Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 175
Offentligt
Stop affolkningen: Fra en udelt institutions-rettet til en todelt individ-rettet skole
Udarbejdet af Allan Tarp, cand.scient., forskeruddannet konsulent ved Mellemskolen.net, 23.9.2023
Alle politiske partier burde kunne løse landets (og EU's) tre største problemer: • Affolkning på grund af et for
lavt fødselstal • Misrøgt af de unges individuelle talenter i den institutions-rettede folkeskoles fælles-klasser
• Skovafbrænding på vores kraftværker.
Og burde derfor kunne tage ejerskab til at kræve nedsat tre kommissioner, dels af folketinget, men også af
partierne selv, for i en globaliseret videns-økonomi tilhører fremtiden partier med egne videns-paneler:
• En affolknings kommission til at stoppe den nuværende affolkning, • En OECD-ledet skolingskommission
til at gøre børn trygge og unge selvhjulpne. • En energikommission til at sikre en stabil og billig el-leverance.
• En affolknings-kommission skal stoppe vores affolkning, der årligt fjerner 60.000 hænder fra arbejdsmarkedet
på grund af et alt for lavt fødselstal på 1�½ barn per par. Som betyder 1 barn i næste generation, altså en
halvering på 50 år. En stabil befolkning kommer ved et fødselstal på 2,1 barn per par, som i USA. Stabilisering
kan opnås ved at pålægge befolkningen fødepligt og kuldpligt, 3 børn per kvinde, og to kuld eller to koner per
mand. Det ønsker naturligvis ingen. Men så er alternativet, at skolen skal gøre de unge selvhjulpne, så 25% af
de offentligt ansatte kan overføres til den private sektor. Dette ses nemt ved at sammenligne Afrika, Europa og
USA. Afrika har få offentligt ansatte og et højt fødselstal, Europa har det modsatte, kun USA har en balance. Så
Europas affolkning skyldes over-institutionalisering. Modsat kan USA nøjes med få og slanke institutioner ved
at gøre de unge selvhjulpne med et individrettet skolingssystem, der anerkender den unges individualitet.
Affolkning medfører tab af national og international indflydelse, da ingen ønsker høre på den, der er på vej ud.
• En skolingskommission ledet af OECD skal nytænke dansk skoling hele vejen fra førskole til forskerskole
byggende på OECD’s Learning Framework 2030, hvori det hedder, at fremtidens skole skal ”forpligte sig til at
hjælpe den unge med at udvikle sig til en hel person, der kan udnytte sit potentiale og bidrage til at forme en
fælles fremtid. For at gøre den unge til aktør skal skolen anerkende den unges individualitet.”. Det gør de unge
selvhjulpne. Modsat har Europas skoler stavnsbånd til årgangens stamklasser, der er rettet mod de institutioner,
som visner på grund af arbejdskraftmanglen, som skyldes det lave fødselstal, som den institutions-rettede skole
er skyld i, fordi den ikke gør de unge selvhjulpne, men afhængige af stadigt flere velfærds-institutioner.
• En energikommission skal sikre stabil og billig leverance af el fra svenske kernekraftværker til erstatning af
sol og vind. Som skaber afhængighed af Østasiens sjældne jordarter og billige anlæg, der udkonkurrerer de
europæiske, og hvis leverance er så ustabil, at det smitter af på såvel elnet som elpriser, og hvor 80-90%
forsvinder ved stabilisering med Power-to-X. Naturgas, biogas og træpiller udleder CO2, der burde opsuges af
de skove, der i stedet afbrændes på kraftværker på trods af, at træs watt-indhold er forsvindende lille, da
energien skal deles med ca. 2 mia., det antal sekunder der går, før det nye træ kan fældes efter 60 år. Vi bør
derfor melde os som kunder hos de mange grønne CO2 neutrale kernekraftværker, som Sverige nu vil udvide.
En anden stor CO2 pumpe er de mange lastbiler, ca. 2.000 per maxi-skib, der dagligt sendes til og fra den
sidste maxi-havn inden Østersøen, Rotterdam, med containere fra Østasien til Østeuropa. Og hvoraf mange
kører til Aarhus, som nu vil bygge en tunnel under byen til de stadigt flere CO2 pumpende lastbiler.
Endnu en stor CO2 pumpe er de mange skibe, der sejler til og fra Aarhus midi-havn, hvor de på grund af
manglende dybde kun kan lastes halvt, så der skal 2 skibe ind for at få 1 last ud. På havnen ophobes derfor
tomme containere, som så udgør endnu en stor CO2 pumpe, når de skal køres 30 km til og fra den nye store
tørhavn vest for Aarhus. Containere skal ikke køres på lastbiler mellem havne, de skal naturligvis sejles.
Maxi-skibene fra Østasien skal derfor først omlade med fødeskibe i en maxi-havn ved Glatved på Djursland
svarende til den nye omladningshavn ’MedPort Tangier’ ved Tanger i Gibraltarstrædet. Og hele Østjylland
kan så nyde godt af, at landets vækstcenter flytter hertil fra museumsbyen Køben -mini-havn.
Den førende klimaforsker Hans von Storch betvivler, at ‘klimakrisen’ er en krise. I sin nye bog om
menneske-klima komplekset skriver han, at klimaforskningen blot er en samling af meninger, men ikke en
videnskab, da den ikke kan lave forsøg. I stedet skal skolen producere mange flere ingeniører til at opfinde
nye teknologier, der kan stoppe naturens uddøen. Så også klimaet får nytte af, at EU’s institutions-rettede
embedsskoler erstattes af en fælles europæisk amerikansk skole, der er individ -rettet og producerer
ingeniører i samarbejde med de teknologiførende Amerikanske skoler, så de unge frit kan vælge mellem
praktiske og teoretiske matematikhold på begge sider af Atlanten.
Så Danmark og EU kan kun bevare folketallet ved at indføre et fælles amerikansk individrettet skolingssystem.
Stemmer vil derfor gå til de partier, der tager ejerskab til denne dagsorden.
H. Storch: ”Der Mensch-Klima-komplex” (2023).
A. Tarp: ”Skole-miraklet 2030, individrettet og intelligent”, e-bog.
OECD’s Learning Framework 2030 (www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf)