstingssalen til en høring om det
amerikanske individ-rettede skolesystem, med selvvalgte daglige boglige og
praktiske halvårs hold. Og dets ligheder og forskelle til det danske
institutions-rettede skolesystem, hvor stavnsbånd til årgangens stamklasse
skaber de ti vel dokumenterede plager, hvoraf det største problem er vores
affolkning, som USA netop undgår med sin individ-rettede skole.
Blot et enkelt medlem af Folketinget kan arrangere en sådan høring. Der
gerne må efterfølges af en høring der spørger: Kan erstatning af teoretisk
matematik med praktisk matematik gøre hver anden dreng til ingeniør som
22årig, og dermed hjælpe til at stabilisere både klima og befolkning.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0011.png
Mange tak for udvalgets to spørgsmål
Det første spørgsmål lød: ” Regeringen har planer om at frisætte
institutionerne. Du foreslår vel nærmest det modsatte?”
Det andet spørgsmål lød. ”Polen har opnået store forbedringer ved at
erstatte et todelt skolesystem med en enhedsskole. Hvorfor skal vi så
gøre det modsatte?”
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0012.png
Når man ønsker at frisætte institutionerne, bør
man nok skelne mellem de forskellige institutioner
Og mellem individ og institutioner. Endemålet er vel mere frihed for individer inden for faste
institutioner. Og med hensyn til institutioner er der forskel på fx ældreplejen og skolen. I
ældreplejen er det ofte den samme pleje, der skal ydes gang på gang. Modsat er det i skolen ikke de
samme emner, en klasse skal undervises i og lære gang på gang. Læring bygger på fremdrift,
progression. Og der vil så opstå problemer hvis forskellige skoler vælger forskellige rækkefølger.
Ligger brøkregning i femte klasse i Ribe, men i men i sjette klasse i Viborg, bliver eleverne let
stavnsbundet til den udelte institutions-rettede skoles stamklasser.
En frisætning kan derimod let gennemføres på en todelt holdopdelt individ-rettet skole som i USA,
der de første skoleår tilbyder børnene en hønemor-lærer, som er alene med klassen og derfor ikke
skal forhandle progression med andre lærere.
Og som tilbyder de unge selvvalgte boglige og praktiske halvårshold med mesterlærer, som også er
alene med sine hold, der ovenikøbet kan tilbydes i flere varianter, fx boglig eller praktisk
brøkregning, så alle unge kan lære emnet ud far deres individuelle intelligens.
Den amerikanske skoleform er derfor den ideelle, og måske den eneste form til at frisætte både
primærskolen og sekundærskolen. Og bør derfor undersøges nærmere gennem en høring og en
skolingskommission.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0013.png
Europas forskellige skolesystemer har uden
tvivl forskellige kvaliteter
Men de er alle institutions-rettede, da hele Europa går ind for mange
og store velfærds institutioner.
Som dog i stigende grad mangler ansatte, da hele Europa har et meget
lavt fødselstal på, eller under, 1�½ barn per par, og som derfor er godt i
gang med at affolke sig selv.
Hvilket USA undgår med et individ-rettet skolesystem, som gør de unge
selvhjulpne, så de senere kun har brug for få, og slanke institutioner.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0014.png
Affolkning er et alvorligt problem
Affolkning er et alvorligt problem. Det medfører tab af indflydelse, da ingen
ønsker at høre på den, der er på vej ud. Og det medfører tab af kvalitet på
både offentlige og private virksomheder, når der kommer tusind nye
ubesatte jobopslag hver uge, altså ca. 50.000 på årsbasis.
Det er derfor mit håb, at hele udvalget eller i det mindste enkeltmedlemmer
snarest vil arrangere en høring om forskellen på et udelt institutions-rettet
skolesystem med stavnsbånd til stamklasser sammen med lærere som måske
er uddannet i det, der undervises i, og hvor halvdelen er væk fem år senere.
Og et todelt individ-rettet skolesystem med selvvalgte boglige og praktiske
halvårshold, sammen med mester-lærer, der stortrives i sin stamklasse.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0015.png
Som referencer kan jeg anbefale
• OECD: ”Improving
Schools in Sweden, an OECD Perspective”,
https://www.oecd.org/education/school/improving-schools-in-sweden-an-oecd-
perspective.htm.
• OECD: ”Learning Framework 2030”,
https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf.
• H. Storch: ”Der
Mensch-Klima-komplex”
(2023).
• P. J.
Deneen:
“Why
Liberalism Failed”
& “Regime Change,
Towards
a postliberal Future”.
• M. Foucault: “Overvågning og straf”.
• A. Tarp: ”Skole-miraklet 2030, individrettet og intelligent” & ”Matematik-miraklet
2030,
Brug Barnets BundtTal”,
e-bøger.
• YouTube videoen: ”Linjeopdelt eller blokopdelt skole”,
https://www.youtube.com/watch?v=zQNn1nCOuss.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Allan Tarp deputation den 28. sept. 2023
2758557_0016.png
Her i Danmark sker der en affolkning, da der kun fødes 1�½ barn per par.
Derfor skal Danmark have en affolknings-politik. Det kunne fx være:
Stop AFFOLKNINGEN med et skift
fra en udelt
INSTITUTIONS-rettet
til en todelt
INDIVID-rettet
skole
Se detaljer på www.Mellemskolen.net
http://mellemskolen.net/wp-content/uploads/2023/10/Fra-en-udelt-institutionsrettet-til-en-todelt-individrettet-skole.pdf