Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
Fra en udelt institutions-rettet skole, til en todelt individ-rettet skole
Udarbejdet af Allan Tarp, cand.scient., forskeruddannet konsulent ved Mellemskolen.net, 28.9.2023.
Anmodninger til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.
A01. Brug landstingssalen til en høring om det amerikanske individ -rettede skolesystem med selvvalgte
daglige boglige og praktiske halvårshold. Og dets ligheder og forskelle til det danske institutions-rettede
skolesystem med stavnsbånd til årgangens stamklasse, hvor drenge er 2 år bagud i modenhed. Også
gerne en høring om praksis-matematik. Blot et enkelt medlem af Folketinget kan arrangere en høring.
A02. En samlingsregering hen over midten bør nedsætte kommissioner for alle vigtige velfærdsområder,
herunder især skolen. Så nedsæt en OECD-ledet skolingskommission til at nytænke dansk skoling hele
vejen fra førskole til forskerskole baseret på OECD’s Learning Framework 2030, hvori det hedder, at
fremtidens skole skal ”forpligte sig til at hjælpe den unge med at udvikle sig til en hel person, der kan
udnytte sit potentiale og bidrage til at forme en fælles fremtid. For at gøre den unge til aktør skal skolen
anerkende den unges individualitet.” Hvis regeringen ikke selv vil nedsætte en OECD-ledet skolings-
kommission, bør ét eller flere partier uden for regeringen forlange det.
A03. Indfør to straks-indgreb til at forbedre den danske udelte institutions-rettede skole: Det første straks-
indgreb todeler enhedsskolen som i resten af verden: En primærskole for børn med hønemorlærere i de
første klasser. Samt en sekundærskole for unge gerne med selvvalgte boglige og praktiske halvårshold
som i USA, men i hvert fald med et pause-år før syvende klasse til drengene, som her kan udvikle deres
regnetalent på praktiske opgaver inden for det tekniske STEM-område. I en todelt skole vil lærernes
arbejdsglæde stige, da de nu kan vælge mellem børn eller unge. Så vil halvdelen af de nyuddannede ikke
mere være væk efter fem år, som på den nuværende udelte skole. Det andet straks-indgreb er en skriftlig
stopprøve efter første år på gymnasierne. Mange følger blot vennerne ind på gymnasiet, hvor mundtlige
prøver sikrer, at alle gennemfører, så skolen kan få sit fulde taksameter-tilskud. En skriftlig stopprøve
med to forsøg vil vise den unge, om talentet er bogligt, eller udvikles bedre på en praktisk erhvervsskole.
A04. Tag på studietur til Skåne for at studere en todelt skole, med hønemorlærere de første skoleår,
og med universitetsuddannede lærere.
A05. Tag på studietur til Ontario og Buffalo (eller NewYork), men denne gang som etnografer, der
bliver siddende i samme klasseværelse to dage i træk for at opleve CHOKKET på egen krop:
NEJ, læreren forlader ikke lokalet, han bliver, de unge forlader lokalet. Og NEJ, de unge går ikke i
samme stamklasse, men på forskellige selvvalgte boglige og praktiske halvårshold med en mester,
der kun underviser i sit spidskompetencefag. Og NEJ, næste dag er ikke forskellig fra den forrige,
for de selvvalgte hold er daglige, så man kan få hjælp på klassen. Og NEJ, der findes ikke
mundtlige prøver hvor alle kan bestå med ledende spørgsmål, alle er skriftlige, men kan tages om.
Og NEJ, alle består ikke, man dumper hvis man ikke får 70% af de tildelte points for fremmøde,
aflevering, samt uge- og måneds-prøver. Og NEJ, man har ikke stavnsbånd til årgangens
stamklasser, hvor drenge er to år bagud i modenhed. Og NEJ, man mistrives ikke, da holdet er
selvvalgt. Og NEJ man behøver ikke skifte skole for at komme væk fra klassen, for dagligt skifter
man hold 5 gange, og hvert halve år skiftes alle hold, og det sidste halvår kan man tage collegehold.
Baggrund:
Den danske skole adskiller sig på alt for mange områder fra andre lande:
•
•
•
•
•
•
•
Den danske skole er en udelt enhedsskole efter sovjetisk model, hvor resten af verden har todelte skoler,
en primærskole for børn og en sekundærskole for unge.
Den danske skole bruger ikke som andre lande trygge og varme hønemorlærere de første skoleår.
Den danske skole bruger modsat resten af verden næsten ingen skriftlige prøver, kun dumpefri mundtlige.
Den danske skole bruger terminskarakter, der kun må medtage aktivitet ugen før og ikke i terminen.
Den danske skole har modsat resten af verden ingen læreruddannelse på universiteter. Folkeskolens
lærere (og for mange vikarer) er uddannet uden. Gymnasiets lærere modtager kun faglig uddannelse.
Bestå-grænsen ved afgangsprøven i matematik er 16% og 25% i folkeskolen og på gymnasiet.
Stamklasse-stavnsbåndets ti plager: Støj, mobning, fravær, bundkarakter, snyd, druk, flugt, vikarer,
mistrivsel samt affolkning, da piger på en dumpefri skole ringeagter drengene, der er bagud i modenhed.
OECD’s Learning Framew. 2030 (www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf)
A. Tarp: ”Skole-miraklet 2030,
individrettet og intelligent
”, ”Matematik-miraklet 2030,
Brug Barnets BundtTal
”, e-bøger.