Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 182
Offentligt
Juni 2022
Modeller for mulig harmonisering af
taxametersystemet til de gymnasiale uddannelser
Taxameter- og tilskudssystemet til de gymnasiale fuldtidsuddannelser er et
resultat af politiske beslutninger truffet over tid i forskellige sammenhænge,
hvilket har resulteret i et sammensat og komplekst system med en række
forskelle på tværs af de gymnasiale uddannelser. Når der er et politisk ønske
om en harmonisering af systemet, er det derfor nødvendigt at anskue takster
og tilskud i et samlet perspektiv for at undgå en yderligere kompleksitet og
uhensigtsmæssige lappeløsninger.
Dette notat indeholder en række modeller for, hvordan taxameter- og
tilskudssystemet kan harmoniseres. De respektive forslag er ikke gensidigt
udelukkende, men hvis man kombinerer flere af forslagene, er det vigtigt at
være opmærksom på overlappende effekter og indbyggede incitamenter. Det
kan eksempelvis være relevant at overveje, om et forhøjet grundtilskud har
samme formål og effekt som det eksisterende udkantstilskud, herunder at sikre
stabilitet og budgetsikkerhed på institutioner i mindre befolkede områder, og
om det derfor bør medføre, at man ikke forhøjer både grundtilskuddet og
udbreder eller forhøjer udkantstilskuddet.
For en uddybning af, hvordan det nuværende taxameter- og tilskudssystem er
sammensat, se
Danske Gymnasiers faktanotat om taxametersystemet.
Fagtypemodel
Der er et politisk ønske om at harmonisere undervisningstaksterne til de
gymnasiale uddannelser. I dag gives fire forskellige takster, jf. tabel 1. Hf
modtager mest, efterfulgt af htx, stx og hhx.
Tabel 1: Undervisningstakst til de gymnasiale uddannelser
Undervisningstakst pr. årselev
Hf
65.760 kr.
Htx
61.110 kr.
Stx
55.110 kr.
Hhx
53.340 kr.
Udover undervisningstaksten gives der på stx 10.760 kr. i form af et A-
fagstillæg, som udbetales pr. elev, der består bestemte A-niveaufag. Hvis det
beløb, der gives i A-fagstillæg, indgik i det samlede undervisningstaxameter,
ville det svare til ca. 1.500 kr. ekstra pr. årselev på stx.
1
En harmonisering af undervisningstaksten og A-fagstillægget på tværs af de
gymnasiale uddannelser kan ske ved hjælp af en fagtypemodel. En
fagtypemodel tager udgangspunkt i den faktiske fagsammensætning på de
respektive uddannelsestyper og fastlægger dermed en undervisningstakst, der
afspejler udgifterne til den enkelte uddannelse.
En fagtypemodel indebærer en indplacering af samtlige fag på de gymnasiale
uddannelser i forskellige kategorier. Et bud på denne kategorisering er en
1
For nærmere udredning se
Danske Gymnasiers faktanotat om taxametersystemet